Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 303009 keer)

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #660 Gepost op: 15 December 2022, 18:46:25 »
Ik heb de pb models ic plus besteld…

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #661 Gepost op: 15 December 2022, 22:50:50 »
Zijn de ET en LS rijtuigen te combineren?

Vast wel, ze hebben allebei een beugelkoppeling  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #662 Gepost op: 16 December 2022, 06:47:55 »
Zouden er verschillen zijn ontstaan tussen de oorspronkelijke leveringen van ICR1, ICR2, ICR3 en ICR4?
Of constructiewijzigingen die niet bij alle rijtuigen uitgevoerd zijn?


Ik vermoed van wel. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het viel me al op dat sowieso alle Benelux rijtuigen (ICR3) aan beide zijden 3-delige roosters hebben.
Vervolgens meende ik te concluderen dat het voor de rest om ICR Buurland rijtuigen ging als er een 3-delig rooster te vinden was, maar ik heb inmiddels ook  ICR Binnenland gevonden met 3 delige roosters.
Vannacht een Buurlandrijtuig met 3 delig rooster bekeken en deze was voorzien van Benelux stuurstroom mogelijkheid. Ik ga ervan uit dat de "reserve Benelux rijtuigen" (blauw/geel buurland met Benelux stuurstroom voorziening) ICR 4 zijn.

Als aanname: het lijkt erop dat ICR 1 en 2 Binnen en Buitenland 2-delige roosters hebben (aan de niet-toiletzijde) en dat ICR 3 en 4 aan beide zijden van 3-delige roosters voorzien zijn. Maar dan wordt het rijtuignummers noteren om dat te ontrafelen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #663 Gepost op: 16 December 2022, 12:12:39 »
Ik vermoed van wel. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het viel me al op dat sowieso alle Benelux rijtuigen (ICR3) aan beide zijden 3-delige roosters hebben.

Ik had me voor mijn 3D modellen nooit verdiept in de Benelux, maar foto's bekijkend hebben inderdaad in ieder geval de AB, BKD en Bs aan beide zijden 3-delige roosters te hebben.
Van de A en B kan ik maar weinig duidelijke foto's vinden (lastig om de verschillende zijden te onderscheiden), maar de foto's die er zijn laten brede roosters zien. En dan zou het best kunnen de ICR-4 dat ook heeft.

Nu nog zien welke fabrikant dat in model nabootst, de oude LSM Benelux BKD heeft aan de bagagezijde in ieder geval een 2-delig rooster...
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 12:16:27 door Quinzeedied »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #664 Gepost op: 16 December 2022, 12:58:59 »
lastig om de verschillende zijden te onderscheiden
Als het hele rijtuig op de foto staat: het rooster onder aan de zijwand in het midden van het rijtuig zit maar aan één kant. Dus je hebt een zijde met middenrooster en een zijde zonder middenrooster.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #665 Gepost op: 16 December 2022, 13:13:58 »
...dan heeft LSM het fout gedaan  ;D

De Benelux BKD's hebben idd een 3-delig rooster. Er zijn ook een paar BKD's ICR 4. Ik heb de IC+ BKD opgezocht (=ICR4) en deze heeft ook een 3-delig rooster.

We kunnen al concluderen dat ICR 3 en 4 dus 3-delige roosters hebben. ICR 1 = 2-delig getuige de BKD's met een dergelijk rooster.
ICR 2 kent geen BKD's, dus zal op rijtuignummer gekeken moeten worden denk ik.

Als je inderdaad tegen de zijde met zwart rooster in de zijwand kijkt zit het toilet links en heb je dus sowieso een 3-delig rooster.
De gladde kant is de interessante kant.  :)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #666 Gepost op: 16 December 2022, 13:55:44 »
Ik zie dit:
ICR-1 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52502038426/in/album-72177720298516063/
ICR-2 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52501544312/in/album-72177720298516063/
ICR-1 A tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52036746859/in/album-72177720298516063/

ICRm-1 BF tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/34629496066/in/album-72177720298516063/ *
ICRm-1 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/49187042862/in/album-72177720298516063/
ICRm-1 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52351156232/in/album-72177720298516063/
ICRm-2 A tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/51077187658/in/album-72177720298516063/
ICRm-1 A tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/49783570082/in/album-72177720298516063/
*ooit een ICR-1 BKD, kennelijk zijn die dan met tweedelige roosters geleverd en dat lijkt te kloppen met deze foto's:




De nummers heb ik zo niet bij de hand maar er is duidelijk een verschil in breedte van de roosters te zien.
Dan zouden de A en BKD rijtuigen geleverd zijn met tweedelige roosters en de B-rijtuigen met een driedelig rooster. Een groter rooster voor de rijtuigen met de meeste zitplaatsen (en dus meeste luchtdouches) ligt voor de hand.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 14:28:07 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #667 Gepost op: 16 December 2022, 14:05:07 »
Stop de persen !!! 

ICR 1 = enkel Buurlandrijtuigen.
ICR 2 = de volledige vloot Binnenland.
ICR 3 = de volledige vloot Benelux.
ICR 4 = enkel Buurland.

Getuige de spots zou dus ICR 1 en 2 de 2-delige roosters hebben en ICR 3 en 4 de 3-delige.

Mis ik (n)iets ?


Edit
Ja ik mis dus iets.  Zoeken of er ICR B rijtuigen zijn met 2-delige roosters.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 14:14:28 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #668 Gepost op: 16 December 2022, 14:33:53 »
Het zal wel aan mij liggen, maar over welke roosters hebben jullie het eigenlijk? Die boven de linker deur?
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #669 Gepost op: 16 December 2022, 15:13:48 »
Ja idd boven de linker deur, balkon zonder toilet.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #670 Gepost op: 16 December 2022, 16:42:19 »
ICR-2 B-rijtuig: driedelig rooster, althans aan deze zijde.


« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 16:43:51 door spoorzeven »
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #671 Gepost op: 16 December 2022, 17:01:12 »
Mooie foto  (y)  verkeerde kant van het rijtuig.
Het 3e rijtuig staat wel goed om, maar dat is dan weer een A.

Gezien alle aangedragen bijdragen en google resultaten gaan we geen B met 2-delig rooster vinden (behoudens ICRm BD en BF ontstaan uit BKD's of wellicht ICRm B ontstaan uit ICR A)

Als de gelegenheid zich voor doet zal ik nog een paar stammetjes bekijken vannacht, maar het ziet er naar uit dat we het vraagstuk ontleedt hebben. (Heb zelf altijd gedacht dat ICR A en B volkomen identiek waren op het interieur en beschildering na)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #672 Gepost op: 16 December 2022, 18:21:39 »
Bij rijtuigen die oorspronkelijk als A zijn gebouwd, zitten de luchthappers op het dak ook anders. Op de plaats waar de vier coupés (Abteile) zaten, heeft het rijtuig meerdere luchthappers in een rij achter elkaar aan dezelfde kant in plaats van om en om. Dat is nu nog steeds zo, ook bij de rijtuigen die na de diverse ombouwacties nu als B rondrijden.

Een ander overblijfsel uit het verleden, is de kleine antenne op het dak bij rijtuigen die eind jaren '90 als A reden. Dat is een overblijfsel van de toenmalige service, waarbij een soort telefooncel was ingebouwd in veel/alle(?) ICR-A zodat de mogelijkheid bestond om vanuit de trein te bellen. In mijn herinnering was het een felgroen hokje met een muntjestelefoon erin, die met tikken afrekende. Het is 25 jaar later amper meer voor te stellen, maar destijds werd deze service in het spoorboekje extra aangeprezen.  :)
Helaas heb ik zelf geen foto van de inrichting, die met de kennis van nu toch bijzonder genoemd mag worden.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 18:58:02 door EN446 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #673 Gepost op: 17 December 2022, 10:42:02 »
Gezien alle aangedragen bijdragen en google resultaten gaan we geen B met 2-delig rooster vinden (behoudens ICRm BD en BF ontstaan uit BKD's of wellicht ICRm B ontstaan uit ICR A)
Mvg
Sander.
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.


Groet, Frank

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #674 Gepost op: 17 December 2022, 11:55:10 »
Net de nieuwe Railmagazine binnen gehad. Daar staat een modelbespreking in van ET geschreven door Henk Zwoferink. Het artikel is vol lof over de rijtuigen.
Het verklaart wel waarom Piet Keppel zo hard verwees naar de modelbespreking in de bladen.

Uiteraard zijn de rijtuigen mooi qua details etc en zijn ze een vooruitgang tov de LSM's, maar ik kan een lach niet helemaal onderdrukken.