Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 12655 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #30 Gepost op: 11 May 2022, 10:26:53 »
Wielen isoleren en + op de ene en - op de andere spoorstaaf. Doen de meesten thuis ook.
Zal je toch minimaal één spoorstaaf geïsoleerd op moeten stellen en alle wisselaandrijvingen moeten voorzien van schakelaars tbv puntstuk polarisatie.

Overigens komt het engelse 3e rail systeem aardig in die buurt. . .

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #31 Gepost op: 11 May 2022, 10:46:15 »
Stoomlocomotieven in Engeland zien de bodem van de kolenvoorraad naderen.
Mogelijk zullen vele locs dan stil komen te staan.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5307303/kolen-raken-op-traditionele-britse-stoomtrein-gevaar

Rijdt die nou vol door een stop tonend sein?
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #32 Gepost op: 11 May 2022, 10:54:28 »
Het is moeilijk te zien, maar volgens mij hoort dat sein bij het naastliggende spoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #33 Gepost op: 11 May 2022, 11:33:14 »
Links staat een groen sein...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #34 Gepost op: 11 May 2022, 14:31:54 »
Wielen isoleren en + op de ene en - op de andere spoorstaaf. Doen de meesten thuis ook.
Zo waren sommige vroege elektrische trams aangelegd, maar de paarden die over de overweg gingen vonden dat niet zo leuk.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1397
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #35 Gepost op: 11 May 2022, 16:59:53 »
Zal je toch minimaal één spoorstaaf geïsoleerd op moeten stellen en alle wisselaandrijvingen moeten voorzien van schakelaars tbv puntstuk polarisatie.


Doe je toch thuis ook. ???
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4058
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #36 Gepost op: 12 May 2022, 09:59:18 »
Wat leuk.

Alle TV zenders in Nederland zijn de hele dag boe nieuws aan het verspreiden om de burger maar angst aan te jagen.
Ik word niet meer warm of koud van wat ze op de TV zeggen, meestal moet ik er om lachen. ;)

Hiermee kunnen ze alle prijs verhogingen goed praten en de burger uitkleden.

Misschien moeten ze Margaret Thatcher opgraven, dan kunnen ze de mijnen in de UK ook weer openen. ;D

Kees.
Desondanks is het een wel degelijk bestaand en serieus probleem, ook voor de musea in Nederland...

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #37 Gepost op: 12 May 2022, 10:07:26 »
In hoeverre zijn Poolse kolen een alternatief?
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #38 Gepost op: 12 May 2022, 10:10:34 »
Ik heb geen idee van de kwaliteit, maar ook Polen is begonnen aan de afbouw van kolenmijnen. Over een jaar of twintig (uit mijn hoofd) is het daar ook over en uit. Dus als oplossing is het alleen een tijdelijke oplossing.

De vraag is meer hoe lang de museumlijnen nog zonder problemen hun locs met kolen mogen stoken.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4993
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #39 Gepost op: 12 May 2022, 10:20:35 »
En aan de andere kant: wie heeft hier kinderen...? Of ademt zelf graag schone lucht..?
 :angel:

Een stoomlocomotief is hartstikke gaaf; maar net als vuurwerk.. Nadelige activiteiten moet je niet in leven willen houden alleen omdat nostalgie of een traditie is. Wat dat betreft zie ik dat elektrisch verwarmen met een accuwagon erachter wel zitten! Met duurzame accu's.. (voordat de discussie opnieuw begint  ;)) Of van Edison en bijstoken met waterstof: dan heb je nog meer stoom! 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #40 Gepost op: 12 May 2022, 10:25:13 »
De vraag is meer hoe lang de museumlijnen nog zonder problemen hun locs met kolen mogen stoken.
Liever kolen dan houtpellets. Klinkt misschien vreemd, maar kolen zijn minder vervuilend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #41 Gepost op: 12 May 2022, 10:29:59 »
Poolse kolen stoken we liever niet. Spul heeft geen beste stookwaarde en rookt als de ziekte. Dat laatste wil je in deze tijden niet meer. Veel clubs hebben met gebruik van kwalitatief goede kolen geïnvesteerd in een goede relatie met omwonenden en dat wil je graag zo houden.

Ik maak van dichtbij mee dat het inkopen van kolen echt een steeds groter probleem wordt. aanvoer stokt (UK, Rusland, maar ook vanuit Zuid Amerika) en de prijzen zijn in een maand tijd bijna verdubbeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #42 Gepost op: 12 May 2022, 11:52:12 »
In Australië worden ook nog volop kolen gedolven. Is de kwaliteit daarvan ook niet goed genoeg?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #43 Gepost op: 12 May 2022, 11:58:44 »
Ik vermoed dat prijs dan ook een rol speelt, voor het juiste bedrag is alles te krijgen, maar als 1 van je kostenposten verdubbeld, dan is dat niet niks. Zeker aangezien vele railmusea de afgelopen 2 jaar toch magere jaren hebben gehad.

Ons museum rijdt alleen diesel, maar ook daarvan zijn de prijzen de laatste tijd niet al te best..... Gelukkig hebben wij slechts relatief kleine smalspoorlocs en geen 2200 oid  ;D

Groeten,
Rogier

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #44 Gepost op: 12 May 2022, 12:02:00 »
Of een DE V. Daar ging 5500 liter diesel in  ;D