Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Jeroen Water
Vandaag om 15:30:42
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 15:24:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 15:12:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 14:55:14
Aansturing via Arduino werkt niet goed door schipcas
Vandaag om 13:40:27
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Tomasso
Vandaag om 13:32:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:31:06
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 13:27:25
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door cor_b
Vandaag om 13:22:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
Vandaag om 13:18:00
Eén compressor en een hoop vragen door Duikeend
Vandaag om 13:09:42
Bezetmelder DR4088 OPTO in combinatie met DR5000 geeft sluiting door bask185
Vandaag om 12:38:28
4 delige youtube serie over dubbeldekkers in het echt en in model door Duikeend
Vandaag om 12:22:53
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 11:34:36
Welke titels zijn er allemaal uitgegeven in de "oranje serie"? door Bartje81
Vandaag om 10:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:06:48
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 08:51:12
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door janw
Vandaag om 00:44:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:12:17
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:09:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
19 mei 2022, 22:47:55
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 mei 2022, 22:05:22
Raadplaatje door Benelux795
19 mei 2022, 21:49:32
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door Fritsprt
19 mei 2022, 21:11:19
vreemd gedrag decoder door heuvelbaan
19 mei 2022, 20:28:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
19 mei 2022, 19:48:38
Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door Rob Ellerman
19 mei 2022, 19:28:22
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
19 mei 2022, 18:41:26
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 8475 keer)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #90 Gepost op: 13 januari 2022, 21:37:01 »
Nou daar is die dan, het plan wat ik een aantal dagen geleden al klaar had liggen.

Op zich een militair oefenterrein zou ook een leuk item kunnen zijn. Heb immers ook wat zwaarlastwagons met een tanks erop...... Ideetje.

Het plan van Vincent met een doorrijspoor die niet aan een perron ligt had ik ook eerder bedacht. Immers veiligheid voor alles en een goederentrein met hoog groen, wil je niet dicht langs een perronrand  ;D

Bij dit baanplan het station naar de buitenzijde gedraaid zoals Apeldoorn. Hierdoor wat rangeersporen gecreëerd aan de binnenzijde. Verder een uitrijspoor aan de oostkant.

Gedeelte ''Assel'' ligt schuin. Hierdoor misschien toch een wat speelser baanplan. Ook aan deze kant wat rangeerspoortjes gecreëerd. Bijkomend voordeel is dat de spiraal naar het schaduwstation wat dichter naar de module komt waardoor er geen meter bijgebouwd moet worden. Waarom ik nog steeds voor rechte elementen ga is omdat ik momenteel kant en klare modules heb die die afmetingen hebben.

Ik zal ook nog even aan een variant werken met het bovengenoemde doorrijspoor.

Ben benieuwd.

Ben het wel met Arjan eens, een kanaal zoals in Apeldoorn moet er wel inkomen op een 1 of andere manier.



Groet,
Ruben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #91 Gepost op: 13 januari 2022, 21:54:01 »
Lijkt een beetje op Kranenberg :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.0

Maar zou de sporen nog wat langer maken:


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #92 Gepost op: 14 januari 2022, 16:10:35 »
Ziet er goed uit Ruben! Ben je tevreden zo? Ik zie wel een heel (positief) verschil met het eerste plaatje namelijk  (y)

Groeten,
Rogier

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8025
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #93 Gepost op: 14 januari 2022, 16:40:57 »
Hij doet het niet hé, Vincent?  ::)
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #94 Gepost op: 14 januari 2022, 17:21:59 »
De knik of het niet te diep leggen...? ;D ik vind dit plan overigens wel een verbetering  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8025
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #95 Gepost op: 14 januari 2022, 17:25:08 »
De knik.
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #96 Gepost op: 16 januari 2022, 11:55:04 »
Hoeft ook niet toch? Het is Ruben zijn baan. Maar ik denk wel dat hij meer inzicht heeft door zijn eerste baanplan te delen, en daardoor voor veel fouten behoedt is. Vast niet alle, maar dat kan niemand voorzien. En ieder maakt uiteindelijk zijn eigen persoonlijke keuze.

Groeten,
Rogier

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2022, 12:26:27 »
Goedemorgen,

Welke knik praten we over? Ik zie hem niet  ???

Ik ga nog even een variant maken, niet te veel veranderen maar kijken of ik een doorrijspoor kan creëren.

@rogier, leuk dat je een positieve verandering ziet  :).  Naar mate het verder komt sta ik er steeds meer achter. Hoewel ik nog een lichte twijfel heb over het schuine gedeelte bij ''Assel" maar ik moet wel denk ik. Ook met de positie van het klimspiraal naar het schaduwstation.

Groet,
Ruben

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 12:28:43 door Ruben1990 »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
  • Veroniek
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #98 Gepost op: 16 januari 2022, 12:34:23 »
Ik val nu pas even in met een opmerking.
In het eerste plan was bij de overweg geen ruimte om het restaurant aan de goede kant van de weg te keggen.  Nu in het latere ontwerp is de baan daar schuin komen liggen en is er wel ruimte gekomen.  Restaurantje op de juiste plek leggen ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3463
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #99 Gepost op: 16 januari 2022, 12:56:10 »
Eerste plan lag het wel goed, meest recente versie nog steeds toch?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #100 Gepost op: 16 januari 2022, 13:05:35 »
Welke knik praten we over? Ik zie hem niet  ???

hij is er ook niet, maar Jeroen wil een knik:

Hij doet het niet hé, Vincent?  ::)

Nog 1 klein puntje: ik zou rechts een DWK leggen aan het eind van spoor 4. Als flankdekking voor vanaf spoor 3 vertrekkende treinen.
In theorie kan deze links vervallen; normaliter vertrekken er geen treinen vanaf 2 naar links, dus flankdekking bij binnenkomen is er al. Mocht je niet bekend zijn met flankdekking: google, of laat maar weten. Kan je de opstelsporen linksvoor ook nog wat langer maken (waarvoor je overigens ook naar zaagbeweging naar rechts moet maken). En als laatste: de overweg op die plek daar is wat druk... Of is het een tunnel?
 


« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 13:15:44 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #101 Gepost op: 16 januari 2022, 13:33:32 »
Zo bedoel je?


De weg links van het station is inderdaad een tunnel onder alle sporen door. Een overweg is een beetje te veel van het goede.

Groet, Ruben

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3463
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #102 Gepost op: 16 januari 2022, 13:39:28 »
Koning Stadhouderlaan dus....

Hoe ga je dat doen als je op je platen "vlak" wilt blijven? Je gaf aan de sporen niet verdiept aan te willen leggen, de weg wel?

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #103 Gepost op: 16 januari 2022, 13:43:38 »
Ik denk een dubbele bodem maken? Water wordt denk ik op de zelfde manier gemaakt?

Dus bovenplaat op pilaren neerzetten waardoor je kan zakken?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3463
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #104 Gepost op: 16 januari 2022, 14:04:01 »
Maak je het jezelf dan niet moeilijk en creëer je dan niet teveel onnodige hoogteverschillen?

Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden met het baanplan. Enerzijds omdat ik vaak een idee in mijn hoofd heb en dan gewoon begin te leggen met rails. Zo heb ik mijn huidige en vorige baan ook gelegd. Vaak gefilosofeerd of er nog iets beter kon, vrij weinig. De enige verbetering (extra opstelspoor) kwam doordat ik overstapte van Flm Profi naar RocoLine, en alleen omdat de hoek van de gebruikte wissels anders was.

Beeld wat ik van de ontwerpen krijg is dat teveel de nadruk is komen te liggen op het station. Dat is ook prima als je kijkt naar een geloofwaardig sporenverloop. Het is ook goed om te zien dat je het gebouw zelf naar de andere kant hebt gemikt.
Ik ben wel van mening dat het station over-gedimensioneerd is. Niet zozeer qua lengte, wel met aantal sporen. In je openingspost geef je aan meer van de doorgaande treinen te zijn, wat de lengte naar mijn idee rechtvaardigt maar het aantal sporen niet. Je hebt wilt een schaduwstation, dus een groot aantal treinen opstellen bij het station is niet nodig en oogt nogal best wel onrealistisch.
Doordat (naar mijn mening) dus de nadruk op je station is komen te liggen is je oorspronkelijke plan behoorlijk uit zijn verband gerukt.

Botte bijl: Spoor 6 en 7 weg. 7 snap ik de logica niet. Kopsporen linksboven ook saneren (iets met eerder genoemde bereikbaarheid. Kopspoor 5 naar 4.

Oostkant/rechterkant station nadruk leggen op rangeer/opstelsporen. Niet te veel, beetje infra en defecte goederenwagon. Optie VSM-perron, en dat is wat je nu niet hebt. Eerder door mij genoemd: hoofdlijn over water, VSM/VAM/weetikveel er voor langs. Kopspoor er tussen voor opstellen loks # werkelijkheid zie Maps waar 2 ex-Loconloks 1800-en staan.

Linkerpoot nadruk houden op Natuur met enigszins geloofwaardige hoogteverschillen. Rechterpoot kanaal en wat industrie met een geloofwaardig station er tussen.

Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, al helemaal niet als het losse modules worden. Verder: kijk naar waar je met je armen nog bij kunt. Je geeft wel aan er omheen te kunnen gaan lopen, maar hoe realistisch is het.

Misschien beetje kritisch geschreven, niet helemaal de bedoeling, wel soort van "spiegel". En verder: Het is jouw baan, mocht je bovenstaande stierepoep vinden alle respect.