Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn  (gelezen 1528 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Uit het draadje over geluiden op de modelspoorbaan pikte ik dit bericht:

Ik weet niet wat voor trein er langs komt?

Electrische auto`s hoor je bijna niet.... (y)

Ronald Visser
(dit is nog een topic uit 2020...) :angel:


Regelmatig schrik ik me wezenloos als zo'n sluipmoordenaar mij stiekem van achteren benadert en dan WOESH langs me heen suist. Gelukkig ben ik weer net niet geraakt door de vierkante kist achterop. De pizzabezorger op diens elektrische fiets/skooter.

Ondanks dat er wel politieke plannen zijn geweest om het geven van een signaal medio 2021 te verplichten, sluipen ze nog steeds in stilte rond, omdat men er niet uitkwam hoe, en wat voor signaal det dan zou moeten zijn.

Het gaat dus net als met het willen beëindigen van de zomer- en wintertijd; 'we komen er niet uit, weten niet of het met een half uur, een heel uur of helemaal niet teruggezet moet worden en blijven', dus laten we het maar zo. Besluiteloosheid alom.

Let wel, ze hebben altijd haast, zijn onbehouwen en hebben me zelfs weleens van een voetpad afgejaagd, waarop ik wandelde en er een met volle snelheid op me af kwam jagen. Gelukkig zag ik die aankomen, deze sneed even een stukje af om eerder terug bij de pizzabaas te wezen om snel de volgende bestelling te kunnen bezorgen. Ikzelf ben toen ook rechtstreeks doorgelopen naar dat adres en heb een klacht ingediend bij de chef. Die leek eerder gefrustreerd door het feit dat ik geen bestelling kwam doen.

Dus ... heb ik mij maar een spiegel op de fiets gezet. Een flinke spiegel, zodat ik ze aan kan zien komen.

Mijn fiets met trekhaak, 6 versnellingen, voor- en achterlicht op inductie, dubbele fietstas, nieuwe rechtopstaande standaard , spiegel a € 1 bij de kringloop, op de oude fietsstandaard gemonteerd.

Damesfiets is makkelijker opstappen met fietskar erachter. In de spiegel kan ik deze lieverds beter zien.


De naam van de zaak hoeft - ook in spiegelbeeld - niet in beeld, vandaar een balkje erover.

Maar ook elektrische auto's hoor je in de bebouwde kom bijna niet aankomen.


Met mijn spiegel kan ik alles dat van achteren komt goed in de gaten houden, ik voel me hierdoor een stuk veiliger.

Terwijl hier op het forum van belang is hoe stil je treinen zouden moeten kunnen rijden, zou deze tak van vervoer juist wat meer van zich moeten laten horen. Vooral en zeker in de bebouwde kom. Op autowegen daarbuiten is het juist gewenst dat de voertuigen stiller zijn, maar daar gaat het hier niet om.

Het is niet moeilijk. Als je in de auto van nu rijdt, kun je als bestuurder horen als je dichtbij een object komt. Hoe makkelijk zou het zijn om ook buitenom een zelfde soort signaal mogelijk te maken?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2022, 15:29:06 »
Op autowegen daarbuiten is het juist gewenst dat de voertuigen stiller zijn, maar daar gaat het hier niet om.
Het meeste geluid wordt veroorzaakt door de banden.

Regelmatig schrik ik me wezenloos als zo'n sluipmoordenaar mij stiekem van achteren benadert en dan WOESH langs me heen suist. G
Je kunt ook je ogen gebruiken in het verkeer ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2022, 15:40:26 »
Loksound in bouwen broemmmmmmm  ;D

Mvg Johan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2022, 15:42:32 »
Bas,
Op je laatste zin: daar heb ik nu dus de spiegel voor.
Als fietser zonder spiegel en als voetganger moet je dus steeds maar achterom kijken of er iets aankomt? Alsof de wereld al niet paranoïde genoeg is...

Ook e-bikers en racefietsers horen een signaal te geven op de fietspaden voordat ze gaan inhalen. Het snelheidsverschil is te groot, je schrikt als er zo dichtbij iets langs raast.

Haha Johan, doen!!!  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2022, 16:37:56 »
De naam van de zaak hoeft - ook in spiegelbeeld - niet in beeld, vandaar een balkje erover.
Domino's pizza  ::)  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2022, 17:14:10 »
Kijk, nu gaat het weer de goeie kant op.  (y) 
Ik concludeer hieruit dat niemand behalve ik zich drukt maakt om te stille voertuigen en om de zomer- en winterklok.  :'(

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2022, 20:03:09 »
Ik dacht echt dat dit op Het Stationsplein wel kon, gewoon off topic, dus niet over (model)treinen hoefde te gaan.
Als men zich er echt aan stoort - en dat doet men -, zal ik vragen of het verwijderd mag worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2022, 21:00:38 »
Kan het ook. Daarom draadje even opgeschoond.

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
    • Vinkendrecht
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2022, 22:51:06 »
Stille voertuigen, die je niet aan hoort komen is één, maar wat te denken van de felle witte koplampen die tegenwoordig op alle nieuwe voertuigen, dus fietsen, scooters en auto's zitten, waarvan 95% dusdanig staat afgesteld dat tegenliggers er door verblind worden. :-X
groeten, Martin Vink Dordrecht

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2022, 23:07:47 »
Ik droom van de dag dat alle motorvoertuigen elektrisch zijn . . . (maar ik denk dat ik dat niet meer mee zal maken).

En wat die pizza koeriers betreft:
Daarom bestellen wij uit principiële gronden nooit iets bij dat soort zaken en eten we in principe ook niet bij restaurants die dat aanbieden.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2022, 07:13:32 »
Nog maar een paar maanden geleden heb ik mijn 25 jaar oude Opel Astra naar de sloop laten slepen nadat ik stil kwam te staan met pech. Reparatie was te duur. Ik had hem graag ingeruild voor een elektrische, maar heb besloten dat ik zonder auto kan. Met mijn AOW kan ik het net aan wel/niet doen. De stijgende brandstofprijzen gaven mede de doorslag.

Wie weet, maken we het nog mee dat alle voertuigen elektrisch zijn, de ontwikkeling kan rap gaan, ik juich het toe. Ik hoop eens een rit te kunnen maken in een elektrische, bijvoorbeeld als onze jaarlijkse familiedag weer doorgaat, meestal ergens centraal in het land. Voor die dag een auto huren en dan elektrisch? Misschien dit jaar nog wel...

Och ja, die felle lampen! Nu de dagen langer zijn, zou je bijna vergeten dat die ergernis ook bestaat. Komen de klachten niet bij de fabrikanten terecht? En gaan die er iets aan doen? Het lijkt erop dat het met een schouderophalen wordt afgedaan.

Ik heb nog even VVN opgezocht, Veilig Verkeer Nederland. Nergens iets te vinden over té stille voertuigen en/of té felle lampen. (Kranten)artikelen op het internet over het verplichten van een signaal vind ik alleen van voor 2021.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2022, 07:32:17 »
Even los van mensen die op een asociale manier rijden ( kan je zelf weinig aan doen).

Het zal een kwestie van gewenning zijn. Ik merk zelf dat ik veel doe op gehoor en niet op zicht. Met stille voertuigen kom je dan wel eens voor verrassingen te staan. Waar ik tot op heden misschien wel eens een fietser of voetganger miste zijn dat nu scooters en auto’s. En missen is niet dat ik er ineens voor lig, maar dat ik me er niet van bewust was dat ie er was voordat ik hem zag. Maar tegelijkertijd, ik ben het in Amsterdam dan ook gewend dat:

- je altijd kijkt, je weet nooit wat voor kamikaze fietser/voetganger/vrachtwagenchauffeur rondrijdt
- je altijd kijkt, want dat heb je ooit zo geleerd.
- je altijd kijkt, want je er nooit vanuit moet gaan dat mensen jou wel hebben gezien.

Enz enz. En dan zal het ook gewenning zijn voor bestuurders om te realiseren dat ze een nieuwe dode hoek hebben, namelijk de stille hoek.

Het zou ook niet werken, een geluidssignaal anders dan de claxon die er al is. Hier en Amsterdam zou er een next level geluid bijkomen. Er is namelijk altijd wat in de buurt van iemand. Dat betekent dus een kakofonie aan geluiden op continue basis. Welk geluid is nu voor wie? En welke geluiden gebruik je waarvoor? Op het platteland of kleinere dorpen, prima. Maar hier alsjeblieft niet.

Slecht rijgedrag is van alle tijden, daar doe je met geluid niets aan. Maar verder moet het vooral van zicht komen. En daar heb je naar gehandeld  (y)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2022, 08:59:49 »
 (y) 'En dan zal het ook gewenning zijn voor bestuurders om te realiseren dat ze een nieuwe dode hoek hebben, de stille hoek'

Na deze reacties over en weer - bedankt - zal ik me erbij (moeten) neerleggen dat het is zoals het is.

Blij met mijn spiegel! De ogen en oren zijn immers nog goed sinds 1952, maar mijn hoofd draaien gaat steeds moeizamer.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2022, 12:56:53 »
Ruim 12 jaar geleden zijn wij betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Fisker Karma (wie kent hem nog? ).
Een hybride sportauto. En om te laten zorgen dat die hoorbaar was hadden ze een kunstmatig geluid toegevoegd.
Was een apart geluid wat ze gebruikten. Je hoorde een geluid maar om nou te zeggen dat het duidelijk was dat er een auto aankwam, nou nee.
je kreeg er een soort van BAck to the future gevoel bij  ;D

Dus als er geluid toegevoegd wordt om elektrische auto's hoorbaar te maken zal er goed gekeken en vooral geluisterd moeten worden naar een duidelijk herkenbaar geluid.
Gr.
Eric

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2022, 16:36:59 »
Als fietser zonder spiegel en als voetganger moet je dus steeds maar achterom kijken of er iets aankomt? Alsof de wereld al niet paranoïde genoeg is...
Slechts bij het afslaan of oversteken lijkt het mij handig om even om te kijken. Maar dat zal je jong geleerd moeten zijn  ;)

Citaat
Ook e-bikers en racefietsers horen een signaal te geven op de fietspaden voordat ze gaan inhalen. Het snelheidsverschil is te groot, je schrikt als er zo dichtbij iets langs raast.
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt. Al is er wel een Verdrag van Wenen waarin staat dat het toegestaan is om voor het inhalen gebruik te maken van licht- of geluidssignalen. Of dit ook voor fietsers geldt weet ik niet. Dit stuk uit het verdrag is niet overgenomen in Nederlandse wetgeving.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal