Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022  (gelezen 16062 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #45 Gepost op: 04 februari 2022, 13:16:16 »
Ik heb een nieuwe Assembly gemaaktmet enkel de complete kap.



De kap is in totaal 213,141mm lang. Voor degene met een Elegoo Saturn printer o.i.d. is de kap in principe in zijn geheel te printen, al of niet met de (tijdelijke) verbindingsbalken zoals voorgesteld door Sven.

Ik heb het model even ingeladen in het Chitubox programma, en hem schuin gekanteld.
Zoals je ziet blijkt hij te passen.



Ik heb er snel de ondersteuning bij gegenereerd. Ik ben daar eigenlijk niet zo'n voorstander van. Ik wil deze eigenlijk alleen aan de binnenzijde van het model, zodat de buitenzijde schoon blijft.



Let op! Deze kap is niet geschikt om de gedetailleerde cabine interieurs te plaatsen. Daarvoor moet ik een alternatief ontwerpen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 20:46:03 door Hans van de Burgt »

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2022, 22:20:15 »
Jint, met dat soort objecten moet je een extra balkje toepassen om de wanden bij elkaar en recht te houden. Het best een paar dagen na het printen en UV stralen laten zitten, zodat het model kan uitharden, anders trekken de wanden alsnog weer krom. Dan knip je het er met een zijtang af of met een fijn zaagje.
Sven, bedankt voor de tip. Het klinkt natuurlijk een beetje lullig om het volgende te zeggen terwijl jij dit net laat zien, maar daaraan had ik ook al gedacht. Omdat ik niet met OnShape om kan gaan was mijn idee om in Chitubox supports tussen de zijwanden te plaatsen. Geprobeerd heb het nog niet, eventueel kan dat niet eens.
Heb jij die verandering direkt in OnShape gemaakt? Misschien wil je de het veranderde ontwerp delen? Of is dat zo makkelijk dat ik dat met mijn zeer beperkte ervaring mit FreeCAD ook zou moeten kunnen?

Misschien zijn een of twee meer van zulke balkjes, d.w.z. eentje ietsje hoger net onder de ramen en een op de zelfde hoogte iets verder naar binnen ook nuttig. Of is dat overdreven, of krijg je dan aan de buitenkant eventueel lelijke plekken?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #47 Gepost op: 04 februari 2022, 22:42:24 »
@Jint,

Ik stuur je met liefde en plezier de NL Handleiding van Onshape.
Een stuk eenvoudiger in gebruik dan Freecad. 😀
Stuur maar je e-mail adres via een PB.

Gr, Hans

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #48 Gepost op: 04 februari 2022, 23:25:15 »
Ik heb een nieuwe Assembly gemaaktmet enkel de complete kap.
Hmm, mij leek jullie opzet met de meerdere kleinere onderdelen en de wanden uit styreen juist slim...

Ik heb het model even ingeladen in het Chitubox programma, en hem schuin gekanteld.
Zoals je ziet blijkt hij te passen.
Dat heb ik eerder deze week uit nieuwsgierigheid met het chassis geprobeerd. Bij mijn poging paste dat voor een Elegoo MARS 3 printer net niet.

Die supports uit de buitenkant van de linker kop lijken me minder gunstig. Lastig die helemaal netjes weg te krijgen.

Nog even terug naar de wanden uit styreen als het mag.
De persoon die ik wegens het laserplotten gevraagd heb, vraagt zich af of het geen (goed) idee zou zijn om de binnenwand uit ietsje dikker (0.8 mm) doorzichtig materiaal te maken, dan zit hat glas meteen achter de vensters en de derde laag voor het glas is niet nodig.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het vastplakken van de raamranden dan lastig word (lijm op het venster glas)?

Is er nog een andere belangerijke reden voor de opbouw van de wand uit twee lagen? (Misschien omdat 0.5 mm styreen beter in een snijplotter werkt?)

