Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 20:52:27
Tillig rails door Ronald Halma
Vandaag om 20:50:17
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 20:50:01
kortsluiting???????? door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:53
Fleischmann Plan V geel door Carl
Vandaag om 20:48:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:33:18
Artitec 2024: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door Eelco Storm
Vandaag om 20:32:40
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 20:03:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:55:20
opbouw treinbaan weer opgepakt door Ben
Vandaag om 19:53:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:18
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door raymond erdtsieck
Vandaag om 19:41:04
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:36:06
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
Vandaag om 19:15:48
US diorama in H0 door Krazy Dre
Vandaag om 18:46:29
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Edwin2121992
Vandaag om 18:37:20
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door FritsT
Vandaag om 18:37:11
Plaatsing terugmelders op kopspoor door Mark
Vandaag om 17:46:21
Kleur banken Bm-rijtuig DB door martijnhaman
Vandaag om 17:25:21
Modelspoor baan van Einte door cor_b
Vandaag om 17:22:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:18:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:13:27
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:39:27
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:34
Werkspoor Kathedraal als minibaantje. door Biessendorf
Vandaag om 15:06:31
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door klusser
Vandaag om 14:52:18
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ronald Halma
Vandaag om 14:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 14:25:30
Ontwerp en maak je eigen customized LED strip. door bask185
Vandaag om 12:02:38
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 11:33:15
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 24421 keer)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #90 Gepost op: 13 januari 2022, 21:37:01 »
Nou daar is die dan, het plan wat ik een aantal dagen geleden al klaar had liggen.

Op zich een militair oefenterrein zou ook een leuk item kunnen zijn. Heb immers ook wat zwaarlastwagons met een tanks erop...... Ideetje.

Het plan van Vincent met een doorrijspoor die niet aan een perron ligt had ik ook eerder bedacht. Immers veiligheid voor alles en een goederentrein met hoog groen, wil je niet dicht langs een perronrand  ;D

Bij dit baanplan het station naar de buitenzijde gedraaid zoals Apeldoorn. Hierdoor wat rangeersporen gecreëerd aan de binnenzijde. Verder een uitrijspoor aan de oostkant.

Gedeelte ''Assel'' ligt schuin. Hierdoor misschien toch een wat speelser baanplan. Ook aan deze kant wat rangeerspoortjes gecreëerd. Bijkomend voordeel is dat de spiraal naar het schaduwstation wat dichter naar de module komt waardoor er geen meter bijgebouwd moet worden. Waarom ik nog steeds voor rechte elementen ga is omdat ik momenteel kant en klare modules heb die die afmetingen hebben.

Ik zal ook nog even aan een variant werken met het bovengenoemde doorrijspoor.

Ben benieuwd.

Ben het wel met Arjan eens, een kanaal zoals in Apeldoorn moet er wel inkomen op een 1 of andere manier.



Groet,
Ruben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3847
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #91 Gepost op: 13 januari 2022, 21:54:01 »
Lijkt een beetje op Kranenberg :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.0

Maar zou de sporen nog wat langer maken:


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #92 Gepost op: 14 januari 2022, 16:10:35 »
Ziet er goed uit Ruben! Ben je tevreden zo? Ik zie wel een heel (positief) verschil met het eerste plaatje namelijk  (y)

Groeten,
Rogier

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #93 Gepost op: 14 januari 2022, 16:40:57 »
Hij doet het niet hé, Vincent?  ::)
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3847
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #94 Gepost op: 14 januari 2022, 17:21:59 »
De knik of het niet te diep leggen...? ;D ik vind dit plan overigens wel een verbetering  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #95 Gepost op: 14 januari 2022, 17:25:08 »
De knik.
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #96 Gepost op: 16 januari 2022, 11:55:04 »
Hoeft ook niet toch? Het is Ruben zijn baan. Maar ik denk wel dat hij meer inzicht heeft door zijn eerste baanplan te delen, en daardoor voor veel fouten behoedt is. Vast niet alle, maar dat kan niemand voorzien. En ieder maakt uiteindelijk zijn eigen persoonlijke keuze.

Groeten,
Rogier

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2022, 12:26:27 »
Goedemorgen,

Welke knik praten we over? Ik zie hem niet  ???

Ik ga nog even een variant maken, niet te veel veranderen maar kijken of ik een doorrijspoor kan creëren.

@rogier, leuk dat je een positieve verandering ziet  :).  Naar mate het verder komt sta ik er steeds meer achter. Hoewel ik nog een lichte twijfel heb over het schuine gedeelte bij ''Assel" maar ik moet wel denk ik. Ook met de positie van het klimspiraal naar het schaduwstation.

Groet,
Ruben

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 12:28:43 door Ruben1990 »

VvKan

  • Gast
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #98 Gepost op: 16 januari 2022, 12:34:23 »
Ik val nu pas even in met een opmerking.
In het eerste plan was bij de overweg geen ruimte om het restaurant aan de goede kant van de weg te keggen.  Nu in het latere ontwerp is de baan daar schuin komen liggen en is er wel ruimte gekomen.  Restaurantje op de juiste plek leggen ?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4225
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #99 Gepost op: 16 januari 2022, 12:56:10 »
Eerste plan lag het wel goed, meest recente versie nog steeds toch?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3847
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #100 Gepost op: 16 januari 2022, 13:05:35 »
Welke knik praten we over? Ik zie hem niet  ???

hij is er ook niet, maar Jeroen wil een knik:

Hij doet het niet hé, Vincent?  ::)

Nog 1 klein puntje: ik zou rechts een DWK leggen aan het eind van spoor 4. Als flankdekking voor vanaf spoor 3 vertrekkende treinen.
In theorie kan deze links vervallen; normaliter vertrekken er geen treinen vanaf 2 naar links, dus flankdekking bij binnenkomen is er al. Mocht je niet bekend zijn met flankdekking: google, of laat maar weten. Kan je de opstelsporen linksvoor ook nog wat langer maken (waarvoor je overigens ook naar zaagbeweging naar rechts moet maken). En als laatste: de overweg op die plek daar is wat druk... Of is het een tunnel?
 


« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 13:15:44 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #101 Gepost op: 16 januari 2022, 13:33:32 »
Zo bedoel je?


De weg links van het station is inderdaad een tunnel onder alle sporen door. Een overweg is een beetje te veel van het goede.

Groet, Ruben

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4225
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #102 Gepost op: 16 januari 2022, 13:39:28 »
Koning Stadhouderlaan dus....

Hoe ga je dat doen als je op je platen "vlak" wilt blijven? Je gaf aan de sporen niet verdiept aan te willen leggen, de weg wel?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #103 Gepost op: 16 januari 2022, 13:43:38 »
Ik denk een dubbele bodem maken? Water wordt denk ik op de zelfde manier gemaakt?

Dus bovenplaat op pilaren neerzetten waardoor je kan zakken?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4225
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #104 Gepost op: 16 januari 2022, 14:04:01 »
Maak je het jezelf dan niet moeilijk en creëer je dan niet teveel onnodige hoogteverschillen?

Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden met het baanplan. Enerzijds omdat ik vaak een idee in mijn hoofd heb en dan gewoon begin te leggen met rails. Zo heb ik mijn huidige en vorige baan ook gelegd. Vaak gefilosofeerd of er nog iets beter kon, vrij weinig. De enige verbetering (extra opstelspoor) kwam doordat ik overstapte van Flm Profi naar RocoLine, en alleen omdat de hoek van de gebruikte wissels anders was.

Beeld wat ik van de ontwerpen krijg is dat teveel de nadruk is komen te liggen op het station. Dat is ook prima als je kijkt naar een geloofwaardig sporenverloop. Het is ook goed om te zien dat je het gebouw zelf naar de andere kant hebt gemikt.
Ik ben wel van mening dat het station over-gedimensioneerd is. Niet zozeer qua lengte, wel met aantal sporen. In je openingspost geef je aan meer van de doorgaande treinen te zijn, wat de lengte naar mijn idee rechtvaardigt maar het aantal sporen niet. Je hebt wilt een schaduwstation, dus een groot aantal treinen opstellen bij het station is niet nodig en oogt nogal best wel onrealistisch.
Doordat (naar mijn mening) dus de nadruk op je station is komen te liggen is je oorspronkelijke plan behoorlijk uit zijn verband gerukt.

Botte bijl: Spoor 6 en 7 weg. 7 snap ik de logica niet. Kopsporen linksboven ook saneren (iets met eerder genoemde bereikbaarheid. Kopspoor 5 naar 4.

Oostkant/rechterkant station nadruk leggen op rangeer/opstelsporen. Niet te veel, beetje infra en defecte goederenwagon. Optie VSM-perron, en dat is wat je nu niet hebt. Eerder door mij genoemd: hoofdlijn over water, VSM/VAM/weetikveel er voor langs. Kopspoor er tussen voor opstellen loks # werkelijkheid zie Maps waar 2 ex-Loconloks 1800-en staan.

Linkerpoot nadruk houden op Natuur met enigszins geloofwaardige hoogteverschillen. Rechterpoot kanaal en wat industrie met een geloofwaardig station er tussen.

Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, al helemaal niet als het losse modules worden. Verder: kijk naar waar je met je armen nog bij kunt. Je geeft wel aan er omheen te kunnen gaan lopen, maar hoe realistisch is het.

Misschien beetje kritisch geschreven, niet helemaal de bedoeling, wel soort van "spiegel". En verder: Het is jouw baan, mocht je bovenstaande stierepoep vinden alle respect.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT