Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 12:04:42
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door sncf231e
Vandaag om 11:45:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
  

Auteur Topic: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022  (gelezen 16189 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #90 Gepost op: 28 oktober 2022, 03:14:00 »
Zoals al mijn projecten loopt alles een beetje in vlagen, tijd, interesse, onderdelen etc. Enfin, hier en daar klus ik nog wat aan de Beel.

Nu ik toch een paar weken niet ver van huis kan, kan ik nu m'n slag slaan om de kap eens verder af te werken.

Gek veel is er niet aan gebeurd, grotendeels is het een kwestie van het wegwerken van bouwfoutjes en ander klein grut. Nog ge grootste uitdaging was de kap zelf eigenlijk. de wanden van 1mm dik zijn naar mijn idee toch een beetje te slap voor een model, en de verdunning onderaan om op de oorspronkelijke bodem aan te sluiten maakt het ook niet beter. De wagens die ik nu teken doe ik met 1,5-2mm wanddikte. Misschien een beetje overkill, maar mooi stabiel is het wel.

Enfin, het is wat het is, en met een royale hoeveelheid kokend water zijn de kromme zijwanden weer zo goed als recht. Aangezien ik koppig m'n eigen ding ga doen met de aandrijving heb ik in de dunne uitsparing onderaan de zijwand een stuk messing gelijmd om alles op termijn recht te houden, en om alles een beetje stevig te maken voor de onvermijdelijke ontsporingen.

Verder is er niet gek veel gebeurd anders dan gaatjes boren, andere gaatjes vullen en een laagje primer erover.





Natuurlijk laat de primer nog een aardige verzameling schoonheidsfoutjes zien, dus heb ik een paar dagen plamuren en schuren voor de boeg voordat ik aan de zandgele bies kan beginnen.

De oplettende lezer zal merken dat er nog diverse handgrepen en onderdelen ontbreken. Ik heb een hekel aan afplakken, dus spuit ik alles los en lijm ik dat er later op. Ook is het gat achterin de opstaptrede onder de cabinedeur nu duidelijk te zien. Dat was een wandje wat te dun was voor de printer, daar moet ik nog even wat achter lijmen.

Ondanks de kleine ontwerpfoutjes, blijft het toch een prima model. Met CAD ontwerpen is het soms gewoon erg moeilijk om een gevoel te krijgen voor hoe alles in de praktijk werkt en vaak kom je dan dingen tegen waar het toch niet echt 100% werkte zoals je het had bedoeld.

Dus nog een dikke pluim voor de ontwerpers om zomaar een compleet model te tekenen (y)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #91 Gepost op: 28 oktober 2022, 06:48:18 »
@Rick,

Ik vind dat je er fantastisch werk van maakt. En dat je een doorzetter bent. Er zijn meer modelbouwers die er hun handen stuk op bijten. Voorzover ik kan overzien, ben jij het verst gekomen.
Bedankt trouwens voor het compliment, Jan Bouman en ik hebben het graag gedaan. En het heeft een flinke boost gegeven aan onze skills. Veel later tekenwerk lijkt eigenlijk alleen makkelijker te zijn geworden.

Gr, Hans

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #92 Gepost op: 28 oktober 2022, 10:03:37 »
Wellicht is het beeldscherm bedrog, maar de kap lijkt wat golvend te zijn. De rand rond het rooster op het dak (voorste helft) lijkt te golven.

Gr.

Edsko

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #93 Gepost op: 28 oktober 2022, 11:25:44 »
Hi,

Ziet er mooi uit (y)
Mag ik vragen hoe je die railing voorop voor elkaar hebt gekregen?

MVG,

Adriaan

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #94 Gepost op: 29 oktober 2022, 08:58:56 »
Bedankt Hans, nu het einde in zicht is zal de voltooide Beel er wel van komen. Kwestie van gewoon rustig doorgaan. 3D tekenen is voor mij ook makkelijker hoe langer ik het doe. Het helpt natuurlijk ook dat ik nu een stuk bekender ben met hoe echt spoorwegmatrieel in elkaar zit, en ik heb nu een partij standaardtekeningen zodat ik niet spul opnieuw hoef te tekenen.

Edsko, gelijk heb je, het is een bolling in de kap. Heb ik even met wat heet water een beetje teruggebogen. Het is niet 100% weg, maar in ieder geval minder duidelijk.

Adriaan, De handgrepen onder de voorruiten heb ik zo gedaan:
Eerst heb ik de gaatjes geboord. Dan de railing buitenom gebogen, kwestie van buigen, corrigeren, buigen, corrigeren totdat het redelijk goed zit. Dan de steuntjes op maat knippen met een blikschaar (zodat de uiteindes stomp zijn ipv. puntvormig met een tangetje)
Dan komt het leuke deel, met de vinger het steuntje op de handgreep drukken (met alles op de kap) en dan snel met genoeg flux en een schone soldeerbout met een beetje tin een voor een solderen. het vraagt een beetje gevoel, doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen. Met de vingers de steuntjes op z'n plek houden werkt goed, behalve dan dat die dingen #$%$^& heet worden bij het solderen ::) Maar zolang je snel bent valt dat wel mee, en smelt het plastic niet.

En verder met de kap. Gisteren plamuren, vandaag een uurtje of twee schuren. De naad tussen het dak en de zijwanden was lastig om goed om mooi af te werken. Als de ramen er niet waren was het stukken makkelijker geweest. Voor het volgende model zou ik de klinknagelstrips op het dak als naad gebruiken. Na al dat schuren was ik de helft van het plamuur weer kwijt



Net een nieuw laagje primer erop gespoten, het ziet er nu stukken beter uit...

De aandrijving is losjes gebaseerd op zo ongeveer de standaard aandrijving die hier bij diesellloc kitjes geleverd word, maar dan met wat ik in huis had. Een stuk nieuwzilver plaat en wat H-profiel dat al jaren in mijn onderdelendoos rondslingert vormde de basis. Een paar uitsparingen en gaten en je hebt zo een mooi star, recht frame.



Daaronder begint het interessant te worden. het draaistel zelf bestaat uit een deel, met een kapje voor de worm erop. De theorie is dat het een kwestie van printen, gaten op maat ruimen en met schroeven in elkaar draaien. Draaistel V1 (in de foto) was dat net niet, de maatvoering had ik niet 100% goed, en met een heleboel gedoe loopt het nu, maar het is nog wel stroef. Maar, zo leert men, en met de ervaring opgedaan is het een kwestie van aanpassen en opnieuw printen.

De wielen zijn ook speciaal voor de loc gemaakt. Assen en wielbanden zijn gekocht, de wielen zelf zijn geprint. Weer een kwestie van spelen met maten en instellingen tot het werkt, Ik heb denk ik zo'n 20 wielen geprint voordat ik een setje had die mooi genoeg waren.



Groeten,

Rick

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #95 Gepost op: 29 oktober 2022, 09:31:13 »
@Rick,

Ik ben erg onder de indruk van je aandrijving en draaistellen. Je weet dat Jan en ik veel kritiek kregen vanwege het kiezen voor de Lima 1200 als donor loc. Voor de jury van de World Challenge bleek dat extra punten te hebben opgeleverd, omdat dit ontwerptechnisch bijzonder complex was. Maar vooral hier op het forum werd aangedrongen op een andere aandrijving. Dat lijkt jou gelukt. En dat je daarenboven ook nog in staat bent, het middelste wiel kleiner te maken dan de buitenste (geheel volgens het echte voorbeeld) geeft blijk van je kunde.  (y)

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #96 Gepost op: 29 oktober 2022, 10:23:39 »
Zoooo…. Ven je even een dagje weg, zie je na terugkomst opeens een hele serie opmerkingen over De Beel.!
Prachtig werk zo te zien.
Erg leuk dat ons ‘geesteskind’ daadwerkelijk vorm begint te krijgen.
En ook gaaf dat je de vrijheid hebt genomen om zelf de noodzakelijke aanpassingen aan het ontwerp te maken.
En de proefprintjes natuurlijk om te kijken waar idee en praktische uitwerking niet met elkaar stroken.
Erg gaaf om te zien. En ook het vakwerk dat je laat zien!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #97 Gepost op: 29 oktober 2022, 10:44:03 »
Hans, Rick, zijn de wielen niet op een andere manier beschikbaar? Kant en klaar dus?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #98 Gepost op: 30 oktober 2022, 11:32:19 »
Bedankt heren (y) Qua draaistellen is het maar net wat je wilt en wat beschikbaar is. Tandwielen en wielbanden zijn hier makkelijk te krijgen, donor 1200-en niet zo. En voor de beginnende 3D print/modelbouwer is het technische gerommel dat ik doe niet zo makkelijk. 1200jes slopen en wat nieuwe draaistelzijkantjes erop zetten is stukken makkelijker. Horses for courses zoals de Engelsen zeggen.

Huup, voor zover ik weet maakt niemand de juiste combinatie van doorsnede en spaken voor de Beel. In de kleiNSpoor beel draadjes heeft iemand spaakwielen gebruikt, maar volgens mij waren dat wielen met een spaak of twee teveel of te weinig.

Verder is er vandaag weinig ge-Beeld, ik moet eerst eens wat zandgeel voor de biezen vinden.

Groeten,

Rick

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #99 Gepost op: 30 oktober 2022, 12:20:12 »
Zandgeel vind je bij Edwin Langeveld/Kleinspoor onder nummer 15: https://kleinspoor.nl/Verflijst%20okt%202021.pdf, net zoals de rest van de benodigde kleuren....

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #100 Gepost op: 30 oktober 2022, 12:39:39 »
Beste heren,

Inmiddels bouw ik in schaal 0, maar toen ik jaren geleden nog in h0 bouwde heb ik de Beel in messing geprobeerd te bouwen. Helaas nooit echt afgekomen hoewel het al ver gevorderd was. De draaistelzijkanten waren ook in messing opgebouwd en konden in de bekende gaatjes geklemd worden van vlgs mij oude Athearn draaistellen.
De wielen heb ik destijds ergens gekocht en waren in de juiste afmeting én 10 spaaks. De buitenste wielen in de grotere maat en het middelste loopwiel ietsje kleiner.
Ze zijn er dus wel.

Groeten, Bert
[/url]




[/img]

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #101 Gepost op: 30 oktober 2022, 22:22:22 »





Deze opstelling van de aandrijving is die definitief??
Of laat je motor nog door de bodemplaats zakken.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

BeLu

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #102 Gepost op: 31 oktober 2022, 11:05:03 »
Hallo Dirk Jan,

Zoals gezegd ben ik met dit h0 model op dit moment niet meer bezig, maar wie weet maak ik het nog eens af. Dan komt natuurlijk de brandstoftank eronder en daarin zou de motor deels kunnen liggen.
Op die manier heb ik mijn Beel in schaal 0 ook aangedreven via 2 kruiskoppelingen en cardan-as.

Hier in proefopstelling


En hier in de tank onder de lok


Zo zou het in h0 ook kunnen.

Groeten,
Bert







Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022
« Reactie #103 Gepost op: 02 november 2022, 05:41:46 »
En toen was 'ie opeens zandgeel!


En nu een dag of twee uitharden en dan kan ik dat klusje doen waar ik altijd een hekel aan heb, biezen afplakken!