Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 17:59:24
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 17:58:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:58:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:55:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:54:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:48:38
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:30:17
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
  

Auteur Topic: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn  (gelezen 2252 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #15 Gepost op: 20 April 2022, 15:43:44 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Dat is waar.
Maar ervaring leert ook dat het wel handig is om wel even herrie te maken.
Zeker als je bij een kruising aankomt,het zal de 1ste keer niet zijn dat jij gaat inhalen zonder herrie,en degene die je inhaalt ineens zonder hand uitsteken,besluit de hoek om te gaan  ;D
Lig je beide gezellig asfalt te happen  >:(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #16 Gepost op: 20 April 2022, 17:13:07 »
Daarom rijd ik diesel :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #17 Gepost op: 20 April 2022, 19:18:41 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
En je zult de eerste niet zijn die een prent krijgt voor even toeteren bij het weggaan als je op visite bent geweest of tegenliggers met lichtsignalen waarschuwen voor een snelheidscontrole.

Daarbij zou het de omgekeerde wereld zijn, als de ingehaalde gewoon zijn pad blijft volgen is er niets aan de hand.
En als je een bijzondere manoeuvre uitvoert, zoals afslaan of van rijstrook veranderen (en daaronder valt ook invoegen!) ben jij degene die zich er van moet vergewissen dat dit zonder gevaar of hinder voor het overige verkeer kan.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2022, 19:47:43 »
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Gr.
Eric

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2022, 12:29:08 »
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Nee, want er is nog geen sprake van dreigend gevaar.

Van dreigend gevaar is pas sprake als er zonder ingrijpen een confrontatie onvermijdelijk is, bij "conflicterende rijwegen" (om maar even een term in stijl te gebruiken ;D) zeg maar.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #20 Gepost op: 24 April 2022, 13:44:30 »
Als ik op mn e-fiets rij en haal iemand in,dan bel ik toch wel even.
Knappe die me een bon geeft,en liever het zekere voor t onzekere,asfalt happen laat ik graag aan een ander over  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #21 Gepost op: 24 April 2022, 17:25:05 »
Ongeschreven wetten zijn dat,  Floris, het wordt alleen maar op prijs gesteld door de in te halen fietser(s) vóór je. 

Ikzelf op mijn gewone fiets geef ook altijd een kort belletje, en dat als er nog aardig wat afstand is. Laatst nog bij een ouder stel, rond mijn leeftijd, misschien zijn we wel van de oude (verouderde) stempel. De fietsers kregen de tijd om even recht naast elkaar te gaan fietsen, het pad is breed genoeg, maar toch. Bij het inhalen even een groetje over en weer.

Ook als een wielrenner of e-biker mij een signaal geeft, laat ik merken dat ik het op prijs stel. Even kort de duim omhoog, of zelfs een mondeling groetje.

Eerder schreef Martijn over 'wennen aan de nieuwere omstandigheden' in mijn eigen woorden geciteerd. Klopt helemaal. Ik moet wennen aan de versnelling, aan de gehaastheid der mensen. Aan een soort verloedering. 'De wereld is niet razende gemaakt' zeiden vroeger mijn ouders als het allemaal te druk werd om hen heen. Maar wel razende geworden, vul ik maar in gedachten aan. En het gaat ondanks signalen dat hardlopers (-fietsers) doodlopers (-fietsers) zijn, gewoon door.




basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #22 Gepost op: 24 April 2022, 17:27:09 »
Telefoneren en fietsen is niet toegestaan :police:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
« Laatst bewerkt op: 24 April 2022, 18:06:48 door HuubvG. Reden: geluissignaal toegevoegd »