Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 01:09:57
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
17 mei 2022, 23:44:34
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door Edsko Hekman
17 mei 2022, 23:21:03
Rondom Charlois door Alewijn
17 mei 2022, 23:15:44
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
17 mei 2022, 23:14:50
EifelBurgenBahn door mwdb
17 mei 2022, 23:10:19
Rheinburg, TP V/VI door mwdb
17 mei 2022, 23:08:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
17 mei 2022, 22:50:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 mei 2022, 22:50:50
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
17 mei 2022, 22:49:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
17 mei 2022, 22:37:34
Raadplaatje door Cc72000
17 mei 2022, 22:30:47
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
17 mei 2022, 22:26:55
Beschilderen of bespuiten modellen van de Hollandse ijzeren Spoorwegmaatschappij door FritsT
17 mei 2022, 22:10:30
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door GMA70
17 mei 2022, 22:05:17
VERPLAATST: Fleishmann SGMm H0 (re) door Reinout van Rees
17 mei 2022, 21:51:41
Marklin maxi door Frank103
17 mei 2022, 21:27:43
Baanplan Nederlands/Duits grensstation door Robin.V
17 mei 2022, 21:01:46
Maasburg: een Nederlandse modelbaan in 1:87 door Overlast
17 mei 2022, 20:28:05
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
17 mei 2022, 20:20:54
Roco digitaal met eerste lokmuis door VAM65
17 mei 2022, 19:19:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
17 mei 2022, 18:44:03
Roco NS Vectron in NS-flow design door spock
17 mei 2022, 18:42:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 mei 2022, 18:38:27
VERPLAATST: Blauwkapel afgesplitst, nu stoomlok op Weesperbrug door ex44
17 mei 2022, 17:47:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 mei 2022, 17:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 mei 2022, 17:21:54
Aansturing via Arduino werkt niet goed door bask185
17 mei 2022, 16:59:48
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door HeRo
17 mei 2022, 16:47:56
Tauernbahn [ÖBB] project door Eegtrain
17 mei 2022, 16:45:44
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 8462 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #120 Gepost op: 26 januari 2022, 08:27:41 »
Een buitenbocht nemen voor bergop heeft dan 2 voordelen. Ten eerste, de buitenbocht is ruimer, dus minder wrijving. Ten tweede, de buitenbocht is langer, waardoor je meer lengte hebt dan in de binnenbocht (en dus een lager steigingspercentage). Beide zorgen ervoor dat je loc dus minder hard hoeft te werken.

Geen NS voorbeeld, maar smalspoor. Van mijn eigen (spoorijzer) locjes heb ik tabel met daarin de bruto aanhanglast in tonnen. Je ziet het effect van een boog of een helling, omdat de percentages fors achteruit fietsen. Bij een 3% helling loopt de trekkracht terug tot ongeveer 1 kwart. In een krappe boog met een derde. Als je beide combineert, dan gaat het dus extra hard. Zal vast niet 1:! voor modeltreinen werken, maar geeft wel een idee dat een buitenbocht omhoog voordelen heeft  ;D



Groeten,
Rogier