Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Deutsxhe Hmoooor, mit Modellzuuuug.. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Albert de Heer
Vandaag om 22:28:25
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:45:40
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 21:26:52
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 20:48:02
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 20:45:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
Vandaag om 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
Vandaag om 20:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
Vandaag om 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
  

Auteur Topic: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?  (gelezen 5486 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #15 Gepost op: 06 January 2022, 19:06:38 »
Hoi Klaas,

Kun je uitleggen wat  een inrush is?

Alvast dank.

Groet Niek

« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 19:10:20 door nico99 »

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #16 Gepost op: 06 January 2022, 19:08:44 »
Dan is mijn wedervraag direct welk type Meanwell, er zijn nogal wat verschillende met verschillende eigenschappen :)

Ben nu op mijn werk maar zal morgen even kijken. Ik dacht de 15 volt versie maar moet even kijken naar de hoeveelheid ampere.

Groet Niek
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 20:02:49 door Bert van Gelder. Reden: Citaat ingekort »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #17 Gepost op: 06 January 2022, 19:46:26 »
Inrush is een kortstondige grote stroompiek die optreedt als de trafo wordt ingeschakeld. Die kan tot wel 10 keer de nominale stroom bedragen.

Bij de Meanwell is niet de spanning belangrijk, maar het type dat je hebt. Zelf heb ik b.v. al mijn voedingen van het RS type.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #18 Gepost op: 06 January 2022, 20:09:35 »
Een externe zekering langs de primaire zijde van een trafo dient ter bescherming van fouten in de primaire wikkeling van de trafo en niet zozeer voor kortsluiting in de secundaire. Is verplicht in heel wat keuringstrajecten tenzij deze bescherming ingebouwd is in de trafo zelf. Heel wat trafo’s hebben dergelijke  beveiliging al ingebouwd en daarom.is de zekering niet altijd aanwezig. Terug te vinden in de datasheet van de trafo of je die al dan niet moet plaatsen.
Het niet mogen toepassen van zekeringen in modelbouwtrafo’s is (vermoedelijk) te interpreteren als ‘geen zekeringen die door de eindgebruiker vervangen kunnen worden’.

Mvg, Patrick


Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2022, 00:40:27 »
Sorry voor de late reactie geen tijd en druk op het werk. Ik gebruik deze meanwell’s:
Deze gebruik ik als externe voeding voor (grote)decoders en (kleine) voor verlichting enz.

Is het voor deze wel verstandig om er een zekering tussen te zetten?








Gr Niek




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5081
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #20 Gepost op: 17 January 2022, 00:48:11 »
Citaat
Is het voor deze wel verstandig om er een zekering tussen te zetten?
Nee, dat is volkomen puntloos. In de praktijk heb je in de ringleiding van de licht en decoders zelden kortsluiting. Dat moet je echt aktief proberen door een draad verkeerd aan te sluiten.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7687
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #21 Gepost op: 17 January 2022, 06:01:56 »
En dat schrijf je onder een plaatje waar een draad overduidelijk verkeerd is aangesloten  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #22 Gepost op: 17 January 2022, 09:40:05 »
Een zekering achter zo'n Meanwell is inderdaad zinloos.
Nemen we het voorbeeld van de eerste foto. Die heeft een nominale stroom van 3,4A. En heeft een interne beveiliging die afkapt als de stroom iets boven die 3,4A komt.
Dus welke zekering wou je gebruiken, 5A? die gaat er nooit uit want de stroom zal nooit zo groot worden.
Kleiner dan, 3A? Dan kan je de volle capaciteit van de voeding niet gebruiken. En als je een volle sluiting hebt waardoor er langdurig 3,4A loopt, dan zal een glaszekering van 3A pas na een paar minuten doorfikken.

Ik herhaal nog maar wat ik eerder schreef, voeg geen extra beveiliging toe aan apparaten  die in zichzelf al beveiligd zijn. Zinloos.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2022, 11:59:55 door Klaas Zondervan. Reden: typo »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #23 Gepost op: 17 January 2022, 17:36:57 »
Klaas
Er is nog wel een verschil tussen snelle en langzame zekeringen  ;)
Groeten

Olav

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #24 Gepost op: 17 January 2022, 18:07:01 »
Eric B,
hier kan zich zeker géén kortsluiting voordoen  ;D ;D ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #25 Gepost op: 17 January 2022, 20:48:52 »
@Olav, er bestaan inderdaad snelle en trage zekeringen. Maar een smeltveiligheid van b.v. 3A gaat er niet uit bij 3,1A, dat gebeurt pas boven 4A en zelfs dan duurt het nog een tijdje.
Maar nogmaals, het heeft geen zin om achter een voeding die al een ingebouwde beveiliging heeft nog een zekering te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7687
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #26 Gepost op: 17 January 2022, 20:56:25 »
Niet ter beveiliging Klaas, dat ben ik geheel met je eens.
Maar als onderverdeling, zeker als er bijvoorbeeld veel verlichting op een stevige voeding zit, kunnen ze eventueel storing zoeken behoorlijk vereenvoudigen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #27 Gepost op: 17 January 2022, 21:36:02 »
Als onderverdeling kan het nog enig nut hebben. Maar ook dan moet je je er van bewust zijn dat een glaszekering pas piept ruim boven de nominale waarde.
Zelf ben ik niet zo dol op glaszekeringen, je moet ze op voorraad houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #28 Gepost op: 17 January 2022, 22:56:27 »
Klaas, wat vind je van "multifuses"  oftewel "polyfuses"? Geen voorraad nodig, maar heeft ook dit voordeel weer z'n nadeel?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig?
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2022, 23:40:02 »
Ik ken ze wel, maar heb ze zelf nog niet gebruikt. Feitelijk is het een temperatuurafhankelijke weerstand waarvan de weerstandwaarde plotseling groter wordt als de stroom boven een bepaalde waarde komt.
Ze introduceren een extra weerstand in het circuit. Dat kan in sommige gevallen gunstig zijn, b.v. bij ledverlichting. Maar er zijn wellicht ook situaties waar die extra weerstand in de weg zit.

Ook hier zou ik zeggen: voor een onderverdeling misschien nuttig, maar voor een extra beveiliging bovenop een bestaande beveiliging is het overbodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.