Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:28:54
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Karben
Vandaag om 09:21:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:51:36
Pendel module door Keska
Vandaag om 08:22:22
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:49:42
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 56532 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #180 Gepost op: 09 July 2024, 06:02:07 »
Misschien kun je een forumgenoot vragen om een Stalen D te tekenen voor de 3D printer?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #181 Gepost op: 09 July 2024, 11:57:00 »
Bisschop Modelbouw heeft een kleine stalen D in het assortiment: https://flic.kr/p/D7simN

Martijn

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #182 Gepost op: 09 July 2024, 12:38:10 »
https://flic.kr/p/D7simN

Oef! Dat valt bij mij in de categorie als-zodanig-herkenbaar en dus niet strak genoeg... :-\
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het er beter van af zal brengen... :angel:

Misschien kun je een forumgenoot vragen om een Stalen D te tekenen voor de 3D printer?

Geprint werk in N is vaak grof, ik dacht eerder aan een mooi messing model. En daarna zelf spuiten, want messing airbrushen is helemaal mijn ding... (y)
« Laatst bewerkt op: 09 July 2024, 12:40:57 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #183 Gepost op: 09 July 2024, 13:46:54 »
Alleen niet op het traject Den Haag-Venlo, omdat die vaak (altijd?) verlengd werden tot Keulen. Plan E is "alleen"* binnenlands.

*Ik ken een verhaal dat ze wel degelijk in het buitenland zijn geweest, als ik heb goed heb onthouden ergens in de jaren '60.
Op Railwiki en Seinarm staat dat plan E in '66 naar Koblenz reed omdat er nog geen plan W beschikbaar was.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5379
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #184 Gepost op: 09 July 2024, 13:52:35 »
ik dacht eerder aan een mooi messing model. En daarna zelf spuiten, want messing airbrushen is helemaal mijn ding... (y)


Rotkat!!!!  ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #185 Gepost op: 09 July 2024, 17:27:46 »
Iemand riep wat... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #186 Gepost op: 09 July 2024, 20:20:07 »
Op Railwiki en Seinarm staat dat plan E in '66 naar Koblenz reed omdat er nog geen plan W beschikbaar was.

Ja, dat was het, dank je. (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #187 Gepost op: 10 July 2024, 09:55:41 »
Mag ik de kenners hier een vraag stellen? In de categorie vraag en aanbod zag ik een Artitec plan W in Beneluxkleuren langs komen, met smalle deuren. Wat ik kan vinden zijn die ingezet tussen 1973 (verbouwing) tot 1981. Bij mijn weten werden ze ook af en toe als versterkingsrijtuigen binnenlands ingezet. Is die aanname correct? Of kwam dat pas na het einde van de Beneluxdienst (vaak) voor en moet ik eigenlijk op zoek naar een versie met brede deuren?

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #188 Gepost op: 10 July 2024, 10:14:57 »
Die aanname is correct, ik heb foto's gezien van de Benelux Plan W als versterking in een binnenlandse* Plan E/W-trein tussen Asd en Es.

*eigenlijk een pleonasme :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #189 Gepost op: 10 July 2024, 10:34:26 »
Dank voor de snelle reactie!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #190 Gepost op: 10 July 2024, 10:46:21 »
 :angel:

Gisteren twee keer een primeur beleefd in mijn bijna 45-jarige modelspoorcarrière: voor het eerst bovenleiding gekocht èn eigenaar geworden van een Bolle Neus.


De DSB MY was met kortingen nog geen € 130,= maar daardoor nog geen impulsaankoop. :angel:

Het bovenleidingpakket was speciaal voor mij door de bekende winkel in Lochem nabesteld. (y) Met dit pakket kan ik het dubbelsporige traject en enkele sporen in Ksb elektrificeren. Ik weet alleen nog niet of ik ook daadwerkelijk draden ga spannen, voor de zekerheid in elk geval wel een paar klossen meegenomen. Sowieso gaan de elektrische locomotieven en treinstellen met de beugels plat rijden. Meegebogen bovenleiding vind ik meer iets voor een sektebaan uit de jaren zestig... :-\

Het was gisteren misschien wel de laatste keer dat ik in de inmiddels gesloten winkel op bezoek was... :'(


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #191 Gepost op: 10 July 2024, 10:58:02 »
Dat lijkt me een prima investering. Dus gefeliciteerd met de aankoop.
Inderdaad triest dat oude bekenden ermee ophouden. Vaak zijn ze al jaren winkelier geweest en die mensen gun je ook een pensioen, we zullen de mensen en de winkels nog wel eens gaan missen.
Station Baarn HIJSM

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #192 Gepost op: 10 July 2024, 12:14:08 »
Ziet er netjes uit. De spoeling modelspoorwinkels wordt toch wel dun. Ik herinner mij nog dat je bij de Bart Smit treinen kon bekijken  ;D.Blijkbaar val ik nu dus ook in de categorie "oud".  :o

Groeten,
Rogier

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
  • N Spoor Freak
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #193 Gepost op: 10 July 2024, 12:27:57 »
Mooie aanwinsten Frank (y)
Maar waarom met panto's naar beneden?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #194 Gepost op: 10 July 2024, 13:21:41 »
Dus gefeliciteerd met de aankoop.

Ziet er netjes uit.

Mooie aanwinsten Frank (y)

Dank, dank en dank. :)

Maar waarom met panto's naar beneden?
Om te voorkomen dat de panto's achter de al dan niet gespannen draden (zijdelingse uitslag) of bevestigingspunten blijven haken.

Ik herinner mij nog dat je bij de Bart Smit treinen kon bekijken 
Ja, Bart Smit, die eerst (bijna) alle kleinere modeltreinafdelingen de speelgoedwinkels uit concurreerde met hun renprijzen en kortingskaarten en daarna zelf ook maar ophield met modeltreinen.

Vaak zijn ze al jaren winkelier geweest en die mensen gun je ook een pensioen, we zullen de mensen en de winkels nog wel eens gaan missen.
Dat is in dit geval niet anders, na het verdwijnen van Van Marle, Somberg en nu Freebit, moet ik op zoek naar een volgende vaste leverancier. Voor volgende week zijn de eerste sollicitatiegesprekken ingepland. ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.