Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Is het inbouwen van een cd/dvd motortje noodzakelijk of luxe ivm digitaliseren?  (gelezen 3311 keer)

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Ben recent begonnen met modelspoor en heb al diverse uitdagingen getackeld (Ubuntu/RocRail/DR5000/DR4088LN).
Heb het plan een baanplan van een station te maken met minimaal een Koploper (Lima) en Sprinter (Fleischmann) die bediend kunnen worden via een app (mijn gehandicapte kleinzoon herkent de Koploper en Sprinter, vandaar). Uitdagingen te over  ;)
Op meerdere internetlokaties heb ik het nodige gelezen over het vervangen van koolborstelmotors door een cd/dvd motortje oa dit draadje van 2012: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42049.15. Heb ondertussen al wat cd-motortjes uit oude cd/dvd spelers gesloopt, allemaal 6 Volt dus daar moet nog een diodeschakeling op gemaakt worden. Ook het passen en meten van het motortje en overzetten van het rondsel is een uitdaging.
Daardoor ben ik nu benieuwd naar: zijn koolborstelmotors minder goed te digitaliseren dan borstelloze? Wat is het specifieke voor- of nadeel? Ik ben van huis uit een simpele werktuigbouwer en electriciteit heeft me altijd wel wat hoofdbrekens gekost  ::).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Vrijwel alle motortjes in modellocs hebben koolborstels. Alleen zijn de houders bij de oude Fleischmann- of Limamotoren beter te zien. Modellen met klokankermotoren of iets dergelijk zijn altijd schaars gebleven. In ieder geval kan je de oude Fleischmanns en Lima’s zonder meer van een decoder voorzien.

De cd-motortjes worden in Lima’s gezet om de rijeigenschappen te verbeteren. Ik zou die Koploper gewoon digitaliseren en kijken of je de rijeigenschappen goed genoeg vindt. Juist met een decoder zijn die zo beroerd eigenlijk niet meer. Als er al een probleem is, dan heeft dat eerder te maken met de matige stroomafname van de Koploper. Die zo nodig dus verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 10:07:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

denobis

  • Gast
Ik heb hier een koploper gedigitaliseerd.
Zie mijn draadje hier over :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102517.msg3222301448#msg3222301448
Daarbij kwam ik er achter dat de rij eigenschappen toch vrij beroerd bleven.
Aangezien ik negatieve ervaring heb met een cd motor in een lima hondekop (motortje trok geen 4 wagons) heb ik besloten om een faulhaber flach motor er in de zetten.
Dit is best wel een uitgave (69 E ex verzendkosten ) maar de moeite waard.
Rij eigenschappen worden zeer goed en soepel.
De herrie die een lima motor maakt word met 80 % gereduceerd.
Ook heb ik een fleischmann sprinter gedigitaliseerd daar hoef je de motor echt niet van te vervangen die loopt gewoon goed.

Gr
Hans
« Laatst bewerkt op: 07 April 2022, 08:58:02 door denobis »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Ik denk ook dat het stroomafname traject te verbeteren is.
wiel contact, contact strips, soldeerpunten, draadwerk.

Wel het motortje schoonmaken en de koolborstels goed nakijken.
Zijn deze te veel ingesleten of is het veertje niet sterk genoeg?
Het koper van de rotor? Koolstof aanwezig?

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Modellen met klokankermotoren of iets dergelijk zijn altijd schaars gebleven.
Klokankermotoren hebben ook borstels. Het zijn geen koolborstels maar metaalborstels. Meestal van zilver, soms verguld. En ze zijn niet te vervangen, tenzij je een ervaren instrumentmaker bent.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Het mooie van zo’n cd motortje is juist dat deze veel mooier loopt en je hem zo in het motorhuis van een oude Lima kunt lijmen. Ik heb het bij mijn Mat’46 gedaan i.c.m. verbeteren stroomafname en die rijdt al jaren als een zonnetje.

Motortje kost geen drol en ern kind kan de was doen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Die CD rom motortjes lopen perfect, En in China kan je ze ook van 12 volt kopen.
Bijkomend voordeel voor Fleischmann, je hebt geen geisoleerd motorschild meer nodig.

Ik hier nu een aantal Fleischmann locs en railbussen zo rondrijden.  ;D

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Dan denk ik dat jullie digitaal rijden. Ik heb wel treinen gezien die met zo'n motortje waren omgebouwd op een analoge baan. Dat waren racemonsters, niet te temmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Daar heeft Uhlenbrock een oplossing voor.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/prodarch/I000C33D-001.htm!ArcEntryInfo=0004.27.I000C33D
Moet ook wel zelf te bedenken zijn.

Maar topicstarter rijdt digitaal, dus hier verder niet relevant.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Dan denk ik dat jullie digitaal rijden. Ik heb wel treinen gezien die met zo'n motortje waren omgebouwd op een analoge baan. Dat waren racemonsters, niet te temmen.
De CD motoren zijn weliswaar allemaal van dezefde vorm, maar onderhuids zijn er verschillen; het was een kwestie van veel motoren en proberen welke motor ongeveer het juiste toerental bleek te hebben. Ongeveer 1 op de 10 klopte. Mijn verbouwde Lima/Mastica is van een CD motor voorzien en loopt mooi rustig, ondertussen heb ik nog een laatje vol gelijksoortige motoren. Maar dit is illustratie en mogelijk off-topic.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Hi All,

Mijn ervaring is dat bij oude Lima modellen het vooral een kwestie van het verbeteren van de stroomafname. Oorspronkelijk is de stroomafname eigenlijk op twee assen, twee wielen in het motordraaistel en twee in het andere.
Ik heb van mijn Lima Koploper alle wielen in de kopbakken van stroomafname voorzien en die via stroomvoerende koppelingen ook doorverbonden. Het stel rijdt prima met de oorspronkelijke motor. Er heeft een tijdje een ModelTorque motor (=CD motor 12V) in gezeten, maar daar raakte het tandwiel van los. Dat schijnt vaker te gebeuren. Bij het voor de zoveelste keer vastlijmen van het tandwiel met secondenlijm is er ook lijm tussen de tanden gekomen, waardoor het niet meer werkte.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
Hallo,
Ik deel de ervaringen van Dirk.
Ook ik heb nog diverse Lima modeltreinen van toen.
NS 1200, 1300, koploper en natuurlijk de hondekop.
Ik heb destijds ook de stroomafname verbeterd en dat scheelt heel veel.
O.a de 1300 kan, als hij eenmaal op gang is , mooi langzaam rijden.

Groet Cor Lageweg.

OpAart

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Heren,
Allen echt heel hartelijk dank voor de toelichtingen en tips. Ik kan vooruit; zowel ombouwen met cd-motortje als motor origineel laten. Heb nog een paar oude LIMA en Jouef loks liggen om wat te proberen/testen/ervaring op te doen.
Ik denk er over om met een eenvoudige (goedkope ;) ) decoder te starten, bijvoorbeeld een LokPilot 5 DCC, 8-pin NEM652, in de aanbieding bij MTE voor 27 euries. Of zijn er betere alternatieven? Als nieuweling zie je al gauw door de bomen het bos niet meer :-\ .

Overigens ben ik voor die cd-motortjes geïnspireerd geraakt door dit YT-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCG5jK8MTeVDbRKRlRdEHFxw. Zeer duidelijke video's (y).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
dat zijn prima decoders! niks mis mee om mee te beginnen  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
O.a de 1300 kan, als hij eenmaal op gang is , mooi langzaam rijden.

Kijk, en hier zou ik me dus enorm aan irriteren. Ik wil dat het model na een langere tijd stilstand ook direct mooi langzaam optrekt en netjes rijdt, niet dat je eerst je motor warm moet draaien voordat deze eens een keer je model soepeltjes wil laten rijden. Maar goed, dat mag iedereen natuurlijk voor zich bepalen.  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974