Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.  (gelezen 6378 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2022, 14:53:47 »
Dat heb ik op een "beurs"ook al is gezien,ziet er netjes uit.
Echter zoals ik al vertelde,ik denk niet dat er zoiets komt als dag/nacht verlichting.
Is trouwens ook verder nergens voor nodig,op een expositie/beurs/hoe je het ook wilt noemen,komt de baan toch niet.
Gewone goede daglicht verlichting,dat is meer dan zat.

* deze zien er trouwens best interessant uit,daar kwam martin mee:https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-licht-150cm-4000k-50w-compleet-armatuur.html
Heeft iemand deze toevallig in gebruik en zo ja,hoe bevallen deze ?
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2022, 18:21:01 door tijgernootje. Reden: wat vergeten »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2022, 21:43:10 »
Niet alleen de led-boeren. Op alle soorten lampen staat dat, en dat is niet omdat de fabrikanten dat zo leuk vinden, maar omdat het van de Europese Unie moet. Je kunt als koper van die lichtbronnen zo een idee krijgen hoeveel licht je voor je geld krijgt. Persoonlijk vind ik dat een goede ontwikkeling.
Oh zeker ;) Ik bedoel alleen dat het daardoor heel moeilijk wordt om mijn zelfbouwspul te vergelijken.
dat knipperen waar je het over hebt,dat is wel een dingetje om mee te nemen,voor foto en film werk zal dat niet moeten storen,maar ja zoals je zelf al aangeeft,hoe kom je daar achter zonder het op te hangen en dan te zien dat je een probleem hebt ?
Die info (in leken taal) is amper te vinden,dus wat nu ?
Het knipperen kun je controleren met videocamera's/telefoon en de betere fotocamera's: als die staan te knipperen op de netspanning (wat er nogal wat doen) zul je dat in het beeld zien als een ritmisch gloeiend object of (afhankelijk van de sluitertijd) donkere en heldere banden in het beeld.
Sommige fotocamera's waarschuwen in de zoeker/LCD met 'Flicker!' als de omgeving waarin je fotografeert geen stabiele verlichting heeft. Als je dan op de burst-stand fotografeert (aan de lopende band foto's nemen tot je de sluiterknop loslaat) zul je verschil in je foto's zien: de een is helderder, de ander donkerder (dit dus wel alleen als je volledig handmatig belicht).

Grote kans dat je bij het binnenwandelen van de lampen-afdeling van een gemiddelde bouwmarkt meteen zien wat knippert en wat niet.

Je kan kijken of wat je op het oog hebt hier bij staat:
http://www.olino.org/blog/nl/articles/category/overview/lampmetingen/

Let wel: hoog technisch gehalte, maar met zoeken op 'Verlichtingssterkte modulatie index' moet je een getal kunnen vinden wat aangeeft hoe erg de lichtbron knippert.

Dat telt dus ook voor kleurweergave, en het lumen/watt verhaal,wat is goed en wat niet,staat dat ergens ?
En hoe bepaal je aan de hand daarvan of dat is wat je zoekt  ???
Het lastige met licht is dat het heel persoonlijk is: wat de een prettig vind, vind de ander niets en waar de een loopt te turen omdat 'ie vind dat er te weinig licht is, vind de ander dat prima.
Zelf heb ik bijvoorbeeld de rare bijkomstigheid dat ik overdag echt last kan hebben van het zonlicht: sinds m'n oogoperaties ben ik daar wat gevoeliger voor geworden (wat trouwens een bijzonder veel gehoorde klacht is van mensen die dezelfde behandelingen als ik hebben ondergaan) maar 's avonds kan ik voor m'n gevoel geen licht genoeg hebben en daarbij komen m'n lichtkanonnen van 22 Watt echt geweldig mooi uit: soms zet ik ze zelfs zo dicht mogelijk bij elkaar (ik heb er 2).

De kleurweergave is ook erg lastig, vooral omdat de ene de andere niet is: scoort een lamp heel hoog op de meeste kleuren maar minder op een paar andere kleuren, dan beïnvloedt dat het algemeen resultaat.
Een lamp die slechter presteert maar een vlakkere kleurweergave heeft (minder uitschieters bij bepaalde kleuren) kan dan ineens beter ogen dan de goed presterende lamp.
De kleurtemperatuur is een ander verhaal en verteld of de lamp heel warm (2700K-3200K) of heel koel licht geeft (alles boven de pakweg 4400K tot aan 5600K, 6000K komt wel voor).
4000K is een mooi compromis tussen daglicht (over het algemeen aangenomen als 5600K) en kunstlicht ('wolfram', 3200K).

Mijn bureaulampen (die dingen van 22 Watt) hebben een temperatuur van 4000K en een kleurweergave van geloof ik minimaal 85 (dat is die CRI-waarde): lager zou ik ook zeker niet gaan als je rare kleurzwemen of 'gunst... overdag is dat dak bruin, nu lijkt het wel rood' effecten wil voorkomen.

Hoe hoger de CRI, hoe beter, maar daar hangt vaak ook een pittig prijskaartje aan: CRI's boven de 95 zijn vaak stevig geprijsd en das ook niet zo raar, want dergelijke LEDs produceren is behoorlijk duur.
Volspectrum-LEDs (CRI 98+ en hoger) zijn de absolute toppers: daar krijg je gewoon daglicht voor en zijn daarmee dé fotografie/video LEDs en daarom ook enorm duur.

Het aantal lumen/Watt is vooral een energiedingetje: een warmwitte lamp zal veel minder licht per elektrisch vermogen (Watt dus) uitstralen dan een koelwitte variant, das gewoon een fabricage-dingetje: een koelwitte LED is gewoon efficiënter dan een warmwitte.
Die verhouding maakt het makkelijk om te vergelijken. Bij spots zal die verhouding vaak heel anders liggen omdat het licht op een veel kleiner oppervlak geconcentreerd wordt, maar daar koop je zo'n lamp dan ook voor.
Testen met strips die je in kan stellen op kleur (action?)
Als je geknipper wil, is dat dé manier. Al het goedkope LEDspul wordt gedimd via PWM en dat is zelden een zo hoge frequentie dat camera's daar geen last van hebben.
Geen gedoe  met nachtsimulatie, gewoon lichtkleur 4000K.
Nog niks gemerkt van knipperproblemen bij fotograferen.
Dan heb je gewoon mazzel met een goede voeding die of niet knippert (of hooguit een paar procent maar dat zie je niet) of wel knippert maar op een hele hoge frequentie.

@tijgernootje: wat betreft die link, 50Watt LEDvermogen is ontzettend veel licht uit zo'n ding. Ik heb hier 1 Philips Master Ultra Output LED-buis van 150 centimeter liggen, kleurtemperatuur 6000K, kleurweergavecode 865 als ik het me goed herinner. Dat is me al een enorme bak licht (3700 lumen bij een spreiding van 165 graden) en die buis neemt maar 24 Watt elektrisch vermogen op.

Grote kans dus dat het ruim voldoende is, maar het kan ook dat het je té is. Maar dat is persoonlijk ;)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2022, 23:18:51 »
Momenteel heb ik RGBW simulatie via de OC32, en Ledbattens daglichtkleur om mee te werken (6400K). Leuk maar te weinig regelbereik.

Over de RGBW ben ik niet zo te spreken, binnenkort ga ik dat vervangen voor RGBWC, net Cyaan als toevoeging.

Tip van Jeroen Balkema, met een DMX besturing via een BidiB unit kan ik de software geel mooi dag en nacht laten regelen zonder knipperen en zichtbare overgang.

Jeroen legde me ook uit dat de frequentie van ledstrips ervoor zorgt dat de camera gaat flikkeren. Bij de dmx regelaar was dat niet het geval, die heeft een andere frequentie.

Hij heeft dit systeem nu toegepast bij een klant van me, en nu wil ik dat zelf ook. Heel irritant als iets mooi is........

Maar los daarvan heb ik wel gemerkt dat voor het werken, daglicht echt wel een must is. Je ziet zoveel meer details als onder gewone lampen van 3000 (warm) tot 4000K (koel)

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #18 Gepost op: 02 juni 2022, 15:08:11 »
Bedankt Menno voor je uitleg  (y)
Aan dit stukje heb ik zowiezo een goede basis als het gaat om zoeken en voorsorteren denk ik  8)
temperatuur van 4000K en een kleurweergave van geloof ik minimaal 85 (dat is die CRI-waarde): lager zou ik ook zeker niet gaan

Dan heb je gewoon mazzel met een goede voeding die of niet knippert (of hooguit een paar procent maar dat zie je niet) of wel knippert maar op een hele hoge frequentie.
wat betreft die link, 50Watt LEDvermogen is ontzettend veel licht uit zo'n ding. Ik heb hier 1 Philips Master Ultra Output LED-buis van 150 centimeter liggen, kleurtemperatuur 6000K, kleurweergavecode 865 als ik het me goed herinner. Dat is me al een enorme bak licht (3700 lumen bij een spreiding van 165 graden) en die buis neemt maar 24 Watt elektrisch vermogen op.

Grote kans dus dat het ruim voldoende is, maar het kan ook dat het je té is. Maar dat is persoonlijk ;)


Het gaat om action ledstrips(jaaren terug is gekocht toen ik het hok bijna af had),maar zoals ik al zei,die "hangen" aan het plafond v/d schuur,en wellicht merk je het knipper gebeuren niet op door de afstand tussen plafond en de plek waar de baan in opbouw staat ?
Voor wat ik bij en met de baan wil,zijn die in elk geval te zwak qua lichtopbrengst,dat is zeker,maar daar waren ze ook nooit voor bedoeld in de 1ste instantie  :P
Vandaar ook de zoektocht naar de juiste verlichting om te verwerken voor boven de baan.
Ik twijfel tussen 2 of 3 lichtbronnen erboven,ik heb iets meer dan 5 meter om "te vullen met licht" en dat moet dan wel egaal over het geheel wezen  ::)

@ Martin,

Bedankt voor je uitleg.
Zoals ik al zei,hoe mooi het ook mag zijn,dat wordt me allemaal veeels te ingewikkeld en ik gok ook te duur/overkill voor wat ik hier wil bereiken op mn huisbaantje.
Veel van het "werken" aan de baan of aan de onderdelen doe ik al met normaal gratis daglicht,maar ik ontkom er niet aan dat het ook voorkomt en zal komen dat ik op/bij de baan zelf aan de slag moet.
Dus ook daarvoor is "simpel" nep daglicht wenselijk  ;)
Meer hoeft t voor mij niet te zijn.

Ik denk dat ik maar is begin om bij bouwmarkten te gaan speuren online en als ik wat denk te vinden,dat daar maar is in het echt ga bekijken,dat laatste is voor mij het belangrijkste,het zelf zien en ervaren.
Met zulke dingen vind ik blind kopen zonder ,het ervaren deel ,een tricky ding :-X

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #19 Gepost op: 02 juni 2022, 15:22:32 »
Je kunt beter naar de bouwmarkt gaan. Ik heb armatuurtjes van 60 cm gekocht bij Praxis, maar op hun website kan ik die niet vinden.
Voor een lengte van 5 meter zou ik 5 armaturen kopen, op elke meter 1.
Wel even goed op de lichtkleur letten. De eerste keer had ik per ongeluk 2700K gekocht, maar dat beviel me niet, te geel licht. Nu is is alles 4000K, dat komt meer in de richting van daglicht.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #20 Gepost op: 02 juni 2022, 15:39:22 »
Ik heb ook gewoon de goedkoopste lichtbalken er boven hangen, in mijn geval bij Hornbach, staan nog voor 7,95 op de site. Voldoet prima op mijn zolder. Ik heb nog niets gemerkt van knipperen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #21 Gepost op: 02 juni 2022, 16:29:55 »
Bedankt Menno voor je uitleg  (y)
Aan dit stukje heb ik zowiezo een goede basis als het gaat om zoeken en voorsorteren denk ik  8)
temperatuur van 4000K en een kleurweergave van geloof ik minimaal 85 (dat is die CRI-waarde): lager zou ik ook zeker niet gaan

Dan heb je gewoon mazzel met een goede voeding die of niet knippert (of hooguit een paar procent maar dat zie je niet) of wel knippert maar op een hele hoge frequentie.
wat betreft die link, 50Watt LEDvermogen is ontzettend veel licht uit zo'n ding. Ik heb hier 1 Philips Master Ultra Output LED-buis van 150 centimeter liggen, kleurtemperatuur 6000K, kleurweergavecode 865 als ik het me goed herinner. Dat is me al een enorme bak licht (3700 lumen bij een spreiding van 165 graden) en die buis neemt maar 24 Watt elektrisch vermogen op.

Grote kans dus dat het ruim voldoende is, maar het kan ook dat het je té is. Maar dat is persoonlijk ;)


Het gaat om action ledstrips(jaaren terug is gekocht toen ik het hok bijna af had),maar zoals ik al zei,die "hangen" aan het plafond v/d schuur,en wellicht merk je het knipper gebeuren niet op door de afstand tussen plafond en de plek waar de baan in opbouw staat ?
Voor wat ik bij en met de baan wil,zijn die in elk geval te zwak qua lichtopbrengst,dat is zeker,maar daar waren ze ook nooit voor bedoeld in de 1ste instantie 
Vandaar ook de zoektocht naar de juiste verlichting om te verwerken voor boven de baan.
Ik twijfel tussen 2 of 3 lichtbronnen erboven,ik heb iets meer dan 5 meter om "te vullen met licht" en dat moet dan wel egaal over het geheel wezen  ::)

@ Martin,

Bedankt voor je uitleg.
Zoals ik al zei,hoe mooi het ook mag zijn,dat wordt me allemaal veeels te ingewikkeld en ik gok ook te duur/overkill voor wat ik hier wil bereiken op mn huisbaantje.
Veel van het "werken" aan de baan of aan de onderdelen doe ik al met normaal gratis daglicht,maar ik ontkom er niet aan dat het ook voorkomt en zal komen dat ik op/bij de baan zelf aan de slag moet.
Dus ook daarvoor is "simpel" nep daglicht wenselijk  ;)
Meer hoeft t voor mij niet te zijn.

Ik denk dat ik maar is begin om bij bouwmarkten te gaan speuren online en als ik wat denk te vinden,dat daar maar is in het echt ga bekijken,dat laatste is voor mij het belangrijkste,het zelf zien en ervaren.
Met zulke dingen vind ik blind kopen zonder ,het ervaren deel ,een tricky ding :-X

Ja dat kan ik goed snappen. Ben zelf best blij met de kunstmatige armaturen. Kreeg deze als tip van Evan, en sindsdien zie ik echt meer details tijdens het bouwen.

Lichtkleur kan echt veel invloed hebben op hoe iets eruit ziet.

Ik heb nog wel een paar batten armaturen over, kan je het even uitproberen?

Aan de andere kant, ze kosten maar 15 euro

klik hier

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2022, 16:32:54 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #22 Gepost op: 02 juni 2022, 22:40:30 »
Jeroen legde me ook uit dat de frequentie van ledstrips ervoor zorgt dat de camera gaat flikkeren. Bij de dmx regelaar was dat niet het geval, die heeft een andere frequentie.
Het is de frequentie van de voeding of sturing: Een LEDstrip knippert van zichzelf niet en zóu naar mijn mening niet moeten knipperen.

Je hebt mazzel met de DMX-regelaar, menig DMX-sturing zit rond 450 Hz/1 kHz en veroorzaakt ongelooflijk storende interferentie bij filmen of fotograferen.

Alleen DMX-regelaars van ELDOled en SUNled zijn me tot nu toe bevallen, maar helaas errug moeilijk verkrijgbaar (en heel duur...)
Bedankt Menno voor je uitleg  (y)
Aan dit stukje heb ik zowiezo een goede basis als het gaat om zoeken en voorsorteren denk ik  8)
Das mooi ;)
Het gaat om action ledstrips(jaaren terug is gekocht toen ik het hok bijna af had),maar zoals ik al zei,die "hangen" aan het plafond v/d schuur,en wellicht merk je het knipper gebeuren niet op door de afstand tussen plafond en de plek waar de baan in opbouw staat ?
Het hangt vooral van de aansturing af: als het LEDstrips met weerstanden is (grootste kans in dit geval) is de voeding vaak gewoon een gelijkspannings-voeding in adapterformaat. Daar is niets mis mee, de spanning is stabiel.

Vervelender wordt het met stroomgestuurde regelaars: bij zo'n LEDstrip staan 3 (bij 12 Volt) of 6 (24 Volt) LEDs in serie. Kwa stroom voor een paar LEDs werkt een weerstand prima.

Bij LEDs waarbij vermogen om de hoek komt kijken (pakweg alles boven de 0,5 Watt) wordt een weerstand een enorm inefficiënte oplossing die alleen maar elektrisch vermogen in hitte omzet. Zeker als je een LED van 20 Watt hebt, is een weerstand die bijna even zoveel vermogen weg staat te stoken, zonde van de energie.

Die worden dan ook heel vaak met een stroomgestuurde regelaar aangestuurd: er zit geen weerstand tussen voeding en LED(s) maar een regelaar die een bepaalde stroom uitstuurt en die constant probeert te houden. Er wordt stroom door de LED gestuurt en gemeten hoeveel stroom er loopt: bij te veel wordt de uitgang terug-geregeld, bij te weinig wordt er (binnen de spanningsgrenzen van de voeding) meer stroom uitgestuurd door de spanning te verhogen, net zolang tot de optimale stroom gehaald wordt: daar blijft de voeding dan vervolgens op werken.

Het nadeel is dat vooral dat soort voedingen vaak een slecht afgevlakte uitgang hebben: of de netspanningsrimpel (100 pulsen gelijkspanning per seconde) is zichtbaar of de trage regelelectronica zorgt voor een afwijkende frequentie van (bijvoorbeeld) 300 Hz. Linksom of rechtsom, het gaat knipperen en omdat LEDs door hun doorlaatspanning daar veel gevoeliger voor zijn dan een gloeidraad, is het effect vaak veel sterker.

Ook LEDstrips met zo'n klein kastje en een afstandsbediening erbij om de kleur te wisselen of (bij witte LEDs) alleen te dimmen, knipperen vrijwel altijd, omdat de LEDs via PWM gestuurd worden: rap aan en uit, maar vaak op een zodanig lage frequentie dat dat voor een camera niet voldoende is om interferentie te voorkomen.
Ik denk dat ik maar is begin om bij bouwmarkten te gaan speuren online en als ik wat denk te vinden,dat daar maar is in het echt ga bekijken,dat laatste is voor mij het belangrijkste,het zelf zien en ervaren.
Het grootste voordeel van het lampenpad in een gemiddelde bouwmarkt vind ik dat je dan meteen een indruk krijgt van de krankzinnig beroerde kleurweergave van sommige lampen of verschrikkelijke kleurtemperatuur in combinatie mét de slechte kleurweergave: sommigen steken zo verschrikkelijk af tegen veel betere lampen dat je meteen weet welke je níet wil kopen.

Als je ergens een kleurenwaaier kan regelen, neem 'm mee en vergelijk onder verschillende lampen (als dat lukt), in een echte lampenwinkel heb je misschien betere mogelijkheden tot vergelijken. Zo heb ik dat bij mijn bureaulampen ook gedaan. Het is natuurlijk slechts indicatief, maar geeft je wel een idee van de kleurprestaties van 3 verschillende lichtbronnen.


Het volledige artikel vind je hier, mocht je het interessant vinden:
http://www.m-voorloop.nl/techn-knikarm-lamp-ombouw-led.html

Maar los daarvan heb ik wel gemerkt dat voor het werken, daglicht echt wel een must is. Je ziet zoveel meer details als onder gewone lampen van 3000 (warm) tot 4000K (koel)
Recent heb ik LEDstrips (rigide types) van LED-tech.de gekocht, met volspectrum LEDs. Ik wist niet wat ik zag bij (slechts) 0,5 Ampère. Ook foto's die ik bij daglicht nam van die kleurenstaal en bij die LEDstrip verschilden zo extreem weinig. Maar wederom: prijzig.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #23 Gepost op: 03 juni 2022, 14:36:42 »
Ben is even wat gaan snuffelen online,een soort voor onderzoek,zeg maar,en dit kwam ik tegen:

https://www.gamma.nl/assortiment/prolight-strip-led-120cm-14w/p/B149318

https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/verlichting/lichtbronnen/tl-lampen/muller-onderbouwlamp-linex-switch-tone-85-led-13w/10041338#specs

https://www.karwei.nl/assortiment/prolight-led-tl-buis-eros-18w-1700lm-4000k/p/B149289

https://www.karwei.nl/assortiment/eltra-tl-led-armatuur-hebe-20w-1900lm-wit/p/B569954

https://www.hornbach.nl/shop/SYLVANIA-LED-Armatuur-LED-Pipe-120-cm-neutraalwit/10398738/artikel.html

En dan 2 toevoegingen naar aanleiding van MArtin zijn verhaal incl linkje
https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-15w-4000k-2400lm-samsung-5-jaar-g.html

https://www.into-led.com/nl/led-batten-120-cm-40w-6400k-4800lm.html?gclid=CjwKCAjwv-GUBhAzEiwASUMm4mWYfCoToti1mWxiv8jHtVi98Ww4NdM_iqXLbknBzU3jzWlgjki6XxoCnFQQAvD_BwE

Daarbij dan de logische vraag,zit er iets bij ?
Opvallend bij vele linkjes/site's een CRI waarde zoeken,is zoeken naar een tl lamp in een zeecontainer met tl lampen  ;D  :-\
Hoor het graag evt met motivatie waarom het wel of niet iets is.
Ik wil er graag wat van leren en wellicht leren anderen hier ook nog wat van  (y)
Alvast bedankt.

*overigens zo'n kleurenwaaier,die heb ik niet,en ik zou ook niet weten waar ik die vandaan zou moeten toveren*
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2022, 14:38:34 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #24 Gepost op: 03 juni 2022, 15:02:05 »
Kleurenwaaiers weet ik niet, maar in de bouwmarkt hebben ze vaak kleurenstroken die je gratis en voor niks mee mag nemen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #25 Gepost op: 03 juni 2022, 23:50:36 »
Uh ja, dat bedoelde ik dus eigenlijk ;)

Wat betreft de geplaatste links: ik vind het altijd raar als er géén kleurweergave-index getoond wordt en ben dan automatisch op m'n hoede. Grote kans dat er dan dus meer licht uit komt dan bij LED-spul van vergelijkbaar elektrisch vermogen, maar dat de kleurtemperatuur erg koud is en de kleurweergave erg beroerd: een witte LED kun je prima enorm veel licht laten produceren als de kleurweergave niet belangrijk is.

Ik vrees dat het een beetje een nichemarkt is waar teveel mensen niet voor willen betalen, waardoor bijna geen LED-boer dat spul op voorraad neemt. Je kan natuurlijk wel eens informeren bij een leverancier, of ze ook aan iets beters kunnen komen: omdat die vaak groot inkopen is een ander artikel meebestellen voor hun vaak niet zo'n probleem.

Even naar de bouwmarkt gaan en de zaken die je gezien hebt eens in je handen pakken, om te kijken of er niet stiekem gewoon ergens een CRI-waarde op staat, kan natuurlijk ook, ik vrees alleen dat je ook daarmee niet verder komt dan 80 of 'hoger dan 80'.

Ik heb ook lopen zoeken, maar inderdaad: wat moeilijk!
Zelfs V-TAC, een fabrikant die ik toch hoog heb zitten vanwege hun producten die gewoon goed in elkaar zitten, heeft (nu) alleen nog maar 'beter dan 80' als CRI-waarde.

Echt de enige optie die ik nog zie is iets van led-tech.de, maar das absoluut niet aansluitklaar en zeker niet goedkoop.

Bij toeval vond ik dit op Marktplaats, maar dat is mogelijk veel te ver weg. Ik krijg de indruk dat ik op de foto naar Philips-spul zit te kijken, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ik weet in ieder geval nog wel van m'n vorige baan dat alle dozen daar bij de overschakeling op LED, ook in het Pools bedrukt waren.

https://www.marktplaats.nl/v/huis-en-inrichting/lampen-losse-lampen/m1848421883-teab-led-tl-buis-daglicht-wit
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2022, 23:53:05 door Menno »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #26 Gepost op: 04 juni 2022, 09:13:19 »
Voor serieuze fotografie zou je nog kunnen doorsparen voor fotostudio lampen en paraplu's.

De technische benaming weet ik niet maar die kun je dan neerzetten als je betere fotos wilt maken op het moment.

Edit: zelfs bij Bol.com voor aantrekkelijke prijs.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2022, 10:00:12 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #27 Gepost op: 04 juni 2022, 13:37:52 »
^^ Of kijk even bij Coolblue. Daar kun je ze ook vinden in allerlei soorten en maten.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #28 Gepost op: 04 juni 2022, 13:46:17 »
Ik heb er nog wat opgedoken en er staat in elk geval een cri waarde bij ,men noemt het kleurechtheid maar als je op het ? je muis houd,dan klopt t wel.
https://www.besled.nl/led-balk-viron-kilas-15w-high-lumen-natuurlijk-wit-4000k-mat-wit-kunststof-60cm

https://www.besled.nl/led-balk-aigi-tynom-20w-natuurlijk-wit-4000k-mat-wit-kunststof-60cm

https://www.besled.nl/samsung-led-balk-viron-lavaz-20w-high-lumen-natuurlijk-wit-4000k-mat-wit-kunststof-30cm

https://www.ledloket.nl/led-batten-reflector-armatuur-60cm-18-watt-5000k-daglicht/

https://www.ledloket.nl/led-batten-armatuur-120cm-36w-compleet/

Hoi Koen,

Het gaat me niet puur om fotograferen,het moet "daglicht"zijn wat de boel er goed uitgelicht bij laat staan,goed licht om aan de baan te kunnen klussen(zodat je ziet wat je zegt), en als we dan toch bezig zijn voor iets goeds en nieuws,dan is het ook handig als je er goede foto's bij kan maken  ;D

Coolbleu zal ik nog is gaan bekijken,merci voor de tip  (y)
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2022, 13:54:06 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #29 Gepost op: 04 juni 2022, 14:16:25 »
Met excuses aan de lichtpuristen binnen dit onderwerp. Een jaar geleden heb ik op het plafond boven mijn baan van 3,5x2 meter een LED paneel van Lidl https://www.lidl.nl/p/livarno-home-led-lampenpaneel-met-kleurregeling/p100334291 gemonteerd. Kost niet veel en voldoet voor mij prima als werkverlichting, maar door de kleurinstellingen ook als sfeerverlichting bij het rijden.

Rian