Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?  (gelezen 12290 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2022, 22:14:09 »
Ik hoef helemaal niks schoon te maken..........

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2022, 22:16:46 »
Ja, dat lijkt me ook nog wel wat inderdaad, Frits zweert er ook bij voor het ontvetten van zijn projecten.

Wat betreft de Badger, die heb ik ook meegenomen. Bij Airbrush Service Almere zijn de mannen echter wel van Harder & Steenbeck en die mannen zullen het toch ook wel weten, 't is tenslotte ook hun werk. Ook de reviews over deze spuit zijn erg positief. Voor € 100,- kan er niet teveel verkeerd gaan, dus ik ben er als niet dagelijkse spuiter content mee.

Maar goed, hier komt de thinner gedragen verf er wel in, simpelweg omdat ik dezelfde verf wil gebruiken op mijn Philotrain modellen als Philotrain. Daarnaast spuit ik niet dagelijks, maar goede voorzorgsmaatregelen zoals een spuitmasker, goede ventilatie en goede afzuiging zijn zeker noodzakelijk. Desalniettemin blijft het rotzooi die thinner.

Maar goed, we dwalen af en ik heb het idee dat veel mensen niet door hebben waar het in dit topic over gaat, namelijk de vergelijking tussen duurdere en goedkopere spuiten (en dus niet; ik zoek een spuit, welke moet ik kiezen, of: ik ga beginnen, help). Die vergelijking heb ik hier op BNLS nog niet zo expliciet terug zien komen, vandaar dit topic.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 22:25:59 door Tomasso »
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2022, 22:36:26 »
Duidelijk, bij een budget spuit moet je wel eens om de mindere bedrijfszekerheid en functionaliteit heen werken en met zo'n high end ding ben je dus verzekerd dat het (lekker) werkt en goed gaat.

Stephan.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2022, 22:39:15 »
Nou ja, in ieder geval langer. 't Zal niet onderhoudsvrij zijn. Daarnaast beter gefabriceerd, dus minder kans op slijtage. Dat zeg maar

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2022, 22:39:46 »
Goed. Weer een product waar ik mijn centjes aan uit kan geven. Bedankt Tom....

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2022, 22:48:18 »
Diverse nozzles......zijn  er ook bij Motip. Ieder met zijn specifieke gebruiksaanwijzing.
Overigens, autospuiters zijn ook vakmensen.

https://www.nonpaints.com/nl/motip-spuitkopset-van-6-stuks?sqr=motip%20spray%20set

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2022, 22:56:34 »
De autospuiters die ik gezien heb gebruikten geen spuitbussen maar altijd zo'n groot formaat spuitpistool en mengden hun kleuren ook zelf.

Stephan.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2022, 22:59:47 »
Bij Airbrush Service Almere zijn de mannen echter wel van Harder & Steenbeck en die mannen zullen het toch ook wel weten, 't is tenslotte ook hun werk.

Hallo

Of een spuit goed is of niet is heel persoonlijk. Ik vind de H&S (infinity) behoorlijk tegenvallen, zeker voor dagelijks gebruik.
Je kunt er heel fijn mee spuiten, maar dat komt alleen maar door de ver buiten de nozzle uitstekende naald. En hier zit ook het grote probleem van deze spuit. Door het uitsteken klodderen deze snel vol. Ook is de afwerking grof en het materiaal (net als de nozzle) van peperkoekstaal. Dit is vooral vervelend met afleggen. Stoot ertegen en de naald is krom.

Gelijk merk maar kwalitatief stukken beter vind ik Hansa.
Voor thinnergedragen lakken eentje met onderbeker kiezen, bijv een 481. Voor het fijne werk voldoet een onderbeker net zo goed, maar is lastig als je bijv. ballast wil inkleuren.
Iets wennen voor de geoefenden, maar voor beginners wel gemakkelijk is een spuit met gekoppelde lucht/verftoevoet. Hier heeft Hansa ook een leuk modelletje voor.
Dichting is natuurlijk teflon.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #23 Gepost op: 19 mei 2022, 23:08:05 »
Diverse nozzles......zijn  er ook bij Motip. Ieder met zijn specifieke gebruiksaanwijzing.
Overigens, autospuiters zijn ook vakmensen.

Ik zou het al heel knap vinden als jij het werk van Michiel (Becasse) met een knikkerbus ook maar weet te benaderen. :P

Autospuiters met spuitbussen? Graffiti dan eerder. ;D

Bart

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #24 Gepost op: 19 mei 2022, 23:20:49 »


Autospuiters met spuitbussen? Graffiti dan eerder. ;D

Huh...   ik mocht een krasje maken op mijn boot bij het aanleggen ( spot on repair ) werd toch echt wel met een spuitbus gedaan.
Kan ja ook niet veel anders boot ligt ja aan een steiger een stuk verder weg van de weg.  Plamuren en schuren gebeurde met accu machines.

Kleur wordt digitaal bepaald en in de service bus wordt exact de zelfde kleur aangemaakt en in een knikkerbus gedaan. Zelfs de blanke lak als nabehandeling kwam uit een knikkerbus.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2022, 23:31:41 »
Hallo

Of een spuit goed is of niet is heel persoonlijk. Ik vind de H&S (infinity) behoorlijk tegenvallen, zeker voor dagelijks gebruik.
Je kunt er heel fijn mee spuiten, maar dat komt alleen maar door de ver buiten de nozzle uitstekende naald. En hier zit ook het grote probleem van deze spuit. Door het uitsteken klodderen deze snel vol. Ook is de afwerking grof en het materiaal (net als de nozzle) van peperkoekstaal. Dit is vooral vervelend met afleggen. Stoot ertegen en de naald is krom.

Gelijk merk maar kwalitatief stukken beter vind ik Hansa.
Voor thinnergedragen lakken eentje met onderbeker kiezen, bijv een 481. Voor het fijne werk voldoet een onderbeker net zo goed, maar is lastig als je bijv. ballast wil inkleuren.
Iets wennen voor de geoefenden, maar voor beginners wel gemakkelijk is een spuit met gekoppelde lucht/verftoevoet. Hier heeft Hansa ook een leuk modelletje voor.
Dichting is natuurlijk teflon.

Bart

Kijk, die komt ook op mijn lijstje. Bedoel jij nu een single action?

Peperkoekenstaal Die had ik nog niet eerder gehoord.

Maar goed, de badger 150 staat ook al op de lijst, lijkt me leuk om dat zo eens te vergelijken, zal vast een persoonlijke favoriet uit komen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 23:37:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #26 Gepost op: 19 mei 2022, 23:57:39 »
Het is geen single action, maar ook geen double action.
Bij deze spuit beweeg je de luchtknop naar achteren. Je kunt zo de luchttoevoer regelen en aangezien de naald ook gelijk meebewogen wordt regel je ook gelijk de verftoevoer van weinig naar veel.
De verhouding verf/lucht blijft vrijwel gelijk of je de spuit nou weinig of ver opentrekt.
Natuurlijk heb je ook nog de keuze van naald/nozzle maat, dus ben je behoorlijk flexibel kwa inzet.

Bart

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #27 Gepost op: 20 mei 2022, 10:14:10 »
Of een spuit goed is of niet is heel persoonlijk. Ik vind de H&S (infinity) behoorlijk tegenvallen, zeker voor dagelijks gebruik.
Je kunt er heel fijn mee spuiten, maar dat komt alleen maar door de ver buiten de nozzle uitstekende naald. En hier zit ook het grote probleem van deze spuit. Door het uitsteken klodderen deze snel vol. Ook is de afwerking grof en het materiaal (net als de nozzle) van peperkoekstaal. Dit is vooral vervelend met afleggen. Stoot ertegen en de naald is krom.Bart
Dat snap ik dan niet, want ik heb een H&S Evolution, gebruik 'm vaak, maar heb daar echt nooit last van. Ik spuit alleen met Vallejo verdund met water, dus misschien maakt dat het verschil.

Deze discussie is hier meerdere malen eerder gevoerd en de conclusie is altijd: zoals Bart schreef, het is heel persoonlijk wat men een toffe spuit vindt. Met mijn oude badger had ik altijd problemen om een mooie straal te krijgen, maar sinds ik de Evolution is het altijd goed. Misschien dat het er aan ligt welke verf je gebruikt. Net als Because, iets anders dan acryl verf zou ik om gezondheidsredenen niet gebruiken.
Voor mij was het allerbelangrijkste om geen losse ringetjes te hebben, die je kwijt kan raken of vervangen moeten worden. De Evolution is zo onderhoudsvriendelijk, die heb ik in een paar minuten brandschoon. Dan even met dun vaseline de naald tussen de vingers doorhalen (tip uit Almere, gaat ie zich niet vastzetten) en klaar.

En de klacht die ik hier lees over te kleine cups... Ik mix mijn verf altijd in plastic borrelglaasjes. Het kost je drie seconden om je cup daarmee weer bij te vullen, dus ik snap dat argument niet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #28 Gepost op: 20 mei 2022, 10:33:04 »
En ik zweer weer bij mijn badger  ;D in 10 seconden uit elkaar, 1 teflonringetje en in de 30 jaar dat ik hem heb nog nooit iets vervangen  (y)
wel een te kleine cup. en nee, ik heb het niet over mijn man-boobs.  ;D
bij het spuiten van een wagon spuit ik in een seconde of 10 die cup leeg. en das best kort  ;)
bij het kopen wist ik dat niet, nu zou ik er wel op letten.

oh, en ik heb een ultra cheap ding van hbm om mijn maskeer vloeistof te spuiten :)
maar die moet ik nog uit proberen
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2022, 10:40:54 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
« Reactie #29 Gepost op: 20 mei 2022, 10:45:54 »
Wat mij betreft mag dit topic wel uitgebreid worden met de benodigde lucht om te kunnen airbrushen. Ik heb voor de zeldzame keren dat ik modellen geairbrushed heb, altijd zo'n bus met drijfgas gebruikt. Maar wat is er beschikbaar aan compressortjes?