Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16598 keer)

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #165 Gepost op: 11 december 2021, 17:49:26 »
Hoi, leuk om te lezen.

Als je bewust iets overbelast, moet je niet gaan zeuren dat het niet meer werkt.

Gr. Ad

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #166 Gepost op: 11 december 2021, 18:03:43 »
Ad,

Als je niet begrijpt waar het over gaat kan je beter niet reageren.

Voor alle duidelijkheid: Ik had aan Martin Domburg in reactie #162 de onderstaande vraag gesteld waarop hij al geantwoord heeft dat hij daar op terugkomt:

Hallo Martin,

Ik kom nog even terug op een eerdere opmerking van je, die mijn nieuwsgierigheid heeft getriggerd...  ;)

Ik ken geen decoders die zelf een x tijd tussen het schakelen van wissels toevoegen zodat er altijd maar één uitgang geactiveerd is om op deze wijze "eigen overbelasting" te voorkomen. Wel ken ik decoders die met een instelbare eigen schakeltijd werken, zoals de bijvoorbeeld de DR4018 en ook deze DK50018. De eigen schakeltijd is zelfs in te stellen tot ca. 1500 mSec, waarbij meerdere uitgangen tegelijkertijd geactiveerd kunnen zijn, zodat er "theoretisch" inderdaad tot 8 x 3A = 24A geschakeld kan worden. Wat daarbij de gevolgen voor decoder, voeding en bedrading ernaartoe zijn heb ik nooit kunnen en willen testen.

Zou jij kunnen aangeven welke decoders jij kent die de snelle (vrijwel gelijktijdige) activering van hun uitgangen zelfstandig omzetten naar een sequentiële afhandeling van de ontvangen schakelopdrachten en daarmee "zelf veroorzaakte" overbelasting voorkomen?

Groeten,
Bert

Zinvolle antwoorden daarop zijn van harte welkom.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 11 december 2021, 19:04:15 door Bert_Apd. Reden: Vraag aan Martin op vorige pagina herhaald »

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #167 Gepost op: 11 december 2021, 20:26:35 »
Dag Bert,

Als een decoder zelfstandig de activering van uitgangen gaat opschuiven dan ben je synchronisatie met de PC software kwijt. De PC software hanteert immers ook een timing voor de duur van een schakelopdracht en de periode tussen schakelopdrachten. Feitelijk kan het niet anders dan dat een decoder dit slaafs volgt.

Algemene bedenking:

In heel dit topic is nog niet gesproken over de elektronische equivalent van wat bij een smeltzekering de I2t parameter heet. Het product van de reactietijd en kwadraat van de stroom is een belangrijk gegeven om een smeltzekering te karakteriseren. In zekere mate moet een elektronische schakeling gedurende een beperkte tijd een overstroom kunnen tolereren om bv het hoofd te bieden aan inschakelpieken. Hoe groter de overstroom hoe korter deze toegelaten tijd wordt. De luxe uitvoering voor de beveiliging van een uitgang vraagt dus meer dan het bewaken van een drempelwaarde.

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #168 Gepost op: 11 december 2021, 21:07:32 »
Dag Patrick,

Bedankt voor je antwoord met betrekking tot de door jou aangehaalde al of niet "luxe elektronische schakeling".

Zoals ik al vaker heb gemeld heb ik geen verstand van elektronische schakelingen, daarom een vraag over dit gedeelte:

In zekere mate moet een elektronische schakeling gedurende een beperkte tijd een overstroom kunnen tolereren om bv het hoofd te bieden aan inschakelpieken. Hoe groter de overstroom hoe korter deze toegelaten tijd wordt. De luxe uitvoering voor de beveiliging van een uitgang vraagt dus meer dan het bewaken van een drempelwaarde.

Begrijp ik je goed dat je van mening bent dat de elektronische schakeling in de DK50018 (door Digikeijs "Kortsluitbeveiliging" genoemd) dus gedurende een korte tijd een overstroom moet kunnen tolereren? Of bedoel je dat er een "luxere" uitvoering van de beveiliging had kunnen/moeten worden ingebouwd?

