Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 10:50:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:48:34
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:40:00
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 25007 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #120 Gepost op: 26 januari 2022, 08:27:41 »
Een buitenbocht nemen voor bergop heeft dan 2 voordelen. Ten eerste, de buitenbocht is ruimer, dus minder wrijving. Ten tweede, de buitenbocht is langer, waardoor je meer lengte hebt dan in de binnenbocht (en dus een lager steigingspercentage). Beide zorgen ervoor dat je loc dus minder hard hoeft te werken.

Geen NS voorbeeld, maar smalspoor. Van mijn eigen (spoorijzer) locjes heb ik tabel met daarin de bruto aanhanglast in tonnen. Je ziet het effect van een boog of een helling, omdat de percentages fors achteruit fietsen. Bij een 3% helling loopt de trekkracht terug tot ongeveer 1 kwart. In een krappe boog met een derde. Als je beide combineert, dan gaat het dus extra hard. Zal vast niet 1:! voor modeltreinen werken, maar geeft wel een idee dat een buitenbocht omhoog voordelen heeft  ;D



Groeten,
Rogier

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #121 Gepost op: 26 juni 2023, 22:48:28 »
Okay, na de geboorte van een dochter ;D en in het huis andere prioriteiten toch weer licht begonnen met brainstormen.

Station van Dieren ligt nu als favoriet om daar een variant op te maken. Niet te groot, geen ingewikkelde wisselstraten maar wel wat zijsporen om goederentreinen neer te plempen. Tevens zal het gebaseerde station ook onderdak bieden voor een LS Nightjet Amsterdam- Wenen die daar de ene keer wel een stop maakt en de andere keer met hoog groen voorbij raast.

Ook zal er ergens anders op de baan of ernaast een soort Maarn goederen of Harde idee zijn met wat sporen voor militaire trein. '

Zal van de week is de JPEG toevoegen met wat ik bedacht heb. Dan kan het brainstormen weer beginnen. Ingraving bij Assel blijft ongewijzigd. Dit vind ik gewoon zo'n mooi stukje NL qua natuur etc. dat dat geen optie is om te wijken.

Groeten,
Ruben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #122 Gepost op: 27 juni 2023, 09:14:23 »
Gefeliciteerd :)

Bij een 3% helling loopt de trekkracht terug tot ongeveer 1 kwart. In een krappe boog met een derde.

Dat is opvallend veel..! Interessant... Vermoedelijk speelt de verhouding eigen gewicht lok en aangehangen last hierin een grote rol?
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2023, 09:17:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #123 Gepost op: 27 juni 2023, 09:17:33 »
Congrats with de kleine meid  (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #124 Gepost op: 27 juni 2023, 14:13:22 »
Gefeliciteerd! Er zijn genoeg zaken belangrijker dan modelspoor  ;D.

Dieren is overigens een mooie combi van Reizigers en goederen. Als je verder op de Veluwe wilt blijven, misschien is Ede (Wageningen) nog een suggestie?

Dat is opvallend veel..! Interessant... Vermoedelijk speelt de verhouding eigen gewicht lok en aangehangen last hierin een grote rol?

Ik vermoed dat vooral de (relatief) krappe boogstralen (en dus de wrijving) hierbij van invloed zijn. De loc zelf is 1500kg (als ik de goede tabel heb gepakt, zijn zwaardere broer 2300kg). Van 40 ton aanhanggewicht naar 3 ton in boog en helling is een zeer fors verschil  ;)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #125 Gepost op: 27 juni 2023, 21:54:38 »
Afname door bogen is ook veel, maar initieel ben je bij 3% al meer dan 3/4:van je trekkracht kwijt...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #126 Gepost op: 27 juni 2023, 23:07:07 »
Okay, hier is dan het baanontwerp (geïnspireerd op Dieren). LET OP, het is naar idee van, GEEN 1 op 1 kopie.  Ingewikkelde wisselstraten moet ik geloof ik alweer inslikken. Net weer even zitten knutselen maar daar moet ik toch van terugkomen.  ;D

Zoals op vorige post, de vraag waarom het station niet schuin? Zie hier, het station ligt nu schuin. Ik kan aan alle de randen staan. Behalve bij de muur.  80% is dus van 2 kanten bij te komen.



We rijden nog steeds Fleischmann Profi rails H0 (waar ik misschien lichtelijk twijfel om naar Roco over te stappen. 1 goedkoper, 2 beter leverbaar dan Fleischmann).

Materiaal wat er gaat rijden:
Plan V 2 bak
Plan Y 2 Bak
ICM  3 Bak
NS 1830 met 4 bakken ICK
NS 1838 met 6 bakken DDM
NS 1776 met 5 bakken IC Berlijn
Railpromo 1700 met 2 bakken (tot nu toe) Railpromo
NS BR186 met ICRm 4 bakken incl stuurstand
Vectron met 5 bakken Nightjet
NS1200 met 4 bakken ICL
BR189 HUSA met 6x2 containerwagens
HLD77 7 containers
Class66 Railion/GM motors met 14 of 7 Opel Millenium Express ( wanneer 7 moet er een andere loc gevonden worden die de andere 7 gaat trekken).
Ludmilla als slachtoffer voor het restant van de Opel Millenium Express of gaat dienen als militaire trein. (zwaartransport tanks, howitzers etc.)
G1206 HUSA met 6 zelflossers
mP3030
TEE Ram (museumstel) 4 bak
En dan hebben we nog 8 VAM wagens waar nog een slachtoffer voor gevonden moet worden.

En waarschijnlijk vast nog wel 1 en ander vergeten, maar dit is het in grote lijnen wel.
Dan is het in ieder geval duidelijk welk materieel er voorbij komt/wat de situatie is.

Laat het brainstormen maar weer beginnen  (y)
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2023, 23:24:43 door Ruben1990 »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #127 Gepost op: 28 juni 2023, 11:38:39 »
Een mooi rijtje materieel en een leuk plan om mee te beginnen. Naar mijn idee al een hele verbetering ten opzichte van je eerste plan (in de eerste post). Ik denk dat Dieren ook mooi is, omdat je daar goederen én reizigers hebt, maar wel gescheiden van elkaar.

Gezien je treinlengtes wil je minimaal 6 bakken plus loc aan perronruimte hebben (dat is dus 6x30+20 = 200 cm). je zit daar boven dus dat lijkt haalbaar (hoewel spoor 2 daar net aan komt). Voor het oog is het fraaier als je perron iets langer (of je treinen max 5 bakken zijn), maar het lijkt mij wel prima. Wel ben ik benieuwd hoe breed je perron wordt, want het lijkt mij wat smal? Misschien kan je door verschillende boogstralen (bv R2 en R4) nog meer ruimte maken? Je zou je perron dan eventueel ook iets in de boog kunnen laten doorlopen.

Wat is je doel met het kopspoor helemaal linksboven? Wil je kop gaan maken op de 2 passagierssporen, of niet? Als je dat niet wil, zou ik het laten vervallen, want de 3 Engelse wissels op een rij vind ik persoonlijk wat minder fraai en realistisch.

Qua goederensporen verwacht ik wel dat je wil kopmaken, dan is het kopsoor(tje) aan de rechterzijde wel wat ver weg. Misschien is het nog leuk om ergens een spoor naar een loods of een industrieterrein aan te leggen? Je zou bv kunnen denken aan een VAM bunker zoals in Apeldoorn stond. Dan kan je ook echt rangeren met een binnenkomende goederentrein.

Hoe wil je trouwens de onderzijde van je baan gaan maken?

Groeten,
Rogier


Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #128 Gepost op: 28 juni 2023, 13:18:07 »
Dag Rogier,
Dank weer voor de feedback, dank voor het compliment dat dit baanplan meer potentie heeft.

De lengte wordt maximaal 6 bakken aan het perron. Wellicht dat ik die DDM nog uit elkaar ga trekken dat het 4 of 5 bakken wordt incl. stuurstand en loc. En dat we voor die ander rijtuigen ombouwproject DDZ gaan verzinnen.

Dat is wel een goede inderdaad, 1 nadeel dat R2 alweer gauw krap wordt misschien met de huidige kortgekoppelde treinstellen. Dat zal experimenteren worden.
Nu op links liggen R3 en R4 en op rechts R3 en R5 en stukje flex. Perron moet wel iets breder zijn dan een ''halte''


Kopspoor linksboven is voor het plaatsen/parkeren van een losse loc die bijvoorbeeld een sleep goederen heeft neergezet of een loc die een reizigerstrein op gaat pikken. Niet om een reizigerstrein (treinstel) kop te laten maken. Is misschien wat minder fraai 3 Engelse wissels achter elkaar, alleen wel ruimte besparend.

Het linker kopspoortje op rechts is een naar een industrie of een laadpunt voor militaire voertuigen alleen nog niet ingetekend. Nog geen idee hoe.
Het rechter kopspoor op rechts is wellicht wat ver, maar zie er geen andere oplossing voor dan daar als je het goederendeel volgt. Tevens zou daar qua lengte een Plan V of SGM tijdelijk gedropt kunnen worden.  Andere kant is ook, vanaf dat lange kopspoor, is elk spoor te bedienen/op te rijden.


Onderzijde moet een schaduwstation worden met 2 helixen 1 op links en 1 op rechts. Verder ben ik wat voorbeelden aan het bekijken hoe deze er uit moet komen te zien, maar vind ik nog lastig. Wordt het een keerlus? Of wordt het eigenlijk dus een rondje maar met een keerlus mogelijkheid dat trein van A naar B in het schaduwstation (met een fly-over) terug van B naar A kan waardoor die bovenlangs de andere kant op gaat. Duidelijk  ??? ;D of maak ik het nu ingewikkeld? ::)
Dus het schaduwstation is nog blanco.

Groet,
Ruben

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #129 Gepost op: 28 juni 2023, 16:10:56 »
Hoi Ruben,

Je zou kunnen overwegen het station nog iets schuiner te leggen en zelf in een bocht. Als je niet al te veel rangeert (en de sporen met flex legt) kan je dan eerder aansluiten op de wisselstraat rechts. Je zou dan ook richting R5 of "R6" kunnen om zo meer perronbreedte te krijgen. Dan voorkom je dat je eerst een wisselstraat hebt, dan een boog en dan de stationssporen. Aan de andere kant, in bv Amersfoort komt dit naar mijn idee ook wel (een beetje voor).

Qua schaduwstation is het afhankelijk van wat je leuk vind. Zelf vind ik het verrassende effect het leukste. Dat kan je al met 1 trein in opstel bereiken. Je zou dan aan 1 zijde een kleiner en aan de andere kant een groter schaduwstation kunnen plannen. Gezien de ruimte, zou ik ze denk ik niet aan elkaar knopen, maar met 2 verdiepingen werken. 

Succes met puzzelen!

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #130 Gepost op: 28 juni 2023, 21:16:09 »
Ik vind het zelf nog wat druk voor een doorgangsstation met enkel eiland perron, in tp V... Met name de twee kopspoortjes direct aan de doorgaande sporen. Voor de passeer/opstelsporen kan je aan linkerkant zelfs steken via het korte kopspoor waar de bundel in eindigt; dus zou je spoortje aan bovenzijde alleen gebruiken voor perronsporen. Als er zo vaak wordt gewisseld, verwacht ik een extra spoor; ook omdat een trein daar langer oponthoudt heeft (loskoppelen, aankoppelen, remproef).

Als er niet regelmatig van lok wordt gewisseld, zoals een grensstation, zou ik een lok laten wachten op 1 van de passeer/opstelsporen en via de vrije baan laten steken.  Stel dat er wel regelmatig van lok wordt gewisseld zou ik een perron- of doorgaand spoor toevoegen.

Maar als het niet realistisch hoeft; negeer dit! Uiteraard jouw baan  ;D

PS overigens denk ik ook dat de koerswijziging naar less-is-more een goede zet is (y) nu kijken hoe less je nodig hebt... ;)
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2023, 21:22:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #131 Gepost op: 29 juni 2023, 17:13:24 »
Okay, 2 varianten gebouwd en beetje ingekleurd voor de beleving.

Ook de tip van Rogier toegepast, breder perron en langere bogen omdat bredere perron erin te passen.

Variant 1 en 2 is met kopspoor boven weg en kopspoor beneden weggehaald om zo even duidelijk te maken.

Variant 1 zonder extra poespas.



Variant 2 met eventueel laadplaats voor militair grut zoals T harde naast het station
.


Variant 3 komt nog met een aftakking op de rechter poot naast de 1e engelse wissel met een wissel naar rechts om eventueel daar de laadplaats te maken. Die variant is er nog niet.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2023, 22:45:08 door Ruben1990 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #132 Gepost op: 29 juni 2023, 20:38:04 »
Nice..  :) Oh nee, veluwe  ;D Ik zou zelf de aansluiting naar de lossporen van het leger eigenlijk als beveiligingswissel voor museumlijn gebruiken; dan kan die stoomtrein oprijden tot het beveiligingswissel terwijl andere treinen nog passeren, is zichtbaarder/leuker, en je hoeft niet op de vrije baan om uit te halen bij de lossporen.

En de slinger linksboven zou ik iets minder krap maken; prettiger voor het oog en voor de reizigers...  :D
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2023, 20:40:47 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #133 Gepost op: 29 juni 2023, 21:24:34 »
Tnx Vincent. ;D

Dat is variant 2 begrijp ik?

Hoe moet ik die beveiligingswissel zien? Die kan ik niet helemaal plaatsen. Is dat de museumlijn met een wissel doortrekken naar het losdepot? Kan je het intekenen?

Heb hem zelf iets aangepast zoals ik denk dat jij bedoeld.

Slinger links boven bedoel je mee de 2 sporen richting station vanuit ''Assel''?  Dit zijn nu al R3 en R4 bochten.


Zit alleen nog beetje hoe ik het museumlijntje laat verdwijnen.... Misschien beter om deze aan de andere kant te plaatsen waardoor er meer ruimte is om hem weg te werken in een spiraal oid. Tenzij het spoor daar al sneller zakt en onder de ander op een 1 of andere manier kruist Iemand een idee? Heb hem nu even aan de hoofdlijn in het verborgen deel laten knopen.

Nog animo voor variant 3?

Ruben
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2023, 21:59:02 door Ruben1990 »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #134 Gepost op: 29 juni 2023, 23:05:57 »
Simpeler... Less is more, remember ;) wel nog kort uithaalspoor gemaakt, ook als beveiliging; maar hoeft niet perse als je een railafsluiting plaatst.



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn