Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Martijn193
Vandaag om 08:47:41
Rangeren met een pec door klusser
Vandaag om 08:43:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 08:40:55
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 08:26:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:25:46
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Joz
Vandaag om 08:16:52
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:26:09
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 13589 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #30 Gepost op: 11 May 2022, 10:26:53 »
Wielen isoleren en + op de ene en - op de andere spoorstaaf. Doen de meesten thuis ook.
Zal je toch minimaal één spoorstaaf geïsoleerd op moeten stellen en alle wisselaandrijvingen moeten voorzien van schakelaars tbv puntstuk polarisatie.

Overigens komt het engelse 3e rail systeem aardig in die buurt. . .

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #31 Gepost op: 11 May 2022, 10:46:15 »
Stoomlocomotieven in Engeland zien de bodem van de kolenvoorraad naderen.
Mogelijk zullen vele locs dan stil komen te staan.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5307303/kolen-raken-op-traditionele-britse-stoomtrein-gevaar

Rijdt die nou vol door een stop tonend sein?
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #32 Gepost op: 11 May 2022, 10:54:28 »
Het is moeilijk te zien, maar volgens mij hoort dat sein bij het naastliggende spoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
  • Spoor N
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #33 Gepost op: 11 May 2022, 11:33:14 »
Links staat een groen sein...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #34 Gepost op: 11 May 2022, 14:31:54 »
Wielen isoleren en + op de ene en - op de andere spoorstaaf. Doen de meesten thuis ook.
Zo waren sommige vroege elektrische trams aangelegd, maar de paarden die over de overweg gingen vonden dat niet zo leuk.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #35 Gepost op: 11 May 2022, 16:59:53 »
Zal je toch minimaal één spoorstaaf geïsoleerd op moeten stellen en alle wisselaandrijvingen moeten voorzien van schakelaars tbv puntstuk polarisatie.


Doe je toch thuis ook. ???
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #36 Gepost op: 12 May 2022, 09:59:18 »
Wat leuk.

Alle TV zenders in Nederland zijn de hele dag boe nieuws aan het verspreiden om de burger maar angst aan te jagen.
Ik word niet meer warm of koud van wat ze op de TV zeggen, meestal moet ik er om lachen. ;)

Hiermee kunnen ze alle prijs verhogingen goed praten en de burger uitkleden.

Misschien moeten ze Margaret Thatcher opgraven, dan kunnen ze de mijnen in de UK ook weer openen. ;D

Kees.
Desondanks is het een wel degelijk bestaand en serieus probleem, ook voor de musea in Nederland...

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #37 Gepost op: 12 May 2022, 10:07:26 »
In hoeverre zijn Poolse kolen een alternatief?
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #38 Gepost op: 12 May 2022, 10:10:34 »
Ik heb geen idee van de kwaliteit, maar ook Polen is begonnen aan de afbouw van kolenmijnen. Over een jaar of twintig (uit mijn hoofd) is het daar ook over en uit. Dus als oplossing is het alleen een tijdelijke oplossing.

De vraag is meer hoe lang de museumlijnen nog zonder problemen hun locs met kolen mogen stoken.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5075
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #39 Gepost op: 12 May 2022, 10:20:35 »
En aan de andere kant: wie heeft hier kinderen...? Of ademt zelf graag schone lucht..?
 :angel:

Een stoomlocomotief is hartstikke gaaf; maar net als vuurwerk.. Nadelige activiteiten moet je niet in leven willen houden alleen omdat nostalgie of een traditie is. Wat dat betreft zie ik dat elektrisch verwarmen met een accuwagon erachter wel zitten! Met duurzame accu's.. (voordat de discussie opnieuw begint  ;)) Of van Edison en bijstoken met waterstof: dan heb je nog meer stoom! 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #40 Gepost op: 12 May 2022, 10:25:13 »
De vraag is meer hoe lang de museumlijnen nog zonder problemen hun locs met kolen mogen stoken.
Liever kolen dan houtpellets. Klinkt misschien vreemd, maar kolen zijn minder vervuilend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #41 Gepost op: 12 May 2022, 10:29:59 »
Poolse kolen stoken we liever niet. Spul heeft geen beste stookwaarde en rookt als de ziekte. Dat laatste wil je in deze tijden niet meer. Veel clubs hebben met gebruik van kwalitatief goede kolen geïnvesteerd in een goede relatie met omwonenden en dat wil je graag zo houden.

Ik maak van dichtbij mee dat het inkopen van kolen echt een steeds groter probleem wordt. aanvoer stokt (UK, Rusland, maar ook vanuit Zuid Amerika) en de prijzen zijn in een maand tijd bijna verdubbeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #42 Gepost op: 12 May 2022, 11:52:12 »
In Australië worden ook nog volop kolen gedolven. Is de kwaliteit daarvan ook niet goed genoeg?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3009
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #43 Gepost op: 12 May 2022, 11:58:44 »
Ik vermoed dat prijs dan ook een rol speelt, voor het juiste bedrag is alles te krijgen, maar als 1 van je kostenposten verdubbeld, dan is dat niet niks. Zeker aangezien vele railmusea de afgelopen 2 jaar toch magere jaren hebben gehad.

Ons museum rijdt alleen diesel, maar ook daarvan zijn de prijzen de laatste tijd niet al te best..... Gelukkig hebben wij slechts relatief kleine smalspoorlocs en geen 2200 oid  ;D

Groeten,
Rogier

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11731
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #44 Gepost op: 12 May 2022, 12:02:00 »
Of een DE V. Daar ging 5500 liter diesel in  ;D