Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule  (gelezen 1670 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #15 Gepost op: 07 December 2021, 21:58:38 »
Voor een keerlus hoef je ook niet een kant-en-klare keerlusmodule te gebruiken. Er zijn op dit forum al diverse andere oplossingen gegeven. Op Klaas' website staan er ook een paar.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hansw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #16 Gepost op: 07 December 2021, 22:24:48 »
Beste , dat komt omdat er een opmerking onder stond  Lees dit niet dat is verwarrend voor je
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet veel op heb met techniek en hoe iets tot stand komt voor de werking.
Ik rijdt auto maar heb mij nooit verdiept in de motortechniek als hij maar start en rijdt Het enige wat ik zelf kan is het niveau controleren van de olie
Ik ben ook geen klusser 
De fout die ik ook maak is dat ik wel geld over heb voor een mooie lok of trein  maar een bouwpakket om bv bergen te maken te duur vindt ook vanwege de kans op mislukking
Hetzelfde geldt  ook voor gereedschap een zaag ( als ik die een keer nodig)  heb koop ik bij de  action
Ik kocht in principe eerst ook alleen maar startpakketten van Roco omdat je daar meteen mee kon rijden
Als ik op het forum naar mooie modelbanen kijk waardeer ik dit wel en neem mijn petje af hoe gedetailleerd  deze zijn . Maar ik weet van mijzelf dat dit voor mij niet haalbaar is .

Mvg Hans 
   

VvKan

  • Gast
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2021, 22:26:13 »
met een speling van ongeveer 20 cm.
Dit in verband met de schakeltijd van de keerlus decoder.
Ik zou zeggen met een speling van ongeveer 2 millimeter, want dat heeft niks met de schakeltijd te maken.
De trein komt vanaf normaal spoor, rijdt over de isolatie. en de module gaat zo nodig omschakelen.  Maar de trein heeft nog een hele keerlus voor zich, laten we zeggen nog een meter.  Nou, dan is die hopelijk toch echt wel omgeschakeld, anders gaat er ergens iets in rook op (of schakelt hopelijk uit).
Vervolgens rijdt de trein de lus in.  De laatste as komt net in de lus, dus dan is de trein in zijn geheel in de lus.  Ook al is er nog maar 2 mm. voor de loc de volgende isolatie bereikt.  Na het overschrijden van de isolatie wordt weer omgeschakeld.  Dus 2 mm. is genoeg.

En schakeltijd ? Welke ? 20 miljoenste seconde ?  Legt die trein echt geen 20 cm af, ook geen 2 mm.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • Klaar voor vertrek
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #18 Gepost op: 07 December 2021, 22:34:20 »
Excuses Hans,

Het wordt er niet eenvoudiger op - ook voor jezelf - als je reacties op verschillende discussies door elkaar plaatst.

Ik help natuurlijk niet mee als ik aan de deelnemers van de discussie op het andere spoor een vraag ga stellen. Maar voor de duidelijkheid: mijn opmerking "Lees dit niet" sloeg op ik daaronder schreef. Niet op mijn verwijzingen naar de encyclopedie in het bericht erboven. Ondanks de verouderde informatie staan daar wél wat nuttige principes uitgelegd. Dat zou ik dus vooral wél lezen.

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2021, 22:42:18 door Ferdinand Bogman. Reden: Nog maar een linkje toegevoegd ten overvloede »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #19 Gepost op: 07 December 2021, 22:36:00 »
Op Klaas' website staan er ook een paar.
Bedenk wel dat alleen de eerste optie geschikt is voor een digitale baan. Opties 2 en 3 alleen voor analoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #20 Gepost op: 07 December 2021, 22:38:58 »
maar hoe gaat de aansluiting nu verder maw   waar gaat de extra aansluiting op de rails in de keerlus naar toe
 naar de booster of naar de module  en hoe wordt de module aangesloten op mijn Roco booster ( Daar zit toch al een aansluiting in voor de stroomtoevoer naar mijn baan )

Het is al een keer uitgelegd, maar blijkbaar niet goed overgekomen.
Uit je booster komen 2 draden die naar de baan gaan.  Nou heb je 2 mogelijkheden, die niets uitmaken behalve in de lengte van de draden.
1/ Van die 2 draden uit de booster naar de baan maak je een aftakking.  Die sluit je aan op de INGANG van de keerlusmodule. UIt de UITGANG sluit je 2 draden aan op het stuk van de keerlus in de baan, dus tussen de isolaties.
2/ Vlak VOOR de isolatie sluit je 2 kabeltjes aan op de "gewone" baan.  Dat is dus dezelfde "spanning" als die uit de booster komt. Die sluit je aan op de INGANG van de keerlusmodule.  UIt de UITGANG sluit je 2 draden aan op het stuk van de keerlus in de baan, dus tussen de isolaties.  Geschatte lengtes van de draden:  4x 10 cm.  De keerlusmodule ligt dan vlak naast de baan en het maakt niet uit bij welke van de 2 isolaties.