Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 338388 keer)

VvKan

  • Gast
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #675 Gepost op: 17 December 2022, 12:16:01 »
Ik heb de RM nog niet binnen, dus ik weet niet precies waarom je een lach niet helemaal kan onderdrukken.  Of helemaal niet ?

In zijn algemeenheid vind ik de objectiviteit bij dit soort bladen ver te zoeken, voor wat betreft product beschrijvingen, aangezien ze afhankelijk zijn van de advertentie inkomsten van de leveranciers van de producten.  Daar wil ik dus geen kwaad woord over horen  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #676 Gepost op: 17 December 2022, 12:42:33 »
RM kan geen enkel minpuntje ontdekken. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Piet al op de hoogte was van het artikel.  :)

De conclusie dat het zeer fraaie rijtuigen zijn, kan ik overigens volledig onderschrijven. Wel is op de grote afbeelding bij het artikel goed te zien dat de blauwe band net te laag zit indien vergeleken met de foto van Sander in post 645. Dat neemt niet weg dat de modellen voor mij zeker een optie zouden zijn als ik behoefte had aan nog een stam ICR, maar dat heb ik niet.

Nu is RM sowieso scheutig met complimenten hoor. Denk dat PB tzt ongeveer dezelfde behandeling zal krijgen.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2022, 12:49:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #677 Gepost op: 17 December 2022, 13:04:42 »
De modelbesprekingen in RM neem ik toch al niet zo serieus meer.

Stephan.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8925
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #678 Gepost op: 17 December 2022, 13:49:07 »
Dan kun je beter een test op dit forum schrijven (geen bespreking dus!). Krjg je ook geen objectief verhaal, maar zeker wel eerlijker. Jammer dat zo weinigen wel van alles roepen, maar niet de moeite nemen dat in een leesbaar test-verhaal te vatten waar eenieder wat aan heeft.
Groet
Huup

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #679 Gepost op: 17 December 2022, 14:41:59 »
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.

Dat is gezichtsbedrog. Een "echte" B met 2 delig rooster bestaat niet.

Bart

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #680 Gepost op: 17 December 2022, 16:54:25 »
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.



...het rooster is even breed als de deur en daarmee een driedelig exemplaar.
Ik heb vannacht enkel een BF gespot met 2 delig rooster (was ooit een ICR 1 BKD), maar daarnaast ook een ICRm 2 (Binnenland) A met 3-delig rooster, terwijl deze in oorspronkelijke ICR uitvoering een 2-delig rooster hadden aldus de plaatjes van google.

De conclusie lijkt te zijn dat alle ICR rijtuigen 3-delige roosters hebben behoudens de BKD's en A's uit ICR 1 en ICR 2


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #681 Gepost op: 17 December 2022, 17:11:11 »
Kon het niet helemaal goed zien, maar dat van die deur is dus een alternatieve manier van kijken als je het rooster niet helemaal goed kunt waarnemen. Weer iets geleerd.
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #682 Gepost op: 17 December 2022, 17:42:14 »
Ja, de 2-delige zijn duidelijk smaller. Hierbij een BF (ICR1 BKD) en A (ICR2)
Maar zoals gezegd; gister ook een A (ICR2) getroffen met 3-delig rooster.

Zoals EN446 aangaf zou een eventueel gedeclasseerd rijtuig (van ICR A naar ICRm B) te herkennen zijn aan de afwijkende dakluchters. Niet aan gedacht eerder, maar ook nog niet aangetroffen ondertussen.  De telefooncel in de ICR A kan ik me inderdaad ook nog herinneren. Wat een luxe (in die tijd)  ;D






Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #683 Gepost op: 17 December 2022, 19:24:12 »
Een ander overblijfsel uit het verleden, is de kleine antenne op het dak bij rijtuigen die eind jaren '90 als A reden. Dat is een overblijfsel van de toenmalige service, waarbij een soort telefooncel was ingebouwd in veel/alle(?) ICR-A zodat de mogelijkheid bestond om vanuit de trein te bellen.
Volgens Railwiki ging het om enkele A-rijtuigen, het precieze aantal zal wel niet meer te achterhalen zijn tenzij iemand de antennes wil gaan tellen.  :)

daarnaast ook een ICRm 2 (Binnenland) A met 3-delig rooster, terwijl deze in oorspronkelijke ICR uitvoering een 2-delig rooster hadden aldus de plaatjes van google.
Vijf van de zeven IC+ B zijn na de renovatie als A weer in dienst gekomen, ik denk dat je èèn van die rijtuigen hebt gezien.

RM kan geen enkel minpuntje ontdekken. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Piet al op de hoogte was van het artikel.  :)
Het zal een goedgekeurde bespreking zijn, binnenkort maar eens lezen wat erin staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
  • *
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #684 Gepost op: 17 December 2022, 19:54:40 »
De conclusie lijkt te zijn dat alle ICR rijtuigen 3-delige roosters hebben behoudens de BKD's en A's uit ICR 1 en ICR 2
BKD rijtuigen hebben zowel tweedelige als driedelige roosters. Beide gevallen gaat het om rijtuig BKD 82-70 921. De bovenste is gemaakt in januari 2005, de onderste in oktober 2005.





Beiden zijn eigen foto's
Spoorgroet, Martin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #685 Gepost op: 17 December 2022, 20:01:42 »
En van verschillende zijden, de discussie ging om de zijde zonder het rooster in het midden.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
  • *
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #686 Gepost op: 17 December 2022, 20:16:15 »
Die specificatie heb ik dan gemist, ik dacht dat het alleen om de roosters ging in het dak. Excuses.
Spoorgroet, Martin

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #687 Gepost op: 17 December 2022, 21:56:26 »
De veelheid aan roosters veroorzaakt misschien wat verwarring.
Als je tegen de zijwand van het rijtuig aankijkt heeft alleen de linker deur een rooster. Het gaat nu inderdaad om het dakrooster boven de deur van het balkon waar geen toilet zit.
Dit is weer makkelijk te herkennen aan het zwarte rooster in de zijwand.
Zijwand mèt rooster = balkon mèt toilet = altijd 3-delig dakrooster.
Zijwand zonder rooster = balkon zonder toilet = variatie tussen 2 en 3-delig dakrooster.

Leuk die Zilverrail.... die heb ik in der tijd ook nog eens door het land mogen slepen.  Waren allemaal BKD's geloof ik.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #688 Gepost op: 17 December 2022, 22:45:46 »



Bij Kuijpers. Boven LSM, onder ET.

Er is iets raars met de hoogte van de ramen van de ET. Ze lijken te plat, te rechthoekig. Of vergis ik mij?


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #689 Gepost op: 17 December 2022, 22:47:26 »
De ramen van LSM zijn hoger iig.