BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hansw op 07 december 2021, 19:19:59
-
Beste ,
Wil iemand zo vriendelijk zijn om op de foto van de mijn baan waar een keerlus is aangebracht aan te geven bij welke rails en de plaats waar ik de rails moet isoleren om de keerlus te kunnen gebruiken
Bij voorbaat dank
Mvg Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinb-20211205-161914-resized-20211205-042225506-61afa5a237632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinb-20211205-161914-resized-20211205-042225506-61afa5a237632.jpg)
-
In dit baanplan heb je op de nieuwe tafel een opstelterreintje, dat bereikbaar is via een wissel.
Deze wissel geeft ook toegang tot de "lus" als de wissel op rechtdoor staat.
Daar, dus direct achter de wissel en voor de lus de eerste 2 isolaties aanbrengen. Oftewel: de wissel eindigt in 2 isolaties.
Dan volg je de lus tot waar de baan zich splitst in 2 banen, dus bij die gebogen wissel. Tussen de lus en die wissel de tweede dubbele isolatie aanbrengen.
Ik ga er van uit dat de lus, dus de "keerlus" lang genoeg is om een trein geheel op te nemen.
-
Maak nu gewoon eens een tekening van het baanplan, dat is eenvoudiger dan een foto waar niet alles opstaat ;).
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinb-20211205-161914-61afaaf1e9eb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-treinb-20211205-161914-61afaaf1e9eb4.jpg)
Het enkele spoor tussen de 2 zwarte lijnen, is het keerlus spoor.
Hou er rekening mee dat je langste trein tussen deze lijnen moet passen met een speling van ongeveer 20 cm.
Dit in verband met de schakeltijd van de keerlus decoder.
Zie dat Vvkan ook al gereageerd heeft.
-
Die rangeersporen midden op de tafel vallen al binnen de lus, die is dus een stuk langer...... ;)
-
Zie de rode stukjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus-61afac80631cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus-61afac80631cc.jpg)
-
Remunj
Zie een foto hoger ;D
ruudns
Het is niet handig om de opstelsporen op te nemen in de keerlus.
Mocht het keerlus spoor niet lang genoeg zijn kun je beter de wissel rechts hoger plaatsen.
Het dubbele spoor daar dan iets korte maken.
Het is niet handig voor elke vraag een nieuw item aan te maken.
Het is handige de vragen te stellen in het zelfde draadje/item.
-
Zie een foto hoger ;D
;D ;D
-
Het is niet handig om de opstelsporen op te nemen in de keerlus.
Dat klopt, maar ze liggen er wel in. Dat je daar de module niet overheen wilt zetten is een tweede. Je kunt het wissel naar die sporen ook achter de loods leggen, wordt je stuk voor de module ook langer.
Voor een duidelijk overzicht blijft een tekening toch makkelijker ;).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe-61afb3cecd5b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe-61afb3cecd5b5.jpg)
-
Ruudns
Ik ben het met je eens er zijn meer mogelijkheden.
Zoals je zelf al toont in je laatste foto.
-
Beste ,
Dank voor de duidelijke markering . Ik hoop niet dat ik de oren van het hoofd vraag, maar hoe gaat de aansluiting nu verder maw waar gaat de extra aansluiting op de rails in de keerlus naar toe
naar de booster of naar de module en hoe wordt de module aangesloten op mijn Roco booster ( Daar zit toch al een aansluiting in voor de stroomtoevoer naar mijn baan )
En kan ik voor de aansluiting op de rails in de keerlus net zo, n kabeltje gebruiken als er al op de andere rail is aangesloten en die een 2 pins stekketje heeft op het einde
Mvg Hans
Het baanplan op de spaanplaat had ik in zijn geheel overgenomen van een voorbeeld dat in een roco catalogus staat , ik had toen alleen de spaanplaat liggen.
Toen ik de eettafel had aangeschoven tegen de spaanplaat heb ik het rechter boogte gedeelte verwijderd en getracht de baan te verlengen op de eettafel en zodoende de keerlus per abuis aangebracht Ik heb daar geen baanplan gemaakt maar naar gelang welke rails ik nog had .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-ROCOBAAN-20211205-221826-resized-20211205-101907711-61afb91ee4df2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-ROCOBAAN-20211205-221826-resized-20211205-101907711-61afb91ee4df2.jpg)
-
Als je de keuze voor een keerlusmodule gemaakt hebt en deze binnen hebt lees dan eerst eens rustig de handleiding. Daar staat het allemaal wel netjes in beschreven.
Tot die tijd blijf je allerlei antwoorden krijgen waar je u niet veel mee kunt. Je moet de module voor je zien en dan rustig kijken wat je moet doen. Als je dan vragen hebt kunnen we je gerichter verder helpen.
Maar kort gezegd moet je beide railstaven van het keerlusblok aan beide zijden volledig isoleren. De twee railstaven gaan dan naar de uitgang van de keerlusmodule. En de ingang van de keerlusmodule gaat naar de centrale.
-
Was het dan niet beter een paar rails bij te kopen en zo van het bovenstuk van deze baan een L te maken? Scheelt de keerlusmodule en buiten meer rijlengte blijft de baan hetzelfde ;D
-
Als je de keuze voor een keerlusmodule gemaakt hebt en deze binnen hebt lees dan eerst eens rustig de handleiding.
Daarvoor hoef je het ding nog niet eens binnen te hebben. Vrijwel alle handleidingen zijn op het internet te vinden.
-
Klaas dat klopt. Maar ik heb het idee dat Hans niet veel met links doet die we hem geven voor meer info. Zo heeft hij ook al eerder de verwijzing naar de encyclopedie gekregen met de uitgebreide uitleg over keerlussen en welke er allemaal zijn en hoe ze werken.
-
Voor een keerlus hoef je ook niet een kant-en-klare keerlusmodule te gebruiken. Er zijn op dit forum al diverse andere oplossingen gegeven. Op Klaas' website (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html) staan er ook een paar.
-
Beste , dat komt omdat er een opmerking onder stond Lees dit niet dat is verwarrend voor je
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet veel op heb met techniek en hoe iets tot stand komt voor de werking.
Ik rijdt auto maar heb mij nooit verdiept in de motortechniek als hij maar start en rijdt Het enige wat ik zelf kan is het niveau controleren van de olie
Ik ben ook geen klusser
De fout die ik ook maak is dat ik wel geld over heb voor een mooie lok of trein maar een bouwpakket om bv bergen te maken te duur vindt ook vanwege de kans op mislukking
Hetzelfde geldt ook voor gereedschap een zaag ( als ik die een keer nodig) heb koop ik bij de action
Ik kocht in principe eerst ook alleen maar startpakketten van Roco omdat je daar meteen mee kon rijden
Als ik op het forum naar mooie modelbanen kijk waardeer ik dit wel en neem mijn petje af hoe gedetailleerd deze zijn . Maar ik weet van mijzelf dat dit voor mij niet haalbaar is .
Mvg Hans
-
met een speling van ongeveer 20 cm.
Dit in verband met de schakeltijd van de keerlus decoder.
Ik zou zeggen met een speling van ongeveer 2 millimeter, want dat heeft niks met de schakeltijd te maken.
De trein komt vanaf normaal spoor, rijdt over de isolatie. en de module gaat zo nodig omschakelen. Maar de trein heeft nog een hele keerlus voor zich, laten we zeggen nog een meter. Nou, dan is die hopelijk toch echt wel omgeschakeld, anders gaat er ergens iets in rook op (of schakelt hopelijk uit).
Vervolgens rijdt de trein de lus in. De laatste as komt net in de lus, dus dan is de trein in zijn geheel in de lus. Ook al is er nog maar 2 mm. voor de loc de volgende isolatie bereikt. Na het overschrijden van de isolatie wordt weer omgeschakeld. Dus 2 mm. is genoeg.
En schakeltijd ? Welke ? 20 miljoenste seconde ? Legt die trein echt geen 20 cm af, ook geen 2 mm.
-
Excuses Hans,
Het wordt er niet eenvoudiger op - ook voor jezelf - als je reacties op verschillende discussies door elkaar plaatst.
Ik help natuurlijk niet mee als ik aan de deelnemers van de discussie op het andere spoor (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100798.msg3222271475#msg3222271475) een vraag ga stellen. Maar voor de duidelijkheid: mijn opmerking "Lees dit niet" sloeg op ik daaronder schreef. Niet op mijn verwijzingen naar de encyclopedie in het bericht erboven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100798.msg3222271471#msg3222271471). Ondanks de verouderde informatie staan daar wél wat nuttige principes uitgelegd. Dat zou ik dus vooral wél lezen.
Groeten,
Ferdinand.
-
Op Klaas' website (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html) staan er ook een paar.
Bedenk wel dat alleen de eerste optie geschikt is voor een digitale baan. Opties 2 en 3 alleen voor analoog.
-
maar hoe gaat de aansluiting nu verder maw waar gaat de extra aansluiting op de rails in de keerlus naar toe
naar de booster of naar de module en hoe wordt de module aangesloten op mijn Roco booster ( Daar zit toch al een aansluiting in voor de stroomtoevoer naar mijn baan )
Het is al een keer uitgelegd, maar blijkbaar niet goed overgekomen.
Uit je booster komen 2 draden die naar de baan gaan. Nou heb je 2 mogelijkheden, die niets uitmaken behalve in de lengte van de draden.
1/ Van die 2 draden uit de booster naar de baan maak je een aftakking. Die sluit je aan op de INGANG van de keerlusmodule. UIt de UITGANG sluit je 2 draden aan op het stuk van de keerlus in de baan, dus tussen de isolaties.
2/ Vlak VOOR de isolatie sluit je 2 kabeltjes aan op de "gewone" baan. Dat is dus dezelfde "spanning" als die uit de booster komt. Die sluit je aan op de INGANG van de keerlusmodule. UIt de UITGANG sluit je 2 draden aan op het stuk van de keerlus in de baan, dus tussen de isolaties. Geschatte lengtes van de draden: 4x 10 cm. De keerlusmodule ligt dan vlak naast de baan en het maakt niet uit bij welke van de 2 isolaties.