Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:45:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:14:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:20:14
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 June 2025, 22:27:55
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 June 2025, 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 42093 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #255 Gepost op: 26 April 2025, 20:56:14 »
Ja, gezien! Prachtig! (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #256 Gepost op: 03 June 2025, 15:44:38 »


Omdat ik bijna geen afbeeldingen tegenkwam van de NS Mafen seinen, heb ik eerst als proef een lichtsein besteld. Het sein bleek er prima uit te zien en functioneert goed. Na het bovenleidingproject heb ik een plan gemaakt voor de opstelling van de seinen.

Ik teken er maar direct bij aan, dat het mij er niet om gaat om de seinen exact volgens het reglement te plaatsen. De seinen moeten een beetje de NS-sfeer mee helpen opluisteren. Ik heb ze niet lukraak gepland, er zit wel een beetje een verhaal achter, alhoewel de mensen van Prutsrail er vast van zullen gruwelen. :angel:

Omdat er alleen van oost naar west ook links wordt gereden, heb ik daar rekening mee gehouden. Links onder twee voorseinen voor de inrijseinen links en rechts. Na de boog naar rechts het uitrijsein ri. Oost en het uitrijsein ri. Boswinkel. Omdat de afstanden zo kort zijn, is dit tevens het inrijsein voor Bwk. In Bwk is het uirijsein tevens het inrijsein voor Ksb. Volgen we de hoofdlijn verder, dan komen we bij de twee uitrijseinen ri. West. Na de boog zien we het inrijsein voor Ksb. Misschien dat aan de andere kant, voor de dive-under nog een WUBO wordt geplaatst, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik denk dat er op andere sporen nog wel wat niet-functionele dwergseinen worden geplaatst, maar ook dat is nog niet zeker.

 
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 16:02:04 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #257 Gepost op: 26 June 2025, 19:04:34 »
Wie heeft er zin in een enorm zwetsverhaal? :laugh:

De afgelopen tijd heb ik weer wat ICR- en Plan E-rijtuigen kunnen aanschaffen, ik heb het aantal samenstellingen kunnen uitbreiden en heb wat wijzigingen aangebracht, ook aan de DB-stammen. Ik heb besloten een zomerdienst (31 mei 1981 – 26 september 1981) en een winterdienst (27 september 1981 – 22 mei 1982) aan te houden in de omloop om zo wat variatie te verkrijgen en wat periodegericht materieel te kunnen inzetten. Vier weken zomer en vier weken winter, met als uitsmijter feestdag 22 mei 1982 en de dag erna is het gewoon weer 31 mei 1981…  ;D 

NS-stammen: van Plan E naar ICR
Op de IC-verbinding Amsterdam CS – Enschede/Bad Bentheim is aanvang zomerdienst 1981 het nieuwe ICR begonnen aan de overname van deze verbinding ten koste van het hier rijdende Plan E. In een jaar tijd moeten de vijfdelige Plan E-stammen (A+RD+B+B+B) vervangen zijn door vierdelige ICR-stammen (A+BKD+B+B) met ongeveer dezelfde capaciteit.



De vervanging gaat rijtuigsgewijs, d.w.z. zodra een nieuw rijtuig ICR beschikbaar is, stroomt deze in en vervangt een rijtuig Plan E in een stam. Op deze manier ontstaan gemixte samenstellingen. De 1e klas rijtuigen van Plan E zijn al met ingang van de zomerdienst niet meer te zien op deze verbinding.
In de zomerdienst ’81 zijn drie NS-stammen actief: 1 t/m 3 in de binnenlandse treinen Asd-Es (treinserie 1600):




Deze drie treinen verdelen met elkaar de diensten in de binnenlandse IC-serie Asd-Es. Door drie stammen te gebruiken, komt er steeds uit elke richting (Oost en West) een andere stam dan dat er net naar toe is gegaan. Het is geen toeval dat het stamnummer correspondeert met het aantal ICR’s. ;)

Een vierde stam, inderdaad, met vier ICR’s ;D , rijdt alleen in de zomer de extra slag naar Hannover zoals hier beschreven. Alleen vervalt de RD in deze trein. Op het Duitse traject weer met Dms 905 (heb de daken van de 903 en 905 trouwens teruggewisseld).



Met ingang van de winterdienst ’81-’82 doet de ICR-BKD (2e klas + keuken + bagageafdeling) zijn intrede. De rijtuigen 2e klas van Plan E zijn dan inmiddels geheel verdwenen van de Twenteroute. Er is dan alleen nog een enkele Plan E RD in deze verbinding te vinden. Ook hier weer drie stammen:



Stam 4 wordt dus zowel in de zomer- als winterdienst gebruikt, alleen nu wel met RD. Aan stam 5 wordt ter versterking af en toe een Plan W Benelux toegevoegd. In de winter rijdt de extra slag niet (meer), wegens gebrek aan belangstelling ofzo.

Ook heb ik wijzigingen aangebracht aan de DB-stammen. Aanleiding hiervan is trein D230/231, in werkelijkheid was D230/231 in de zomer de Scandinavië – Holland Expres (Kopenhagen – Hoek van Holland/Amsterdam CS v.v.), maar in de winter naamloos en ingekort vanaf/tot Hamburg Altona. In de winter ontbreken DSB-rijtuigen in de trein. Omdat ik qua materieelgebruik de Nord-West (D236/237) aan de D230/231 heb gekoppeld, zie hier, was het niet mogelijk om onderscheid te maken in de zomer- en wintervariant. Dat heb ik nu wel gedaan zonder dat er een nieuwe trein hoefde te worden aangeschaft. De D230/231 blijft in de zomer gekoppeld met de D236/237, maar in de winter wordt deze gekoppeld aan de D238/239, de Noordzee Expres die ook uit/naar Hamburg Altona komt, alleen is Rotterdam CS daarvan het eind-/beginpunt. Voor de Noordzee Expres gebruikte ik de samenstelling die ik eerst als DB stam-4 aanduidde. Deze krijgt nu de aanduiding ‘Hamburg-stam’ omdat deze altijd van/naar Hamburg komt. De samenstelling was BD+B+B+A, maar door de A+B te ruilen met twee AB’s uit DB stam 3, krijgt de Hamburg-stam de samenstelling  BD+B+AB+AB, op het NL-traject aangevuld met een Plan E-RD.



D230/231 had ook AB’s in werkelijkheid in de trein en voor ’81-’82 had D238/239 eveneens 2 AB’s in de trein. Goede redenen dus om deze stam 2 AB’s te geven. In de zomer rijdt deze stam dus alleen D238/239. In de winter gaat deze stam ook de D230/231 rijden en bovendien is de samenstelling iets anders dan in de zomer:



De BD 273 wordt een D 903, die in de winter niet in de Expresgoedtrein zit. Hierdoor is de fraaie BD in Popfarbe niet meer te zien in de winter, wat een beetje past in het beeld van de voortschrijdende tijd. De trein heeft in de winter 36 zitplaatsen 2e klas minder, maar op het Nederlandse traject wordt dat grotendeels goedgemaakt door de ICR-BKD die de Plan E-RD vervangt (van 22 naar 53 zitplaatsen).
Met de aanschaf van een groene Bcm 243 is de samenstelling die D236/237 (in de zomer ook 230/231) rijdt ook gewijzigd:



Na aankomst in NL gaat in de zomer de groene Bcm er af en komt een Plan E-RD aan de trein uit Stockholm voor de koffievoorziening. In de winter rijdt het materieel alleen D236/237, blijft de Bcm in de trein en komt er geen RD aan de trein.

DB-stammen
Na de uitwisseling van de AB’s en A+B tussen de Hamburgstam en DB stam 3 zijn er drie DB-stammen A+B+B+BD om het buurlandverkeer Amsterdam CS – Hannover Hbf mee af te wikkelen. Net als bij de NS-stammen, geldt ook hier dat steeds uit elke richting (Oost en West) een andere stam komt dan dat er net naar toe is gegaan. Met het ene uur een binnenlandse IC en het andere uur een buurland als IC, geeft dit een zeer gevarieerd beeld in de IC-dienst van en naar Amsterdam CS.



Na vernummering van 1 en 3 bepaalt hier het aantal oceaanblauw-beige rijtuigen het nummer. Dit heb ik gedaan om het voor mij zelf gemakkelijker te maken het nummer van de stam te herkennen. Op het NS-traject worden de DB-stammen versterkt met een RD om het aantal zitplaatsen 2e klas omhoog te brengen en voor de koffievoorziening. Qua samenstelling zit er geen verschil in de zomer en winterdienst, alleen de twee benodigde locomotieven voor deze diensten verschillen in zomer (1117 en 1129) en winter (1136 en 1211).

DR-'stam'
Een kleine verschuiving qua kleurstelling is te vinden in de DR-trein die de 1244/1245 (Warszawa-Hoek) en D344/345 (Harz) rijdt. In de zomerdienst zijn alle vier DR-rijtuigen nog groen, in de winterdienst duikt in de trein een 2e klas rijtuig op in de nieuwe kleurstelling groen-beige.



NS E-locs
Er zit ook verschil in de aanwezigheid van elektrische NS-locs in zomer en winter. In de winter zullen de ‘neusloze’ 1127 en 1152 niet meer te zien zijn, terwijl de nieuwe NS 1629 nog niet in de zomerdienst  te zien zal zijn.
Er komt nog een nieuwe 1100 bij: de 1129. Ik ben bezig om een nieuw aangeschafte geel-grijze variant voorzetneus met chromen cabineramen en patrijspoorten te maken. Deze variant ontbreekt nog en bleef beperkt tot de locs 1112, 1119, 1120, 1123, 1126, 1129 en 1139. Zodra deze gereed is, schrijf ik nog een stukje hierover. Hier alvast een voorproefje van wat het hopelijk zal worden:



Plan E DE-rijtuigen
De spitsslagen met de DE-stam worden in de zomer gereden met 2x 2200 en drie Plan E’s, in de winter met DB 216 en vier Plan E’s. Dit betekent dat de goederentreinen met dieseltractie in de zomer door DB 216 (NS huurdienst) worden gereden en in de winter door 2200. De wekelijkse 216-uitwisseling op maandag tussen NS en DB blijft om de huur 216 in/uit onderhoud te krijgen.



Stoptreinen uit/naar Münster en Osnabrück

De huisstijl zet ook bij de Duisters verder door.

Münster


Osnabrück


Ook de Expressgoederentrein heeft  in de winter een andere samenstelling t.o.v. die van die in de zomer en dat wordt veroorzaakt door het gebruik van de Dms 903 in de winter in de Hamburgstam en de Dms 905 in NS stam 4 op het Duitse traject.



De Kevertrein met Silverbugs zal alleen in de winterdienst te zien (op vrijdag), zie hier.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2025, 22:16:52 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #258 Gepost op: 26 June 2025, 20:25:06 »
Wie heeft er zin een enorm zwetsverhaal? :laugh:
Van jou altijd ;D

...feestdag

De Dag van de Bolle Neuzen? :P

Je laat bij die samenstellingen geen tractie zien, behalve dan op het laatst. Heb je die nog niet rond (je weet het niet of hebt het materieel nog niet)?
De tractie van de VW-trein was in 1973 in elk geval een 1200, dat hebben we op beeld. Of je dat ook "straffeloos" mag extrapoleren naar acht jaar later durf ik niet te zeggen.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #259 Gepost op: 26 June 2025, 22:14:13 »
Citaat
Van jou altijd ;D
Eén van mijn fans, dames en heren... :D

Citaat
De Dag van de Bolle Neuzen? :P
En de Europaloc en de Russenschreck en nog veel meer, beste mensen! (y)

Citaat
Je laat bij die samenstellingen geen tractie zien, behalve dan op het laatst. Heb je die nog niet rond (je weet het niet of hebt het materieel nog niet)?
Nog niet helemaal rond, voor 90% staat het vast.

Citaat
De tractie van de VW-trein was in 1973 in elk geval een 1200, dat hebben we op beeld. Of je dat ook "straffeloos" mag extrapoleren naar acht jaar later durf ik niet te zeggen.
Daar staat de 1222 (geel-grijs) voor genoteerd. Maar liever heb ik daar de 1009 voor staan die eind maart 1982 in Deventer stond... :-\ Mocht Piko ooit in N een 1000 maken, dan komt die er dus voor. Vrijdagmorgen 26 maart 1982 los van Dv naar Odz om daar de Kevertrein op te pikken en naar Amf brengen. Daarna los naar Tb om onttakeld te worden voor sloop...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #260 Gepost op: 26 June 2025, 22:34:47 »
Vrijdagmorgen 26 maart 1982 los van Dv naar Odz om daar de Kevertrein op te pikken en naar Amf brengen. Daarna los naar Tb om onttakeld te worden voor sloop...
Voldoende drama in je script ;)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #261 Gepost op: 27 June 2025, 08:22:34 »
Hier ook een fan van dergelijke "zwetsverhalen". Om maar in USA termen te blijven, als 1200blauw "fan-first" is, mag ik dan second?  ;D

Leuk om te zien, ik zie een enorme hoeveelheid uitzoekwerk om dit te bedenken. Ik neem aan dat (het materieel op) je baan straks in zomer of winter opstelling staat? En dat je dan de samenstellingen moet wisselen als je van zomer naar winter wil gaan?

Mooi van een (extra) 1100, dat kan zeker geen kwaad  ;D.

Groeten,
Rogier

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #262 Gepost op: 27 June 2025, 14:57:24 »
Maar liever heb ik daar de 1009 voor staan die eind maart 1982 in Deventer stond... :-\ Mocht Piko ooit in N een 1000 maken, dan komt die er dus voor. Vrijdagmorgen 26 maart 1982 los van Dv naar Odz om daar de Kevertrein op te pikken en naar Amf brengen. Daarna los naar Tb om onttakeld te worden voor sloop...

Hier vind je een foto van 1009 gemaakt op 26 maart 1982 in Deventer volgens het bijschrift. Aangezien je zo specifiek bent met die datum vermoed ik dat je deze foto zelf al hebt, maar ik vond het toeval te groot om het hier niet te noemen. In mijn eigen archief heb ik er ook nog eentje van een dag eerder. Dat is wel heel toevallig allemaal. Wat was er zo speciaal dat er meerdere foto's bestaan van die loc op die plek binnen een paar uur?
« Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 14:58:57 door 1200blauw »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #263 Gepost op: 27 June 2025, 15:21:31 »
Wat ik zo snel vind (Railwiki) is dat vanaf 1975 de 1000en eigenlijk alleen beneden de rivieren dienst deden, dicht bij werkplaats Tilburg en onder hoede van een beperkt aantal specialistische machinisten. In de winter '81/'82 reden er nog 4 locs.

In maart 1982 is de 1009 in Zutphen gebruikt voor instructie (ICR), en daarna blijkbaar in Deventer terecht gekomen. Dat was dus best bijzonder en blijkbaar dermate bijzonder dat er diverse foto's zijn gemaakt.

Groeten,
Rogier

Bronnen:
https://railwiki.nl/index.php/1000_-_Elektrische_locomotieven_serie_1000
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1000_(elektrische_locomotief)
« Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 16:01:12 door spoorijzer. Reden: links aangepast »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2852
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #264 Gepost op: 27 June 2025, 15:57:30 »
Dat lijkt te kloppen. Op "mijn" foto staat er een ICR achter de loc.

Overigens werkt de laatste link in je bericht niet, omdat de ")" buiten de URL is gevallen: https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1000_(elektrische_locomotief). Foutje van de automatische URL-herkenning van BNLS. Even handmatig de link aanpassen zoals ik heb gedaan en het probleem is opgelost.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #265 Gepost op: 27 June 2025, 16:03:12 »
Dus blijkbaar is de loc als instructieloc in Zutphen terecht gekomen. Waarschijnlijk vanwege materieeltekort etc is er voor een 1000 gekozen. Nadat de loc daar klaar was (denk ik?) is de loc naar Deventer gegaan. Is de loc ook zelf de baan op geweest of is dat de fantasie van dhr Poes? Want ik zou het wel erg bijzonder vinden dat de loc dan daadwerkelijk heeft gereden. Was er nog wel een bevoegd machinst beschikbaar in het Oosten?

Groeten,
Rogier

ps: linkje aangepast, thanks!
« Laatst bewerkt op: 27 June 2025, 16:12:36 door spoorijzer »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #266 Gepost op: 27 June 2025, 19:09:52 »
Voldoende drama in je script ;)
Dat is mij idd niet vreemd... ;)

mag ik dan second?  ;D
De kat doet niet aan rating, althans niet in het openbaar  :angel:, werkt alleen maar naijver in de hand. Wel krijgen de echte fans kaartjes voor de gelegenheids-IC 'Der Grafschafter' om gratis naar het Bahnhofs- und Streckenfest in Rheine te kunnen gaan :angel:



Ik neem aan dat (het materieel op) je baan straks in zomer of winter opstelling staat? En dat je dan de samenstellingen moet wisselen als je van zomer naar winter wil gaan?
Ja, tussen de diensten in is er een 'spoeldag' om het betreffende materieel op of van de baan te krijgen/halen. Het materieel wat er af moet, wordt in de doos opgeborgen en wacht op het volgende rijseizoen. Tevens wordt het materieel dat op de baan blijft op de goede plek gezet en in de juiste samenstelling.

Aangezien je zo specifiek bent met die datum vermoed ik dat je deze foto zelf al hebt,
   
Klopt, kijk maar eens hier:
want de 1009 was in die tijd heel dichtbij (Gôh, vandaag precies 42 jaar geleden...)

Wat was er zo speciaal dat er meerdere foto's bestaan van die loc op die plek binnen een paar uur?
Wat Rogier zegt...
Als ik het had geweten en de waarde ervan had ingeschat, was ik er ook naar toe gegaan. Maar ik had het die dag te druk met het in elkaar zetten van de papieren koperwiek uit de VARA-gids... :-\
   
Waarschijnlijk vanwege materieeltekort etc is er voor een 1000 gekozen.
Er was op dat moment idd een tekort aan E-locs. De 1001 en 1009 werden gebruikt als compressor voor rijtuigen ICR die op verschillende stations stonden voor instructie.   

Nadat de loc daar klaar was (denk ik?) is de loc naar Deventer gegaan. Is de loc ook zelf de baan op geweest of is dat de fantasie van dhr Poes?
Als je bedoelt: op eigen kracht, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik vermoed dat er wel een 2200 of 2400 aan te pas is gekomen. De loc is in elk geval via Ut naar Tb gekomen en niet via Ah. Dat heb ik uit kunnen vogelen a.h.v. de stand van de loc op foto's bij de sloper in Mijdrecht. Voor zover ik kan nagaan was het eind maart 1982 Zp-Dv-Ut-Tb en eind september 1982 Tb-Ut-Mdt via Uithoorn (!). De 1009 in maart zo dichtbij in Zp en Dv... :'( Stomme koperwiek! >:(
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2589
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #267 Gepost op: 27 June 2025, 20:51:01 »
Tja, achteraf maak je soms andere keuzes. Gelukkig heb je vele andere dingen wel gedaan en weet je nog van deze situatie. Vroeger was het ook niet zo makkelijk om aan alle info te komen.....

Groeten,
Rogier