Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022  (gelezen 16202 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2022, 20:26:48 »
Het combineren van materiaal dat op verschillende manieren is gemaakt (3D print, lasergesneden, CNC geplot geëtst of gegoten uit een mal) laat zich helaas niet enkel aansturen op basis van de ontwerptekening. Dat vergt toch echt trial-and-error. Het maken van zo'n complex ontwerp als "onze" NS 2600 leent zich beter voor het produceren op eigen of geleende apparatuur dan uitbesteden aan servicebureau's als Shapeways of het Snijlab. Dat uitbesteden kost doorgaans vreselijk veel geld, en kan in dit geval leiden tot teleurstellingen.

Heb je geen eigen apparatuur, doe dan een beroep op modelbouwvrienden die zulk spul wel hebben; ga een kijken bij een modelbouwvereniging of ga aan de slag bij een van de FABlabs in Nederland. Of informeer eens in de kennissenkring of iemand een ingang heeft op een van de technische opleidingen (MBO/HBO/TU). Wellicht iets voor een student om je te helpen.

Het kan overigens ook meezitten met de passing. Officieel moet je bij laseren rekening houden met de breedte van de laserstraal. Ik heb verschillende bouwsels gemaakt, waarbij ik dat niet heb gedaan, maar waarbij de delen perfect pasten. Ook bij het maken van een rijtuig paste de geprinte kop precies op de romp, gemaakt van gelaserd plaatwerk.

Gr, Hans


Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2022, 21:49:37 »
Jan, bedankt voor de uitleg. Het dxf export is gelukt. Import in een pdf nog niet, maar dat zal ook nog wel lukken.

Ik ga eerst eens een cabine printen en dan zien we verder.

Hans schreef:
>>>
zo'n complex ontwerp als "onze" NS 2600 leent zich beter voor het produceren op eigen of geleende apparatuur dan uitbesteden aan servicebureau's als Shapeways of het Snijlab. Dat uitbesteden kost doorgaans vreselijk veel geld, en kan in dit geval leiden tot teleurstellingen.
<<<
Vreselijk veel geld mag het (van mij) niet kosten, 't maar een hobby, maar als experiment vind ik het geweldig leuk, ook omdat de NS2600 verder niet te koop is.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2022, 22:10:41 »
@Jint,

Ik zou het chassis deel met losse klep voor de decoderhouder in ieder geval met een FDM printer maken.



Wil je hem in nylon laten maken, kan ook bij Shapeways… maar dat kost wel wat.

Gr, Hans

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2022, 22:33:53 »
Hoi Hans,

niet helemaal eens met: "Het combineren van materiaal dat op verschillende manieren is gemaakt (3D print, lasergesneden, CNC geplot geëtst of gegoten uit een mal) laat zich helaas niet enkel aansturen op basis van de ontwerptekening. Dat vergt toch echt trial-and-error."
Een goed ontworpen en uitgetekend product is zo goed als first-time-right als je vooraf goed nadenkt over toleranties (en het opvangen daarvan) van verschillende manieren van fabricage manieren en de verbindingen / overgangen goed kiest. Dit vergt wel wat oefening ;)

Zijn er nog mogelijkheden voor het publiek om te stemmen op jullie ontwerp?

Mvg Tinus

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2022, 22:48:11 »
Zijn er nog mogelijkheden voor het publiek om te stemmen op jullie ontwerp?

@Tinus,

Nee, de ontwerpen worden enkel beoordeeld door deskundigen van PTC/ Onshape.

Wel is het mogelijk, bovenaan het scherm van onze Master Assembly een Like knop aan te klikken. Wij zien inmiddels dat ons ontwerp reeds een aantal keren gekopieerd is en hier en daar zelfs aangepast. Er is ook iemand die er een Märklin stroomafnemer naast getekend heeft. 😀

Gr, Hans

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2022, 10:34:31 »
Ik zie dat er twee kleine bassboost-speakers van ESU zijn ingetekend. Voor zover ik weet maakt één speakerkit gebruik van twee sugarcube-speakers met een impendantie van 8 ohm die, door parallel geschakeld te worden, de impendantie verdelen naar 4 ohm, wat de minimum impendantie op veel sounddecoders is. Is het dan niet zo dat je met twee speakersets problemen veroorzaakt?

