Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:06:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
  

Auteur Topic: Is het inbouwen van een cd/dvd motortje noodzakelijk of luxe ivm digitaliseren?  (gelezen 3521 keer)

denobis

  • Gast
Ik heb dus ook geëxperimenteerd met cd motortjes.
Oa in een 1600 en een lima honde kop.
Vond de resultaten wat bedroevend.
1 herrie verminderde wel wat maar niet significant.
2 optrekken was nou niet bepaald echt soepel (het blijven 3 polige motortjes)
3 het gewicht van de motortjes is te laag waardoor de wielen gaan slippen , dus moetje een loden reduceer ring fabrieken om het motortje.
4 gaan snel stuk.
5 snelheid veel te hoog , dat is op een analoge baan een ramp - digitaal kun je dat wel in de cv instellingen aanpassen.
Inmiddels heb ik een lima koploper voorzien van een faulhaber motor met messing reduceer ring en dat is vele malen beter.
Bijna geruisloos , optrekken zeer soepel snelheid prima , inbouwen eenvoudig en snel te doen.
Nadeel :prijzig (compleet met tandwiel en reduceer ring 69e ex verzend kosten ) en bijna geen remwerking meer op een helling (dat nadeel heb je ook met een cd motortje).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
 ???
Als Lima pannenkoekmotoren iets niet hoeven is het inlopen. Maakt echt geen bal uit.  ;D Dat is van meet af aan matig (analoog) danwel best goed (pwm, digitaal). Of het goed genoeg is, moet iedereen zelf maar bepalen.

dat zijn prima decoders! niks mis mee om mee te beginnen  (y)

En om mee te eindigen. Is een van de betere decoders. Heel wat mensen gebruiken weinig anders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Zijn die esu V5 echt zo geweldig? Mijn eerste kennismaking met de V5 was een draadje hier van iemand waarin bleek dat zijn V5 als enige problemen gaf met bepaalde condities. Normaal als ik ergens in een trein een V4 of V3 prikt dan..... doet die het gewoon en ik heb dit bij tenminste 10 locs gedaan, nooit geen probleem niet. Ik ben in het bezit van 1 hele esu LoSo V5, die heb ik in een trein gestoken die perfect reed  op een LoPi V4 . Maar met de V5 was het huilen met de pet op en dit was mijn 2e kennismaking met een V5. Ontzettend schokkerig gedrag bij optrekken en afremmen. Toen heb ik dat zelf-calibratie-truukje uitgehaald en toen was het... werkbaar, maar bij lange na komt het niet in de buurt van het goddelijke rijgedrag van een V4.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Eens, maar zie die V4 nog maar te bemachtigen…..

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Tja, wat mij betreft was ESU LP3 nog tijden blijven produceren. Vaak standaard al uitstekende rijeigenschappen en zowel de verfijning van de rijeigenschappen als van de mapping vond ik nog te begrijpen. Sindsdien zijn er steeds meer instelmogelijkheden gekomen met als resultaat veel minder vaak in één keer goed en de aanpassingen zijn complexer geworden. Maar ja, dat is eigenlijk bij alle decodermerken zo. Zimo ging al veel eerder die kant op.

Aan de positieve kant. Bij de introductie van LP4 was er vergelijkbare kritiek en dat is na wat software-aanpassingen toch nog goed gekomen. Zoiets verwacht ik ook wel bij LP5.
Hier ondertussen voorkeur voor TrainOmatic locdecoders. Doen sterk denken aan de LP3. Tot nu toe maar één LP5 in gebruik. In de Roco Vectron ging dat eigenlijk prima. Wat vaag schokkend, maar dat was met één verandering in de motorregeling opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2604
En om mee te eindigen. Is een van de betere decoders. Heel wat mensen gebruiken weinig anders.

Deels heb je gelijk. Een esu lopi 5 is uiteraard prima en zal voor velen ook de enige zijn.
maar wat ik bedoelde was dat je later ook wellicht uitgebreidere decoders wil. decoders die zichzelf aanmelden, decoders die wellicht andere protocollen ondersteunen omdat je je mooie loc eens op een clubbaan met een ander protocol wil laten rijden, decoders met een andere aansluiting. En ga zomaar door.  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 April 2022, 12:29:16 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop