Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 00:43:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
06 September 2025, 23:05:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
06 September 2025, 22:07:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
06 September 2025, 21:47:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 September 2025, 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
06 September 2025, 16:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
06 September 2025, 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28
  

Auteur Topic: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn  (gelezen 2151 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Uit het draadje over geluiden op de modelspoorbaan pikte ik dit bericht:

Ik weet niet wat voor trein er langs komt?

Electrische auto`s hoor je bijna niet.... (y)

Ronald Visser
(dit is nog een topic uit 2020...) :angel:


Regelmatig schrik ik me wezenloos als zo'n sluipmoordenaar mij stiekem van achteren benadert en dan WOESH langs me heen suist. Gelukkig ben ik weer net niet geraakt door de vierkante kist achterop. De pizzabezorger op diens elektrische fiets/skooter.

Ondanks dat er wel politieke plannen zijn geweest om het geven van een signaal medio 2021 te verplichten, sluipen ze nog steeds in stilte rond, omdat men er niet uitkwam hoe, en wat voor signaal det dan zou moeten zijn.

Het gaat dus net als met het willen beëindigen van de zomer- en wintertijd; 'we komen er niet uit, weten niet of het met een half uur, een heel uur of helemaal niet teruggezet moet worden en blijven', dus laten we het maar zo. Besluiteloosheid alom.

Let wel, ze hebben altijd haast, zijn onbehouwen en hebben me zelfs weleens van een voetpad afgejaagd, waarop ik wandelde en er een met volle snelheid op me af kwam jagen. Gelukkig zag ik die aankomen, deze sneed even een stukje af om eerder terug bij de pizzabaas te wezen om snel de volgende bestelling te kunnen bezorgen. Ikzelf ben toen ook rechtstreeks doorgelopen naar dat adres en heb een klacht ingediend bij de chef. Die leek eerder gefrustreerd door het feit dat ik geen bestelling kwam doen.

Dus ... heb ik mij maar een spiegel op de fiets gezet. Een flinke spiegel, zodat ik ze aan kan zien komen.

Mijn fiets met trekhaak, 6 versnellingen, voor- en achterlicht op inductie, dubbele fietstas, nieuwe rechtopstaande standaard , spiegel a € 1 bij de kringloop, op de oude fietsstandaard gemonteerd.

Damesfiets is makkelijker opstappen met fietskar erachter. In de spiegel kan ik deze lieverds beter zien.


De naam van de zaak hoeft - ook in spiegelbeeld - niet in beeld, vandaar een balkje erover.

Maar ook elektrische auto's hoor je in de bebouwde kom bijna niet aankomen.


Met mijn spiegel kan ik alles dat van achteren komt goed in de gaten houden, ik voel me hierdoor een stuk veiliger.

Terwijl hier op het forum van belang is hoe stil je treinen zouden moeten kunnen rijden, zou deze tak van vervoer juist wat meer van zich moeten laten horen. Vooral en zeker in de bebouwde kom. Op autowegen daarbuiten is het juist gewenst dat de voertuigen stiller zijn, maar daar gaat het hier niet om.

Het is niet moeilijk. Als je in de auto van nu rijdt, kun je als bestuurder horen als je dichtbij een object komt. Hoe makkelijk zou het zijn om ook buitenom een zelfde soort signaal mogelijk te maken?
Ik heb al een trein

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2022, 15:29:06 »
Op autowegen daarbuiten is het juist gewenst dat de voertuigen stiller zijn, maar daar gaat het hier niet om.
Het meeste geluid wordt veroorzaakt door de banden.

Regelmatig schrik ik me wezenloos als zo'n sluipmoordenaar mij stiekem van achteren benadert en dan WOESH langs me heen suist. G
Je kunt ook je ogen gebruiken in het verkeer ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #2 Gepost op: 18 April 2022, 15:40:26 »
Loksound in bouwen broemmmmmmm  ;D

Mvg Johan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #3 Gepost op: 18 April 2022, 15:42:32 »
Bas,
Op je laatste zin: daar heb ik nu dus de spiegel voor.
Als fietser zonder spiegel en als voetganger moet je dus steeds maar achterom kijken of er iets aankomt? Alsof de wereld al niet paranoïde genoeg is...

Ook e-bikers en racefietsers horen een signaal te geven op de fietspaden voordat ze gaan inhalen. Het snelheidsverschil is te groot, je schrikt als er zo dichtbij iets langs raast.

Haha Johan, doen!!!  ;D
Ik heb al een trein

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #4 Gepost op: 18 April 2022, 16:37:56 »
De naam van de zaak hoeft - ook in spiegelbeeld - niet in beeld, vandaar een balkje erover.
Domino's pizza  ::)  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #5 Gepost op: 18 April 2022, 17:14:10 »
Kijk, nu gaat het weer de goeie kant op.  (y) 
Ik concludeer hieruit dat niemand behalve ik zich drukt maakt om te stille voertuigen en om de zomer- en winterklok.  :'(
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2022, 20:03:09 »
Ik dacht echt dat dit op Het Stationsplein wel kon, gewoon off topic, dus niet over (model)treinen hoefde te gaan.
Als men zich er echt aan stoort - en dat doet men -, zal ik vragen of het verwijderd mag worden.
Ik heb al een trein

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2022, 21:00:38 »
Kan het ook. Daarom draadje even opgeschoond.

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2022, 22:51:06 »
Stille voertuigen, die je niet aan hoort komen is één, maar wat te denken van de felle witte koplampen die tegenwoordig op alle nieuwe voertuigen, dus fietsen, scooters en auto's zitten, waarvan 95% dusdanig staat afgesteld dat tegenliggers er door verblind worden. :-X
groeten, Martin Vink Dordrecht

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2022, 23:07:47 »
Ik droom van de dag dat alle motorvoertuigen elektrisch zijn . . . (maar ik denk dat ik dat niet meer mee zal maken).

En wat die pizza koeriers betreft:
Daarom bestellen wij uit principiële gronden nooit iets bij dat soort zaken en eten we in principe ook niet bij restaurants die dat aanbieden.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2022, 07:13:32 »
Nog maar een paar maanden geleden heb ik mijn 25 jaar oude Opel Astra naar de sloop laten slepen nadat ik stil kwam te staan met pech. Reparatie was te duur. Ik had hem graag ingeruild voor een elektrische, maar heb besloten dat ik zonder auto kan. Met mijn AOW kan ik het net aan wel/niet doen. De stijgende brandstofprijzen gaven mede de doorslag.

Wie weet, maken we het nog mee dat alle voertuigen elektrisch zijn, de ontwikkeling kan rap gaan, ik juich het toe. Ik hoop eens een rit te kunnen maken in een elektrische, bijvoorbeeld als onze jaarlijkse familiedag weer doorgaat, meestal ergens centraal in het land. Voor die dag een auto huren en dan elektrisch? Misschien dit jaar nog wel...

Och ja, die felle lampen! Nu de dagen langer zijn, zou je bijna vergeten dat die ergernis ook bestaat. Komen de klachten niet bij de fabrikanten terecht? En gaan die er iets aan doen? Het lijkt erop dat het met een schouderophalen wordt afgedaan.

Ik heb nog even VVN opgezocht, Veilig Verkeer Nederland. Nergens iets te vinden over té stille voertuigen en/of té felle lampen. (Kranten)artikelen op het internet over het verplichten van een signaal vind ik alleen van voor 2021.
Ik heb al een trein

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #11 Gepost op: 19 April 2022, 07:32:17 »
Even los van mensen die op een asociale manier rijden ( kan je zelf weinig aan doen).

Het zal een kwestie van gewenning zijn. Ik merk zelf dat ik veel doe op gehoor en niet op zicht. Met stille voertuigen kom je dan wel eens voor verrassingen te staan. Waar ik tot op heden misschien wel eens een fietser of voetganger miste zijn dat nu scooters en auto’s. En missen is niet dat ik er ineens voor lig, maar dat ik me er niet van bewust was dat ie er was voordat ik hem zag. Maar tegelijkertijd, ik ben het in Amsterdam dan ook gewend dat:

- je altijd kijkt, je weet nooit wat voor kamikaze fietser/voetganger/vrachtwagenchauffeur rondrijdt
- je altijd kijkt, want dat heb je ooit zo geleerd.
- je altijd kijkt, want je er nooit vanuit moet gaan dat mensen jou wel hebben gezien.

Enz enz. En dan zal het ook gewenning zijn voor bestuurders om te realiseren dat ze een nieuwe dode hoek hebben, namelijk de stille hoek.

Het zou ook niet werken, een geluidssignaal anders dan de claxon die er al is. Hier en Amsterdam zou er een next level geluid bijkomen. Er is namelijk altijd wat in de buurt van iemand. Dat betekent dus een kakofonie aan geluiden op continue basis. Welk geluid is nu voor wie? En welke geluiden gebruik je waarvoor? Op het platteland of kleinere dorpen, prima. Maar hier alsjeblieft niet.

Slecht rijgedrag is van alle tijden, daar doe je met geluid niets aan. Maar verder moet het vooral van zicht komen. En daar heb je naar gehandeld  (y)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #12 Gepost op: 19 April 2022, 08:59:49 »
 (y) 'En dan zal het ook gewenning zijn voor bestuurders om te realiseren dat ze een nieuwe dode hoek hebben, de stille hoek'

Na deze reacties over en weer - bedankt - zal ik me erbij (moeten) neerleggen dat het is zoals het is.

Blij met mijn spiegel! De ogen en oren zijn immers nog goed sinds 1952, maar mijn hoofd draaien gaat steeds moeizamer.

Ik heb al een trein

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #13 Gepost op: 19 April 2022, 12:56:53 »
Ruim 12 jaar geleden zijn wij betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Fisker Karma (wie kent hem nog? ).
Een hybride sportauto. En om te laten zorgen dat die hoorbaar was hadden ze een kunstmatig geluid toegevoegd.
Was een apart geluid wat ze gebruikten. Je hoorde een geluid maar om nou te zeggen dat het duidelijk was dat er een auto aankwam, nou nee.
je kreeg er een soort van BAck to the future gevoel bij  ;D

Dus als er geluid toegevoegd wordt om elektrische auto's hoorbaar te maken zal er goed gekeken en vooral geluisterd moeten worden naar een duidelijk herkenbaar geluid.
Gr.
Eric

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #14 Gepost op: 19 April 2022, 16:36:59 »
Als fietser zonder spiegel en als voetganger moet je dus steeds maar achterom kijken of er iets aankomt? Alsof de wereld al niet paranoïde genoeg is...
Slechts bij het afslaan of oversteken lijkt het mij handig om even om te kijken. Maar dat zal je jong geleerd moeten zijn  ;)

Citaat
Ook e-bikers en racefietsers horen een signaal te geven op de fietspaden voordat ze gaan inhalen. Het snelheidsverschil is te groot, je schrikt als er zo dichtbij iets langs raast.
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt. Al is er wel een Verdrag van Wenen waarin staat dat het toegestaan is om voor het inhalen gebruik te maken van licht- of geluidssignalen. Of dit ook voor fietsers geldt weet ik niet. Dit stuk uit het verdrag is niet overgenomen in Nederlandse wetgeving.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal