Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
Vandaag om 21:37:04
Bf Kibronn door Eric B
Vandaag om 21:17:37
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:08:26
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 21:04:37
19 Toen door 1200blauw
Vandaag om 21:00:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 20:59:12
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:55:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:23:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 20:13:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 20:03:05
Rheinburg, TP V/VI door einte
Vandaag om 20:02:08
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:37:35
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door Quinzeedied
Vandaag om 19:35:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:24:51
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door bellejt
Vandaag om 19:18:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
Vandaag om 19:12:04
Aachenau West door defender
Vandaag om 19:05:31
Raadplaatje door NS2209
Vandaag om 18:59:17
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door defender
Vandaag om 18:58:46
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 16:55:58
The Summer of 69 door Sporlijn Úje
Vandaag om 16:48:48
EX-CSB1 DCC Centrale door guy1846
Vandaag om 16:36:04
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:17:36
Modelspoorbeurs MC Spijkspoor zaterdag 6 december 2025 door Suchet
Vandaag om 16:05:28
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:56:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door rhberk
Vandaag om 15:51:33
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:45:30
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 15:21:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:48:06
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 82154 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
Re: Bf Kibronn
« Reactie #360 Gepost op: 30 November 2025, 15:37:08 »

Ps Begint mij te dagen dat er ook vraag is naar los cement; er zit blijkbaar nog een 'gat' tussen zakken en betoncentrale. Maar hoe wordt grind op een bouwplaats dan toegevoegd bij volumes groter dan betonmolens? Of is los cement voornamelijk voor mortel(specie)?

Het cement dat per trein wordt aangevoerd kan natuurlijk ook naar de mortelcentrale worden vervoerd per vrachtwagen en daar worden gemixt met de rest. Niet elke mortel installatie staat langs het spoor. Als er grotere hoeveelheden nodig zijn / waren zoals volgens mij in Laarwald het geval was dan kon het kennelijk uit om een paar silo’s neer te zetten. Als het kleinschalig is gewoon met een compressor in een vrachtwagen blazen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #361 Gepost op: 30 November 2025, 15:57:14 »
Kwartje valt nu inderdaad.. In Nederland liggen veel betoncentrales langs het water, aangezien het zware grind per schip wordt aangevoerd. In Duitsland staan veel centrales bij groeve of grindwinputten (bijv https://maps.app.goo.gl/QX8TWrmJUae5AV1q7). Dus juist cement moet naar betoncentrale worden gebracht.
 
Vermoedelijk tegenwoordig vermoedelijk veelal per bulkauto; maar bij lange afstanden of 'vroeger', toen die nog wat schaarser waren, pendelden die blijkbaar tussen station en centrale. Dus de betoncentrale bij station is alleen logisch als zowel grind als cement aangevoerd moeten worden; da's wat veel van het goede. Een cementsilo kan eventueel, maar pas bij grote volumes. Anders is het goedkoper om de Ucs'en even te laten staan en pendelen. Dus eventueel toch een silo, maar wel een geloofwaardige voor cement (y)
 
(Leuk aspect van modelspoor; om je ook in de logistiek te verdiepen :) )
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7961
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #362 Gepost op: 30 November 2025, 16:46:20 »
Meteen even gedaan dat laatste  ;D

En dan blijkt het soortelijke gewicht van grind, zand en cement elkaar niet zo héél veel te ontlopen:

-Grind ca. 1500kg/m³
-Zand ca. 1500kg/m³
-Cement tussen 1800 en 2200kg/m3

Cement is dus het zwaarste van de 3.
Van grind is wel veruit het grootste volume nodig, uitgaande van een 3/2/1 verhouding in het beton.
Hier in de buurt staan 2 betoncentrales langs het Noord-Hollandskanaal en daar worden alle 3 componenten per schip aangevoerd.
Alkmaar Boekelermeer.
Akelsloot (Boekel).
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #363 Gepost op: 30 November 2025, 18:23:24 »
Wilde ook ff naar soortelijke gewichten en verhoudingen kijken, maar je was mij voor (y). Denk dat van de 3 ingredienten cement het moeilijkst te transporteren is, want je moet het vochtvrij houden. Maar als je eenmaal de infrastructuur en modii hebt, zal het weinig uitmaken; wellicht is pneumatisch iets energieintensiever en grind/zand iets kapitaalintensiever met banden. Het gaat vooral om zo min mogelijk overslaan.

Nederland is vanwege z'n waterwegen en binnenvaart denk ik een iets andere situatie; alle ingrediënten voer je relatief makkelijk in bulk aan per schip. In andere situatie zal je de betoncentrales spreiden zodat je genoeg markt hebt binnen een half uur met mixtruck; als je de centrale dan kan neerzetten op een plek waar 1 of meer ingrediënten al voorhanden zijn (winput, groeve) heeft dat de voorkeur. Daarna pas een plek waar alles makkelijk aan te voeren is (haven, station). De rest van de klanten zal het met zakken en betonmolens moeten doen...  :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #364 Gepost op: 30 November 2025, 19:43:22 »
De transportmodus van deze bouwmaterialen wordt voornamelijk gestuurd door de 'granulometrie' van die materialen.

Cement, de zwaarste maar ook de fijnste kan met perslucht geblazen worden.
Zand en grind zijn vele malen grover van korrel en daardoor ook minder geschikt om 'geblazen' te worden. Bovendien zijn die ook veel agressiever voor de leidingen waardoor geblazen wordt.
Vandaar dat deze meestal verladen worden met 'conveyors'. Deze conveyors kunnen uitgevoerd zijn als een vertikale emmerlift of een loopband onder helling.

'Blazen' kan ook gemakkelijker met 'droog' materiaal en vermits zand en grind 'open' vervoerd worden zijn die meestal niet echt 'droog'.

Daar zie je gelijk de verschillen in de logistiek komen.
1. Stel de centrale in de direct buurt van het spoor:
Cement per spoor in bulk wordt geblazen naar de silo's, zand en grind worden vanuit onderlossers en transportbanden naar hun respectievelijke silo's gebracht. De centrale zorgt voor de mixing en de vrachtwagens nemen de lading onder de mengtrommel.
2. Stel de centrale verder verwijderd van het spoor:
Cement wordt geblazen naar een tussensilo en daarna per vrachtwagen naar de betoncentrale.
Zand en grind worden na het lossen van de onderlossers getransporteerd via vrachtwagen ook naar de centrale gebracht.

Het beton vanuit de centrale kan zowel 'nat beton' als 'droog beton' zijn. Ook in de traditionele vrachtwagenmixers wordt het water meer en meer pas op de bouwplaats toegevoegd om de 'plaatsingstijd' van het beton zo lang mogelijk te houden op de bouwplaats (verwerking moet gebeuren binnen de 2u na mengingn van het water). Iets dat wel een sfout kan aflopen met de hedendaagse files op de weg.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #365 Gepost op: 30 November 2025, 20:00:40 »
Volgens mij de conclusie die we hierboven ook al trokken, maar dank voor de samenvatting (y)

Alleen die laatste: er zijn mixtrucks met een apart waterreservoir, maar veruit de meeste conventionele zegmaar 'betonmolen-vrachtwagens' vervoeren toch nat? Kan mij namelijk ook voorstellen dat om droog te vervoeren in een conventionele mixtruck, het vermoedelijk een stoffige bende wordt langs de route... ;D

PS zie net dat Stefan Carstens "Güterwagen Band 11 – Staubgut- und Granulatwagen" is verschenen... Wellicht ;)

PS na nog even googlen: blijkbaar is droog beladen niet heel exotische, maar kan mij voorstellen dat correct doseren dan al snel lastig wordt. Tenzij je een vast volume watertank beschikbaar hebt voor de corresponderende droge hoeveelheden.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2025, 23:43:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #366 Gepost op: Vandaag om 11:43:18 »
Zoveel water moet er niet bij gedaan worden.
En zo'n stoffige bedoening is het ook niet. Je hebt immers altijd een deel restwater in het zand en groind zitten. voldoende om strofvrij rond te rijden maar onvoldoende om een binding in het cement te starten. Droge miwers draaien ook niet tijdens het rijden want dat heeft geen zin.
Verder wordt er veel gewerkt met toeslagstoffen die de verwerkbaarheid bevorderen en daardoor ook minder water vergen in de betonsamenstelling.

Een vrachtwagenmixer op vaste truck heeft 6m³ beton bij, daarvan is 2100kg cement, en met een maximale wartertoeslag van 0.4 geeft dat 840l of 0.84m³ water, een heoveelehid die de trucks heus wel bij hebben.
Voor eenmixer op lorry is het dan 10m³ beton, met 3500kg cement en 1400l of 1,4m³ water.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #367 Gepost op: Vandaag om 12:34:40 »
Weer een kwartje.. Bij de pijl is een watertank? Was mij eerder nooit bewust opgevallen  ;D
Maar dan moet 'tie dus wel premix of losse ingredienten in afgewogen hoeveelheden laden?
 


Dus met Laarwald als voorbeeld: dan kan hij onder de silo cement en eventueel zand laden, en moet dan ergens anders nog grind halen?
De bulkautos op de eerdere foto zullen vermoedelijk pendelen tussen station en centrale; die laatste eventueel bij bouwplaats.
Of denk je dat in die silos een melange met grind zit? Zal niet ivm segregatie door pneumatisch transport
Of aparte silos met cement, zand en grind? Laatste lijkt mij pneumatisch lastig...

SP nu ik deze foto beter bekijk, lijkt er rechts ook een mixer te staan? https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46350.msg747558#msg747558
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:40:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3212
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #368 Gepost op: Vandaag om 12:43:37 »
Ik verwacht dat een betoncentrale de belangrijkste grondstoffen als pre-mix voormixt. De keus is dan of je het als droge pre-mix aanlevert, of al kant en klaar mixt. De ene zal in een (afzet)silo zijn, de laatste in een betonmixer. Denk ik  ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #369 Gepost op: Vandaag om 12:46:18 »
Dat hadden we al vastgesteld.. Gaat om de andere scenario's :angel:

Goed overzicht: https://transtech.co.za/how-is-a-concrete-mixer-truck-filled-a-step-by-step-guide/

PS in dit verband ook wel interessant: kwam een luchtfoto uit '78 van Zementrohr- und Betonwerke Karl Röser & Sohn GmbH tegen. Nergens een haven of spooraansluiting, dus blijkbaar kwam alles met de LKW:
https://www.karl-roeser.de/tn-media/resources/Home/1539759853_3096_1.jpg
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:40:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #370 Gepost op: Vandaag om 20:16:00 »
... vind het een beetje kermisachtig steam-punk-ding ...

Ik neem het terug :D https://www.bahnbilder.de/1200/rhb-zementwagen-uce-8086-8018-1159552.jpg
Alleen de klinknagels, niet de dikke leidingen en gekke apparaten!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: Bf Kibronn
« Reactie #371 Gepost op: Vandaag om 20:55:26 »
Weer een kwartje.. Bij de pijl is een watertank? Was mij eerder nooit bewust opgevallen  ;D
Maar dan moet 'tie dus wel premix of losse ingredienten in afgewogen hoeveelheden laden?
 
De watertank bevat maar een beperkte hoeveelheid water, wat gebruikt wordt voor het schoonmaken van de wagen, trommel en de goot na het lossen, niet om ter plekke te mixen.

vr. gr., Twinkie

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #372 Gepost op: Vandaag om 21:08:43 »
Ah ja, dat schoonmaken heb ik ook ergens gelezen. Maar then I'm lost :D Dus dan is het apart laden van de ingrediënten toch exotisch... ??? Of niet en je kan op een of andere manier op de bouwplaats een afgemeten volume water toevoegen?

Misschien toch maar een kunstmestsilo in plaats van cement...  ;D

 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7961
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #373 Gepost op: Vandaag om 21:17:37 »
Lijkt me ook waarschijnlijker bij een Nebenbahn Bahnhof  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.