Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:58:10
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022  (gelezen 16210 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #30 Gepost op: 01 februari 2022, 01:35:14 »
maak daar een mal van met gietrubber, en giet daar je witmetaal in
je mal zal niet zo veel gietingen overleven, maar moet kunnen.
Ja, als je die weg gaat bewandelen neem je natuurlijk silicone dat hittebestendig is. In ieder geval boven de smelttemperatuur van witmetaal. Ik giet witmetaal (Pewter 95) dus in daarvoor bestemd silicone, met resin 3D print als origineel.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 11:20:49 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #31 Gepost op: 01 februari 2022, 11:32:33 »
@Jint: ook de door jou gewenste tekening met snijdelen staat er in 😀
Zeer bedankt!
Ik zie onder STYREEN plotten de volgende tabs (onder aan de pagina):
- Items om te plotten in styreen
- Indeling Plotplaat (hierop zie ik vier wanden, in blauw, maar ik kan het niet als dxf/dwg exporteren)
- Indeling plotplaat (hierop zie ik twee wanden, als lijntekening, niet vier wanden, en ik kan het niet als dxf/dwg exporteren)
- Plotplaat (deze kan ik als dxf/dwg exporteren, maar das schijnt een lege plaat te zijn)
Wat begrijp ik deze keer niet?

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2022, 11:50:51 »
Ik heb gisteren de cabine geplot met een Elegoo MARS 3 resin printer, dat duurde ca 1,5 uur.





Helaas is het niet bijzonder goed gelukt. De cabine is zo krom als een hoepel...
Dat moet ik dus nog een keer proberen met meer supports en support op andere plaatsen denk ik.


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2022, 11:58:10 »
@Jint,

Leuk om je bedenksels zo in het echie te zien. Ik ben benieuwd wat je er nog meer van bakt. 
(y) (y) (y)

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #34 Gepost op: 01 februari 2022, 12:21:32 »
Ha Jint
Even denken hoor, het is al een tijd geleden dat we dit gemaakt hebben.
Uit mijn hoofd: De tabs die je ziet zijn van het type Drawing. Die kun je exporteren door op de tab zelf te rechtsklikken. Daar kun je kiezen uit diverse formats w.o. DWG.
Volgens mij moet het dan lukken.
Succes verder!

Bye
Jan

PS. Misschien helpt een andere soort resin tegen het kromtrekken?
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #35 Gepost op: 01 februari 2022, 12:41:35 »
@Jint,

Iedere wand bestaat uit twee niet transparante delen, en een transparant deel achter de vensters. De laatste moet je uit acryl snijden. De niet transparante delen moet je ieder afzonderlijk aanwijzen, en op de rechtermuisknop klikken. Dan kies je voor Export DWG/DXF om de snijdelen te maken.

Gr, Hans

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #36 Gepost op: 01 februari 2022, 12:55:00 »
Leuk om je bedenksels zo in het echie te zien. Ik ben benieuwd wat je er nog meer van bakt. 
Ja, ik ook. ;)

Uit mijn hoofd: De tabs die je ziet zijn van het type Drawing. Die kun je exporteren door op de tab zelf te rechtsklikken. Daar kun je kiezen uit diverse formats w.o. DWG.
Als ik op de tab "Plotplaat" klik zie ik een leeg document, als ik rechts op de tab klik en export kies krijg ik: "Selected tab contains no supported geometry for export."
Als ik op de tab "Indeling plotplaat" klik zie ik twee (niet twee maal twee) gelijke maar gespiegelde wanden, als ik rechts op de tab klik kan ik een document als PDF, DWD DXF etc downloaden, maar daarin zijn slechts twee gelijke (gespiegelde) wanden. Ook is de plaat erg groot, A3 misschien(?), voor die twee wanden.
Het lijkt me toch haast dat hier nog iets niet klopt.

Hoe dik moeten die vier zijwand platen eigenlijk zijn? 1 mm?

PS. Misschien helpt een andere soort resin tegen het kromtrekken?
We hebben nog een andere soort resin op het werk, die hebben we nog niet geprobeerd.
Misschien helpt ook ietsje langer belichten, en meer supports dus. Ik ga het proberen.
Het printen gaat op de kop, zoals je zeker weet, het lijkt me dat het hier en daar uitgezakt is.

Ik heb nauwelijks ervaring met 3D printen, het enige andere wat ik geprint (en zelf getekend) heb zijn een voor- en achter bufferbalk voor de duitse BR 93.0 stoomlok.
Die zijn ook nog niet perfect geprint.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #37 Gepost op: 01 februari 2022, 15:35:38 »
Ha Jint
Inderdaad…. Het fabricagedocument is verre van gereed. De bedoeling van het vrijgeven was om jullie een idee te geven hoe we zoiets bedacht hadden. Zeker niet om klakkeloos over te nemen  :)
Het is de bedoeling dat je zo’n document zelf maakt.  :)

De plotplaat is een weergave van de vellen styreen die ik gebruik om te snijden. Die zijn dacht ik 50 x 25 cm. De plotplaat hoef je dus niet te exporteren.
Die gebruik ik als onderlegger om de te plotten onderdelen op te rangschikken. In een nieuwe tekening. Het hangt dus af van de materialen en gereedschappen die je zelf hebt.
Als je een Drawing in Onshape nog te lastig vindt kun je dat ook buiten Onshape doen op de manier die Hans hierboven beschrijft.
Dan moet je wel elk te snijden vlak exproteren en later deze tekeningen samenvoegen tot een plot-document. Dat kan je ook in de software doen die bij de plotter is meegeleverd.
Alleen wordt de administratie dan wat lastiger denkt. Ik vond het handiger om alle documenten in Onshape bij elkaar te houden. Maar dat is niet verplicht.
Niks moet, alles mag  :) . Als het maar handig is voor jezelf.

de dikte van de wand is 2x 0.5 mm (per plaat). Het idee is dus dat je twee wanddelen uit de plaat van 0.5 mm snijdt en die op elkaar plakt. De buitenste plaat is iets breder dan de binnenste plaat zodat de naad tussen chassis en binnenwand wordt afgedekt.

