Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Biesje
Vandaag om 00:15:49
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door saskia
Vandaag om 00:08:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Debvd
01 December 2025, 23:46:38
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
Rondom Charlois door Alewijn
01 December 2025, 23:40:06
EX-CSB1 DCC Centrale door AP3737
01 December 2025, 23:31:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Jos B.
01 December 2025, 22:59:10
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
01 December 2025, 22:52:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
Bf Kibronn door Benelux795
01 December 2025, 22:16:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
01 December 2025, 21:08:26
19 Toen door 1200blauw
01 December 2025, 21:00:58
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Ronald Halma
01 December 2025, 20:54:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
01 December 2025, 20:23:56
Rheinburg, TP V/VI door einte
01 December 2025, 20:02:08
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
01 December 2025, 19:37:35
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
01 December 2025, 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
01 December 2025, 19:12:04
Aachenau West door defender
01 December 2025, 19:05:31
Raadplaatje door NS2209
01 December 2025, 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
01 December 2025, 18:58:46
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
01 December 2025, 16:48:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 December 2025, 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
01 December 2025, 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 December 2025, 15:56:13
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 82494 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
Re: Bf Kibronn
« Reactie #360 Gepost op: 30 November 2025, 15:37:08 »

Ps Begint mij te dagen dat er ook vraag is naar los cement; er zit blijkbaar nog een 'gat' tussen zakken en betoncentrale. Maar hoe wordt grind op een bouwplaats dan toegevoegd bij volumes groter dan betonmolens? Of is los cement voornamelijk voor mortel(specie)?

Het cement dat per trein wordt aangevoerd kan natuurlijk ook naar de mortelcentrale worden vervoerd per vrachtwagen en daar worden gemixt met de rest. Niet elke mortel installatie staat langs het spoor. Als er grotere hoeveelheden nodig zijn / waren zoals volgens mij in Laarwald het geval was dan kon het kennelijk uit om een paar silo’s neer te zetten. Als het kleinschalig is gewoon met een compressor in een vrachtwagen blazen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #361 Gepost op: 30 November 2025, 15:57:14 »
Kwartje valt nu inderdaad.. In Nederland liggen veel betoncentrales langs het water, aangezien het zware grind per schip wordt aangevoerd. In Duitsland staan veel centrales bij groeve of grindwinputten (bijv https://maps.app.goo.gl/QX8TWrmJUae5AV1q7). Dus juist cement moet naar betoncentrale worden gebracht.
 
Vermoedelijk tegenwoordig vermoedelijk veelal per bulkauto; maar bij lange afstanden of 'vroeger', toen die nog wat schaarser waren, pendelden die blijkbaar tussen station en centrale. Dus de betoncentrale bij station is alleen logisch als zowel grind als cement aangevoerd moeten worden; da's wat veel van het goede. Een cementsilo kan eventueel, maar pas bij grote volumes. Anders is het goedkoper om de Ucs'en even te laten staan en pendelen. Dus eventueel toch een silo, maar wel een geloofwaardige voor cement (y)
 
(Leuk aspect van modelspoor; om je ook in de logistiek te verdiepen :) )
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7961
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #362 Gepost op: 30 November 2025, 16:46:20 »
Meteen even gedaan dat laatste  ;D

En dan blijkt het soortelijke gewicht van grind, zand en cement elkaar niet zo héél veel te ontlopen:

-Grind ca. 1500kg/m³
-Zand ca. 1500kg/m³
-Cement tussen 1800 en 2200kg/m3

Cement is dus het zwaarste van de 3.
Van grind is wel veruit het grootste volume nodig, uitgaande van een 3/2/1 verhouding in het beton.
Hier in de buurt staan 2 betoncentrales langs het Noord-Hollandskanaal en daar worden alle 3 componenten per schip aangevoerd.
Alkmaar Boekelermeer.
Akelsloot (Boekel).
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #363 Gepost op: 30 November 2025, 18:23:24 »
Wilde ook ff naar soortelijke gewichten en verhoudingen kijken, maar je was mij voor (y). Denk dat van de 3 ingredienten cement het moeilijkst te transporteren is, want je moet het vochtvrij houden. Maar als je eenmaal de infrastructuur en modii hebt, zal het weinig uitmaken; wellicht is pneumatisch iets energieintensiever en grind/zand iets kapitaalintensiever met banden. Het gaat vooral om zo min mogelijk overslaan.

