Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ketelwagens, welke hebben jullie? door mass am see
Vandaag om 10:54:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Paulus
Vandaag om 10:42:47
Stroom op verlengen van mijn baan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 10:08:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 10:02:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:28
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:32:15
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 09:04:55
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 08:52:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 08:32:14
FREMO RhB H0m Rueun door Jan Bennink
Vandaag om 08:32:08
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:16:35
Show je werkplek door Duikeend
Vandaag om 02:26:21
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door hans nahon
Vandaag om 00:57:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 00:16:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
22 July 2024, 23:36:01
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Schachbrett
22 July 2024, 23:16:27
19 Toen door eemstede
22 July 2024, 23:08:40
Raadplaatje door eemstede
22 July 2024, 23:06:51
Webcams actuele werkzaamheden door sneek
22 July 2024, 22:50:45
Les Billards du Vivarais door Hans1963
22 July 2024, 22:48:27
Koninklijke trein met pensioen door Maarten.T
22 July 2024, 22:38:56
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
22 July 2024, 22:19:27
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
22 July 2024, 22:17:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 July 2024, 21:16:11
VERPLAATST: Busch Perron onder doorgang door Reinout van Rees
22 July 2024, 20:46:13
Kortsluiting baanplan door ruudns
22 July 2024, 20:31:14
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Rondje_HO
22 July 2024, 18:53:23
Piko 52684 NS 2327 handleiding gezocht. door AlbertW
22 July 2024, 17:11:49
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Joz
22 July 2024, 16:06:24
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 28523 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • N Spoor Freak
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #150 Gepost op: 28 April 2024, 07:55:02 »
 (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #151 Gepost op: 30 April 2024, 18:52:17 »
Dank u!

Misschien alleen nog een idee om de wielen (op het loopvlak na) donker te maken?

Aangezien de 1600 in mijn themajaar nieuw zijn, laat ik de wielen ook als nieuw. Kijk maar eens naar de foto op blz. 62 (boven) van het 1600-boek. Prachtige glimmende wielen, al zal dat er na een paar ritten wel snel van af zijn, maar toch... ik laat ze zo.

De 1601 gaat de 1629 vervangen voor ICR-stam 1. Voor de 1629 had ik daarna nog geen emplooi, tot ik van de nood een deugd maakte.
Door wat nieuwe aankopen (ICR) kon ik wat gaan schuiven met de binnenlandse getrokken IC-treinen, wat uiteindelijk ook weer gevolgen had voor de Plan E-DE treinen met 2200 en 216.

De ICR-stammen 1 en 2 waren al bekend, alleen is de 1601 op de plaats van 1629 gekomen:



Stam nummer drie bestond vorige week nog uit een ICR-A, een Plan E-RD en drie Plan E-B's. De derde stam wordt een standaardstam: vier ICR's (B+BKD+A+B) met de blauwe 1117 ervoor. Qua rijtuigvolgorde heb ik mij een beetje laten inspireren door de samenstelling van een Plan T.



De vierde elektrische samenstelling is spitstrein gebleven, maar wel flink gewijzigd. Deze was 1100 + 4x ICR + Plan W en is geworden: 1100 + twee Plan E's (RD+B) + twee ICR's (B+A) en een Plan W Benelux (B, uiteraard).



De Plan E's maken de trein ruim 4 cm korter, wat het allemaal net iets minder spannend maakt om aan het perron te zetten. Vanwege het ontbreken van de ICR-BKD en de neusloze 1100 is dit een trein die aan het begin van het jaar kan worden geplaatst. Verder is deze trein is in transitie: van Plan E naar ICR zoals zich dat op Zandvoort-Maastricht/Heerlen in 1981-1982 afspeelde.

Met deze verschuivingen speelde ik drie Plan E-B's vrij die de dieseltrek-duw ingaan. In het verleden heb ik op papier nogal wat heen-en-weer geschoven met deze drie Plan E-B's: in de TD-dienst, in de elektrische dienst en nu gaan deze toch weer naar dieseltrek-duwdienst met aan weerszijden een 2200: 2200+B+AB+AB+2200, deze rijdt van vrijdag t/m maandag de hele dag op Zl-Es. De samenstelling met vier Plan E's blijft in de dieseldienst, maar is in die hoedanigheid exclusief voor de 216 bestemd. Deze samenstelling rijdt dinsdag t/m donderdag de treinen tussen Zl en Es. Als de ene stam rijdt, zijn de rijtuigen van de andere stam vrij. De locs gaan dan in elkaars goederendienst rijden: 2x 2200 versus 216. Voor de rijtuigen had ik eigenlijk geen plaats meer in de schaduwstations omdat de rek er uit is. Er zijn nog wel een paar sporen vrij, maar die worden na enige tijd weer opgeëist door treinen die volgens de dienstregeling te rijden. De betreffende sporen zijn zo onregelmatig vrij dat daar geen dienstregeling op te bouwen is. En op dat laatste heb ik nu wat gevonden: de vrijgekomen 1629 gaat als net afgeleverde loc proef- en instructieritten rijden met de Plan E DE-treinen die op vr-ma en di-do toch over zijn. Daar mag door de dag heen gerust onregelmatigheid in zitten. Vorige week zat ik met een collega N-spoorder nog te filosoferen over het gebruik van de loc voor proef- en instructieritten maar de hiervoor te gebruiken modellen zijn te duur (groentewagens Fleischmann) of te lelijk en te duur (Plan K Arnold). De 1629 mag zich nu vermaken met de vierdelige stam op vr t/m ma en met de driedelige op di t/m do.



Op deze manier heb ik ook geen andere locs nodig om de niet gebruikte stammen in de schaduwstations te stallen. Ik ben namelijk niet van plan in de schaduwstations te gaan afkoppelen of te rangeren. Zodra het spoor nodig is, waar op dat moment de 1629 met zijn gevolg op staat, gaat de instructietrein weer rijden. Door het meest optimale spoorgebruik toe te passen, kan ik het aantal ritten beperken tot 2 slagen. Ik wil natuurlijk niet de hele dag de 1629 met karavaan voorbij zien racen... Vier ritten per dag vind ik een mooi aantal. De proef- en instructieritten passen goed in het tijdsbeeld van 1981 en 1982. Ik zag zelf een keer zo'n trein met Plan K, N en Post Plan E/L voorbij komen in Arnhem op 21 juli 1982. Ook Hengelo werd aangedaan tijdens de instructieritten, zo getuige de foto op blz. 149 van het boek Elektrische treinen in Nederland.
Hoe krap het v.w.b. de situatie van vrije sporen op sommige momenten is, illustreert het voorbeeld van de Harz Expres als deze aan het begin van de avond het land binnenkomt: de 1629 met instructietrein moet in het bovengrondse station kruisen met de Harz Expres, ze gaan elkaars sporen bezetten.             
« Laatst bewerkt op: 30 April 2024, 19:26:38 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1566
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #152 Gepost op: 01 May 2024, 08:44:45 »
Leuk om te lezen dat je toch weer uit deze puzzel bent gekomen. En ik denk fraaie stappen en combinaties.

Ik ben ook ergens gecharmeerd van de Benelux plan W. Ik dacht dat die pas na de Beneluxdienst (rond '87) in de reguliere omloop kwamen (en dus alleen met geelgrijze 1100'en met neus reden). Maar dat was dus ook al in '82? Dan zijn ze inderdaad te combineren met (praktisch) alle 1100 uitvoeringen met NS logo.

Nog even benieuwe waarom je de stam met de 1117 qua rijtuigvolgorde aanpast. Meestal was dat toch A + BKD + B + B toch? (of juist BKD + A + B + B)?

Groeten,
Rogier

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #153 Gepost op: 01 May 2024, 11:31:21 »
Er heeft in de periode 1974-1986 steeds een aantal Benelux Plan W's in de binnenlandse omloop gezeten, dat aantal varieerde van 1 tot 3 stuks. Ik heb zelf op zaterdagmiddag 17 juli 1982 van Eindhoven tot Den Bosch in een Benelux Plan W gereisd die nog niet de midlife-beurt had gehad. Foto's heb ik niet van die uitvoering, wel van de Benelux Plan W na de grote revisie, zoals op 16 januari 1986 in Enschede. De 50 84 21-30 456-1 versterkte een ICR-stam die getrokken werd door locomotief 1218.



De volgorde was: loc + A + B + B + BKD + B (stam + B). Als ik naar mijn foto's van de treinen met ICR op de Twenteroute kijk, kom ik tot de conclusie dat de volgorde nogal varieerde. Wel kwam de door jou aangehaalde A + BKD + B + B het meest voor, waarbij de bagageafdeling/keukenzijde aan de A was gekoppeld. Bij de ICR-stammen was de volgorde lang niet zo strak geregeld dan bij die van de DB-stammen. Aangezien ik niet met kleur kan variëren, vind ik het wel leuk om een beetje met de volgorde te spelen. NS-marketing vindt het dan wel gewenst als de keuken tegen de 1e klas is geplaatst, dus dat heb ik dan maar gedaan... ;)

Dat ik voor de Benelux Plan W heb gekozen en niet voor andere kleurvarianten, heeft niet zo zozeer met de kleur te maken, maar met de uitvoering van het model. Het Flm model is nogal gedateerd: het model is te hoog en dat komt vooral tot uiting door de hoge vloer. Bij de versie met de blauwe banen is de onderste gele bies aan de onderzijde van de bak aangebracht, wat de dikte van de vloer nog eens extra accentueert. Zelfs als die bies aan de bovenzijde van de vloer zou zijn aangebracht, blijft de vloer te hoog. Kijk maar eens naar de foto die Raymond op mijn verzoek maakte van de nieuwste Fleischmann Plan W i.c.m. de Minitrix ICR. Ik heb de foto bewerkt: en heb, naast het kortkoppelen, de bies digitaal verplaatst onder de bakscheiding (vloer en bak zijn losse onderdelen).


origineel


bewerkt

De vloer komt ondanks deze digitale correctie m.i. toch nog te hoog uit in vergelijking met de Minitrix ICR.



Bij de Benelux Plan W is de bakscheiding tevens de kleurscheiding, maar omdat de gele baan in het echt een stuk hoger lag dan de zandgele bies, is de suggestie van die hoge vloer verdwenen. Daarnaast is de Benelux voorzien van redelijk fijne opschriften. Al met al, maakte dit voor mij de Benelux Plan W tot de meest geschikte uitvoering. Ik sluit echter niet uit dat deze Plan W in de toekomst nog wordt vervangen door een Plan E-B of ICR-B... we zien wel, ik vind het zo wel even goed. :angel:   
« Laatst bewerkt op: 01 May 2024, 11:50:22 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1566
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #154 Gepost op: 01 May 2024, 11:54:22 »
Dank voor de uitleg. Ik snap de praktische waarde. Persoonlijk vind ik het juist leuk dat er in de jaren 80/90 zoveel mogelijkheden waren. Ik zit nog te broeden op een stam ICR (ik heb mijn Lima's de deur uit gedaan), maar dan wil ik liefst 1 Beneluxrijtuig toevoegen. Om dezelfde reden heb ik nu een stam(metje) Artitec plan E (A, RD en B). Daar wil ik nog een B bij, maar dan liefst een Plan W. En dan is een Benelux wel een hele leuke combinatie, die ook met de ICR stam gecombineerd kan worden.

Zo kan ik met weinig rijtuigen toch verschillende stammen maken  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #155 Gepost op: 01 May 2024, 16:37:58 »
Als ik je mag adviseren, dan zou ik de Plan E's uit breiden met een tweede B, daarmee heb je echt een stam (A+RD+B+B) en kun je de gewenste Benelux Plan W als uitbreiding gebruiken, bijvoorbeeld voor in de spits. Op 2 februari 1985 kwam ik een Benelux Plan W tegen in een stam Plan E's. Samenstelling: RD+A+B+B+B. Het middelste rijtuig was een Benelux Plan W die duidelijk verdwaald was geraakt in deze combi, de rest was Plan E. Met een ICR-stam A+BKD+B+B kun je dan de trein uitbeelden die ik hierboven op de foto heb laten zien. Zo houd je twee treinen die allebei zelfstandig ingezet kunnen worden  en een Plan W Benelux voor de leuk versterking.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3597
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #156 Gepost op: 01 May 2024, 21:38:01 »



Bij de Benelux Plan W is de bakscheiding tevens de kleurscheiding, maar omdat de gele baan in het echt een stuk hoger lag dan de zandgele bies, is de suggestie van die hoge vloer verdwenen. Daarnaast is de Benelux voorzien van redelijk fijne opschriften. Al met al, maakte dit voor mij de Benelux Plan W tot de meest geschikte uitvoering. Ik sluit echter niet uit dat deze Plan W in de toekomst nog wordt vervangen door een Plan E-B of ICR-B... we zien wel, ik vind het zo wel even goed. :angel:

Wat weer en nadele van deze Benelux Plan W spreekt is dat het een variant van een Silberling lijkt omdat de dakribbels op de kopeinden afloopt en de bakwand aan het eind taps toeloopt.
Beide, zowel dak uiteinde als einde bakwand, zijn bij plan W recht.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
173*hier
133* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #157 Gepost op: 01 May 2024, 21:41:25 »
Dat lijkt niet alleen zo maar is ook zo, 't is dan ook een model van veertig jaar oud. Helaas...

Moeten de 2e klasse cijfers op de ICR niet verwijderd worden voor deze periode?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #158 Gepost op: 01 May 2024, 21:50:30 »
Wat weer en nadele van deze Benelux Plan W spreekt is dat het een variant van een Silberling lijkt omdat de dakribbels op de kopeinden afloopt en de bakwand aan het eind taps toeloopt.
Beide, zowel dak uiteinde als einde bakwand, zijn bij plan W recht.
Sterker nog: het is een variant van een Silberling (zelfde mal).
Groet, Frank

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #159 Gepost op: 01 May 2024, 22:03:47 »
Wat weer ten nadele van deze Benelux Plan W spreekt is dat het een variant van een Silberling lijkt omdat de dakribbels op de kopeinden afloopt en de bakwand aan het eind taps toeloopt.
Dat hebben alle kleurvarianten van Flm helaas. Er is overigens meer mis: de ronding van het dak is niet juist en het middendeel heeft een 1e klas indeling... Kortom, het is hem net/helemaal* niet...

*doorhalen wat niet van toepassing is 

Moeten de 2e klasse cijfers op de ICR niet verwijderd worden voor deze periode?
Als het ICR-1 moet voorstellen, niet. Dit rijtuig heeft als volgnummer 739 en heeft dus nooit bestaan. Soort ICR-2 dus. Ook Tante Trix maakt er dus een potje van... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8141
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #160 Gepost op: 02 May 2024, 07:57:50 »
Het ging niet specifiek om dat rijtuig, ook om de andere rijtuignummers.  :) Wel keurig doorgenummerd van Trix, bij controle zie ik dat de andere nummers wel bestaan hebben. De laatste geel/blauwe A is zelfs een ICR-4 en dus probleemloos inzetbaar in de Benelux.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #161 Gepost op: 02 May 2024, 08:12:12 »
Er heeft in de periode 1974-1986 steeds een aantal Benelux Plan W's in de binnenlandse omloop gezeten, dat aantal varieerde van 1 tot 3 stuks.
Als ik me niet vergis kwamen de Beneluxrijtuigen pas na de renovatie begin jaren 80 (met brede gele deuren) ook in de binnenlandse treinen. Hiervoor werden de 454-456 gereserveerd.

Voor die tijd waren niet alle W1 rijtuigen in Benelux-uitvoering, de 426-428 reden in donkerblauw zonder reclamestrepen in de binnenlandse dienst.
Deze zijn pas omgebouwd bij de renovatie.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1566
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #162 Gepost op: 02 May 2024, 08:48:12 »
Als ik je mag adviseren, dan zou ik de Plan E's uit breiden met een tweede B, daarmee heb je echt een stam (A+RD+B+B) en kun je de gewenste Benelux Plan W als uitbreiding gebruiken, bijvoorbeeld voor in de spits. Op 2 februari 1985 kwam ik een Benelux Plan W tegen in een stam Plan E's. Samenstelling: RD+A+B+B+B. Het middelste rijtuig was een Benelux Plan W die duidelijk verdwaald was geraakt in deze combi, de rest was Plan E. Met een ICR-stam A+BKD+B+B kun je dan de trein uitbeelden die ik hierboven op de foto heb laten zien. Zo houd je twee treinen die allebei zelfstandig ingezet kunnen worden  en een Plan W Benelux voor de leuk versterking.

Dank voor het advies! Ik ben alleen aan het puzzelen met een baantje in wording (misschien maak ik er een topic van  ;D ) en twijfel of 5 rijtuigen haalbaar is. Misschien blijf ik liever bij 4 om te voorkomen dat de trein precies bij het perron past. Ik denk er nog even over na  ???

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8887
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #163 Gepost op: 02 May 2024, 09:24:47 »
Citaat
misschien maak ik er een topic van  ;D
Doen! Kun je tevens het verhaal rond de 1100'en kwijt. (y) Ik zag elders dat de uittocht van de oudjes is begonnen... Die 1117 is toch wel heel erg mooi... :-\ Toegegeven, de 1138 is net weer wat fraaier, alleen al dat nummer...

Citaat
en twijfel of 5 rijtuigen haalbaar is. Misschien blijf ik liever bij 4 om te voorkomen dat de trein precies bij het perron past.
Heel herkenbaar...  ;D Voor die 5-rijtuigentrein van mij, waar het hier al een tijdje over gaat, moet ik allerlei toeren uit halen om deze trein kwijt te kunnen en dan heb ik het niet alleen over het perron.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1566
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #164 Gepost op: 02 May 2024, 14:15:07 »
Gelukkig heb ik al foto's gevonden (via google) van bv een 1100 met een stam van 3 ICR rijtuigen en van een 1100 met 4 of 3 rijtuigen plan E (waarvan zelfs 1 of 2 rijtuigen plan W). Kortom, alles kan  ;D

Dat topic zit in de voorbereiding. Over grofweg 1,5 week schat ik in. Eerst even ontspannen  (y). De eerste 1100en staan inderdaad op Marktplaat en het forum. Kijken of ik 3 voor 1 Piko met Sound kan ruilen  ;D