Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 21:31:12
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 21:05:18
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 20:38:39
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 338160 keer)

DavidNS400 Grote sik

  • IV V NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 333
  • NL Train! 🇳🇱
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #660 Gepost op: 15 December 2022, 18:46:25 »
Ik heb de pb models ic plus besteld…

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #661 Gepost op: 15 December 2022, 22:50:50 »
Zijn de ET en LS rijtuigen te combineren?

Vast wel, ze hebben allebei een beugelkoppeling  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #662 Gepost op: 16 December 2022, 06:47:55 »
Zouden er verschillen zijn ontstaan tussen de oorspronkelijke leveringen van ICR1, ICR2, ICR3 en ICR4?
Of constructiewijzigingen die niet bij alle rijtuigen uitgevoerd zijn?


Ik vermoed van wel. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het viel me al op dat sowieso alle Benelux rijtuigen (ICR3) aan beide zijden 3-delige roosters hebben.
Vervolgens meende ik te concluderen dat het voor de rest om ICR Buurland rijtuigen ging als er een 3-delig rooster te vinden was, maar ik heb inmiddels ook  ICR Binnenland gevonden met 3 delige roosters.
Vannacht een Buurlandrijtuig met 3 delig rooster bekeken en deze was voorzien van Benelux stuurstroom mogelijkheid. Ik ga ervan uit dat de "reserve Benelux rijtuigen" (blauw/geel buurland met Benelux stuurstroom voorziening) ICR 4 zijn.

Als aanname: het lijkt erop dat ICR 1 en 2 Binnen en Buitenland 2-delige roosters hebben (aan de niet-toiletzijde) en dat ICR 3 en 4 aan beide zijden van 3-delige roosters voorzien zijn. Maar dan wordt het rijtuignummers noteren om dat te ontrafelen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #663 Gepost op: 16 December 2022, 12:12:39 »
Ik vermoed van wel. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het viel me al op dat sowieso alle Benelux rijtuigen (ICR3) aan beide zijden 3-delige roosters hebben.

Ik had me voor mijn 3D modellen nooit verdiept in de Benelux, maar foto's bekijkend hebben inderdaad in ieder geval de AB, BKD en Bs aan beide zijden 3-delige roosters te hebben.
Van de A en B kan ik maar weinig duidelijke foto's vinden (lastig om de verschillende zijden te onderscheiden), maar de foto's die er zijn laten brede roosters zien. En dan zou het best kunnen de ICR-4 dat ook heeft.

Nu nog zien welke fabrikant dat in model nabootst, de oude LSM Benelux BKD heeft aan de bagagezijde in ieder geval een 2-delig rooster...
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 12:16:27 door Quinzeedied »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #664 Gepost op: 16 December 2022, 12:58:59 »
lastig om de verschillende zijden te onderscheiden
Als het hele rijtuig op de foto staat: het rooster onder aan de zijwand in het midden van het rijtuig zit maar aan één kant. Dus je hebt een zijde met middenrooster en een zijde zonder middenrooster.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #665 Gepost op: 16 December 2022, 13:13:58 »
...dan heeft LSM het fout gedaan  ;D

De Benelux BKD's hebben idd een 3-delig rooster. Er zijn ook een paar BKD's ICR 4. Ik heb de IC+ BKD opgezocht (=ICR4) en deze heeft ook een 3-delig rooster.

We kunnen al concluderen dat ICR 3 en 4 dus 3-delige roosters hebben. ICR 1 = 2-delig getuige de BKD's met een dergelijk rooster.
ICR 2 kent geen BKD's, dus zal op rijtuignummer gekeken moeten worden denk ik.

Als je inderdaad tegen de zijde met zwart rooster in de zijwand kijkt zit het toilet links en heb je dus sowieso een 3-delig rooster.
De gladde kant is de interessante kant.  :)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8582
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #666 Gepost op: 16 December 2022, 13:55:44 »
Ik zie dit:
ICR-1 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52502038426/in/album-72177720298516063/
ICR-2 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52501544312/in/album-72177720298516063/
ICR-1 A tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52036746859/in/album-72177720298516063/

ICRm-1 BF tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/34629496066/in/album-72177720298516063/ *
ICRm-1 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/49187042862/in/album-72177720298516063/
ICRm-1 B driedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/52351156232/in/album-72177720298516063/
ICRm-2 A tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/51077187658/in/album-72177720298516063/
ICRm-1 A tweedelig: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/49783570082/in/album-72177720298516063/
*ooit een ICR-1 BKD, kennelijk zijn die dan met tweedelige roosters geleverd en dat lijkt te kloppen met deze foto's:




De nummers heb ik zo niet bij de hand maar er is duidelijk een verschil in breedte van de roosters te zien.
Dan zouden de A en BKD rijtuigen geleverd zijn met tweedelige roosters en de B-rijtuigen met een driedelig rooster. Een groter rooster voor de rijtuigen met de meeste zitplaatsen (en dus meeste luchtdouches) ligt voor de hand.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 14:28:07 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #667 Gepost op: 16 December 2022, 14:05:07 »
Stop de persen !!! 

