Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in NS tijd door Hans Reints
Vandaag om 10:47:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:47:06
Mijn-bouw Indonesie door Pauldg
Vandaag om 10:37:04
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
  

Auteur Topic: Bauarbeiten im gange  (gelezen 123819 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #120 Gepost op: 22 October 2022, 21:09:43 »
Ik klap er gewoon nog een bak foto's bij. Er was nog veel meer te zien. Maar dan heb je een idee.




























Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26213
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #121 Gepost op: 22 October 2022, 21:45:49 »
 (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #122 Gepost op: 25 October 2022, 14:56:53 »
Na een mooi weekend bij de CFV3V snel weer verder aan de eigen baan. Zoveel te doen nog. Tweede spoor gelegd van het dubbelspoor op maaiveld. Getest en werkend. Ook achteruit door de bocht en wissel kan. Door de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation is er ruimte voor een trein met 4 lange wagons. Ik ben nog een rijtuig vergeten de dubbeldekker, die is nog 5mm langer. Ik krijg er 2 waarschijnlijk volgende week maar ik vermoed dat die er ook wel door komen.

https://youtube.com/watch?v=eFDdUpIcwLY&feature=share

https://youtu.be/DijZHu-fZy4








Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26213
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #123 Gepost op: 25 October 2022, 15:49:28 »
Leuke filmpje Erik.
En het loopt als een trein  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #124 Gepost op: 25 October 2022, 19:50:11 »
Dat loopt inderdaad als een trein!!
Lekker bezig Erik (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #125 Gepost op: 26 October 2022, 17:39:55 »
Bedankt hoor. Gaat wel aardig zo.

Inmiddels bezig met wat anders. Welkom op de soldeerclub.

Foto's van mijn gerommel. Ik ben aan het oefenen met draad aan de rails te solderen. Ik ben begonnen met zwarte draad en daarna geel.

De eerste avond even wennen aan de bout. Biel gesmolten en geknoei. 25 draadjes gesoldeerd.









Poging 2 met rode draad. Temperatuur van de bout iets hoger gezet. Na een paar stukjes begint het beter te gaan. Ook buig ik nu de puntjes eerst voor 90 graden. Ongeveer 60 draadjes gesoldeerd aan rest stukjes flexrail.













Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26213
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #126 Gepost op: 26 October 2022, 17:52:41 »
Alweer lekker bezig Erik  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #127 Gepost op: 26 October 2022, 18:10:45 »
Oefening baart kunst ;)

Wat ik doe is de draad vertinnen en wat tin op de plek waar de draad moet komen. Dan de draad ertegen aan en vervolgens de bout.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #128 Gepost op: 26 October 2022, 18:40:11 »
Bas inderdaad oefenen moet ik. Alle draden zitten goed vast hoor, alleen wil ik oefenen om het netjes te krijgen en dat is niet evident. Rails verwarmen en vertinnen gaat makkelijker als je de bout tegen de rails houdt met de punt en dan tin er tegen aan duwen. Eerst deed ik een drupje tin aan de punt van de bout en dan op de rails maar dat ging minder goed. Heb de solderingen van wijlen mijn vader op schaal N gezien en dat deed hij heel netjes.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #129 Gepost op: 26 October 2022, 19:50:25 »
Wat je ook zou kunnen oefenen, is de draad aan de onderkant van de rails te solderen.
Daarvoor haal je een stukje biels weg (het beste kun je dan de twee kleine nokjes van de bielzen verwijderen en het vaste verbindingsstuk laten zitten) en op dat open gekomen deel het draadje solderen.
Zelf heb ik al mijn aansluitingen zo gemaakt, voordeel daarvan is dat je de aansluitdraad netjes recht onder de rails door de tafel kan laten lopen. Nu zitten de aansluitpunten (vind ik) zo zichtbaar aan de zijkant van de rails. Het mooi wegwerken van deze draden wordt dan denk ik ook lastiger.
Met vriendelijke groet,
Peter

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #130 Gepost op: 26 October 2022, 20:38:04 »
Peter, bedankt voor deze tip. Ik had van die methode al kennis genomen maar nog niks mee gedaan ik dacht laat ik eerst eens de zijkant proberen. Misschien is het een goed idee voor de zichtbare stukken spoor aan de onderzijde vd rails te solderen. Dat is iets moeilijker maar wellicht de moeite waard. Op de flexrail is dat wat eenvoediger te realiseren, op de wissels en rechte stukken rails iets lastiger. Ik wil graag zo'n beetje elk stuk rails afzonderlijk voeden met een draad teneinde overal een goed spanning op de rails te hebben. Dat is als je analoog rijdt misschien nog wel van groter belang dan waaneer je digitaal rijdt omdat er dan altijd de volle 16 volt op de rails staat en de loc pakt wat hij op dat moment krijgt aangeboden via de software. Op alle stukken rails buiten het zicht kan ik dan gewoon de buitenkant solderen, maar dat moet er dan ook netjes uitzien.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Aachenau West
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #131 Gepost op: 27 October 2022, 13:22:22 »
Wat je ook zou kunnen oefenen, is de draad aan de onderkant van de rails te solderen.
Daarvoor haal je een stukje biels weg (het beste kun je dan de twee kleine nokjes van de bielzen verwijderen en het vaste verbindingsstuk laten zitten) en op dat open gekomen deel het draadje solderen.
Ook ik soldeer mijn draden aan de onderzijde van de rail.
Op de plek waar de soldeerverbinding moet komen verbreek ik de koppelingen van de bielzenmat van de flexrail. De bielzenmat schuif ik vervolgens aan weerszijden van de (vooraf te markeren) soldeerplek uit elkaar. Hiermee wordt de afstand van de kunststof bielzenmat tot aan de soldeerplek vergroot. Dusdanig dat het risico van smeltende railsstoelen vrijwel nihil is. (Tenzij je langdurig aan het stoken bent. Maar dat is voor een goede soldeerverbinding evenmin aan te raden ;D). Na het solderen schuif je de bielzenmatten weer terug.

Groet, Bas

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #132 Gepost op: 29 October 2022, 20:11:30 »
Na deze reacties ben ik aan het denken gezet de voorste 3 zichtbare sporen op de baan anders te leggen; ik had de voorste 3 sporen met rechte rails gelegd en ik vroeg me af of het niet beter was deze met flexrails te leggen in een flauwe bocht, als een lange ellips. Ik lees de reacties op de baanplannen op dit forum dat je beter niet de sporen venwijdig aan de rand legt en daar zit zeker een waarheid in. Daarom getracht dit op een andere manier vorm te geven.

Alles aan de voorzijde losgehaald en opnieuw gelged. Gaf geen bevredigend resultaat i.v.m. te weing ruimte. Dus alles weer hersteld zoals het was met 5mm verschil. Eigelijk alleen om mezelf ervan te overtuigen dat binnen dit baanplan, een simpel ovaal dit de best mogelijke optie is. Ook met het oog op de boogstraal in de bochten doe ik het beste gewoon recht toe recht aan op het rechte stuk tussen de 180 graden bochten. Je mag het saai vinden maar ik denk dat ik hier best wat aardigs van maken kan op deze bescheiden oppervlakte waarop ik bouw.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26213
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #133 Gepost op: 29 October 2022, 20:15:11 »
Gewoon met de ingeslagen weg doorgaan Erik en dan komt het best goed  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6284
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #134 Gepost op: 29 October 2022, 20:32:26 »
Wat het solderen betreft: ik soldeer alle draden ook aan de onderkant. Wel draad richting binnenzijde rail. Dan hoef je de gaten pas na het vastleggen van de rails te horen. Draad voor ballasten even roestbruin schilderen en dan zie je er na het ballasten niets meer van.

Bij het solderen niet vergeten om de railstaaf voor het vertinnen even op te duwen met klein vijltje op te ruwen. Dan is het solderen zo gedaan.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)