Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
24 October 2025, 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
24 October 2025, 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
24 October 2025, 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn  (gelezen 2255 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #15 Gepost op: 20 April 2022, 15:43:44 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Dat is waar.
Maar ervaring leert ook dat het wel handig is om wel even herrie te maken.
Zeker als je bij een kruising aankomt,het zal de 1ste keer niet zijn dat jij gaat inhalen zonder herrie,en degene die je inhaalt ineens zonder hand uitsteken,besluit de hoek om te gaan  ;D
Lig je beide gezellig asfalt te happen  >:(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #16 Gepost op: 20 April 2022, 17:13:07 »
Daarom rijd ik diesel :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #17 Gepost op: 20 April 2022, 19:18:41 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
En je zult de eerste niet zijn die een prent krijgt voor even toeteren bij het weggaan als je op visite bent geweest of tegenliggers met lichtsignalen waarschuwen voor een snelheidscontrole.

Daarbij zou het de omgekeerde wereld zijn, als de ingehaalde gewoon zijn pad blijft volgen is er niets aan de hand.
En als je een bijzondere manoeuvre uitvoert, zoals afslaan of van rijstrook veranderen (en daaronder valt ook invoegen!) ben jij degene die zich er van moet vergewissen dat dit zonder gevaar of hinder voor het overige verkeer kan.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2022, 19:47:43 »
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Gr.
Eric

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2022, 12:29:08 »
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Nee, want er is nog geen sprake van dreigend gevaar.

Van dreigend gevaar is pas sprake als er zonder ingrijpen een confrontatie onvermijdelijk is, bij "conflicterende rijwegen" (om maar even een term in stijl te gebruiken ;D) zeg maar.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #20 Gepost op: 24 April 2022, 13:44:30 »
Als ik op mn e-fiets rij en haal iemand in,dan bel ik toch wel even.
Knappe die me een bon geeft,en liever het zekere voor t onzekere,asfalt happen laat ik graag aan een ander over  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #21 Gepost op: 24 April 2022, 17:25:05 »
Ongeschreven wetten zijn dat,  Floris, het wordt alleen maar op prijs gesteld door de in te halen fietser(s) vóór je. 

Ikzelf op mijn gewone fiets geef ook altijd een kort belletje, en dat als er nog aardig wat afstand is. Laatst nog bij een ouder stel, rond mijn leeftijd, misschien zijn we wel van de oude (verouderde) stempel. De fietsers kregen de tijd om even recht naast elkaar te gaan fietsen, het pad is breed genoeg, maar toch. Bij het inhalen even een groetje over en weer.

Ook als een wielrenner of e-biker mij een signaal geeft, laat ik merken dat ik het op prijs stel. Even kort de duim omhoog, of zelfs een mondeling groetje.

Eerder schreef Martijn over 'wennen aan de nieuwere omstandigheden' in mijn eigen woorden geciteerd. Klopt helemaal. Ik moet wennen aan de versnelling, aan de gehaastheid der mensen. Aan een soort verloedering. 'De wereld is niet razende gemaakt' zeiden vroeger mijn ouders als het allemaal te druk werd om hen heen. Maar wel razende geworden, vul ik maar in gedachten aan. En het gaat ondanks signalen dat hardlopers (-fietsers) doodlopers (-fietsers) zijn, gewoon door.




basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3116
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #22 Gepost op: 24 April 2022, 17:27:09 »
Telefoneren en fietsen is niet toegestaan :police:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
« Laatst bewerkt op: 24 April 2022, 18:06:48 door HuubvG. Reden: geluissignaal toegevoegd »