ICR 1 = enkel Buurlandrijtuigen.
ICR 2 = de volledige vloot Binnenland.
ICR 3 = de volledige vloot Benelux.
ICR 4 = enkel Buurland.

Getuige de spots zou dus ICR 1 en 2 de 2-delige roosters hebben en ICR 3 en 4 de 3-delige.

Mis ik (n)iets ?


Edit
Ja ik mis dus iets.  Zoeken of er ICR B rijtuigen zijn met 2-delige roosters.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 14:14:28 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #668 Gepost op: 16 December 2022, 14:33:53 »
Het zal wel aan mij liggen, maar over welke roosters hebben jullie het eigenlijk? Die boven de linker deur?
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #669 Gepost op: 16 December 2022, 15:13:48 »
Ja idd boven de linker deur, balkon zonder toilet.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #670 Gepost op: 16 December 2022, 16:42:19 »
ICR-2 B-rijtuig: driedelig rooster, althans aan deze zijde.


« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 16:43:51 door spoorzeven »
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #671 Gepost op: 16 December 2022, 17:01:12 »
Mooie foto  (y)  verkeerde kant van het rijtuig.
Het 3e rijtuig staat wel goed om, maar dat is dan weer een A.

Gezien alle aangedragen bijdragen en google resultaten gaan we geen B met 2-delig rooster vinden (behoudens ICRm BD en BF ontstaan uit BKD's of wellicht ICRm B ontstaan uit ICR A)

Als de gelegenheid zich voor doet zal ik nog een paar stammetjes bekijken vannacht, maar het ziet er naar uit dat we het vraagstuk ontleedt hebben. (Heb zelf altijd gedacht dat ICR A en B volkomen identiek waren op het interieur en beschildering na)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #672 Gepost op: 16 December 2022, 18:21:39 »
Bij rijtuigen die oorspronkelijk als A zijn gebouwd, zitten de luchthappers op het dak ook anders. Op de plaats waar de vier coupés (Abteile) zaten, heeft het rijtuig meerdere luchthappers in een rij achter elkaar aan dezelfde kant in plaats van om en om. Dat is nu nog steeds zo, ook bij de rijtuigen die na de diverse ombouwacties nu als B rondrijden.

Een ander overblijfsel uit het verleden, is de kleine antenne op het dak bij rijtuigen die eind jaren '90 als A reden. Dat is een overblijfsel van de toenmalige service, waarbij een soort telefooncel was ingebouwd in veel/alle(?) ICR-A zodat de mogelijkheid bestond om vanuit de trein te bellen. In mijn herinnering was het een felgroen hokje met een muntjestelefoon erin, die met tikken afrekende. Het is 25 jaar later amper meer voor te stellen, maar destijds werd deze service in het spoorboekje extra aangeprezen.  :)
Helaas heb ik zelf geen foto van de inrichting, die met de kennis van nu toch bijzonder genoemd mag worden.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2022, 18:58:02 door EN446 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #673 Gepost op: 17 December 2022, 10:42:02 »
Gezien alle aangedragen bijdragen en google resultaten gaan we geen B met 2-delig rooster vinden (behoudens ICRm BD en BF ontstaan uit BKD's of wellicht ICRm B ontstaan uit ICR A)
Mvg
Sander.
Sander, is dit niet een B met tweedelig rooster aan de goede kant? Hoogstwaarschijnlijk een ICR-1, want (Köln Hbf-)Venlo-Den Haag CS.


Groet, Frank

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4571
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #674 Gepost op: 17 December 2022, 11:55:10 »
Net de nieuwe Railmagazine binnen gehad. Daar staat een modelbespreking in van ET geschreven door Henk Zwoferink. Het artikel is vol lof over de rijtuigen.
Het verklaart wel waarom Piet Keppel zo hard verwees naar de modelbespreking in de bladen.

Uiteraard zijn de rijtuigen mooi qua details etc en zijn ze een vooruitgang tov de LSM's, maar ik kan een lach niet helemaal onderdrukken.