Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:03:31
Piko 2025 door Remco vM
Vandaag om 15:02:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 302443 keer)

VvKan

• Gast
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #675 Gepost op: 17 December 2022, 12:16:01 »
Ik heb de RM nog niet binnen, dus ik weet niet precies waarom je een lach niet helemaal kan onderdrukken.  Of helemaal niet ?

In zijn algemeenheid vind ik de objectiviteit bij dit soort bladen ver te zoeken, voor wat betreft product beschrijvingen, aangezien ze afhankelijk zijn van de advertentie inkomsten van de leveranciers van de producten.  Daar wil ik dus geen kwaad woord over horen  ;D

henk

• Offline Offline
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #676 Gepost op: 17 December 2022, 12:42:33 »
RM kan geen enkel minpuntje ontdekken. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Piet al op de hoogte was van het artikel.  :)

De conclusie dat het zeer fraaie rijtuigen zijn, kan ik overigens volledig onderschrijven. Wel is op de grote afbeelding bij het artikel goed te zien dat de blauwe band net te laag zit indien vergeleken met de foto van Sander in post 645. Dat neemt niet weg dat de modellen voor mij zeker een optie zouden zijn als ik behoefte had aan nog een stam ICR, maar dat heb ik niet.

Nu is RM sowieso scheutig met complimenten hoor. Denk dat PB tzt ongeveer dezelfde behandeling zal krijgen.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2022, 12:49:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #677 Gepost op: 17 December 2022, 13:04:42 »
De modelbesprekingen in RM neem ik toch al niet zo serieus meer.

Stephan.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #678 Gepost op: 17 December 2022, 13:49:07 »
Dan kun je beter een test op dit forum schrijven (geen bespreking dus!). Krjg je ook geen objectief verhaal, maar zeker wel eerlijker. Jammer dat zo weinigen wel van alles roepen, maar niet de moeite nemen dat in een leesbaar test-verhaal te vatten waar eenieder wat aan heeft.
Groet
Huup

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #679 Gepost op: 17 December 2022, 14:41:59 »
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.

Dat is gezichtsbedrog. Een "echte" B met 2 delig rooster bestaat niet.

Bart

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #680 Gepost op: 17 December 2022, 16:54:25 »
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.

...het rooster is even breed als de deur en daarmee een driedelig exemplaar.
Ik heb vannacht enkel een BF gespot met 2 delig rooster (was ooit een ICR 1 BKD), maar daarnaast ook een ICRm 2 (Binnenland) A met 3-delig rooster, terwijl deze in oorspronkelijke ICR uitvoering een 2-delig rooster hadden aldus de plaatjes van google.

De conclusie lijkt te zijn dat alle ICR rijtuigen 3-delige roosters hebben behoudens de BKD's en A's uit ICR 1 en ICR 2

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #681 Gepost op: 17 December 2022, 17:11:11 »
Kon het niet helemaal goed zien, maar dat van die deur is dus een alternatieve manier van kijken als je het rooster niet helemaal goed kunt waarnemen. Weer iets geleerd.
Groet, Frank

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #682 Gepost op: 17 December 2022, 17:42:14 »
Ja, de 2-delige zijn duidelijk smaller. Hierbij een BF (ICR1 BKD) en A (ICR2)
Maar zoals gezegd; gister ook een A (ICR2) getroffen met 3-delig rooster.

Zoals EN446 aangaf zou een eventueel gedeclasseerd rijtuig (van ICR A naar ICRm B) te herkennen zijn aan de afwijkende dakluchters. Niet aan gedacht eerder, maar ook nog niet aangetroffen ondertussen.  De telefooncel in de ICR A kan ik me inderdaad ook nog herinneren. Wat een luxe (in die tijd)  ;D

Mvg

Sander.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #683 Gepost op: 17 December 2022, 19:24:12 »
Een ander overblijfsel uit het verleden, is de kleine antenne op het dak bij rijtuigen die eind jaren '90 als A reden. Dat is een overblijfsel van de toenmalige service, waarbij een soort telefooncel was ingebouwd in veel/alle(?) ICR-A zodat de mogelijkheid bestond om vanuit de trein te bellen.
Volgens Railwiki ging het om enkele A-rijtuigen, het precieze aantal zal wel niet meer te achterhalen zijn tenzij iemand de antennes wil gaan tellen.  :)

daarnaast ook een ICRm 2 (Binnenland) A met 3-delig rooster, terwijl deze in oorspronkelijke ICR uitvoering een 2-delig rooster hadden aldus de plaatjes van google.
Vijf van de zeven IC+ B zijn na de renovatie als A weer in dienst gekomen, ik denk dat je èèn van die rijtuigen hebt gezien.

RM kan geen enkel minpuntje ontdekken. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Piet al op de hoogte was van het artikel.  :)
Het zal een goedgekeurde bespreking zijn, binnenkort maar eens lezen wat erin staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
« Reactie #684 Gepost op: 17 December 2022, 19:54:40 »
De conclusie lijkt te zijn dat alle ICR rijtuigen 3-delige roosters hebben behoudens de BKD's en A's uit ICR 1 en ICR 2
BKD rijtuigen hebben zowel tweedelige als driedelige roosters. Beide gevallen gaat het om rijtuig BKD 82-70 921. De bovenste is gemaakt in januari 2005, de onderste in oktober 2005.

Beiden zijn eigen foto's
Spoorgroet, Martin

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #685 Gepost op: 17 December 2022, 20:01:42 »
En van verschillende zijden, de discussie ging om de zijde zonder het rooster in het midden.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
« Reactie #686 Gepost op: 17 December 2022, 20:16:15 »
Die specificatie heb ik dan gemist, ik dacht dat het alleen om de roosters ging in het dak. Excuses.
Spoorgroet, Martin

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #687 Gepost op: 17 December 2022, 21:56:26 »
De veelheid aan roosters veroorzaakt misschien wat verwarring.
Als je tegen de zijwand van het rijtuig aankijkt heeft alleen de linker deur een rooster. Het gaat nu inderdaad om het dakrooster boven de deur van het balkon waar geen toilet zit.
Dit is weer makkelijk te herkennen aan het zwarte rooster in de zijwand.
Zijwand mèt rooster = balkon mèt toilet = altijd 3-delig dakrooster.
Zijwand zonder rooster = balkon zonder toilet = variatie tussen 2 en 3-delig dakrooster.

Leuk die Zilverrail.... die heb ik in der tijd ook nog eens door het land mogen slepen.  Waren allemaal BKD's geloof ik.

Mvg

Sander.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #688 Gepost op: 17 December 2022, 22:45:46 »

Bij Kuijpers. Boven LSM, onder ET.

Er is iets raars met de hoogte van de ramen van de ET. Ze lijken te plat, te rechthoekig. Of vergis ik mij?

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #689 Gepost op: 17 December 2022, 22:47:26 »
De ramen van LSM zijn hoger iig.