Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
roco maus 2 door Quinzeedied
Vandaag om 19:22:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:29:37
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:11:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:09:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 320489 keer)

VvKan

  • Gast
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #675 Gepost op: 17 December 2022, 12:16:01 »
Ik heb de RM nog niet binnen, dus ik weet niet precies waarom je een lach niet helemaal kan onderdrukken.  Of helemaal niet ?

In zijn algemeenheid vind ik de objectiviteit bij dit soort bladen ver te zoeken, voor wat betreft product beschrijvingen, aangezien ze afhankelijk zijn van de advertentie inkomsten van de leveranciers van de producten.  Daar wil ik dus geen kwaad woord over horen  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #676 Gepost op: 17 December 2022, 12:42:33 »
RM kan geen enkel minpuntje ontdekken. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Piet al op de hoogte was van het artikel.  :)

De conclusie dat het zeer fraaie rijtuigen zijn, kan ik overigens volledig onderschrijven. Wel is op de grote afbeelding bij het artikel goed te zien dat de blauwe band net te laag zit indien vergeleken met de foto van Sander in post 645. Dat neemt niet weg dat de modellen voor mij zeker een optie zouden zijn als ik behoefte had aan nog een stam ICR, maar dat heb ik niet.

Nu is RM sowieso scheutig met complimenten hoor. Denk dat PB tzt ongeveer dezelfde behandeling zal krijgen.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2022, 12:49:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #677 Gepost op: 17 December 2022, 13:04:42 »
De modelbesprekingen in RM neem ik toch al niet zo serieus meer.

Stephan.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8680
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #678 Gepost op: 17 December 2022, 13:49:07 »
Dan kun je beter een test op dit forum schrijven (geen bespreking dus!). Krjg je ook geen objectief verhaal, maar zeker wel eerlijker. Jammer dat zo weinigen wel van alles roepen, maar niet de moeite nemen dat in een leesbaar test-verhaal te vatten waar eenieder wat aan heeft.
Groet
Huup

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #679 Gepost op: 17 December 2022, 14:41:59 »
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.

Dat is gezichtsbedrog. Een "echte" B met 2 delig rooster bestaat niet.

Bart

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #680 Gepost op: 17 December 2022, 16:54:25 »
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.



...het rooster is even breed als de deur en daarmee een driedelig exemplaar.
Ik heb vannacht enkel een BF gespot met 2 delig rooster (was ooit een ICR 1 BKD), maar daarnaast ook een ICRm 2 (Binnenland) A met 3-delig rooster, terwijl deze in oorspronkelijke ICR uitvoering een 2-delig rooster hadden aldus de plaatjes van google.

De conclusie lijkt te zijn dat alle ICR rijtuigen 3-delige roosters hebben behoudens de BKD's en A's uit ICR 1 en ICR 2


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #681 Gepost op: 17 December 2022, 17:11:11 »
Kon het niet helemaal goed zien, maar dat van die deur is dus een alternatieve manier van kijken als je het rooster niet helemaal goed kunt waarnemen. Weer iets geleerd.
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #682 Gepost op: 17 December 2022, 17:42:14 »
Ja, de 2-delige zijn duidelijk smaller. Hierbij een BF (ICR1 BKD) en A (ICR2)
Maar zoals gezegd; gister ook een A (ICR2) getroffen met 3-delig rooster.

Zoals EN446 aangaf zou een eventueel gedeclasseerd rijtuig (van ICR A naar ICRm B) te herkennen zijn aan de afwijkende dakluchters. Niet aan gedacht eerder, maar ook nog niet aangetroffen ondertussen.  De telefooncel in de ICR A kan ik me inderdaad ook nog herinneren. Wat een luxe (in die tijd)  ;D






Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #683 Gepost op: 17 December 2022, 19:24:12 »
Een ander overblijfsel uit het verleden, is de kleine antenne op het dak bij rijtuigen die eind jaren '90 als A reden. Dat is een overblijfsel van de toenmalige service, waarbij een soort telefooncel was ingebouwd in veel/alle(?) ICR-A zodat de mogelijkheid bestond om vanuit de trein te bellen.
Volgens Railwiki ging het om enkele A-rijtuigen, het precieze aantal zal wel niet meer te achterhalen zijn tenzij iemand de antennes wil gaan tellen.  :)

daarnaast ook een ICRm 2 (Binnenland) A met 3-delig rooster, terwijl deze in oorspronkelijke ICR uitvoering een 2-delig rooster hadden aldus de plaatjes van google.
Vijf van de zeven IC+ B zijn na de renovatie als A weer in dienst gekomen, ik denk dat je èèn van die rijtuigen hebt gezien.

RM kan geen enkel minpuntje ontdekken. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Piet al op de hoogte was van het artikel.  :)
Het zal een goedgekeurde bespreking zijn, binnenkort maar eens lezen wat erin staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #684 Gepost op: 17 December 2022, 19:54:40 »
De conclusie lijkt te zijn dat alle ICR rijtuigen 3-delige roosters hebben behoudens de BKD's en A's uit ICR 1 en ICR 2
BKD rijtuigen hebben zowel tweedelige als driedelige roosters. Beide gevallen gaat het om rijtuig BKD 82-70 921. De bovenste is gemaakt in januari 2005, de onderste in oktober 2005.





Beiden zijn eigen foto's
Spoorgroet, Martin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #685 Gepost op: 17 December 2022, 20:01:42 »
En van verschillende zijden, de discussie ging om de zijde zonder het rooster in het midden.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #686 Gepost op: 17 December 2022, 20:16:15 »
Die specificatie heb ik dan gemist, ik dacht dat het alleen om de roosters ging in het dak. Excuses.
Spoorgroet, Martin

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #687 Gepost op: 17 December 2022, 21:56:26 »
De veelheid aan roosters veroorzaakt misschien wat verwarring.
Als je tegen de zijwand van het rijtuig aankijkt heeft alleen de linker deur een rooster. Het gaat nu inderdaad om het dakrooster boven de deur van het balkon waar geen toilet zit.
Dit is weer makkelijk te herkennen aan het zwarte rooster in de zijwand.
Zijwand mèt rooster = balkon mèt toilet = altijd 3-delig dakrooster.
Zijwand zonder rooster = balkon zonder toilet = variatie tussen 2 en 3-delig dakrooster.

Leuk die Zilverrail.... die heb ik in der tijd ook nog eens door het land mogen slepen.  Waren allemaal BKD's geloof ik.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #688 Gepost op: 17 December 2022, 22:45:46 »



Bij Kuijpers. Boven LSM, onder ET.

Er is iets raars met de hoogte van de ramen van de ET. Ze lijken te plat, te rechthoekig. Of vergis ik mij?


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #689 Gepost op: 17 December 2022, 22:47:26 »
De ramen van LSM zijn hoger iig.