Misschien nog even ter herinnering voor de rekenaars mijn al eerder vermelde gegevens in antwoord #38:

De feiten:
- Gemeten weerstand van de PL10-E spoelen tussen de 6 en 7 Ohm, zowel aan de PL-10E die het defect veroorzaakte als aan een volledig nieuwe uit de verpakking.
- Power van de DK50018 aangesloten op de DR5000 Track Out/Programmeeruitgang
- Gemeten spanning op de C+ uitgang van de DK50018 is 18,5 Volt DC.

Volgens mij levert dit dus een niet abnormale belasting van rond de 3A op de uitgang op, hetgeen ik niet als "overstroom" kan beschouwen.
Maar als er op één of andere wijze bij inschakeling sprake zou zijn van een overstroom van korte duur, zou de door jou bedoelde "elektronische schakeling" dit dan moeten tolereren?
Ken jij een elektronische schakeling die onderscheid maakt tussen "overstroom" en "kortsluiting", zoals die volgens Digikeijs zou zijn ingebouwd in de DK50018? Helaas wil Digikeijs zelf daar geen duidelijkheid over geven...  :-\

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 11 december 2021, 21:12:08 door Bert_Apd »

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #169 Gepost op: 12 december 2021, 00:30:38 »
Dag Bert,

Ik kan niet oordelen over wat er juist aan de hand is met de DK50018 om de eenvoudige reden dat het koffiedik kijken is waarom deze defect gegaan is. Ik heb geen idee welke componenten er gebruikt zijn dus kan je daar ook weinig conclusies voor opstellen.

Wat ik wil aangeven is dat er verschillende methodes zijn om een uitgang te beveiligen. Om een kortsluiting te detecteren wil je hebben dat de schakeling snel reageert. De stroom is zeer hoog en geeft snel schade. Sommige belastingen zoals een motor of condensator kunnen kortstondig een hoge piekstroom geven als de volle spanning erop gezet wordt. Dit wil je dan weer niet als een foutsituatie zien. Dit betekent dus dat je een zekere tolerantie moet hebben die stroom-tijd gebonden is. Een eenvoudige beveiliging zou een drempelwaarde kunnen zijn die boven de maximale stroom zit in combinatie met een vertraging. Dat werkt prima voor detecteren van relatief grote overstromen maar enkel en alleen als de drempelwaarde overschreden is.
Een betere schakeling zou de overstroom integreren en schakelen op een drempelwaarde voor de geïntegreerde overstroom. Voor een dergelijke schakeling is er geen onderscheid tussen overstroom en kortsluiting. Het enige wat daar telt is de grootte van de overstroom en hoe lang deze duurt. Zelfs een kleine overstroom zal leiden tot een foutdetectie maar duurt wat langer dan bij een grotere overstroom.

Overigens heeft een spoel geen hoge inschakelstroom, in tegendeel zelfs. In die richting hoeft het niet gezocht te worden.

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #170 Gepost op: 12 december 2021, 11:17:03 »
Dag Bert,

nog even een kleine aanvulling.
Op mijn baan maak ik gebruik van PL10W's, de zogenaamde aandrijvingen met laag stroomverbruik (alles is relatief  ;) ). De spoelweerstand is daar 11 Ohm. De aansturing is bmv zelfbouw accessorydecoders met ingebouwde CDU. Verder niet zo belangrijk in dit verhaal. Wel belangrijk is dat de tijd welke de spoelen spanning krijgen in mijn geval vrij kort is ( in de grootteorde van 50 à 60 ms - de tijd voor het ontladen van de condensator over de wisselspoel). Een langere tijd is in mijn geval niet nodig om een wissel betrouwbaar te laten omgaan. Deze wetenschap kun je ook overbrengen op andere decoders ongeacht het merk (mits de spanning niet ineenstuikt omdat de stroom niet geleverd kan worden). Door de tijd dat een uitgang actief is te beperken tot wat nodig is verklein je de interne opwarming in de decoder en dat is enkel maar positief (cfr I2t). 

Ook hier weer dezelfde kanttekening, geen idee wat de DK50018 deed sneuvelen. Kan je enkel achterhalen door er op te meten, de datasheets van de gebruikte componenten en eventueel een schema door te spitten. Het kan een oplossing zijn om de activatietijd van de uitgang in te stellen op bv 50 à 100ms om het alsnog werkende te krijgen.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #171 Gepost op: 12 december 2021, 11:28:25 »
Daarom ook mijn eerdere vraag hoe lang de pulstijd nu is ingesteld in deze decoder. Net als in de 4018 is dat kennelijk 800 ms en dat is nodeloos lang voor spoelenaandrijvingen.

Het heeft nog als nadeel dat het kan gebeuren dat de decoder meerdere wisselspoelen tegelijk moet voeden en om die reden wordt overbelast. Besturingsprogramma's en centrales met wisselstraatschakeling schakelen wissels namelijk standaard sneller na elkaar, eerder elke 200 ms een wissel en dat is ook genoeg. Als een spoelenaandrijving dan nog niet om is, gaat het ook niet meer gebeuren. Als meerdere wissels in een wisselstraat dan aan dezelfde decoder hangen, kan het zomaar gebeuren dat die decoder opeens twee of drie spoelen moet voeden.

In ieder geval ben ik eens met het pleidooi van Patrick om de pulstijd in de decoder te beperken tot wat nodig is. Bij spoelenaandrijvingen heeft het geen zin de pulstijd langer dan 200 ms te kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #172 Gepost op: 12 december 2021, 11:55:42 »
Blijkbaar heeft mijn waarschuwing toch effect gehad.

Digikeijs heeft nu toch het zekere voor het onzekere genomen:

> https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/4413410473489-Kan-ik-Solenoid-wisselmotoren-gebruiken-op-de-DK50018

Groeten,
Bert

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #173 Gepost op: 12 december 2021, 12:37:15 »
Ok, en  ze riepen nog wel dat je desinformatie verspreide en probeerde het merk Zwart te maken..

Rectificatie richting jouw is dan wel op zijn plaats vanuit DK vind ik. Zal wel niet, deden ze ook niet nadat ze toegsven dat ik toch wel een beetje heel erg gelijk had over de voedingen.

Los daarvan, fijn dat ze de gebruikers waarschuwen nu, dat scheelt weer onnodige schade gevallen. Nu hopen dat ze eens gaan leren van de fouten. (Ik ga ervanuit dat Sander meeleest)

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 12 december 2021, 12:39:45 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #174 Gepost op: 12 december 2021, 12:41:27 »
Bedankt Martin,

Misschien hierbij nog een tip aan Digikeijs om de toelichting in het Duits nog eens goed na te lezen. "Magnetschwebebahnmotoren" lijkt me een wat vreemde vertaling...

         


Sorry, de schermprint is niet opzettelijk zo groot afgebeeld... ::)

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 12 december 2021, 12:44:29 door Bert_Apd »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #175 Gepost op: 12 december 2021, 12:50:25 »
Wat me opvalt is dat ze er bij zeggen dat het geen beveiliging tegen overbelasting is. Dat blijft bij mij vraagtekens oproepen. Waarom niet?

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #176 Gepost op: 12 december 2021, 13:02:58 »
Omdat anders mijn defecte uitgangen onder de Garantie zouden vallen...  ;)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #177 Gepost op: 12 december 2021, 13:06:27 »
Scherp.... heel scherp  ;D (y)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #178 Gepost op: 12 december 2021, 13:29:53 »
Martin,

Ik had deze redenering al eerder in reactie #96 benoemd, alleen wat anders omschreven:

En dat het dom is om een "kortsluitvaste" Digikeijs DK50018 te testen op overbelasting is mij inmiddels gebleken: hij gaat stuk...
En omdat "overbelasting" blijkbaar geen "kortsluiting" is, is er ook geen recht op garantie: er was geen kortsluiting, want dan was de DK50018 heel gebleven...  Simpel toch?

Jammer genoeg deze opmerking in de storm van reacties ten onder gegaan...  :'(

Hans deR

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?
« Reactie #179 Gepost op: 12 december 2021, 18:02:52 »
Vraag me toch af of dit niet met terugwerkende kracht alsnog onder de garantie valt.

Een verduidelijking volgt op een onduidelijkheid. Als een fabrikant niet duidelijk genoeg is mbt de gebruiksvoorwaarden ligt de verantwoordelijkheid tot juist functioneren bij de fabrikant, dat kan niet afgewenteld worden op de consument, iets met zorgplicht.