Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
Vandaag om 19:32:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Roco NS 2200  (gelezen 7589 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco NS 2200
« Reactie #30 Gepost op: 09 mei 2022, 16:55:56 »
Oeps, een gevalletje Roco Faalt dus!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 2200
« Reactie #31 Gepost op: 09 mei 2022, 17:01:46 »
Kwaliteits controle, bestaat dat nog?
Problemen die pas na een paar jaar optreden kunnen ze bij de kwaliteitscontrole niet zien.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Roco NS 2200
« Reactie #32 Gepost op: 09 mei 2022, 17:10:34 »
Ik heb het ook wel eens meegemaakt bij een nieuw (recent) model. Het hoeft dus niet altijd aan de leeftijd te liggen.
Dat ze het bij de eindcontrole (zo die nog wordt toegepast) niet opmerken, kan ik me ook voorstellen. Ze gaan vast niet moedwillig proberen de boel te breken.

Het verbaast me overigens wel dat het probleem al jaren voortduurt maar dat Roco het niet lijkt te willen onderkennen.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Roco NS 2200
« Reactie #33 Gepost op: 09 mei 2022, 18:20:02 »
ik denk dat we hier 1 klein dingetje nog vergeten, namelijk het gebruik van weekmakers in plastic:

Weekmakers worden hoofdzakelijk toegepast om kunststoffen meer flexibel te
maken. De belangrijkste kunststof waaraan weekmakers worden toegevoegd is PVC.
Typische toepassingen van PVC met weekmakers zijn vinylvloerbedekking en
wandbekleding, medische disposables, transportbanden, auto-interieurs en
elektriciteitskabels. Daarnaast worden weekmakers verwerkt in lijmen, kitten, lakken,
verven, inkten en cosmetica. Circa 85% van alle toegepaste weekmakers behoort tot de
familie van de ftalaatweekmakers. Deze ftalaatweekmakers staan al 20 jaar onder druk
vanwege de vermeende negatieve effecten op het milieu en de volksgezondheid.


bron: wageningen universiteit en research

bovengenoemd stukje komt uit een verhaal over biologische weekmakers.
Waar het om gaat is dat er in de industrie dus een zoektocht is naar alternatieven.
Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat die bij het hier
gebruikte kunststof niet geheel gelukt is zullen we maar zeggen.
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 310
Re: Roco NS 2200
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2022, 23:58:02 »
Ik kan mij voorstellen dat meer factoren een rol spelen, bijvoorbeeld de temperatuur tijdens het spuitgietproces, de snelheid, de druk, de manier van afkoelen als het model uit de mal is, etc. Geen plastic-experts hier?
Met vriendelijke groet,
Teun

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Roco NS 2200
« Reactie #35 Gepost op: 10 mei 2022, 07:46:17 »

Het verbaast me overigens wel dat het probleem al jaren voortduurt maar dat Roco het niet lijkt te willen onderkennen.


Is dat zo? Heb je een artikelnummer van een recent geproduceerd model waar het mis gaat?

We weten dat het voornamelijk voor komt bij spul uit 2002 / 2003 / 2004. Dat zijn de productiejaren van genoemde 2275 / 1160 van Jeroen, Huub en mij maar ook van de R4C machine van Ceuleer.

Gr, Ben.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco NS 2200
« Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2022, 12:39:50 »
Er is zo weinig weekmaker over bij de 2275 dat zelfs lijmen van de kap een probleem is: het plastic weert de lijm, er vindt geen vermenging plaats en dus geen verlijming.
Weird.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Roco NS 2200
« Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2022, 12:52:09 »
Kwam ook voor bij de oude Tds, VAM, planW en planD wagons zonder nemschachten.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Roco NS 2200
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2022, 14:54:03 »
Ik heb het vermoeden dat er teveel gerecyclede dan wel slecht gemengde granulaat bij het spuitgieten gebruikt is. Ik heb soortgelijke effecten in de sanitair industrie gezien.

Afhankelijk van de toepassing en de kwaliteitseisen mag er een percentage vermalen gerecycled materiaal aan de nieuwe grondstof worden toegevoegd mits het geheel goed gemengd is. Willy Ade gebruikte voor zijn rijtuigen uitsluitend niet gerecycled 'virgin' materiaal. Volgens mij was dit ook bij de modellen van Röwa van toepassing.

Gr, Rob


Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Roco NS 2200
« Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2022, 21:11:23 »
Aha, dus Roco wilde waarchijnlijk de prijzen scherp houden door het toepassen van 'inferieure' grondstoffen?
Was Roco destijds niet opgekocht door een of andere geldbelegger, die graag een goed rendement wilde zien?

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Roco NS 2200
« Reactie #40 Gepost op: 10 mei 2022, 23:06:15 »
Dat is dus niet bekend. Speculatie dus.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Roco NS 2200
« Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2022, 07:11:47 »
Behalve speculatie is het ook complete onzin. De kosten van het kunststof zelf is een fractie van de prijs van een model. Daar valt niet veel te halen maar juist alles te verliezen.

Gr, Ben.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Roco NS 2200
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2022, 19:26:50 »
@Weerd. Gerard, na het faillissement van Röwa in 1975 zijn - uitgezonderd de T3 stoomlocs, de Spoor N Big Boy en de kleine gebouwtjes met een golfplatendak - de matrijzen bij Roco terechtgekomen. Roco bracht direct een aantal ex-Röwa modellen uit tegen een fractie van de Röwa prijs. Zo ook de bouwset van de containerkraan 5200 die onder art. nr 1786 bij Roco verscheen. Roco heeft nooit de motoriseringsset van de loopkat en het hijsen/zakken van de container uitgebracht. De vervorming van de beide dragers was bij de vertanding dermate groot er nooit een loopkat over zou kunnen rijden. Het verkrijgen van de matrijzen is één, of de spuitgietgegevens mee zijn verhuisd (grondstof, temperatuur, druk enz) is twee. Ik heb ooit zo'n bouwset in opdracht mogen bouwen maar heb 'm na opening direct aan de opdrachtgever teruggegeven. Overigens heeft Röwa nooit de motorset 5202 om de kraan te bewegen uitgebracht.

Roco is na een faillissement in handen van een bank gekomen die vanzelfsprekend ook rendement wilde zien. Of dat ook tot het gebruik van inferieure kunststof heeft geleid is mij - anders dan mijn eerder geuite vermoeden - niet bekend. Er zijn overigens bij overnames patentproblemen ontstaan.

@Ben. Het gebruik van uitsluitend niet gerecycled granulaat biedt kwalitatief het beste resultaat maar heeft wel degelijk een prijskaartje. Het verplaatsen van de productiefaciliteiten naar het Verre Oosten leverde in eerste instantie een kostenbesparing op maar leidde al snel tot compromissen in spuitgietkwaliteit. Vergelijk maar eens de huidige producten die in opdracht daar gefabriceerd worden. In mijn sanitair tijd heb ik dit ook meegemaakt.

Bijgaand 2 afbeeldingen van een Ade middeninstap 'Eilzugwagen' die uit niet gerecycled granulaat is geproduceerd. Zou je deze handeling ook met een huidig rijtuig aandurven? Ik ben benieuwd.

Gr, Rob





Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Roco NS 2200
« Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2022, 19:45:34 »
Een wokkel met middeninstap, probeer dat maar eens met een LSM rijtuig ;D
Groeten,
Richard

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: Roco NS 2200
« Reactie #44 Gepost op: 11 mei 2022, 21:10:27 »
Oef, ik heb ook een 1160. Durf na het lezen van deze berichten de doos niet meer open te maken...  :o