Nederland is vanwege z'n waterwegen en binnenvaart denk ik een iets andere situatie; alle ingrediënten voer je relatief makkelijk in bulk aan per schip. In andere situatie zal je de betoncentrales spreiden zodat je genoeg markt hebt binnen een half uur met mixtruck; als je de centrale dan kan neerzetten op een plek waar 1 of meer ingrediënten al voorhanden zijn (winput, groeve) heeft dat de voorkeur. Daarna pas een plek waar alles makkelijk aan te voeren is (haven, station). De rest van de klanten zal het met zakken en betonmolens moeten doen...  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #364 Gepost op: 30 November 2025, 19:43:22 »
De transportmodus van deze bouwmaterialen wordt voornamelijk gestuurd door de 'granulometrie' van die materialen.

Cement, de zwaarste maar ook de fijnste kan met perslucht geblazen worden.
Zand en grind zijn vele malen grover van korrel en daardoor ook minder geschikt om 'geblazen' te worden. Bovendien zijn die ook veel agressiever voor de leidingen waardoor geblazen wordt.
Vandaar dat deze meestal verladen worden met 'conveyors'. Deze conveyors kunnen uitgevoerd zijn als een vertikale emmerlift of een loopband onder helling.

'Blazen' kan ook gemakkelijker met 'droog' materiaal en vermits zand en grind 'open' vervoerd worden zijn die meestal niet echt 'droog'.

Daar zie je gelijk de verschillen in de logistiek komen.
1. Stel de centrale in de direct buurt van het spoor:
Cement per spoor in bulk wordt geblazen naar de silo's, zand en grind worden vanuit onderlossers en transportbanden naar hun respectievelijke silo's gebracht. De centrale zorgt voor de mixing en de vrachtwagens nemen de lading onder de mengtrommel.
2. Stel de centrale verder verwijderd van het spoor:
Cement wordt geblazen naar een tussensilo en daarna per vrachtwagen naar de betoncentrale.
Zand en grind worden na het lossen van de onderlossers getransporteerd via vrachtwagen ook naar de centrale gebracht.

Het beton vanuit de centrale kan zowel 'nat beton' als 'droog beton' zijn. Ook in de traditionele vrachtwagenmixers wordt het water meer en meer pas op de bouwplaats toegevoegd om de 'plaatsingstijd' van het beton zo lang mogelijk te houden op de bouwplaats (verwerking moet gebeuren binnen de 2u na mengingn van het water). Iets dat wel een sfout kan aflopen met de hedendaagse files op de weg.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #365 Gepost op: 30 November 2025, 20:00:40 »
Volgens mij de conclusie die we hierboven ook al trokken, maar dank voor de samenvatting (y)

Alleen die laatste: er zijn mixtrucks met een apart waterreservoir, maar veruit de meeste conventionele zegmaar 'betonmolen-vrachtwagens' vervoeren toch nat? Kan mij namelijk ook voorstellen dat om droog te vervoeren in een conventionele mixtruck, het vermoedelijk een stoffige bende wordt langs de route... ;D

PS zie net dat Stefan Carstens "Güterwagen Band 11 – Staubgut- und Granulatwagen" is verschenen... Wellicht ;)

PS na nog even googlen: blijkbaar is droog beladen niet heel exotische, maar kan mij voorstellen dat correct doseren dan al snel lastig wordt. Tenzij je een vast volume watertank beschikbaar hebt voor de corresponderende droge hoeveelheden.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2025, 23:43:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #366 Gepost op: 01 December 2025, 11:43:18 »
Zoveel water moet er niet bij gedaan worden.
En zo'n stoffige bedoening is het ook niet. Je hebt immers altijd een deel restwater in het zand en groind zitten. voldoende om strofvrij rond te rijden maar onvoldoende om een binding in het cement te starten. Droge miwers draaien ook niet tijdens het rijden want dat heeft geen zin.
Verder wordt er veel gewerkt met toeslagstoffen die de verwerkbaarheid bevorderen en daardoor ook minder water vergen in de betonsamenstelling.

Een vrachtwagenmixer op vaste truck heeft 6m³ beton bij, daarvan is 2100kg cement, en met een maximale wartertoeslag van 0.4 geeft dat 840l of 0.84m³ water, een heoveelehid die de trucks heus wel bij hebben.
Voor eenmixer op lorry is het dan 10m³ beton, met 3500kg cement en 1400l of 1,4m³ water.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #367 Gepost op: 01 December 2025, 12:34:40 »
Weer een kwartje.. Bij de pijl is een watertank? Was mij eerder nooit bewust opgevallen  ;D
Maar dan moet 'tie dus wel premix of losse ingredienten in afgewogen hoeveelheden laden?
 


Dus met Laarwald als voorbeeld: dan kan hij onder de silo cement en eventueel zand laden, en moet dan ergens anders nog grind halen?
De bulkautos op de eerdere foto zullen vermoedelijk pendelen tussen station en centrale; die laatste eventueel bij bouwplaats.
Of denk je dat in die silos een melange met grind zit? Zal niet ivm segregatie door pneumatisch transport
Of aparte silos met cement, zand en grind? Laatste lijkt mij pneumatisch lastig...

SP nu ik deze foto beter bekijk, lijkt er rechts ook een mixer te staan? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46350.msg747558#msg747558
« Laatst bewerkt op: 01 December 2025, 12:40:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3212
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #368 Gepost op: 01 December 2025, 12:43:37 »
Ik verwacht dat een betoncentrale de belangrijkste grondstoffen als pre-mix voormixt. De keus is dan of je het als droge pre-mix aanlevert, of al kant en klaar mixt. De ene zal in een (afzet)silo zijn, de laatste in een betonmixer. Denk ik  ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #369 Gepost op: 01 December 2025, 12:46:18 »
Dat hadden we al vastgesteld.. Gaat om de andere scenario's :angel:

Goed overzicht: https://transtech.co.za/how-is-a-concrete-mixer-truck-filled-a-step-by-step-guide/

PS in dit verband ook wel interessant: kwam een luchtfoto uit '78 van Zementrohr- und Betonwerke Karl Röser & Sohn GmbH tegen. Nergens een haven of spooraansluiting, dus blijkbaar kwam alles met de LKW:
https://www.karl-roeser.de/tn-media/resources/Home/1539759853_3096_1.jpg
« Laatst bewerkt op: 01 December 2025, 14:40:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #370 Gepost op: 01 December 2025, 20:16:00 »
... vind het een beetje kermisachtig steam-punk-ding ...

Ik neem het terug :D https://www.bahnbilder.de/1200/rhb-zementwagen-uce-8086-8018-1159552.jpg
Alleen de klinknagels, niet de dikke leidingen en gekke apparaten!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: Bf Kibronn
« Reactie #371 Gepost op: 01 December 2025, 20:55:26 »
Weer een kwartje.. Bij de pijl is een watertank? Was mij eerder nooit bewust opgevallen  ;D
Maar dan moet 'tie dus wel premix of losse ingredienten in afgewogen hoeveelheden laden?
 
De watertank bevat maar een beperkte hoeveelheid water, wat gebruikt wordt voor het schoonmaken van de wagen, trommel en de goot na het lossen, niet om ter plekke te mixen.

vr. gr., Twinkie

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #372 Gepost op: 01 December 2025, 21:08:43 »
Ah ja, dat schoonmaken heb ik ook ergens gelezen. Maar then I'm lost :D Dus dan is het apart laden van de ingrediënten toch exotisch... ??? Of niet en je kan op een of andere manier op de bouwplaats een afgemeten volume water toevoegen?

Misschien toch maar een kunstmestsilo in plaats van cement...  ;D

 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7961
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #373 Gepost op: 01 December 2025, 21:17:37 »
Lijkt me ook waarschijnlijker bij een Nebenbahn Bahnhof  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5171
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #374 Gepost op: 01 December 2025, 22:16:26 »
Toch nog ff over beton: ik heb mijn onderzoekje omgedraaid en beelden van grotere bouwplaatsen gezocht, voordat de huidige mortelsilos werden geintroduceerd. En zie daar: de euromast is met betonmolens gemaakt!  :D https://www.youtube.com/watch?v=F-HWcelWbaw&t=108s
Op de bouwplaats staan 2 silo's, meest logisch voor los cement, wat dus apart werd aangevoerd.
Ben benieuwd naar de Oosterschelde werken.. Ff zoeken (y)

En igv mijn bescheiden Nebenbahn-bahnhofje; de meeste afnemers zullen voor kleine hoeveelheden met zakken werken en bij grote volumes wagonladingen bestellen. Als ik geen Laarwald wil bouwen, is een relatief kleine silo voor los cement dus niet waarschijnlijk; immers dan kunnen de wagons ook gewoon wat langer blijven staan. Conclusie: geen cementsilo. Eventueel nog die betoncentrale, maar da's mij met alle kennis van nu wat veel van het goede; om ook zand en grind aan te voeren.

Ondersteunend aan dit verhaal:
Am folgenden Bild sieht man, herausvergrößert aus der unteren Mitte des vorherigen Bildes, eine Rechnung, und zwar eine "Nebengebührenrechnung" für Wagenstandgeld. Die Firma Kallinger hatte einen Zementwagen zu entladen, der ihr am 20.7. um 12 Uhr beladen (Eintrag: 20 12 /) bereitgestellt worden war. Das Ende der Ladefrist wäre am Tag darauf um 10 Uhr (Eintrag: 21 10) gewesen, tatsächlich wurde der Wagen aber erst am 5.8. (also dem Tag meines Besuchs) um 6 Uhr früh leer retourniert (Eintrag 05 6 –). Als Konsequenz fielen 356(!) "wagenstandgeldpflichtige Stunden" an, in Summe "Oes 8270" netto, mit einer Umsatzsteuer von 20% ergab das eine Gesamtsumme von 9924 Schilling, das sind knapp 730€ – für nichts und wieder nichts? Vielleicht war es für Kallinger ja billiger, den aus irgendeinem Grund (noch) nicht benötigten Zement auf diese Art zu lagern.
https://stellwerke.blogspot.com/2014_10_12_archive.html

PS Osterschelde: betoncentrale :) https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjK-dISjgzmSAlVRIyPbGSAO5F4AEcTnZf9Jiek6ixQRrQocuPxBbx24H4Xzvi3UrBpquOXG6JqcQJMQ8Ef4PF2_h_1V86idfjOrFpdlnbmd6yy2axFSY3J8qHUyuVKt5jH34VpyDyvthHA/s1600/oosterscheldekering.+%25287%2529.jpg
 
PS2
Misschien toch maar een kunstmestsilo in plaats van cement...  ;D

Ook niet echt een goed excuus voor een silo, aangezien dit in veel gevallen ook gewoon met bandtransporteurs wordt gedaan.. Al is het voor opslag wel handig. Of om minder afhankelijk te zijn van droog weer tijdens overslag! Of veevoer, maar grote plaatselijke veestapel staat mij tegen..  :laugh: Kalk dan? Kunstmest is wellicht de meest logische; veel kleine afnemers, die niet allemaal gaan wachten tot ze aan de beurt zijn bij de wagon. En ook wel logisch om het als bulk gescheiden te houden van gewassen in Baywa, daar worden dan alleen zakken opgeslagen. Done!
« Laatst bewerkt op: 01 December 2025, 23:35:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn