Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 38730 keer)

Ruben1990

• Offline Offline
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #135 Gepost op: 29 June 2023, 23:23:03 »
Ooh op die manier. Dus van het museumlijntje wissel naar hoofdbaan en rechtdoor naar de strijdkrachten. Kleine opmerking, hoe komen deze zware jongens op het baanvak? ::) of altijd via de museumlijn weg?  ;D

Museumlijn heeft even een stootblok maar moet een vervolg hebben. Uithaalspoor kan, maar beteken dat er elders op de baan lengte van 10cm moet worden ingeleverd, ten hoogte van station om hem passend te hebben.

Wat mij nog niet duidelijk is, is de term beveiliging/beveiligingswissel en railafsluiting.

Bedoelde je nou die bocht in de ingraving?

Groet,
Ruben

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #136 Gepost op: 30 June 2023, 00:13:06 »
Een beveiligingswissel voorkomt dat een remmende trein die onvoorzien wat verder doorrolt of per abuis vrij rollende rijtuigen of wagons, ongewild op het andere spoor belanden of een andere trein in de flank rijden. Een spoorafsluiting (kan ff niet op juiste term komen), de bekende Duitse Gleissperre, doet hetzelfde. Echter die doet de wagon of trein ontsporen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #137 Gepost op: 30 June 2023, 08:45:12 »
Ziet er beter uit Ruben, leuk! Het perron oogt fraai en het industrieterrein vind ik een leuke toevoeging. Paar bomen er omheen (a la 't Harde) en je hebt een mooie overloop naar de achtergrond.

Met de slinger bedoeld Vincent (denk ik) de gele boog in het eerste spoor, direct na het wissel. Daar ligt nu een S boog om zo iets breder uit te komen. Als je deze iets flauwer maakt (met Flexrail) dan oogt het denk ik een heel stuk beter.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #138 Gepost op: 30 June 2023, 09:08:42 »
Rogier, dank voor de vertaling  :) Slinger is inderdaad de elandproef aan de linkerkant van het bovenste gele spoor; daar krijgen de Preisertjes in de doorgaande intercity nu de koffie op schoot  :D 

PS di's uiteraard optisch/cosmetisch; de boogstraal is niet anders dat de boog die volgt, maar korte tegengesteld bochten oogt heel gedrongen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 01 July 2023, 14:54:36 »
Duidelijk,

Ik heb de S-bocht vervangen voor flex. Wellicht die flex iets langer maken door 1 recht stuk daar achter weg te halen en de flex door te trekken. Wordt ie iets smoother op. Perron daardoor wel iets smaller op dat stuk maar dat zal te verwaarlozen zijn. In het groot zijn ook niet alle perrons overal even breed.

Zowel in 1.2 en 1.3 toegepast. (verschil in 1.2 en 1.3 is wisselstraat naar laadplaats)
In 1.3 is het museumspoor verder door getrokken door het plaatsen van 3 wegwissels. En zou er in het baanvakje tussen de 3 wegwissels (museumspoor) eventueel als nood een loc kunnen staan.
in 1.3.1 zijn de 3 wegwissels omgekeerd. hierdoor nog iets meer lengte op het museumspoor maar weet nog niet of ik dat de oplossing vind. Ja iets meer spoor. Maar in het geval van de wissels.... Less is more.

Variant 1.4 nog niet op tafel, maar wel in het brein, en zou zijn om de losplaats te verplaatsen naar onder boven de helix waarbij de toegang aansluit op het goederen spoor.
Is hier enthousiasme voor? Of is er meer waardering om hem te laten waar die is, en onderin leven creëren door dorp o.i.d.?

V1.2

V1.3

V1.3.1

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #140 Gepost op: 01 July 2023, 15:18:35 »
Maar: wil je het realistisch maken...? Zo ja, waarom een verbindingswissel van binnen naar buiten en uberhaupt naar lossporen? Dit is een relatief klein station met een eilandperron; het aantal rangeerbewegingen is beperkt, passeren gebeurd alleen met goederentreinen die stoppen op de bundel. Het wordt er mijns inziens niet interessanter op door voor alle bewegingen een directe verbiningswissel te plaatsen.

Veel meer dan onder heb je niet nodig; eventueel nog links een beveiligingswissel om vrij rollende wagons bij rondmaken/rangeren op te vangen. Voorbeeld: een trein met platte wagons voor lossporen komt van rechts binnen op bundel, trein wacht tot stoptrein gepasseert is en lok loopt om via bundel of perronsporen, trekt wagons museumlijn op en rangeert de wagons op hun plek en lege wagons vrij. Die parkeert de vervolgens weer op de bundel en vertrekt weer naar rechts. Om met reizigerstreinen langs beide zijde van perron te kunnen stoppen, is geen reden voor. Tenzij je wilt deze wilt passeren, rondmaken, lok wisselen, treinen wilt samenstellen/splitsen, of laten eindigen; maar dan wordt het sowieso een ander verhaal. 

En als het niet realistisch hoeft, maakt het allemaal niets uit; kan je direct gaan bouwen :) Om de lossporen dan wat langer te maken, zou ik ze met de bocht mee, de hoek om leggen.

EDIT: net ook hierboven aangepast. Kan je eventueel nog 'net doen alsof' dit vroeger een grotere rangeerbundel aan de noordzijde was, waarvan de linker toegang is opgeheven...
« Laatst bewerkt op: 01 July 2023, 15:28:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 01 July 2023, 23:35:41 »
Vincent, vond het een goed idee, 1 nadeel.. kan er slecht bij.

Heb een ander idee bedacht. Een spoor minder bij de lossporen. Wel de aftakking die is  ''opgeheven''. Hier staat dan nog een Sik of een andere loc die daar aan doet denken. Zoals in Rotterdam in de haven en in Deventer. Op mijn ontwerp staat deze dan nu op een landgoed. Landgoed is dan ontstaan na het ontmantelen van de losplaats al daar.

Ter herinnering aan het Deventer Industriespoor staat Sik 297 (bj 1938), met de naam Arno. De locomotor staat als monument opgesteld aan de Hanzeweg in Deventer.
Foto: Rob Dammers

Hieronder dan V1.2.1 Hier bij ook jou ingetekende wissel vanuit de bundel. Alle sporen even ter verduidelijking een kleur gegeven.

Groet,
Ruben

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #142 Gepost op: 02 July 2023, 10:58:05 »
Verbondingswissel voor bocht links kan ook vervallen, al geeft het wel een extra mogelijkheid de museumlijn/aansluiting te bereiken als er een stoptrein langs het perron staat of net een goederentrein vertrekt vanaf de bundel naar rechts.

Ps wel vergeten te vragen: wil je rondmaken met treinen vanaf de museumlijn? Wellicht dan nog idee om laag perron langs blauw spoor te leggen voor de museumtrein, zoals Apeldoorn. En dan kan je omlopen via de 2 kopspoortjes.
Best een leuk plan, zo (y)
« Laatst bewerkt op: 02 July 2023, 11:06:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 02 July 2023, 14:19:28 »
Met de verbindingswissel links bedoel je de wissel in de ingraving?

Wat bedoel je met rondmaken van de treinen? Dat lage perron is zeker een idee! Als die dan niet in gebruik is kan er een goederentrein tijdelijk staan, en anders kan het museumstel daar naartoe.

Begint wel wat te worden :)  ;D (y)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #144 Gepost op: 02 July 2023, 18:59:30 »
Rondmaken: omlopen met lok.. twijfelde zelf ook beetje over term :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 03 July 2023, 08:30:58 »
Volgens mij is de term omlopen of kopmaken  ;D. Maar het is in elk geval wel duidelijk (y).

Ik ben het met Vincent eens, de (vele) extra wissels in de plannen 1.3 etc (en zeker de 3weg-wissels) vind ik niet zo fraai. Je laatste versie is een stuk fraaier. Je zou het lichtblauwe kopspoor iets langer kunnen maken, zodat je daar bv ook eens een wagon kan plaatsen (bv zoals bij papierfabriek de Hoop)?

Het overloopwissel bij "Assel" voegt nu niets toe, want je kan dan wel op spoor 1 (Geel komen) vanaf die zijde, maar je kan niet meer terug naar het juiste spoor komen. Hetzelfde geldt ervoor als je vanaf spoor 2 (paars) naar het museumspoor gaat. Je kan dan niet meer terug op de hoofdbaan (paars) komen. Daar zou ik wel wat aan doen, want anders kan je vanaf het museumspoor niet naar Arnhem toe.

Verder vind ik het fraai!

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 03 July 2023, 09:46:58 »
Hierbij nog een aanpassing aan rechterzijde van het station:

Hierdoor lopen de sporen wat vloeiender en kan je de sporen van raccordement 't Harde nog wat langer maken zodat je meer wagens kwijt kan of het laadplatform groter dan maken. Of een combinatie van beide. Eventueel kan je tussen het raccordement en het hoofdspoor wat begroeiing plaatsten zoals struiken e.d.

mvg,

Matthijs

Ruben1990

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 03 July 2023, 23:19:37 »
Goede avond,

Dank weer voor de reacties, hier kunnen we weer wat mee.

@Rogier, je hebt helemaal gelijk vanuit Assel op Spoor 2 (paars) naar Spoor 1 (geel) kan. Na het station kan je inderdaad van Spoor 1  (geel) niet meer naar spoor 2 (paars) :-\  . Dit heb ik aangepast door een extra wissel toe te passen. Wordt het toch weer soort complexe wisselstraat.... (misschien museumlijn laten vervallen, wel het perron behouden maar gaat over het hoofdspoor schaduwstation in, en zal daar zijn weg naar Beekbergen/arnhem of noem het vervolgen. Voorstanders? of is het een leuk element en haalbaar dat een museumstel een ander spoor pakt en als het ware een andere kant op vertrekt.

@Matthijs, Ik snap je idee. Dit heb ik zo goed als mogelijk na gebootst. Echter vind ik wel weer een soort dat het omloopspoor/opstel ver van het station komt te liggen.  Ook heb je het perron iets ingekort. Dit is ca 30cm betekend een vol rijtuig ICK/ICL/Berlijn buffer tot buffer minder. (303mm).
Ik heb de bocht iets vloeiender gelegd maar hierdoor geen extra ruimte kunnen creëren bij het raccordement. Begroeiing wel ingetekend. Was inderdaad wel de bedoeling maar nu duidelijk.

Museumperron is toegevoegd, leuk item ala Apeldoorn. Het spoor zal gebruikt gaan worden voor (goh wat verrassend ;D) een museumstel... maar ook voor tijdelijk stoppen van een goederentrein die later weer zijn weg kan vervolgen door een trein achterop te laten passeren.

Kleine side note, ik heb 2 kopsporen gemaakt in het lichtgroen, ''optie 1 of '' optie 2''  waarbij ik van optie 2 eigenlijk het minst fan ben, omdat het dan zover weg ligt.
+ de goederensporen zijn in deze situatie (V1.2.2) ten opzichte van de vorige ( V1.2.1) korter geworden. De variant die Matthijs ongeveer bedacht heeft.

V1.2.1              V1.2.2
Blauw    181mm                 153mm
Rood      150mm                 135mm
Oranje    136mm                 121mm

Dit zijn wel forse verschillen, waarbij het gemiddeld een goederenwagon of soms meerdere scheelt. En met de wissels op de manier van Matthijs niet passend te krijgen. Ik twijfel toch meer om het sporenbehoud in de bundel van V1.2.1 te hanteren met een langer kopspoor van Rogier.

Parkeergarage P en R heb ik 1 module korter gemaakt. Parkeergarage van Faller lijkt mij een mooie toevoeging. Is van ''hout'' en zou er mooi bij passen. Enige nadeel is dat er bergen op getekend zijn.  (maar goed dit is alweer een 125 stappen verder en nog even ver van mijn bedshow) :angel:

Resume, wellicht toch de museumlijn vervallen, kan de wissel naar het raccordement anders, en wellicht dan een kopspoor richting schaduwstation
Zie hier het nieuwe resultaat. V1.2.2

Groetend,

Ruben

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #148 Gepost op: 04 July 2023, 08:08:06 »
@Rogier, je hebt helemaal gelijk vanuit Assel op Spoor 2 (paars) naar Spoor 1 (geel) kan. Na het station kan je inderdaad van Spoor 1  (geel) niet meer naar spoor 2 (paars) :-\  . Dit heb ik aangepast door een extra wissel toe te passen. Wordt het toch weer soort complexe wisselstraat....

Kom ik weer terug op hoe realistisch wil je het hebben; 99% (komma 9!) van alle doorgangsstations hebben geen verbindingswissels om beide perrons te gebruiken in beide richtingen en zijn hier qua seinen etc ook niet op ingericht. Dit is een simpele kosten baten afweging, die blijkbaar heel duidelijk is; vandaar 99,9 ;D Wat je wel ziet: (dubbele) verbindingswissels om in geval van verstoring op andere spoor te kunnen rijden. Maar deze zijn liggen vaak bij elkaar vlak voor of na een station.

De museumtrein gebruikt het aparte perron; stel dat dat in uiterst zeldzaam geval bezet is door een goederentrein zou je kunnen binnenkomen op spoor 1/ geel (onwaarschijnlijk want je gooit dienstregerling NS overhoop). Omlopen kan via spoor 2 of bundel, en vertrekken naar lijn gaat ook prima. ook als je tegen richting in op spoor 2/ paars rond maakt, kan je prima terug naar musuemlijn. Ik neem overigens aan dat verbinding terug naar hoofdbaan (oranje -> geel/paars) fictief is? Einige reden voor een extra verbindingswissel is als de museumtrein na kopmaken op spoor 1 vertrekt naar Arnhem; maar voor deze gelegenheid kan je ook een tijdelijke maatregel invoeren en binnenkomen/vertrekken vanaf spoor 2.

Ligt er nog industrie langs de museumlijn? Als dit vervalt heeft de NS directie nog minder reden extra wissels toe te voegen; alternatieven voor kleine kans dat treinenloop verstoord wordt op eenvoudig doorgangsstation weegt niet op tegen deze investering
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 08:10:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 04 July 2023, 08:59:21 »
Hoi Ruben,

Ik zie dat je nu aan het einde van het museumspoor al een Engels wissel en een wissel naar het paarse spoor hebt gelegd. Daarmee heb je al de mogelijkheid om van geel naar paars te komen. Ik zou dan voor die optie gaan en de 2 extra wissels naast optie 1 laten vervallen. Dat maakt het aanzicht voor mijn idee alleen maar druk en de functionele toevoeging heb je al. Wat Vincent al aangeeft, heb je dergelijke overloopwissels ook buiten het station. Denk bv maar aan Nunspeet of Harderwijk. Ook veluwe  ;D.

Ik zou het museumspoor lekker houden. Is een mooie gelegenheid voor je TEE, maar ook bv andere treinen buiten je tijdperk te rijden. Denk bv aan je Plan V, 1200 of Motorpost.

Qua kopsporen is optie 2 denk ik het meest realistisch, dat soort sporen zie je veel als beveiliging om niet zomaar het hoofdspoor op te komen. Visieel vind ik optie 1 echter fraaier, want dan heb je niet 4 sporen naast elkaar lopen. Je kan optie 1 ook laten eindigen in een gebouw, waarin aan de andere zijde de hoofdsporen weer (onder) verdwijnen?

Groeten,
Rogier