Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?  (gelezen 21982 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #30 Gepost op: 04 januari 2022, 17:55:23 »
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2022, 18:23:29 »
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Men zal een centrale ligging van het museum niet zo snel willen opgeven ten gunste een plek ergens in de buitengebieden (zijn die er straks nog?). Echter of de huidige locatie houdbaar is op lange termijn kun je ook vraagtekens bij zetten, genoeg lieden voor wie de spoorlijn dwars door de stad een doorn in het oog is.
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2022, 18:35:36 »
Weinig nieuwe inzichten langs zien komen. Wat wel geopperd werd is dat de plaats van het museum veel rijden onmogelijk maakt. Wat dan overblijft is het hele spul opheffen in Utrecht en een nieuwe locatie bouwen in de buiten gebieden van dit land, boven Zwolle of Alkmaar waar de frequenties iets lager zijn. Van  Harlingen naar Nieuweschans of van Stavoren naar Delfzijl. Of een rondje Alkmaar- Hoorn Den Helder.
Ik hoor al hoe te betalen , het terrein van het station herontwikkelen voor woningbouw en daar een deel van herbestemmen voor een nieuwe locatie. Een rechttoe rechtaan loods is goed genoeg voor een technisch museum.
Jouw reactie spreekt boekdelen, maar dan wel dat je er werkelijk geen idee van hebt waar het museum zijn bestaansrecht aan te denken heeft...

Denk je dat een museum in een rechttoe rechtaan loods in Stavoren ook 400.000 bezoekers per jaar trekt net zoals een centraal gelegen museum in een historisch pand?


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #33 Gepost op: 04 januari 2022, 18:44:09 »
Een evenementenlocatie gevuld met een verzameling oud ijzer.
Dat kan inderdaad ook prima elders , met meer parkeerruimte.

Want daarover is ook altijd gejank hier. :angel:

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #34 Gepost op: 04 januari 2022, 19:47:16 »
Och, die paar keer dat het druk is en het parkeerterrein vol is valt ook wel mee, en het museum is per OV prima te bereiken ;)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #35 Gepost op: 04 januari 2022, 20:02:30 »
Dan verplaatst alles naar Goes, spooraansluiting naar hoofdnet en een eigen spoorlijn. Misschien is er ook nog wel ruimte om alles uit Blerick daar te stallen en conserveren.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #36 Gepost op: 04 januari 2022, 20:21:53 »

Pfft, ja hoor. In Goes hebben ze nog voor 100 jaar restauratiewerk liggen. Al die NSM meuk komt daar alleen maar weg te roesten.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 13:57:52 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #37 Gepost op: 04 januari 2022, 20:41:35 »
Meer  :laugh:
Net als trouwens alle andere musea... het spoorwegmuseum zit prima aan de Maliebaan, alleen voor rijdende stoomtreinen moet je naar elders. Voor een heel klein deel van de hobbyïsten is dat een issue. Gelukkig draait het museum daar niet op  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #38 Gepost op: 04 januari 2022, 20:51:01 »
Inderdaad.
Misschien een idee om die klinkerkatastrofe in de evenementenhal te vervangen door een gietvloer die een beetje netjes vlak ligt?

Wel zo makkelijk als je een baantje opbouwt  8)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #39 Gepost op: 04 januari 2022, 20:52:34 »
En zoals te verwachten vooral zaken als kan niet, hoort niet , is altijd al zo geweest. Als ze bij bijv. Sneek een hal van 200 * 100 bouwen met werkplaats en stalling en een tentoonstellings deel komen die toeschouwers ook wel. Misschien niet die dan klagende Utrechters  maar voor de rest lukt dat best. Kan Utrecht het terrein volbouwen met gewenste woningen en heeft het museum een toekomst gericht gebouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #40 Gepost op: 04 januari 2022, 21:05:46 »
Ik denk dat het voor de bezoekersaantallen heel slecht is om het spoorwegmuseum uit Utrecht weg te halen.
We hebben ooit een voetbalmuseum gehad, dat moest zo nodig in Middelburg komen. Nu vinden wij Middelburgers dat onze stad het middelpunt van het land is, alleen ligt de rest van Nederland er zo slordig omheen.
Maar het voetbalmuseum flopte bij gebrek aan bezoekers. Die vonden dat Middelburg in een uithoek ligt, en gelijk hadden ze.
Met Friesland zal het ook zo gaan, daar komen mensen ook niet massaal naar toe. Uitzondering is als er een Elfstedentocht wordt gereden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2022, 21:08:36 »
Ik snap ook niet goed waarom. Om een rijdende stoomloc die er helemaal niet is?

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb. De laatste twee jaar zal dat niet beter zijn geworden.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 21:16:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #42 Gepost op: 04 januari 2022, 23:30:27 »
Men zal een centrale ligging van het museum niet zo snel willen opgeven ten gunste een plek ergens in de buitengebieden (zijn die er straks nog?). Echter of de huidige locatie houdbaar is op lange termijn kun je ook vraagtekens bij zetten, genoeg lieden voor wie de spoorlijn dwars door de stad een doorn in het oog is.

Toen ik stage liep bij een niet nader genoemd verkeersadvies bureau werden er plannen bestudeerd om de maliebaan ondergronds te brengen (zodat IC's niet hoefden te kopmaken op Utrecht CS). Voor het spoorwegmuseum was toen voorzien om (als ik me het goed herinner) een enkelsporige aansluiting te behouden, al werd er al globaal gekeken om het spoorwegmuseum elders onder te brengen. Deze plannen zijn nooit veel verder gekomen dan een kort rapportje waarin het op kostenbasis werd afgeschoten.
Oeps!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2022, 12:42:48 »
En zoals te verwachten vooral zaken als kan niet, hoort niet , is altijd al zo geweest. Als ze bij bijv. Sneek een hal van 200 * 100 bouwen met werkplaats en stalling en een tentoonstellings deel komen die toeschouwers ook wel. Misschien niet die dan klagende Utrechters  maar voor de rest lukt dat best. Kan Utrecht het terrein volbouwen met gewenste woningen en heeft het museum een toekomst gericht gebouw.
Eerlijk waar, ik vraag mij echt af of je reactie serieus is of dat je gewoon de Trol aan het uithangen bent?

Overduidelijk heb je geen idee waar het gros van de bezoekers van het museum uit bestaat, die gaan echt geen 1,5 uur autorijden (vergeleken met het centrale Utrecht) om een museum te bezoeken.

Ik snap ook niet goed waarom. Om een rijdende stoomloc die er helemaal niet is?

Nu rijdt de rest van het spul ook niet veel meer, maar dat was omdat het te duur werd bevonden als ik het wel heb. De laatste twee jaar zal dat niet beter zijn geworden.
Even kijken hoor, er word druk gewerkt aan een rijvaardig herstel van de Blokkendoos, Diesel-1 en Mat'36;
de Mat'46, Mat'54, Mat'64 zijn allemaal reeds rijdend, dan hebben we nog wat rijtuigen plan W, E D, ICR Bs die dat ook zijn, dan nog een paar lokken als 1700, 1200 en 1300 en dan vergeet ik nog vanalles en sla ik wat recenter materieel bewust over.

Dus dat er niet veel van het spul rijvaardig zou valt denk ik wel mee...
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 12:46:55 door Thom »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden?
« Reactie #44 Gepost op: 05 januari 2022, 13:20:56 »
Ik ben echt geen grootspoorkenner... maar je hebt zeker gelijk Thom, het NSM heeft best veel rijklaar en rijdend materieel. En dat kost toch ook allemaal wel een lieve cent om dat te restaureren en te exploiteren. Denk dat we blij moeten zijn dat er een museum is dat dit allemaal doet. Dat sommige mensen liever andere exemplaren rijdend hadden gezien hou je altijd. Er moeten keuzes gemaakt worden en met de huidige collectie lijken dat goede keuzes te zijn.

En sommigen schijnen te vergeten dat het NSM gevestigd is in.... het Maliebaanstation. Een prachtige locatie die bv Sneek niet heeft  ;D :)