Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:47:30
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw. door Duikeend
Vandaag om 14:45:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:43:11
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 14:42:29
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door tijgernootje
Vandaag om 14:36:16
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
Vandaag om 14:28:29
VERPLAATST: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:26:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:24:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 14:08:41
DR4018 of DK50018 door bask185
Vandaag om 13:20:34
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Benelux795
Vandaag om 13:17:58
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:16:45
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:10:49
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 13:07:30
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door Rondje_HO
Vandaag om 12:57:37
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 12:36:55
EZ line door Chris
Vandaag om 12:30:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 12:30:49
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:13:18
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Menno
Vandaag om 12:00:05
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door Falcon10
Vandaag om 11:49:38
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 11:09:09
Fleischmania Nostalgia door NS1220
Vandaag om 10:04:09
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door VvKan
Vandaag om 09:39:11
Raadplaatje door Rik
Vandaag om 00:32:47
Mijn garagebaan door consolidation
03 juli 2022, 23:49:23
Rondom Charlois door hrp
03 juli 2022, 23:15:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
03 juli 2022, 23:10:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
03 juli 2022, 22:23:09
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 6803 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3607
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #45 Gepost op: 15 januari 2022, 02:50:13 »
Nou, het lijkt wel of het beoogde traject zo getekend is dat het alleen maar natuur gebieden en onmogelijkheden kruist.

Het kruist Amelisweert, langs de N237 waar geen ruimte naast is, door landgoed Vollenhove, dwars door de dorpskern van Soesterberg heen, dan dwars over het voormalige vliegveld Soesterberg heen (wat natuurpark is) en dan doorkruisen we nog even het defensie terrein van de Vlasakkers...

En dat alleen maar om een spoorlijn 5 kilometer parallel aan de huidige te leggen, ik weet niet wat, maar het was erg sterk spul wat er gebruikt is toen iemand teveel tijd had om dit allemaal te bedenken en uit te werken...  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2022, 09:52:31 »
Ik heb het nu ook aangedurfd om op de link te klikken. Geen idee wat je allemaal in huis haalt als je eenmaal op die site bent geweest, maar dat zien we dan wel weer. Ik hoop niet bestookt te worden met allerlei complottheorieën in mijn mailbox #brabantsewinkel.
Onoverzichtelijk gebeuren die site, geen inhoudsopgave, referentiekaders, bronnen en wie/wat er achter zit.

Veel zaken die te mooi om waar te zijn. Ik zie de meest schitterende projecten waarvan een deel wat mij betreft al uitgevoerd hadden mogen worden, realistisch kun je zonder veel moeite al concluderen dat uitvoering er stomweg niet in zit.

Wellicht heeft René "plannen" en "ideeën" met elkaar verward, hoewel dat bijzonder is voor iemand die vele bijdragen op dit forum heeft gewijd aan infrastructurele projecten, politieke beslissingen en de bijbehorende kostenplaatjes.
In ieder geval, en dat is mijn mening, hebben we wel een leuke site gedeeld gekregen. Fantaseren blijft leuk, hoop nog wel te kunnen vinden hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2022, 20:43:32 »
... hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)
Met een ruimere boog aan de oostkant van Harderwijk.

Iets dergelijks wil(de) men gaan doen tussen Staphorst en Beilen. De bogen bij Meppel en Hoogeveen worden dan vermeden. Want de Intercity's stoppen daar toch al niet meer.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #48 Gepost op: 15 januari 2022, 21:15:59 »
Misschien kun je die boog nemen met 200km/h met kantelbaktechniek? Tijd voor een nieuwe poging met de APT  :P
Oeps!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2022, 21:38:24 »
In de 80-jaren waren er al plannen om de boog van Harderwijk af te snijden. Na Ermelo rechts aftakken en na Harderwijk weer aantakken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22724
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2022, 21:51:52 »
Bij kantelbaktechniek heb ik mijn twijfels. Je vergroot wel het comfort van de reizigers, maar technisch heb je nog steeds een verkantingstekort.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #51 Gepost op: 15 januari 2022, 21:59:30 »
Dat kan nu dus niet meer!
Er is daar een woonwijk gekomen,  tenzij je helemaal buitenom zou gaan. Maar dan is Hdw zijn station kwijt, of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2022, 22:05:51 »
Het grootste probleem is eigenlijk bebouwing. Bestaande baanvakken kunnen niet of nauwelijks verbreedt worden, simpelweg doordat er steeds dichter op het spoor bebouwing komt te staan. Dus zullen er alternatieven bedacht, en daarom compleet nieuwe omleidingen gemaakt moeten worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #53 Gepost op: 15 januari 2022, 22:09:57 »
In Harderwijk was de bedoeling helemaal  buitenom te gaan en het station te verplaatsen. Ergens moet ik nog (ontwerp)schetsen hebben.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #54 Gepost op: 16 januari 2022, 21:13:03 »
of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Ja.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Opfq

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2022, 00:01:58 »
Ik ben nog wel eens benieuwd op welke plekken er enigszins haalbare en zinvolle snelheidsverhogingen plaats kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een knoop van 10 minuten eerder te halen of een materieelomloop te besparen.

In Maastricht keert de Intercity nu met 31 minuten. Als je daar iets 4 minuten kan versnellen kan je flink besparen met 2 treinstellen minder.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 00:04:20 door Opfq »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
  • Roco Fccpps vriend
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #56 Gepost op: 22 januari 2022, 01:00:03 »
Plannen en ideeën zijn er zoveel (geweest). Er waren ooit plannen om de NMBS loc reeks 11.8 met ICR, zodra deze niet meer nodig waren voor Amsterdam-Brussel, in te zetten op Zwolle-Arnhem-Den Bosch-Eindhoven-Maastricht-Luik. En ook is er van Luik-Maastricht-Eindhoven-Breda-Antwerpen-Mechelen-Brussel sprake geweest.
Maar tussen (wilde) plannen en uitvoering zit een hele weg.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3607
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #57 Gepost op: 23 januari 2022, 11:45:33 »
Ik ben nog wel eens benieuwd op welke plekken er enigszins haalbare en zinvolle snelheidsverhogingen plaats kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een knoop van 10 minuten eerder te halen of een materieelomloop te besparen.

In Maastricht keert de Intercity nu met 31 minuten. Als je daar iets 4 minuten kan versnellen kan je flink besparen met 2 treinstellen minder.
In zo'n half uurtje gaat er ook een schoonmaker daar door de trein heen, dat word anders ook praktisch onmogelijk.

Tramfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #58 Gepost op: 23 januari 2022, 12:24:32 »
De snelheid tussen Roermond en Maastricht/Heerlen kan pas omhoog als ProRail het baanvak heeft opwaardeerd van 90/100 tot 160 km
Dan kan de schoonmaket in Roermond instappen, en heeft een volle zak bij aankomst. Op de terugreis worden de WC's gedaan (en afgetekend) met warm water. Nu slaan ze die vaak over.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 09:58:21 door Tramfan »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #59 Gepost op: 23 januari 2022, 13:03:58 »
Waar haal je die 90/100 vandaan?