Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule  (gelezen 1298 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2021, 21:58:38 »
Voor een keerlus hoef je ook niet een kant-en-klare keerlusmodule te gebruiken. Er zijn op dit forum al diverse andere oplossingen gegeven. Op Klaas' website staan er ook een paar.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hansw

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2021, 22:24:48 »
Beste , dat komt omdat er een opmerking onder stond  Lees dit niet dat is verwarrend voor je
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet veel op heb met techniek en hoe iets tot stand komt voor de werking.
Ik rijdt auto maar heb mij nooit verdiept in de motortechniek als hij maar start en rijdt Het enige wat ik zelf kan is het niveau controleren van de olie
Ik ben ook geen klusser 
De fout die ik ook maak is dat ik wel geld over heb voor een mooie lok of trein  maar een bouwpakket om bv bergen te maken te duur vindt ook vanwege de kans op mislukking
Hetzelfde geldt  ook voor gereedschap een zaag ( als ik die een keer nodig)  heb koop ik bij de  action
Ik kocht in principe eerst ook alleen maar startpakketten van Roco omdat je daar meteen mee kon rijden
Als ik op het forum naar mooie modelbanen kijk waardeer ik dit wel en neem mijn petje af hoe gedetailleerd  deze zijn . Maar ik weet van mijzelf dat dit voor mij niet haalbaar is .

Mvg Hans 
   

VvKan

  • Gast
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2021, 22:26:13 »
met een speling van ongeveer 20 cm.
Dit in verband met de schakeltijd van de keerlus decoder.
Ik zou zeggen met een speling van ongeveer 2 millimeter, want dat heeft niks met de schakeltijd te maken.
De trein komt vanaf normaal spoor, rijdt over de isolatie. en de module gaat zo nodig omschakelen.  Maar de trein heeft nog een hele keerlus voor zich, laten we zeggen nog een meter.  Nou, dan is die hopelijk toch echt wel omgeschakeld, anders gaat er ergens iets in rook op (of schakelt hopelijk uit).
Vervolgens rijdt de trein de lus in.  De laatste as komt net in de lus, dus dan is de trein in zijn geheel in de lus.  Ook al is er nog maar 2 mm. voor de loc de volgende isolatie bereikt.  Na het overschrijden van de isolatie wordt weer omgeschakeld.  Dus 2 mm. is genoeg.

En schakeltijd ? Welke ? 20 miljoenste seconde ?  Legt die trein echt geen 20 cm af, ook geen 2 mm.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2021, 22:34:20 »
Excuses Hans,

Het wordt er niet eenvoudiger op - ook voor jezelf - als je reacties op verschillende discussies door elkaar plaatst.

Ik help natuurlijk niet mee als ik aan de deelnemers van de discussie op het andere spoor een vraag ga stellen. Maar voor de duidelijkheid: mijn opmerking "Lees dit niet" sloeg op ik daaronder schreef. Niet op mijn verwijzingen naar de encyclopedie in het bericht erboven. Ondanks de verouderde informatie staan daar wél wat nuttige principes uitgelegd. Dat zou ik dus vooral wél lezen.

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 22:42:18 door Ferdinand Bogman. Reden: Nog maar een linkje toegevoegd ten overvloede »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2021, 22:36:00 »
Op Klaas' website staan er ook een paar.
Bedenk wel dat alleen de eerste optie geschikt is voor een digitale baan. Opties 2 en 3 alleen voor analoog.

VvKan

  • Gast
Re: Plaatsing isolatie bij installatie keerlusmodule
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2021, 22:38:58 »
maar hoe gaat de aansluiting nu verder maw   waar gaat de extra aansluiting op de rails in de keerlus naar toe
 naar de booster of naar de module  en hoe wordt de module aangesloten op mijn Roco booster ( Daar zit toch al een aansluiting in voor de stroomtoevoer naar mijn baan )

Het is al een keer uitgelegd, maar blijkbaar niet goed overgekomen.
Uit je booster komen 2 draden die naar de baan gaan.  Nou heb je 2 mogelijkheden, die niets uitmaken behalve in de lengte van de draden.
1/ Van die 2 draden uit de booster naar de baan maak je een aftakking.  Die sluit je aan op de INGANG van de keerlusmodule. UIt de UITGANG sluit je 2 draden aan op het stuk van de keerlus in de baan, dus tussen de isolaties.
2/ Vlak VOOR de isolatie sluit je 2 kabeltjes aan op de "gewone" baan.  Dat is dus dezelfde "spanning" als die uit de booster komt. Die sluit je aan op de INGANG van de keerlusmodule.  UIt de UITGANG sluit je 2 draden aan op het stuk van de keerlus in de baan, dus tussen de isolaties.  Geschatte lengtes van de draden:  4x 10 cm.  De keerlusmodule ligt dan vlak naast de baan en het maakt niet uit bij welke van de 2 isolaties.