Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:17:59
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:53:37
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn  (gelezen 2383 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12262
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #15 Gepost op: 20 April 2022, 15:43:44 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Dat is waar.
Maar ervaring leert ook dat het wel handig is om wel even herrie te maken.
Zeker als je bij een kruising aankomt,het zal de 1ste keer niet zijn dat jij gaat inhalen zonder herrie,en degene die je inhaalt ineens zonder hand uitsteken,besluit de hoek om te gaan  ;D
Lig je beide gezellig asfalt te happen  >:(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #16 Gepost op: 20 April 2022, 17:13:07 »
Daarom rijd ik diesel :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #17 Gepost op: 20 April 2022, 19:18:41 »
Er staat niets in de wet dat je een signaal behoort te geven als je gaat inhalen, als je op geluidssignalen doelt.
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
En je zult de eerste niet zijn die een prent krijgt voor even toeteren bij het weggaan als je op visite bent geweest of tegenliggers met lichtsignalen waarschuwen voor een snelheidscontrole.

Daarbij zou het de omgekeerde wereld zijn, als de ingehaalde gewoon zijn pad blijft volgen is er niets aan de hand.
En als je een bijzondere manoeuvre uitvoert, zoals afslaan of van rijstrook veranderen (en daaronder valt ook invoegen!) ben jij degene die zich er van moet vergewissen dat dit zonder gevaar of hinder voor het overige verkeer kan.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2022, 19:47:43 »
Sterker nog, in de wet staat zelfs expliciet dat het geven van licht- en/of geluidssignalen uitsluitend is toegestaan ter afwending van direct gevaar.
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Gr.
Eric

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2022, 12:29:08 »
Dan zou het in dit geval dus wel mogen. Geruisloos naderbij sluipen waardoor een andere weggebruiker zich van geen gevaar bewust is kan een direct gevaar opleveren.
Dan helpt een geluidssignaal  :angel: ;D
Nee, want er is nog geen sprake van dreigend gevaar.

Van dreigend gevaar is pas sprake als er zonder ingrijpen een confrontatie onvermijdelijk is, bij "conflicterende rijwegen" (om maar even een term in stijl te gebruiken ;D) zeg maar.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12262
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #20 Gepost op: 24 April 2022, 13:44:30 »
Als ik op mn e-fiets rij en haal iemand in,dan bel ik toch wel even.
Knappe die me een bon geeft,en liever het zekere voor t onzekere,asfalt happen laat ik graag aan een ander over  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #21 Gepost op: 24 April 2022, 17:25:05 »
Ongeschreven wetten zijn dat,  Floris, het wordt alleen maar op prijs gesteld door de in te halen fietser(s) vóór je. 

Ikzelf op mijn gewone fiets geef ook altijd een kort belletje, en dat als er nog aardig wat afstand is. Laatst nog bij een ouder stel, rond mijn leeftijd, misschien zijn we wel van de oude (verouderde) stempel. De fietsers kregen de tijd om even recht naast elkaar te gaan fietsen, het pad is breed genoeg, maar toch. Bij het inhalen even een groetje over en weer.

Ook als een wielrenner of e-biker mij een signaal geeft, laat ik merken dat ik het op prijs stel. Even kort de duim omhoog, of zelfs een mondeling groetje.

Eerder schreef Martijn over 'wennen aan de nieuwere omstandigheden' in mijn eigen woorden geciteerd. Klopt helemaal. Ik moet wennen aan de versnelling, aan de gehaastheid der mensen. Aan een soort verloedering. 'De wereld is niet razende gemaakt' zeiden vroeger mijn ouders als het allemaal te druk werd om hen heen. Maar wel razende geworden, vul ik maar in gedachten aan. En het gaat ondanks signalen dat hardlopers (-fietsers) doodlopers (-fietsers) zijn, gewoon door.




basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3156
  • DB Tijdperk III
Re: Elektrische voertuigen te stil = gevaarlijk; signaal geven zou wenselijk zijn
« Reactie #22 Gepost op: 24 April 2022, 17:27:09 »
Telefoneren en fietsen is niet toegestaan :police:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
« Laatst bewerkt op: 24 April 2022, 18:06:48 door HuubvG. Reden: geluissignaal toegevoegd »