Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:28:08
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Bauarbeiten im gange  (gelezen 56633 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #150 Gepost op: 08 november 2022, 17:55:34 »
Ik ben misschien meer bevreesd dat die 4 trafo's naast elkaar teveel warmte genereren. Maar dat gaan we wel zien.

Verder nog wat gerommeld.

De trafo lade is gemonteerd. Ook een blokkade aan de onderkant zodat de lade niet open schuift als de baan wordt neer geklapt.





Verder geprobeerd aan de onderkant van de rails te solderen. Nou ik kan je vertellen het is niet alleen beter omdat je de draden niet meer ziet het is naar mijn mening ook eigenlijk makkelijker. Je moet alleen de rails eerst draad aan solderen en dan pas monteren.

Dus dat ga ik doen.






Verder nog bezig met uitsnijden van de isolatie onder de rails. Die eerst maar vast plakken en dan weer verder.






En oja, de favoriete serie van mijn zoon en mij op YouTube krijgt weer een vervolg. Vanaf 25 november online.  ;D

https://youtu.be/JDoSpeUJvcM
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #151 Gepost op: 08 november 2022, 20:51:40 »
Verder geprobeerd aan de onderkant van de rails te solderen. Nou ik kan je vertellen het is niet alleen beter omdat je de draden niet meer ziet het is naar mijn mening ook eigenlijk makkelijker. Je moet alleen de rails eerst draad aan solderen en dan pas monteren.
Juist dat laatste vind ik heel onhandig. Ik leg liever eerst de rails zonder dat de draden in de weg zitten En als je draden ziet, wat dan nog? In het echt zie je ook draden aan de rails. En je kunt het zo onopvallend doen dat ze bijna niet meer terug te vinden zijn.
Maar dat heb ik al vaker verteld. Verder: ieder zijn meug.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #152 Gepost op: 10 november 2022, 20:30:33 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
    • Spoor en Staal
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #153 Gepost op: 11 november 2022, 11:12:33 »
... zie je dan toch ineens weer je oude liefde. Ik heb deze set van toen ik begon als tiener met de treinen. Dus er is ook nog wat sentiment bij.

Deze kraanset was mijn grote wens vroeger. Toen ik hem tegenkwam met in een startset met een z21 was de beslissing snel gemaakt.

Oude liefde en en sentiment, zou hem lekker houden.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #154 Gepost op: 11 november 2022, 23:49:53 »
Erik zijn er al plannen voor de scenery op je baan?
Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #155 Gepost op: 12 november 2022, 07:30:19 »
Zeker Wim, al ben ik daar helaas nog lang niet aan toe. Eerst moet ik alle sporen van de ovalen die ik nu aan het leggen ben helemaal afmaken en voeden en de wissels aansluiten en de reed contacten en relais aansluiten. Om dat goed te doen moet ik ook eerst met alle mogelijke treinen gaan testen of die reed contacten op de juiste plaats zitten. Daarvoor moet ik ook mijn nieuwe stoomlocs even smeren en inrijden.

Daar ben ik nog wel even zoet mee.

Dan komt boven, 10cm hoger nog een zijlijn met een luchtspoortje aan de voorkant en een paar rangeersporen aan de achterkant. Ook weer met dito inhaalspoortje voor en achter en de reedcontacten en relais. Dus eigenlijk herhaal ik het recept. Zo is 't de bedoeling dat op 3 aparte analoge sporen 8 verschillende treinen opgesteld kunnen worden die automatisch om de beurt het station binnenlopen aan de voorkant en weer vertrekken en verdwijnen. Waar is dan die 4e trafo voor? Tja die heb ik extra om het rangeerterrein mee te gaan bedienen. Hoe ik dat precies ga oplossen electronisch moet ik nog even bedenken, daar moeten dan 2 geisoleerde rail lassen komen.

Nou ja samengevat een hoop werk wat best eerst gedaan moet worden, en ik hoop dat ik het een beetje duidelijk maak zo.

Ik heb plannen dus voor een luchtspoor met arcaden aan de voorkant, van Faller ik heb dat al liggen, met een dubbel S Bahn station gekoppeld, en een vervallen klein stationsgebouw aan de zijkant. Aan de voorkant komt dan vanaf de rand eerst een smalle perronrand van ong. 20mm, dan de 3 sporen beneden, en dan weer een perron waaraan het S Bahn station en luchtspoor ligt. De sporen wil ik nummeren van bijv. 5 t/m 9 zodat je de illusie hebt dat de baan de achterkant van een station uitbeeldt wat tegen een heuvel is gesitueerd. Op die heuvel moet dan een oplopende straat komen met wat huizen en bedrijvigheid misschien. Een Faller plattenbau huizenblok heb ik ook al voor op de achtergrond. Verder wil ik ook wat schuren misschien zelf gaan bouwen.

