Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Bauarbeiten im gange  (gelezen 52905 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #210 Gepost op: 29 december 2022, 16:28:12 »
Ja zeker ik vind ze zelf ook mooi. Beetje blind besteld, had geen idee hoe lang de rijtuigen of set was dat stond er niet bij. De hele set is 72 cm lang dus de rijtuigen zijn niet echt de langste. Wel mooi gedaan met die balgen tussen de wagons.

Verder vandaag de reed contacten schakeling testen. Nou het loopt nog niet helemaal storingsvrij, Toch is het gelukt een filmpje te maken van 2 minuten zonder problemen.

Wat is dan het probleem? De locs stoppen soms te snel en dan staat het magneet nog boven het contact en als de andere trein dan aankomt werkt de schakeling niet goed. Hij moet er wel voorbij rijden.

https://youtu.be/spmcAJA52lI
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #211 Gepost op: 29 december 2022, 17:22:58 »
Leuke is bijvoorbeeld als je dit laatste filmpje kijkt dat de BR44 aankomt aan de voorkant, stopt en daarna wordt getoucheerd door de andere trein. Verplaatsen van de locmagneet meer naar voor op de onderkant van de loc is voldoende om dit op te lossen. Ik vraag me af of ik misschien een condensator kan monteren in mijn schakeling onder de baan zodat de locs net iets langer doorrollen als de stroom van het baanvak wordt uitgeschakeld? Als ik bijvoorbeeld wat harder ga rijden met een volle sleep wagons doet de schakeling het wel goed in principe. Maar je wil toch graag langzaam rijden.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #212 Gepost op: 31 december 2022, 13:52:19 »








Vandaag even bezig met wat anders
 Mijn BR86 moest nog gesmeerd en worden ingereden. Ondertussen een wagon van de groeiende stapel "materiaal wat nog niet goed functioneert en storingsvrij rolt" gehaald en aan het werk ermee. Deze Roco reko wagon heeft 3 assen, en de midden as die kan zijdelings schuiven om door een krappre bocht te kunnen maar die blijft haken en daardoor ontspoort hij resoluut. Niet alle treinen zijn gemaakt om ook echt mee te rijden. Na een uurtje prutsen het euvel verholpen. Verder mijn spiegelreflexcamera onder het stof vandaan gehaald. Ik kan met mijn nieuwe telefoon gewoon geen goede foto maken vooral binnen niet. Dus ik ga weer eens wat oefenen met de Canon EOS 1000D.




« Laatst bewerkt op: 31 december 2022, 14:02:23 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #213 Gepost op: 31 december 2022, 14:08:19 »
Met die Canon camera moet het zeker goedkomen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #214 Gepost op: 31 december 2022, 14:23:35 »
Canon, een goed merk :angel: ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #215 Gepost op: 31 december 2022, 18:58:40 »
Mooie sleep rollend materieel  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #216 Gepost op: 31 december 2022, 23:17:04 »
Bedankt hoor Jelmer, ik houd wel van een hoop wagons. Dit zijn tijdperk 3 reko wagons en in de tijdperk 4 uitvoering heb ik er zelfs nog iets meer.   ;D

Na enige omzwervingen heb ik eindelijk de oplossing gevonden voor mijn probleempje. Ik had er even een topic over geopend, voor als je het niet had gezien:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105487.msg3222361159;topicseen#msg3222361159

Ronald kwam met het geniale idee om een stopsectie te maken voor enkel de loc ipv het hele inhaalspoor. Wel lastig om nog te realiseren met de rails die inmiddels is geplakt. Maar het kriebelde nogal dus meteen even aan het werk gegaan.

-Reed contacten verplaatst aan voorkant (2 vd 4 helaas gesloopt met loshalen die zijn erg kwetsbaar)
-Spoor doorgeslepen met de dremel om een nieuw korter geïsoleerd stuk (stopsectie) te maken voor de loc alleen dus ongeveer de laatste 40cm van het inhaalspoor
-Draad solderen aan de onderkant vd rails terwijl die al vast ligt
-Bedrading aangepast, even een beetje snel om te proberen met wat testsnoeren en morgen maar netjes maken
-Testen, werkt niet. Oja dit vergeten te veranderen en dat en zus en zo.

Uurtje later perfect bedrijf.  (y) (y)

Nu de rest nog, zelfde verhaal aan de achterkant van de baan en daar nog 2x dit maken. Schakeling werkt nu perfect op elke rijsnelheid. Mocht even duren zo en een hoop wijzer geworden ook niet zonder verliezen maar we gaan er komen.

Wat heb ik geleerd:
Reed contacten zijn heel kwetsbaar, loshalen op gelegd spoor is bijna niet mogelijk.
Roco reed contacten zijn niet alleen duur maar ook heel goed, zo goed zelfs dat locs vaak geen magneet nodig hebben onder de loc, het magnetisch veld vd motor is al genoeg.
Draad solderen onder de rails lukt ook met vastgelimd spoor, als is dat wel erg lastig.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2022, 23:22:27 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #217 Gepost op: 31 december 2022, 23:25:01 »
Mooi dat je het op de valreep van 2022 nog hebt kunnen oplossen.  (y)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #218 Gepost op: 07 januari 2023, 20:27:48 »
Nou even geen foto of video deze update. Waar ben ik mee bezig momenteel?

Kinderziektes uit de baan halen. Een heel proces. Uiteindelijk een wissel aan de voorkant vervangen + een halve meter spoor eraan vast. Ook nog steeds bezig met de precieze plaats van de reed contacten. Dit is een lastig punt omdat ik ook met zolang mogelijke treinen wil kunnen rijden op die sporen. Mogelijk ga ik nog een paar stukjes opnieuw doen. Nog niet klaar.

Ook een vertragings/afrem weerstand gemonteerd en geïnstalleerd voor de sporen aan de voorkant. De sectie daarvoor moet ook nog iets worden aangepast.

Ook heb ik een tijdrelais geïnstalleerd aan de voorkant voor het 3e spoor vanaf de buitenkant gezien. Dat is een enkel spoor en ik wil dat de trein die daar voorbij rijdt automatisch even stopt voor een half minuutje en dan weer verder rijdt. Ook met een simpele vertragings weerstand.

Dat tijdrelais wil ik ook toepassen op de 2 buitenste sporen maar ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat ga oplossen met de schakeling van de reed contacten.

Ik heb een heleboel gedaan. Filmpjes komen wel als ik er doorheen ben.  :P
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #219 Gepost op: 10 januari 2023, 22:06:27 »
Toch even een tussendoortje, na heel wat rommelen met de precieze plaats van reed contacten en stop en afrem secties nu hopelijk de juiste. Sporen aan de voorkant allemaal vast, ik heb nog een paar stukjes opnieuw gemaakt. De achterzijde moet ook nog netjes worden gemaakt. Dit ligt alvast heel netjes zo. Nouja oordeel zelf maar.












Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #220 Gepost op: 28 januari 2023, 23:41:28 »
Tijd voor wat nieuws. Ik ben best druk bezig geweest de afgelopen tijd. Niet altijd was er veel tijd om te bouwen de afgelopen maand. Ik moest helaas op vakantie nouja dan doe je niks natuurlijk. Ook een gekneusde duim vanwege een val gooide wat roet in 't eten. Die duim is nog altijd niet hersteld maar we ploeteren maar voort.

Wat is er allemaal gedaan?
-Loc V114 Roco had een probleem met de stroomafname, dat is gefikst.
-Een wissel op de baan zorgde voor onstporingen, die is vervangen.

Met betrekking tot het automatische bedrijf van het analoge dubbelsporig ovaal wat ik nu heb gemaakt;

-De precieze plaats van de reed contacten en stopsecties is gefinetuned, dit was erg lastig omdat ik zelf had bedacht een trein van ong. 175cm te laten stoppen op een inhaalspoor van net 2 meter. Geen marge dus. Na een hoop gedoe is het nu gefikst.

-Aan de voorzijde heb ik toegevoegd 2 stuks tijdrelais (van Viessmann) nu komt trein A aanrijden op het buitenste ovaal, stopt, en na een instelbare tijd vertekt trein B. Dat tijdrelais combineren met de andere relais van de wissels en de rijstroom op die inhaalsporen was even een uitzoek klusje maar dat is ook gelukt. Ik heb die gewoon aangesloten op de monostabiele relais van de wissels, maar dat zijn er 2 dus daar heb ik een brug over gemaakt en dat werkt gewoon goed. Op het binnenste ovaal is aan de voorkant een enkelspoor die heeft nu ook een tijdrelais met een automatische stopsectie.

-Ook toegevoegd een vertragingsweerstand (ook 2 stuks, ook Viessmann) om een rem en optrek sectie te maken voor de locs.  Het is een vertraging in 1 enkele trap, maar omdat ik toch langzaam wil gaan rijden lijkt me dat vooralsnog wel voldoende.

Ik moet op dit niveau nog seinen plaatsen en aansluiten ook, dat wordt ook nog een ding want ik wil die ook op een apart tijdrelais gaan aansluiten, maar hoe dat weet ik nog niet. Ik wacht met die seinen nog wel even i.vm. met de kwetsbaarheid, dus dat ga ik pas doen als het andere grove werk is gedaan.

Flink getest vandaag met enkel de locs. Niet of nauwelijks problemen. Morgen ga ik de wagons achter de locs hangen en proberen een leuk filmpje te maken van hoe het er nu uitziet. Ik geloof dat ik wel tevreden ben als alles tenminste morgen ook nog goed gaat.

Zo komt er weer een mijlpaal in de buurt want als dit allemaal goed bolt kan ik verder met de bouw van het luchtspoor. Een nieuw niveau op de baan, aan de voorkant 10cm hoger en aan de achterkant 15cm hoogteverschil t.ov. van de sporen die er nu liggen.

Nou goed hopelijk morgen een leuk filmpje dus.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2023, 23:44:11 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #221 Gepost op: 29 januari 2023, 00:01:27 »
Kijk uit naar je filmpje Erik  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #222 Gepost op: 29 januari 2023, 12:49:17 »
Feestelijke opening van de sporen die ik nu heb aangelegd. Een paar mooie treinen uitgezocht om het filmpje mee te maken. De stoptijden heb ik een beetje korter ingestled om het filmpje niet te lang te laten duren. De treinen snorren dat het een lieve lust is, ik kan ze ook met een gerust hart achterlaten en iets anders gaan doen.

2 filmpjes gemaakt van 2 kanten en de telefooncamera op mijn soldeerhulpje gezet wat het prima doet als statief.
https://youtu.be/brVPM8k92v0

https://youtu.be/RnAjXUP384s

Veel plezier met kijken.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #223 Gepost op: 29 januari 2023, 14:00:47 »
Gefeliciteerd met deze mijlpaal! Het ligt er strak bij en rijdt soepel. Ik kon zo snel niet terugvinden waarom de helling erin zit. Wat zijn dat voor relais die je gebruikt? Ze maken een geluid als een oude telefooncentrale.

Die batterij Fleischmann-trafo’s geeft een leuk nostalgisch tintje. Bij het herlezen van je verslag zag ik ook de spoorwegkraan langskomen. Gaat die nog rondjes rijden op deze baan?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #224 Gepost op: 29 januari 2023, 14:05:38 »
Gefeliciteerd Erik  (y)
En twee mooie filmpjes.
Met vriendelijke groet,
Wim