3D printen: ja, je bent wel even bezig met het variëren van de instellingen. Als dit je eerste print is ben je al goed op weg! Mijn eerste print viel van de baseplate af en lag te zieltogen in het resin bakje…. Ik kwam daar pas laat achter, dus 3 uur voor niks geprint. Haha.

Succes maar weer!

Bye
Jan

Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #38 Gepost op: 03 februari 2022, 22:06:14 »
Jan en Hans,

ik heb het voorelkaar gekregen de vier wanden in een dxf te krijgen (direkt vanaf de OnShape web-site), opeens lukte het  :D
Ik heb ook iemand gevonden die zulke dingen met een lasersnijder uit styreen (polystyrol) kan snijden en daarmee veel ervaring heeft.
Hij uitte twijfel wegens de zeer dunne randen boven de ronde raampjes, maar heeft het op eigen risiko geprobeerd.

De ronde raampjes zijn wel gelukt, maar die grote gaten voor de louvres zijn niet gelukt, de randen zijn blijkbaar te dun.

Mag ik vragen of jullie met de wanden van jullie NS2600 andere (betere) ervaring hebben?

Misschien is het een idee de zijwanden aan de bovenkant en de zijkant waar de gaten voor de louvres zitten een paar milimeter groter te maken (zodat er geen probleem met het lasersnijden meer is) en dan, na het lasersnijden, het materiaal wat te veel is met een mes langs een lineaal er af te snijden? (Die wanden in de tekening groter maken zal ik wel zelf moeten doen vrees ik?)

Eenvoudiger is het waarschijnlijk om de twee dunne randen om het gat voor de louvres (in de tekening) gewoon weg te laten,
of de twee dunne randen in de tekening duidelijk breder te maken en het gat dan later met een vijl of mes groter en op de juiste maat voor de louvres te maken.
(Ook dan moet ik de tekening zelf aanpassen neem ik aan).

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2022, 22:55:42 door Jint Nijman »

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #39 Gepost op: 03 februari 2022, 22:53:40 »
Ha Jint
Zo, je bent goed bezig zo te zien! Top!
Die randjes boven de ‘patrijspoorten’ en rond de louvres zijn inderdaad erg dun.
Voor het snijden met een laser kan ik me voorstellen dat dat problemen op gaat leveren.
Bij het ontwerp is echter rekening gehouden met een snijplotter. Dat gaat met een mesje en dat levert waarschijnlijk minder problemen op.
Wij hebben zelf nog geen plots gemaakt van de wanden, dus die ervaringen kunnen we niet delen.
Er zijn echter vele mogelijkheden om tot goede resultaten te komen.
Ik snij ook veel met de hand  :)
De door jou voorgestelde aanpassingen van het ontwerp zouden goed kunnen werken.
Die aanpassingen zou ik dan inderdaad doen in het fabricagedocument zodat het basisontwerp niet hoeft te worden veranderd.
Wij zijn momenteel met andere dingen bezig, dus ja, je zult die aanpassingen zelf moeten doen.  :o Maar ook dat is best leuk werk hoor  (y)

Veel succes verder!
Bye
Jan


Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #40 Gepost op: 03 februari 2022, 23:00:27 »
Aha, ok een snij plotter! Geen laser snijder. Daarbij smelt het plastic natuurlijk niet.
Ik heb nog een derde oplossing bedacht, zie hierboven.

Met de hand zo netjes snijden dat ik het zelf netjes genoeg vind gaat me zeker niet lukken (vooral niet met die ronde gaten...)

Ik vind dit wel leuk, je leert zo een boel in een paar dagen...

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #41 Gepost op: 03 februari 2022, 23:17:54 »
Haha, het is inderdaad leuk werk.
Die ronde gaatjes snijden: dat doe ik zelf wel eens met een plaatboor en/of een gewone boor en een rond vijltje. Rechte lijnen met een scalpel en een metalen lineaal. De ronde gaten hoeven in dit geval niet zo heel nauwkeurig omdat de randen van de raampjes in 3D geprint worden. Deze dekken de (ruwere) randjes van het gat af. Al blijft het tiende-millimeterwerk natuurlijk.

Bye
Jan


Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #42 Gepost op: 03 februari 2022, 23:46:37 »
Jan, bedankt voor de informatie.
Die snijplotter die je gebruikt is een professioneel ding?
Ik heb net "ontdekt" dat er ook kleine hobby snijplotter bestaan, maar die kunnen 0,5 mm polystyrol/styreen niet echt doorsnijden.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #43 Gepost op: 04 februari 2022, 10:31:17 »
Ik gebruik gewoon een hobby plotter hoor. Een Cameo Silhouette 3.
Inderdaad snijdt die niet door 0.5 mm heen, maar maakt wel een nette kerf.
Daarop breekt het styreen haarscherp. En mocht dat niet lukken, dan even met een mesje nasnijden.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS 2600 Beel (CAD) deelnemer aan Onshape World Competition
« Reactie #44 Gepost op: 04 februari 2022, 11:47:57 »
Jint, met dat soort objecten moet je een extra balkje toepassen om de wanden bij elkaar en recht te houden. Het best een paar dagen na het printen en UV stralen laten zitten, zodat het model kan uitharden, anders trekken de wanden alsnog weer krom. Dan knip je het er met een zijtang af of met een fijn zaagje.


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.