Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Edits Booster kapot ? door JanO
Vandaag om 23:26:12
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Antal
Vandaag om 23:24:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 23:24:31
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door NS1220
Vandaag om 23:11:16
Raadplaatje door DJV
Vandaag om 23:09:51
Draaischijf automatiseren voor pendelverkeer door bask185
Vandaag om 23:02:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 22:55:34
Ik mag een baan gaan bouwen, maar nu … door H0ppakee
Vandaag om 22:44:06
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 22:43:24
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
Vandaag om 22:38:40
Witmoosdorf door H0ppakee
Vandaag om 22:19:33
LS models ICR door Benelux795
Vandaag om 22:02:45
Spoormuseum in H0 door Eegtrain
Vandaag om 21:51:06
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:27:35
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 20:32:24
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Bahn-AG
Vandaag om 20:24:01
Spoor op industrieterrein Lage Weide door WouterMarklin
Vandaag om 20:11:54
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 19:38:16
Toon hier je (model)treinfoto's door Rob Ellerman
Vandaag om 19:29:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:18:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 18:54:33
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Ben
Vandaag om 17:29:25
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 17:10:34
Roco wagen Akzo, info gezocht. door jandcargo
Vandaag om 17:07:15
Roco 1600, versie 2022 door Jamie
Vandaag om 16:57:04
Brawa UIC koelwagen (1:45) Interfrigo modern logo door jandcargo
Vandaag om 16:53:58
DR4018 of DK50018 door ronaldvd2000
Vandaag om 16:09:16
Info gezocht over SBB Graantrein; lengte, inzet, vervoerder, etc. door Rick
Vandaag om 15:48:15
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door H0_trainiac
Vandaag om 15:41:23
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 15:39:54
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 6830 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2022, 23:31:32 »
Citaat van: Rick op 11 januari 2022, 11:11:39
Citaat
Rotterdam - Groningen 3:08 (nu 2:37)
De tijdwinst moet voornamelijk gezocht worden in:
a) minder stopplaatsen, want Meppel, Hoogeveen en Beilen worden nu overgeslagen.
b) kortere wachttijd in Amersfoort, want nu kunnen de treinen naar Enschede en Zwolle tegelijk vertrekken;
c) kortere wachttijd in Utrecht, want er moet geen loc meer tussen beide treindelen uitgerangeerd worden.

De hedendaagse rijtijden kunnen beter vergeleken worden met die uit 1962. Want de '50-er jaren waren een consolidatie van de wederopbouw en het afstoten van de stoomtractie. Daarnaast werd het seinsysteem van stelsel '54 in 1962 meer toegepast.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ReneN

  • Gast
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2022, 01:04:03 »
Dank voor de aanvulling... Ik reis nu ongeveer 45 jaar per spoor maar zie dus in de eigen regio nauwelijks verschil met laten we zeggen 1975. De ombouw naar 25 kV zal wel niet meer doorgaan omdat ERTMS er nog eens bij komt en dat gaat al langzaam genoeg.

Een ontwikkeling waar te weinig aan wordt gedacht is de sterk doorzettende internationalisering. Mijn vader woonde 5 km van zijn werk, ik later 50 km, maar nu is dat gestegen tot 300 km. Anders gezegd, mijn kantoor staat in Luxemburg en daar werken collega's uit de gehele EU, nu via home office. Door internet en de smartphone praat ik niet zoveel meer met de buurman van 5 deuren verder, maar wel met bijvoorbeeld een vriend in Londen. Kost bijna niets meer. Sommigen komen logeren, anderen vragen of ik wil langskomen in Antwerpen of Keulen. Ook bij mijn kennissen wordt die "actieradius" van buitenlandse contacten steeds groter en normaler. Dan zijn lange reistijden wel een probleem. 

Vandaar dat de IC Den Haag - Venlo best weer mag worden doorgetrokken naar Düsseldorf en Keulen met bijvoorbeeld twee gekoppelde treinstellen die in Duitsland worden gesplitst. En dan reizen op 1 kaartje of OV chip, dat moet mogelijk zijn. Zelfde geldt voor Utrecht (ja vanaf hier mag het ook met 200 km/u) Groningen - Bremen - Hamburg. In het goederenvervoer zijn bicourante locs al een tijd gebruikelijk, dat kun je ook doen met NS-treinen die in België en Duitsland doorgaande IC-diensten rijden naar de grote steden rondom de grens. Zoiets als een Beneluxtrein 2.0, maar dan sneller en uitgebreider.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7275
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2022, 08:58:39 »
De 1500 volt is overigens wel een blok aan het been. Er zijn al jaren plannen om over te gaan op 25kV, maar dat wordt een enorme operatie als je ondertussen ook het spoorverkeer wil laten doorgaan.
Volgens mij was dat al afgeschoten en zou er worden overgegaan op 3000V, dat kon in principe met een druk op de knop gedaan worden (voor de bovenleiding dan, het materieel moet nog wel worden aangepast maar dat is tegenwoordig ook gemakkelijker).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3501
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2022, 09:04:56 »
Zelfde geldt voor Utrecht (ja vanaf hier mag het ook met 200 km/u)

Hoe dan?

Deetrein

  • Online Online
  • Berichten: 1417
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2022, 10:04:27 »
Hogere frequentie en/ of snellere treinen houdt ook in dat overwegen vervangen moeten worden door tunnels en viaducten.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2022, 10:22:18 »
Volgens mij was dat al afgeschoten en zou er worden overgegaan op 3000V,
Overgaan op 3000V is ook een optie. Aan de bovenleiding zelf hoeft dan niks veranderd te worden want de isolatoren zijn al berekend op 3000V.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3607
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2022, 12:36:53 »
Volgens mij was dat al afgeschoten en zou er worden overgegaan op 3000V, dat kon in principe met een druk op de knop gedaan worden (voor de bovenleiding dan, het materieel moet nog wel worden aangepast maar dat is tegenwoordig ook gemakkelijker).
Alsnog zal een compleet onderstation omgebouwd moeten worden, het zijn helaas geen rijtransformatoren die men iets verder open kan zetten ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7275
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2022, 12:40:43 »
Kennelijk wel volgens het artikel, die zal ik eens opzoeken.  :P

edit: dat ging snel: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2017/04/13/prorail-treinen-rijden-sneller-met-3kv-bovenleidingsspanning/
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 12:44:49 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2022, 13:17:37 »
De meeste onderstations (misschien wel allemaal) hebben 2 trafo's. En waarschijnlijk ook 2 gelijkrichters.
Kwestie van 1 groep ombouwen naar 3000V en dan op de grote dag alle onderstations op een traject omschakelen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2022, 14:45:51 »
Misschien kan dat als er een even aantal trafo's in een onderstation staan , voor  om schalen naar 3 kV  op de grote dag(en) elke twee in serie schakelen. Of dat isolatie technisch kan weet ik niet, maar van een druk op een knop geloof ik niks van !
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7275
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2022, 14:51:12 »
Ik ga er vanuit dat de systeemexpert Energievoorziening van Prorail weet waar hij het over heeft. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22732
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2022, 15:39:27 »
En wie mag die systeemexpert dan wel zijn?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7275
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ReneN

  • Gast
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2022, 16:21:53 »
Rick, ik kende het artikel niet maar het onderschrijft wel wat ik al eerder stelde. Treinen en stations in ons land zijn best bij de tijd maar we hebben een oude infrastructuur, waar je ATB ook toe mag rekenen. Nu precies 100 jaar, omdat het regeringsbesluit in 1922 is genomen. Als we overgaan op 3000 V kunnen voor die tijd al treinen geschikt maken voor bi- of tricourante diensten, een klein deel is hiervoor al bruikbaar.

Ook het denken in landsgrenzen dan afschaffen, dus geen "internationale treinen" (ik vind het een bekrompen benaming) meer maar NS of DB IC-diensten die vanaf Den Haag direct naar Düsseldorf - Keulen doorrijden, van Utrecht naar Bremen - Hamburg en Amsterdam - Münster - Hannover om maar wat te noemen. En Zwolle - Breda - Antwerpen - Brussel, ook met de NMBS om het oosten eens niet te vergeten. Geen reserveringen meer, maar tot het eerste of tweede grote buitenlandse station reizen op de OV chip en daar pas uitchecken tenzij je verder wilt. Ik moet zeggen dat het reizen op saldo een grote stap voorwaarts is geweest, want je hebt nergens omkijken naar.

Eigenlijk zijn mijn ideeën niks nieuws, want zo werd in de jaren '50 met de TEE ook al gedacht. In het kader van het schonere milieu en de verdere globalisering moet dit zeker mogelijk zijn. En dan fasegewijs invoeren.. eerst de snelheid omhoog naar 160, later naar 200 km/u. Die overwegen zullen moeten verdwijnen, over 25 jaar nog steeds met 120-130 door het land rijden lijkt me niet meer acceptabel. OV is nu eenmaal politiek dus ik hoop dat het typisch Nederlandse denken in eilandjes en op de korte termijn eindelijk eens verdwijnt.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 16:25:40 door ReneN »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3334
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2022, 16:24:40 »
In deze discussie over de bvl spanning  hier een stukje  tekst over het onderstation  van "Energie Voorziening":

Deze spanning brengen we naar een gelijkrichter welke de spanning gelijkricht naar 1800 Volt. We gaan met de spanning aan de bovenkant van de tolerantie zitten. De officiële spanning is 1500 Volt -10% en + 20%.

 EN..

De plus en min 1800 volt wordt naar de GVI (gelijkstroomverdeelinrichting) getransporteerd alwaar er afgaande groepen zijn welke de bovenleiding voeden, deze afgaande groepen worden beveiligd door middel van zgn. snelschakelaars. Momenteel vinden we steeds meer Secherons schakelaars, maar ook een ouder type de GE snelschakelaar vinden we nog in ons land.

Zie ook http://www.energievoorziening.info/onderstation/onderstations1.htm
Peter
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 16:27:58 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.