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #49 Gepost op: 05 februari 2022, 11:05:04 »
Ha Jint
Niks is nog in beton gegoten hoor, sommige mensen willen graag een complete kap hebben omdat er dan bv. minder naden zichtbaar zijn.
Alleen… dat kan niet straffeloos omdat in het ontwerp alles met alles samenhangt.
Dus moet je het complete (!) ontwerp aanpassen als je een volledige kap wilt.
Wil je dat niet perse dan zou ik het lekker bij het originele ontwerp houden.
Overigens, het is geen dubbel gecontroleerd bouwpakket en het betreft zelfs een ontwerp waarvan de fabricage nog niet voor de volle 100% is uit ontwikkeld.
Daarom is een zekere kennis van Onshape wel nuttig (nodig?)
Dan kun je de voorstellen die je doet zelf aanpassen. En die voorstellen (en die van Sven) zijn echt zo gek nog niet  :) :)

Nog iets over die dubbele zijwanden: het heeft o.a. te maken met het overhouden van voldoende ‘vlees’ op het chassis bij het gat voor de motorbogie.
Als je bij gelijkblijvende buitenmaten de wanden dikker maakt hou de binnenwerks minder ruimte over.
Het chassis wordt dus dunner (smaller) als je de wanden dikker maakt.
Je kunt natuurilijk wat rommelen met de buitenmaten, maar dat is iets wat ik pas in het laast als optie accepteer, omdat je dan aan het uiterlijk van het model gaat knoeien.
Dit is overigens een mooi voorbeeld van wat ik hier boven zei over die kap: alles hangt met elkaar samen.
Verander je ergens iets, dan heeft dat consequenties voor een ander deel.
Maar ja, dat is (voor mij iig) ook weer de charme van het ontwerpproces.

Bye
Jan

PS. Er is hier een draadje over het ontwerpen met Onshape en er is een WhatsApp groep met begeleiding en ondersteuning, dus misschien daar aanmelden? Dat kan via Hans.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #50 Gepost op: 05 februari 2022, 13:21:11 »
Hallo Jan en Hans,

ik heb begrepen dat ik veranderingen in onderdelen echt zelf moet maken. :laugh:
Maar dat is prima, ik vind het geweldig dat jullie dit projekt publiek aanbieden. Het is voor mij een heel leuk leer object!

Ik had de tekeningen liever in FreeCad gehad omdat ik dat al een heel klein beetje kan, maar daar dat niet het geval is ga ik dan nu maar een heel klein beetje OnShape leren zodat ik de wanden lasersnijbaar kan maken en de cabine beter printbaar.

Via Hans heb ik reed een link naar Onshape handleiding gekregen (ik heb het document downgeload en er een echte PDF voor op m'n PC van gemaakt).
Men zegt dat Onshape eenvoudiger is als FreeCad, dus ik verwacht dat dat met die kleine veranderingen wel gaat lukken.

Het is heel fijn en handig dat jullie vragen hier beantwoorden!

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #51 Gepost op: 05 februari 2022, 16:06:34 »
Hans en Jan,

hebben jullie bij dat ene ronde raampje, zie de rode pijl hieronder, een beetje gesmokkeld, of klopt de tekening van de NS2600 achter de zijwand tekening niet?
(Dat de blauwe zijwand te ver naar beneden gaat heb ik veroorzaakt.)


Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #52 Gepost op: 05 februari 2022, 18:21:55 »
Geen idee… ik denk dat ik de raampjes gespiegeld heb over de centerline. Maar de afstanden zijn duidelijk niet allemaal gelijk. Dus volg de onderliggende tekening maar  ;D

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #53 Gepost op: 05 februari 2022, 20:05:59 »
Heb jij die verandering direkt in OnShape gemaakt? Misschien wil je de het veranderde ontwerp delen? Of is dat zo makkelijk dat ik dat met mijn zeer beperkte ervaring mit FreeCAD ook zou moeten kunnen?
Nee, ik heb het met Blender gedaan. Maar ik heb niet alle onderdelen van de kap meegenomen en de dikte van de kap heb ik gegokt, dus dit is meer een snelle schets, niet de definitieve uitvoering. Je moet ook zorgen dat je kap niet te dun is, minstens 1 mm. Als ie dunner is, gaat ie ook makkelijker kromtrekken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #54 Gepost op: 06 februari 2022, 14:22:52 »
Zo dat met de verstevigings balken aan de achterkant van de cabine (in Onshape) is gelukt:



Komende zal ik proberen of de 3D print daarmee beter wordt.

Nu de zijwanden nog optimieren voor het lasersnijden.

(sorry dat het plaatje hierboven zo groot is...)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2022, 14:45:02 door Jint Nijman »

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #55 Gepost op: 06 februari 2022, 20:47:49 »
Ik heb de wanden opnieuw getekend met extra randjes er aan op de plekken waar de afstand tussen de raampjes en de opening voor de louvres en de bovenkant en de linkerkant van de wand te klein is (voor de lasersnijder). Ook zit het meest rechtse raampje nu op de correcte plek.

Buitenwand:

Binnenwand:

Als ik het goed zie zijn de linker en rechter wand gespiegeld, dus ik heb maar twee tekeningen nodig, of niet?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #56 Gepost op: 06 februari 2022, 21:03:07 »
Als ik het goed zie zijn de linker en rechter wand gespiegeld, dus ik heb maar twee tekeningen nodig, of niet?

@Jint,

Dat klopt. In het binnenste deel is dat hapje linksonder niet nodig, denk ik.

Gr, Hans

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #57 Gepost op: 07 februari 2022, 16:15:07 »
Voor wie het intereseert en de komische "nokjes" aan de veranderde wanden niet begreep, hier nog een vergelijking van de originele wanden in zwart en de  (voor het lasersnijden) gemodificeerde wanden in lila.
Het lasersnijden gaf (grote) problemen op de posities die door de rode pijlen worden aangegeven (en iets minder problemen bij de oranje pijlen). De randen in het materiaal zijn daar te dun. Daarom heb ik de randen veel breder gemaakt. Die randen moeten er dan dus later met een mes afgesneden worden.
Het raampje bij de groene pijl was niet helemaal op de juiste plek (volgens de tekening van de NS 2600).

Ik leer veel van dit project, de tekening hierboven heb ik met Inkscape gemaakt (stelt niks voor natuurlijk), dat had ik tot voor kort nog nooit gebruikt...

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #58 Gepost op: 11 februari 2022, 01:59:07 »
Leuk project Hans en Jan! vooral dat jullie het ook meteen aan iedereen beschikbaar maken.

Ondanks dat het een beetje buiten mijn bouwperiode is vind ik het toch een leuke exoot, en ik heb hier een 3D printer staan. Ik heb even snel een kop gedownload en een paar kleine aanpassingen gemaakt. Aan de achterkant heb ik naast de schoren ook nog een lipje aangebracht om de overgang van de kop naar de zijwand steviger te maken en het is dan ook stukken makkelijker te lijmen.

De schoren zijn bewust schuin gemaakt, dan heb je geen supports nodig voor de schoren (schoren om de schoren op te schoren :laugh:)

Een paar fotos van de kop, helaas heeft de bodemlaag losgelaten, dus is niet 100% perfect, en naast de fout in het printen werkt het concept goed.






Ik heb al een paar kitjes ontwikkeld, en kleine hulpstukjes zoals die lipjes maakt alles stukken makkelijker om te bouwen. Voor de juristen van Onshape zijn dat denk ik ook goeie details om naar te wijzen als bewijs dat er echt over het ontwerp nagedacht is. Het concept Design for Manufacture valt daar onder, en was aardig populair toen ik als werktuigbouwkundige studeerde zo'n 10 jaar terug. Ik ben op Het Utrechts Archief ook een serie mooi scherpe fabrieksfotos tegengekomen die misschien handig zijn voor de detaillering.

De hele kap diagonaal printen is te doen, in mijn modelbouwgroep heeft men kortere kappen zo geprint en dat werkte prima, al heb je meer kans op foutjes in de maatvoering afhankelijk van hoe lang en star alle supports zijn

In ieder geval, ga zo door(y) en hopelijk rijden er in de toekomst een paar Beelen naar jullie ontwerp rond.

Groeten,

Rick




Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #59 Gepost op: 11 februari 2022, 10:43:54 »
Ha Rick
Bedankt voor je leuke reactie!
En gaaf om te zien dat je het ontwerp zo snel naar eigen inzichten hebt aangepast.

Dat concept Design for Manufacture heeft bij het ontwerp zeker een grote rol gespeeld 😁.

Succes !

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains