Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Modeltreinen Pierre Dominique door Paulus
Vandaag om 18:51:55
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 40946 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #225 Gepost op: 17 July 2024, 10:31:56 »
De BKD zijn afgeleverd in '81/'82 en zitten wel in andere stammen.  :)
Ze zijn helaas wel zeldzaam, Minitrix heeft er maar een beperkte serie van uitgebracht.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #226 Gepost op: 17 July 2024, 11:40:20 »
Aflevering BKD (ICR) in 1981 als navolgend. In juli: 901, augustus: 902-905, september: 906-908 en 911-915, oktober: 916-918 en 921-923, november: 924-928, 931, december: 932-938 en 941-945. De rest dus in 1982.

Bron: Op de Rails
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #227 Gepost op: 17 July 2024, 11:42:24 »
DGV ;D ;D ;D
Ja, die! (y)

De internationale ICR-stam krijgt geen BKD?
Nee, deze stam was, zoals eerder vermeld, eigenlijk bedoeld voor rijden met de Stalen D. En die Stalen D zat er in werkelijkheid in totdat de winterdienst 81-82 begon, toen stroomden de BKD's pas in en konden de laatste Stalen D's afgevoerd worden. Goed beschouwd zouden we dit een trein voor de zomer van 1981 kunnen noemen. De extra treinen naar Hannover in 1998 dienen slechts als inspiratie voor de route en het reisdoel, de samenstelling is gebaseerd op Gvc-Vl. 
Bovendien, zoals elders al door je opgemerkt, zijn de ICR-BKD’s van Tante Trix nogal schaars. Ik heb de drie hard nodig voor de andere treinen.     

De rest zijn een B en A als er niet gehusseld is, later reed de trein nog met 103. :)
Het is dezelfde trein op dezelfde dag, ik was die dag met de fotograaf (Mark Peters) op pad. Alleen heeft hij de datum niet goed. Het is op zaterdag 2 mei 1998. Een dag later waren we weer op pad, maar toen was het de gehele dag bewolkt:

Deze treinen reden in de plaats van de reguliere Interregiotreinen naar Berlijn. Er reden over de dag verdeeld vier ICR-stammen Amsterdam CS – Hannover Hbf, maar vreemd genoeg, slechts één richting op. Zo tegen middernacht staken de 16 rijtuigen in één trein de grens over, ik kon ze door het station van Odz horen  voorbij komen. De volgende dag en de twee dagen erna, herhaalde zich dit. Alle stammen bestonden uit een A, een BKD en twee B’s met verschillende rijtuigvolgordes. Eén stam bevatte een Benelux B.

Ik verwacht geen BKD gezien het jaartal van Kassenberg, maar dat is mijn aanname.
Je zit wel in de buurt hoor, zie hierboven.     

Ik blijf je puzzelen naar samenstellingen op historische leest erg interessant vinden.
Het blijft nog even verder puzzelen, want uit de locomloop blijkt dat er nog helemaal geen 220 of 221 beschikbaar is voor deze trein, laat staan dat er genoeg is voor dubbeltractie... :-\
Maar dat laatste gaat wel gebeuren, linksom of rechtsom, gaan hier twee 221'ers voor, liefst met sound. 8) 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #228 Gepost op: 17 July 2024, 11:56:00 »
Aflevering BKD (ICR) in 1981 als navolgend. In juli: 901, augustus: 902-905, september: 906-908 en 911-915, oktober: 916-918 en 921-923, november: 924-928, 931, december: 932-938 en 941-945. De rest dus in 1982.
Alle aanvang winterdienst 81-82 beschikbare ICR-BKD's gingen naar Den Haag-Venlo-Köln om de hoogbejaarde Stalen D's af te kunnen voeren en de reizigers ook op deze lange afstandsverbinding van koffie te kunnen voorzien.
Op een gegeven moment ontstond aan het begin van 1982 een surplus aan BKD's en reden er op Zvt-Mt/Hrl zes treinen met twee BKD's.
(bron: ook OdR ;))

In het voorjaar van 1982 waren ze ineens ook te zien op de Twenteroute. Ik stond in 1982 vaak 's avonds te kijken in Hengelo hoe een 2400 een ICR-BKD achterop de Scandex (D230) hing.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • Richie's homepage
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #229 Gepost op: 17 July 2024, 14:35:50 »
... gaan hier twee 221'ers voor, liefst met sound. 8)
Wel de lagere nummers hopelijk, dus de 221'ers zonder demper. ;)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #230 Gepost op: 17 July 2024, 15:23:02 »
Alle aanvang winterdienst 81-82 beschikbare ICR-BKD's gingen naar Den Haag-Venlo-Köln om de hoogbejaarde Stalen D's af te kunnen voeren en de reizigers ook op deze lange afstandsverbinding van koffie te kunnen voorzien.
Op een gegeven moment ontstond aan het begin van 1982 een surplus aan BKD's en reden er op Zvt-Mt/Hrl zes treinen met twee BKD's.
(bron: ook OdR ;))

In het voorjaar van 1982 waren ze ineens ook te zien op de Twenteroute. Ik stond in 1982 vaak 's avonds te kijken in Hengelo hoe een 2400 een ICR-BKD achterop de Scandex (D230) hing.

Dank voor de toelichting. Weet je ook wanneer de stalen D's precies uit dienst gingen? Wat ik via google kan vinden zie ik geen exacte datum (maar ergens 81/82?).

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #231 Gepost op: 17 July 2024, 15:40:48 »
Ik denk dat op Railwiki (Somda) e.e.a. wel zal staan. In elk geval werden de laatste exemplaren na de zomerdienst 1981 afgevoerd, deze waren geschikt gemaakt voor rijden in ICR-trein, te herkennen aan dakleiding. Daarna was het voor twee uit dat groepje, 001 en 008 nog niet afgelopen: ze werden in 1982 weer opnieuw in gebruik genomen, zonder dat ze officieel weer in dienst werden gesteld: nu om transporten van onberemd materieel te begeleiden. Dat kwam in de praktijk meestal neer op het vanuit Roosendaal overbrengen van sloopmaterieel naar sloperij Koek in Mijdrecht. Dat deden ze tot eind mei 1984 toen werden ze beschadigd bij militaire oefeningen te Harderwijk. Een klein jaar later werden ze zelf begeleid naar Koek...   

Wel de lagere nummers hopelijk, dus de 221'ers zonder demper. ;)

Die ja, buren plietsie bellen... :police:

« Laatst bewerkt op: 17 July 2024, 15:58:37 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #232 Gepost op: 27 July 2024, 14:54:56 »
Na alle adviezen en alternatieven goed te hebben bekeken is het onderstaande plan er uiteindelijk uitgerold. Afgezien van de verdubbeling van het enkelspoor naar de brug, is het grotendeels gelijk gebleven. Ik heb genoeg aan dit aantal sporen, hiermee kan ik de dienst uitvoeren zoals ik deze voor ogen heb. Nogmaals dank voor de feedback.

Tot aan de brug wordt het spoor geëlektrificeerd, de brug wordt afneembaar en het oostelijke schaduwstation is te verdelen in de werknamen Oldenzaal, Enschede en Hannover. Het oostelijke schaduwstation komt op dezelfde hoogte als de hoofdplaat met Ksb te liggen. Het wordt wel overdekt, t.z.t. komt hier een diorama in 1:43 (spoor 0) boven te liggen.


Even inzoomen op de hoofdplaat: Ksb heeft vijf perronsporen 1 (a en b), 3, 4, 5 en 6. Hiervan worden 4, 5 en 6 geëlektrificeerd.
Spoor 6 is voor het opstellen van de NS-Elocs.
Spoor 5 is voor bijna alle treinen die van oost naar west rijden, hier wordt ook van loc gewisseld: DB > NS.
Spoor 4 is voor bijna alle treinen die van west naar oost rijden, ook hier wordt van loc gewisseld: NS > DB. Tevens keert hier de stoptrein uit Oldenzaal.
Spoor 3 is hoofdzakelijk bestemd voor de treinen uit Münster en Osnabrück.
Spoor 2 ligt niet aan een perron en is bedoeld voor de opstelling van DB-diesellocs die grensoverschrijdende treinen naar Duitsland brengen.
Spoor 1b is voor het accustel 515+815 (ETA), hiervandaan vertrekt het stel naar Bad Bentheim of Gronau. Als de ETA weg is, staat hier soms een restauratierijtuig voor bevoorrading of een mP.
Spoor 1a is voor de DH2-stellen die onderweg zijn van Boswinkel naar Zutphen v.v. en, dat is gewijzigd, van Boswinkel naar Zwolle v.v.

Na het vervallen van de kruising van de DH-stellen heb ik besloten de tweede DH2 de hele dag op Zwolle te laten rijden, i.p.v. de hele dag Plan E. De hele dag DH2 naar Zwolle is niet realistisch, maar er is nu eenmaal niets anders aan NS dieselstellen in N, maar helemaal verzonnen is DH2 op Hgl-Zl nu ook weer niet…


Plan E komt nu alleen in de spits op de baan tussen Es en Zl. Op di, wo en do rijdt de 216 met vier Plan E’s alleen nog in de spits (ochtend en avond één slag). Dit komt meer overeen met de werkelijke inzet van 216 met Plan E op Zl-Es die in de periode 1981-1983 de slagen 7909/7924 en 7955/7974 reed. De DH-stellen beginnen en eindigen overigens in Boswinkel, zo komen er toch nog 2 DH’s in dat station te staan, al is het geen kruising meer… Alhoewel…  Een minuut nadat de DH2 uit Zp is aangekomen, vertrekt de DH2 naar Zl. Qua sporensituatie lijkt het wel een beetje op Enschede vroeger met op spoor 1 de diesel naar Zutphen en op spoor 2 die naar Zwolle.


DE3 127 naar Zwolle (tr. 7938) en DE3 140 naar Zutphen (tr. 7238) te Enschede op 21 december 1984. Die reclame kan al jaren niet meer: beetje stoer doen met sigaretten in een vage Jeep… Op de achtergrond rechts de vieze oliebollenbus die jaarlijks eind november neerstreek op die plek...


De fotograaf heeft zich in 13 maanden tijd 180° weten te draaien. Zelfde sporen dus, maar nu met de dieseltweeën 168 (tr. 7242) en 166. De vrijbalk op de achtergrond is hier ook geen overbodige luxe… Enschede, 21 januari 1986.

Dat gaan we in Boswinkel nu ook doen spoor 1 naar Zutphen, spoor 2 naar Zwolle. Er komt een modern eilandperron te liggen tussen spoor 1 en 2. Boswinkel bevindt zich in een overgangsperiode: het oude lage perron, waar het vervallen oorspronkelijke Waterstaat Vijfde klasse stationsgebouw aan ligt, is sinds het voorjaar van 1981 verlaten. Het verhoogde nieuwe perron met moderne abri is thans in gebruik.


De twee DH-stellen worden ook gemoderniseerd: uiterlijk en innerlijk worden deze stellen verbeterd. Zo heb ik voor het digitaliseren speciaal voor de DH ontworpen printplaten besteld en uiteraard de benodigde decoders, van het merk Doehler & Haass, afgekort DH… Ik kom later nog wel terug op het opknappen van deze modellen, maar over het uiterlijk kan ik alvast verklappen dat de daken donkerder grijs worden, de naam Wadloper verdwijnt van de stellen, nieuwe vignetten worden aangebracht en de stellen krijgen nieuwe stelnummers: 3201 en 3213. De 3201 was de eerste DH2 die ik op de foto zette. De 3213 de eerste DH2 die ik zag: het stel zat voor op de excursietrein die ik op 6 maart 1982 Hengelo zag binnenrijden, een materieeltype waarvan ik het bestaan niet eens wist... uitgerekend deze trein reed via Nijverdal naar Zwolle…
Inmiddels heb ik ook de omloop aangepast m.b.t. de inzet van de Duitse diesellocs i.v.m. het kunnen laten rijden van de vijfde NS-stam. Dat komt later wel, want dat wordt natuurlijk weer een heel zwamverhaal. 8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #233 Gepost op: 27 July 2024, 15:06:35 »
Frank, kun je nog even aangeven waartoe die wisselverbinding helemaal onderaan in 'Hannover' dient? Ik mis die verbinding even voor Kassenberg (zoals toegelicht, die ligt er in Hengelo in werkelijkheid ook).
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #234 Gepost op: 27 July 2024, 19:15:24 »
Het zijn overloopwissels om linksrijdend Kassenberg binnen te kunnen komen, Frank. Deze zijn noodzakelijk om spoor 3 (Eilzug Münster en Osnabrück) en spoor 4 (stoptrein Oldenzaal) te kunnen bereiken.


Hier een deel van de trein die het noodzakelijk maakte de omloop van de DB locs te herzien.
Ook al is het fantasie, ik vind het een mooie combinatie: die blauw-beige Dms i.c.m. ICR en een blauw-beige 221 er voor…

Ik heb even overwogen om twee blauw-beige 221’ers van Piko met sound aan te schaffen, maar het noodzakelijke vernummeren hield mij tegen. Daarna daalde de realiteitszin weer in: ik heb genoeg gekocht de laatste tijd… Ik sta echter niet voor mijzelf in als Piko nog weer een nummervariant van de blauw-beige 221 maakt…
Maar goed, ik ben dus maar weer gaan puzzelen om een DB dieselloc vrij te spelen voor de vijfde NS-stam. Ik heb totaal negen DB diesels: 2x 216, 3x 220 en 4x 221.


Roco 220 012, 220 023, 220 027, Piko 221 113, 221 115, 221 118, 221 147 en Piko 216 033, 216 177. De 221 113 en 221 118 moeten nog van hun grijze petje (te tijdperk-3) ontdaan worden zoals de reeds behandelde 221 115.

Van de 216’s zit er altijd één in de NS-huurdienst, zodat  ik per saldo op acht zit.  Dat is nog een flink aantal waar ik voldoende aan zou moeten hebben, ware het niet dat er in de loop van de ochtend een piek is qua locbehoefte en dat is net het moment dat de vijfde stam naar Duitsland moet gaan rijden. Ik had eerst één grote pool van V200’en waarbij 220 en 221 door elkaar gebruikt zouden gaan worden zonder echte omloop, meer een kijk-grijpsysteem dus. Ik had wel wat “wenscomposities” zoals de blauw-beige 221 147 voor de vijfde stam en Expressgoederentrein  en de rode 220 027 voor de Hildesheimer (tr. 2242/2249), zilverlingen + oude groene Dye… Die laatste combinatie is een rechtstreeks overblijfsel uit mijn gelijknamige H0-plan anno 1975… Ik heb deze trein exact ook nog in H0.



Ik heb wat meer lijn in het gebruik van de locs gebracht: de rode 221’ers rijden de expresstreinen (Warszawa-Hoek/Harz, Nord-West/Scandex en Noordzee) en twee int. goederentreinen. De blauw-beige 221 147 zal te zien zijn met de vijfde NS-stam en rijdt een postslag (Expressgoederentrein). Elke 221’er maakt hierdoor in totaal 4 ritten. De rode 220 027 rijdt ook een postslag en de obligate ‘Hildesheimer’, totaal ook 4 diensten. De twee blauw-beige 220’ers gaan de buurlandtreinen (14 ritten) rijden: 7 per loc, waarbij de 012 en 023 dan om beurtelings overnachten in Ksb.

Blijft over een int. goederenslag in de ochtend, de V200’en zijn alle bezet in de ochtend en dus rest alleen de 216 die in de DB-dienst zit. Deze gaat in de vroege ochtend met de TEEM naar Dld en komt aan het einde terug met een TEEM richting NL. Na het overdragen van de goederentrein aan een NS E-loc gaat deze 216 de rezigersdienst in en gaat twee slagen (4 ritten) in de middag maken met de Eilzug naar/van Osnabrück. Deze treinen rijden als de buurlandtreinen niet rijden en sluiten aan op de binnenlandse IC’s Enschede-Amsterdam CS. Door de trein in Ksb te laten beginnen, vult deze de Hildesheimer aan die in hetzelfde pad rijdt en pas 4½ uur later teruggaat. Na 2 retourritten te hebben gemaakt in deze dienst, wordt de Wendestam weer op het opstelterrein geplaatst waar deze 3½ uur eerder vandaan is gehaald.
Door de trein twee slagen te laten maken, komt de trein weer in dezelfde positie: loc aan de NL-kant, dus duwend beginnen. Dit is noodzakelijk om het rangeerwerk te vereenvoudigen. Na het wegzetten van de trein, gaat de 216 los naar het opstelterrein voor DB-diesellocs en wacht de volgende dag af om weer in alle vroegte de TEEM naar Dld te kunnen oppikken, tevens staat de loc reserve. Deze 216 overnacht dus ook in Ksb, maar is nog steeds in DB-dienst. De overige stoptreinen Os-Ksb worden gereden met de driedelige blauw-beige 624. De Eilzug uit Münster die de buurlandtreinen vanuit Enschede aansluiting geven worden met de rode 624 gereden.

Ik heb inmiddels ook een draaiboek geschreven voor het uitwisselen van de twee Plan E DE-stammen (drie- en vierdelig) tussen de 1629 die er instructieritten meerijdt en de 2x2200 resp. 216. Dat gebeurt op dinsdagochtend en vrijdagochtend vroeg en zorgt ervoor dat de trek-duw driedelig met twee 2200'en op vrijdag en maandag de spitsritten kan rijden Zl-Es en de 216 idem met vier Plan E's op di, wo en do. De 1629 is dus vr-ma onderweg met vier rijtuigen en di-do met drie rijtuigen.
 
Als kers op de omlooptaart tenslotte ook nog een uitwisseling gecreëerd tussen de twee 216's zodat de ene week de rode 216 033 in de NS-dienst zit en de blauw-beige 216 177 in de DB-dienst. De week er op precies andersom, deze uitwisselingen vinden op maandag en dinsdag plaats.     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #235 Gepost op: 19 August 2024, 12:08:28 »
Het sporenplan van het spoor 0-diorama, dat over schaduwstation Oost heen wordt gebouwd, staat nu ook vast:



Hier meer over het diorama.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #236 Gepost op: 19 August 2024, 13:25:11 »
Citaat: Het zijn overloopwissels om linksrijdend Kassenberg binnen te kunnen komen, Frank. Deze zijn noodzakelijk om spoor 3 (Eilzug Münster en Osnabrück) en spoor 4 (stoptrein Oldenzaal) te kunnen bereiken.
Waarom leg je die niet net voor de boog naar station Kassenberg (Hengelo wissels 221 a/b)?
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #237 Gepost op: 19 August 2024, 13:37:29 »
Dan moet ik ingewikkelder bovenleidinginfra gaan aanleggen, mocht ik besluiten draden te gaan spannen. In het huidige plan liggen de wissels verdekt in het schaduwstation en kan de bovenleiding eenvoudiger blijven.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #238 Gepost op: 19 August 2024, 14:35:21 »
Aha, op die fiets.
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #239 Gepost op: 12 December 2024, 12:32:25 »
Even een paar nieuwe aanwinsten aanmelden. :angel:


Deze week eindelijk de eerder aangekondigde DR 132 aangeschaft. Ik heb geloof ik niet eerder zo lang lopen wikken en wegen over de aanschaf van modeltreinen... ::) Eerst een keuze moeten maken tussen de merken Arnold (heeft verwarmingsbuizen op het front als handrails), Minitrix (te breed en de bufferafstand te kort waardoor het als een smalspoorloc oogt) en Brawa. Die laatste werd het dus en uiteindelijk heel lang gedaan over de keuze van versie. Ik wilde niet een te licht dak en frame. Uiteindelijk koos ik voor de postzegelvariant.  Ik ga deze loc (laten) vervuilen, vooral de draaistellen. De trotse Denen sturen een prachtig glimmende en pas geschilderde MY naar het Bahnhofs und Streckenfest in Rheine terwijl de ongeïnteresseerde Oostduitsers een vuile en gepostzegelde 132 sturen. Met de 'Hoek' en de 'Harz' komt de loc twee keer naar Ksb op de feestdag i.v.m. ingebruikname elektrificatie. De DSB MY komt in een soortgelijk patroon (met de Nord-West en 'Scandex') ons themastation bezoeken.   


Niet gepland was de aankoop via Ebay (veiling) van een 'Bastlerlok'. De Roco 23283 (loc 220 039-2) zag er op plaatjes goed uit, maar was defect aangekondigd als zelf gedigitaliseerd met decoder. Onder de enorme hoeveelheid grasmattenstof bleek idd een uitstekend uitziend model te zitten en er was, zoals 'beloofd', geen beweging in te krijgen. Een paar dagen later had ik de voormalige treinendokter van een gesloten modelspoorwinkel op bezoek. En terwijl ik bezig was zijn Roco 1100 te vernummeren, kreeg hij het model weer aan de praat. Kwestie van uitgehard smeermiddel. Voor nog geen € 50,= een mooi en prima lopend model... (y)


Verder heb ik de derde ICR-BKD aan de verzameling toe kunnen voegen. Deze keer geen kant-en-klaar model van Minitrix, maar een overgespoten IC+ exemplaar. Wel wat foutjes zoals de klasse-aanduidingen te hoog en de onderste blauwe bies te smal. Dat laatste zorgt ervoor dat de opschriften als UIC-raster en revisiedata er niet op kunnen. Ik weet nog niet of ik dit nog ga veranderen. En er zijn nog wel meer verschillen met de originele Minitrix ICR's (onderste deel keukenraam mat), rooster grijs (veel mooier) en geen zwart op de rubber strips tussen de schuifdeuren (durf ik niet). Deze BKD is een eenling die zich enkel vastklampt aan internationale treinen (Noordzee en Scandex) en niet met andere ICR's op stap gaat.
Het rijtuignummer 50 84 82-70 901-3 (inderdaad, de eerste) heb ik uit het opschriftensetje voor de gele Plan E (ex-RD) voor de ongevallentrein gehaald. Enorme loupelamp er bij gehad, ben er een uur mee bezig geweest, maar het is mij gelukt het nummer redelijk recht er op te zetten. Het streepje durfde ik er niet onder te zetten, want ik weet hoe dat gaat: je trekt zo de helft van het computernummer van het rijtuig af...


Dan de lang verbeide laatste twee Plan E's aan de collectie toe kunnen voegen. Ik wil uitsluitend Minitrix Plan E's van de laatste generatie, die zonder de Chocomelreclame, en die zijn wat moeilijker te vinden. Ik heb twee uitstekende exemplaren ontvangen van een forumgenoot in ruil voor twee buffetrijtuigen die ik heb (om)gebouwd. De twee rijtuigen maken de gemixte ICR/Plan E-trein bijna* compleet:

*Nu nog een blauwe 1138 met gele neuzen in N, Piko... ;)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.