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2022, 17:09:04 »
Elektronica is inderdaad nog een aandachtspunt. Daar hebben we nog niet veel meer aan gedaan dan ruimte reserveren.
Het ontwerp is nog niet helemaal af. 😀

Bye
Jan

« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 17:20:25 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2022, 17:18:20 »
We hebben nu ook ons Fabricagedocument vrijgegeven. Dan krijg je een idee van hoe we ons dat voorgesteld hadden.
Je kunt het vinden door te zoeken naar ‘NS 2600 Fabricage (CAM)’ of via de link:

https://cad.onshape.com/documents/de780ec49486965165c66088/w/f64eb044aeb36be91e0d17cd/e/578d5ad55732f9d56f5f77dc

Maar let op: Het document is nog (lang) niet af en is ook nog niet foutloos. Het gaat om het idee hoe je om kunt gaan met aanpassingen aan ontworpen objecten.

@Jint: ook de door jou gewenste tekening met snijdelen staat er in 😀

Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2022, 17:20:05 »
Nog even ter aanvulling: in het hoofddocument staat nu een mapje Documentatie met daarin een uitleg over de documentstructuur en de gevolgde ontwerp eiden en randvoorwaarden.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Rasp

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2022, 19:22:22 »
Mocht iemand deze maken hou ik me graag aanbevolen  (y)
Ben zelf niet zo handig met spuiten enzo  ;D

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2022, 19:52:22 »
Als er twee dubbele speakers in gaan dan kan je twee setjes maken die je parallel aansluit (dan worden 2 8 ohm speakers dus 4 ohm) en dan deze weer serieel aansluiten (4 + 4 = 8) en dan zit je weer op 8 ohm :)

Maar een speakertje met een goede klankkast maakt al een behoorlijke herrie. Zijn er echt 4 nodig? :o

Over de aandrijving is al veel geschreven. Maar mochten er losse draaistellen voor cardan met middenmotoren verkrijgbaar zijn dan is het wellicht mogelijk om daar eerst een chassis voor te printen en deze na te gieten in witmetaal?

In theorie moet het ook mogelijk zijn om in witmetaal te printen. Smeltpunt van witmetaal is iets van 180 Celsius? Wie modificeert een printer daarvoor? :P

Mvg,

Robert

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2022, 20:20:07 »
witmetaal, hmm
doe eens gek, maak een 3d print
maak daar een mal van met gietrubber, en giet daar je witmetaal in
je mal zal niet zo veel gietingen overleven, maar moet kunnen.

Cor

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6100
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2022, 20:25:51 »
@Biesje,

Suggestie van Cor proberen… zoals ik al eerder opmerkte, trial-and-error.

Er bestaan wel 3D printers voor metaal, maar een print kost wel erg veel geld. Via Shapeways zijn er wel mogelijkheden. Thuisprinten in metaal zal voorlopig nog niet kunnen. Gaat het om stevigheid, en niet om gewicht dan kan er thuis op sommige FDM printers ook gebruik gemaakt worden van Carbon Fiber Filament. Een kunststof met eigenschappen van aluminium. Zie: https://m.all3dp.com/2/carbon-fiber-filament-explained-and-compared/

Gr, Hans


Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2022, 20:53:45 »
Misschien is Alumide (https://i.materialise.com/en/3d-printing-materials/alumide) een alternatief voor volmetaal printen ? Eventueel nabewerken met frees of draaibank geeft oppervlak wat aluminium aardig benaderd.
of de stijf en toch niet duur optie: glasgevuld nylon. Wel ruw oppervlak.. Gewicht kan je altijd later toevoegen..

Mvg, Tinus


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2022, 21:38:22 »
Dat was inderdaad het idee: chassis tekenen, printen, mal maken en gieten.

Ik heb al een Kleinspoor Beel, ik probeer alleen even mee te denken voor wie de Lima motor niet wilt. Het ging juist om het gewicht van het metaal omdat je minder ruimte hebt voor toegevoegd gewicht met een kunststof chassis met middenmotor waar ook nog speakers in moeten.

Voor de grap even gezocht op printen van witmetaal (babbit metal in Engels) en tin, maar zag niet echt praktische toepassingen. Wel grappig dat er al mensen mee bezig waren :P.

Verder is natuurlijk vrijwel elk materiaal te selecteren bij sjeepwees, inclusief goud (lekker zwaar). Maar dan wordt het wel 'iets' duurder.

Er is verder niet veel mis met de Lima motoren van de laatste generatie pannenkoeken. Ze rijden best goed digitaal met voldoende stroomafname. En er kan altijd nog een ander motortje in. Er zijn genoeg topics te vinden over vervangende motoren voor de Lima motoren.

Mvg

Robert