Dan is er nog een ding en dat is de vegetatie. Ik wil graag, al ben ik daar nog niet 100% uit, een herfstbaan.
Het thema herfst kan je dan ook in meerdere varianten uitvoeren; een vroege met nog veel groen, uitgebloeide planten en een paar herfstkleuren, een middelvariant met kalende kruinen van bomen, meer herfstkleuren en minder groen en meer blad op de grond, of zelf een late herfst met veel blad op de grond, kalende bomen en misschien wat resten van een eerste sneeuwbui. Ik ben al 1x in Oost Duitsland geweest om te kijken welke bomen daar groeien, en ik ga er nogmaals terug voor nog meer inspiratie. Er zal een mix op de baan komen van Berken (Betula) en Fijnsparren (Picea abies) en verder wat ik mooi vind, misschien een paar Lindes, Beuken of Eiken. Misschien ga ik ook proberen zelf bomen en struiken te maken, in ieder geval wil ik dat graag proberen.

Ik ben een groot planten en bomen liefhebber dus daar zie ik echt naar uit om dat in beeld te brengen al is dat wel een van de laatste jobs op de baan. Dus ik zal alle andere werk daarvoor eerst moeten doen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #156 Gepost op: 12 november 2022, 07:47:02 »
Mooie plannen Erik.
Ik blijf je op de voet volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #157 Gepost op: 12 november 2022, 16:04:25 »
Mooie plannen, herfstthema lijkt me heel kleurrijk.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #158 Gepost op: 13 november 2022, 08:47:36 »
Mooie plannen maar nu nog uitvoeren. Momenteel is het een kale vlakte op de baan. Alle rails weg gehaald en gelabeld. Isolatie geplakt en een verfje gegeven. Nu terug plaatsen en de voeding aan de spoorstaven solderen. De CVL kan ook aangelegd.










Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #160 Gepost op: 16 november 2022, 21:39:00 »
Nou alle sporen beneden terug gelegd en de voeding draden aangesloten. Dat was best een hele klus. Het moest allemaal stukje voor stukje. Ook nog een paar stukjes opnieuw gemaakt. Het wordt wel steeds netter nu.








Hier zie je de draden aan de rails gesoldeerd.




Ook loc 44 moest ik smeren. Dus die uit elkaar gehaald. Dat ging goed..









De ringleiding provisorisch aangesloten inmiddels dus de 44 staat even warm te draaien.

 ;D
« Laatst bewerkt op: 16 november 2022, 21:45:06 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 936
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #161 Gepost op: 17 november 2022, 14:14:01 »
Erik,

In je filmpje toon je zelf al aan waarom je die kraan niet moet wegdoen.
Tzt met motoren digitaliseren en je kunt het beladen van de loks met kolen ook naspelen.
Weliswaar een forse kraan voor dat doel , maar dan is die voor meerdere doelen inzetbaar.

Dit wil je toch ook
https://www.youtube.com/watch?v=vab5n6tM00A

Eric

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #162 Gepost op: 17 november 2022, 18:28:56 »
Eric, wat ze allemaal ombouwen met die oude modellen, ongelooflijk. Deze kraan laat ik voorlopig nog even analoog en origineel. Ik wilde ze wegdoen omdat het een DB kraan is en mijn baan wordt DDR. Maarja ze kan evengoed helpen bij de bouw van mijn baan. En dat het dan niet de juiste spoorwegmaatschappij is dat zie ik dan maar even door de vingers.

Vandaag spoor 2 aangesloten. Eerst deed hij het niet. Dus ik moest even troubleshooten en er bleek een stuk rails met de draden verkeerd om te zitten. Toen dat was hersteld was het even tijd om te rijden.





https://youtu.be/3kZ1OGFwEIs

https://youtu.be/2p82YkrKhTQ
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1202
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #163 Gepost op: 17 november 2022, 18:32:21 »
De 44 heeft een beetje last van de schroeven in de baan, die trekken de rails wat naar beneden en daarom slippen de wielen van de tender op sommige plaatsen. Maar dat zal verholpen zijn als ik de rails straks ga lijmen. Oh en ook mijn puntstukken van de wissels zijn nog niet gepolariseerd dus je moet een beetje snelheid hebben met een volle trein.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 18:35:14 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #164 Gepost op: 17 november 2022, 18:44:25 »
Mooie filmpje Erik.
Je zoontje zal het wel mooi vinden die rijdende locs  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim