Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 14:12:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 14:03:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:16:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?  (gelezen 5556 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #15 Gepost op: 06 January 2022, 19:06:38 »
Hoi Klaas,

Kun je uitleggen wat  een inrush is?

Alvast dank.

Groet Niek

« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 19:10:20 door nico99 »

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #16 Gepost op: 06 January 2022, 19:08:44 »
Dan is mijn wedervraag direct welk type Meanwell, er zijn nogal wat verschillende met verschillende eigenschappen :)

Ben nu op mijn werk maar zal morgen even kijken. Ik dacht de 15 volt versie maar moet even kijken naar de hoeveelheid ampere.

Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 20:02:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat ingekort »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #17 Gepost op: 06 January 2022, 19:46:26 »
Inrush is een kortstondige grote stroompiek die optreedt als de trafo wordt ingeschakeld. Die kan tot wel 10 keer de nominale stroom bedragen.

Bij de Meanwell is niet de spanning belangrijk, maar het type dat je hebt. Zelf heb ik b.v. al mijn voedingen van het RS type.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #18 Gepost op: 06 January 2022, 20:09:35 »
Een externe zekering langs de primaire zijde van een trafo dient ter bescherming van fouten in de primaire wikkeling van de trafo en niet zozeer voor kortsluiting in de secundaire. Is verplicht in heel wat keuringstrajecten tenzij deze bescherming ingebouwd is in de trafo zelf. Heel wat trafo’s hebben dergelijke  beveiliging al ingebouwd en daarom.is de zekering niet altijd aanwezig. Terug te vinden in de datasheet van de trafo of je die al dan niet moet plaatsen.
Het niet mogen toepassen van zekeringen in modelbouwtrafo’s is (vermoedelijk) te interpreteren als ‘geen zekeringen die door de eindgebruiker vervangen kunnen worden’.

Mvg, Patrick


Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2022, 00:40:27 »
Sorry voor de late reactie geen tijd en druk op het werk. Ik gebruik deze meanwell’s:
Deze gebruik ik als externe voeding voor (grote)decoders en (kleine) voor verlichting enz.

Is het voor deze wel verstandig om er een zekering tussen te zetten?








Gr Niek




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2022, 00:48:11 »
Citaat
Is het voor deze wel verstandig om er een zekering tussen te zetten?
Nee, dat is volkomen puntloos. In de praktijk heb je in de ringleiding van de licht en decoders zelden kortsluiting. Dat moet je echt aktief proberen door een draad verkeerd aan te sluiten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #21 Gepost op: 17 January 2022, 06:01:56 »
En dat schrijf je onder een plaatje waar een draad overduidelijk verkeerd is aangesloten  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #22 Gepost op: 17 January 2022, 09:40:05 »
Een zekering achter zo'n Meanwell is inderdaad zinloos.
Nemen we het voorbeeld van de eerste foto. Die heeft een nominale stroom van 3,4A. En heeft een interne beveiliging die afkapt als de stroom iets boven die 3,4A komt.
Dus welke zekering wou je gebruiken, 5A? die gaat er nooit uit want de stroom zal nooit zo groot worden.
Kleiner dan, 3A? Dan kan je de volle capaciteit van de voeding niet gebruiken. En als je een volle sluiting hebt waardoor er langdurig 3,4A loopt, dan zal een glaszekering van 3A pas na een paar minuten doorfikken.

Ik herhaal nog maar wat ik eerder schreef, voeg geen extra beveiliging toe aan apparaten  die in zichzelf al beveiligd zijn. Zinloos.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2022, 11:59:55 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #23 Gepost op: 17 January 2022, 17:36:57 »
Klaas
Er is nog wel een verschil tussen snelle en langzame zekeringen  ;)
Groeten

Olav

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #24 Gepost op: 17 January 2022, 18:07:01 »
Eric B,
hier kan zich zeker géén kortsluiting voordoen  ;D ;D ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #25 Gepost op: 17 January 2022, 20:48:52 »
@Olav, er bestaan inderdaad snelle en trage zekeringen. Maar een smeltveiligheid van b.v. 3A gaat er niet uit bij 3,1A, dat gebeurt pas boven 4A en zelfs dan duurt het nog een tijdje.
Maar nogmaals, het heeft geen zin om achter een voeding die al een ingebouwde beveiliging heeft nog een zekering te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #26 Gepost op: 17 January 2022, 20:56:25 »
Niet ter beveiliging Klaas, dat ben ik geheel met je eens.
Maar als onderverdeling, zeker als er bijvoorbeeld veel verlichting op een stevige voeding zit, kunnen ze eventueel storing zoeken behoorlijk vereenvoudigen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #27 Gepost op: 17 January 2022, 21:36:02 »
Als onderverdeling kan het nog enig nut hebben. Maar ook dan moet je je er van bewust zijn dat een glaszekering pas piept ruim boven de nominale waarde.
Zelf ben ik niet zo dol op glaszekeringen, je moet ze op voorraad houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #28 Gepost op: 17 January 2022, 22:56:27 »
Klaas, wat vind je van "multifuses"  oftewel "polyfuses"? Geen voorraad nodig, maar heeft ook dit voordeel weer z'n nadeel?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26906
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2022, 23:40:02 »
Ik ken ze wel, maar heb ze zelf nog niet gebruikt. Feitelijk is het een temperatuurafhankelijke weerstand waarvan de weerstandwaarde plotseling groter wordt als de stroom boven een bepaalde waarde komt.
Ze introduceren een extra weerstand in het circuit. Dat kan in sommige gevallen gunstig zijn, b.v. bij ledverlichting. Maar er zijn wellicht ook situaties waar die extra weerstand in de weg zit.

Ook hier zou ik zeggen: voor een onderverdeling misschien nuttig, maar voor een extra beveiliging bovenop een bestaande beveiliging is het overbodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.