Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16599 keer)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #45 Gepost op: 05 december 2021, 15:03:28 »
Dat is 3A statisch (vasthouden van de positie) niet 3A dynamisch (bewegen van de spoel naar het statische punt). Ik zie op RMweb waardes van 6A voorbij komen voor die PL-10 aandrijving.

Gaugemaster verkoopt een wisseldecoder met een PL-10 en een heel dikke condensator erop, die waarschijnlijk voldoende is om de piek op te vangen.

Dus hang er een CDU tussen die de klap opvangt en dan blijft de boel waarschijnlijk wel heel
Als je er een condensator tussen zet, ijlt de stroom juist vóór. De stroom bij inschakelen zal dan hoog zijn in plaats van bij afschakelen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #46 Gepost op: 05 december 2021, 15:09:11 »
Citaat van: Roy Hendriks
Bent u ervan op de hoogte dat je de stroom door een spoel niet hetzelfde berekend als een 'ohmse' weerstand? Een spoelt ijlt namelijk na. Het makkelijkste is om de stroom te meten met een ampere meter.
Helaas is die opleiding al te lang geleden om nog te weten of dat in dit geval had kunnen helpen.

Dan fris ik je kennis even op.

Wij leerden: LEICIE ==> L = spoel, eerst E (spanning), dan I (stroom). C = condensator, eerst I (stroom), dan E (spanning).

We praten dus over de eerste. "Inrush Current" heb je dus bij condensatoren, niet bij spoelen, daar is de maximale stroom gelijk aan de z.g. gelijkstroom weerstand. Een wisselstroom ondervindt in een spoel meer "weerstand".

Dus die gemeten 6.5 Ohm van Bert_Apd zorgt ervoor, dat de stroom van ongeveer 3Amp echt wel het maximum is wat gemeten kan worden :)

Grtzz,
Karst


P.S.

Citaat van: ivanzon
Dat is 3A statisch (vasthouden van de positie) niet 3A dynamisch (bewegen van de spoel naar het statische punt). Ik zie op RMweb waardes van 6A voorbij komen voor die PL-10 aandrijving.

Zie boven omtrent statisch/dynamisch, en die 6A heb ik zelf ook wel eens gemeten, maar dan aan SEEP spoelen, niet aan Peco PL10...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #47 Gepost op: 05 december 2021, 15:13:06 »
Als het apparaat gemaakt is om spoelen te schakelen, dan zitten die vrijloopdiodes er al in, anders zou het apparaat elke wissel maar 2x kunnen schakelen.

Citaat
Bent u ervan op de hoogte dat je de stroom door een spoel niet hetzelfde berekend als een 'ohmse' weerstand? Een spoelt ijlt namelijk na. Het makkelijkste is om de stroom te meten met een ampere meter.
Bent u ervan op de hoogte dat dat alleen opgaat als je een spoel met wisselspanning aanstuurt en dat het sterk afhankelijk is van de zelfinductie en frequentie?

Citaat
Dus hang er een CDU tussen die de klap opvangt en dan blijft de boel waarschijnlijk wel heel
Nee, in tegendeel... normaal als je zulke stroomvreters heb, doe je er sws goed aan om een CDU (Capacitator Discharge Unit) te gebruiken. Die kan je ook makkelijk zelf maken.

Dat lost echter niet het probleem op dat je uitgangen er uit fikken. Waarschijnlijk maakt een CDU dat nog erger ook omdat een CDU meer stroom kan leveren dan je voeding. Als je voeding nooit meer dan 2 Ampere kan uitpoepen, gaat er ook nooit meer dan 2A door de DK. Maar zet je een CDU er in, dan kan je inderdaad die bovengenoemde 3A door je DK heen sturen.

Ik zou zelf kijken om een dikke weerstand in serie te zetten met de wisselaandrijving om de stroom ietsjes te begrenzen naar zeg 1.5 ~ 2A. Maar of ze het dan nog doen, weet ik niet.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #48 Gepost op: 05 december 2021, 15:31:09 »
@bask185 en @Karst Drenth

Dat zeg ik, te lang geleden die opleiding....

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #49 Gepost op: 05 december 2021, 15:43:08 »
@Bas: Dus het schema wat Viessmann aanbeveelt voor hun 5212 icm Minitrix (maar dan met een andere waarde voor de weerstand)

Of een Viessman 5285 gebruiken, die heeft 5A per uitgang.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #50 Gepost op: 06 december 2021, 14:58:17 »
Hallo,

Nog even een opmerking met betrekking tot de hier uitvoerig bediscussieerde interpretatie van het begrip "Kortsluitbeveiliging op alle uitgangen", zoals vermeld bij de specificaties van de DK50018.

Om te beginnen: die Peco aandrijvingen moet je gewoon niet willen. Zoals gezegd, notoire stroomvreters.

Maar los daarvan zou ik wel eens willen weten wat in dit verband het wezenlijke verschil is tussen kortsluiting en overbelasting. Ik verwacht dat er een elektronische bewaking in zit die boven een bepaalde waarde de stroom begrenst of helemaal uitschakelt. En of die stroomgrens overschreden wordt door kortsluiting of door overbelasting, dat maakt dan niks meer uit.


Voor de leek die het apparaat koopt: er staat op: beveiligd. Dus ga je er van uit dat elke vorm van overbelasting OF kortsluiting wordt gestopt.

Gr, Bert
Privé


Ter illustratie de eerste melding in het forum met betrekking tot de aankondiging van de DK50018 en de interpretatie destijds:

Gister werd ik verrast door een bericht van Digikeijs m.b.t. een nieuwe wisseldecoder, de DK50018.
De functionaliteit, het nieuwe programmeren met een app en Bluetooth, lijkt mij echt baanbrekend net zoals de kortsluitbeveiliging op elke uitgang, iets waar ik bij de DR4018 best een beetje huiverig ben door de ervaring opgedaan.....
De prijs is wel stevig.

Iemand anders ook al een idee over deze nieuwe decoder?

Theo

> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97021.0
en het vervolg daarop:
> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100052.0

Best grappig om de reacties op de ontwikkelingen vanaf het begin nog eens terug te lezen, mede gezien de recentere reacties in deze topic.


Van mijn kant is er geen behoefte meer aan verdere beschouwingen. Digikeijs heeft namens Sander van Zuidam laten weten dat de DK50018 alleen beveiligd is op kortsluiting en niet beveiligd is op overbelasting, waarvan akte.

Wat blijft is dan toch mijn waarschuwing om de DK50018 bewust of onbewust niet te zwaar te belasten, de uitgangen zijn daar niet tegen bestand en na het doorbranden daarvan blijft er nog steeds onbegrensd en zonder rode led stroom lopen naar de op de uitgangen aangesloten apparatuur, ook al doet de tekst in de handleiding anders vermoeden:

Citaat
De DK50018 heeft een ingebouwde kortsluitbeveiliging om de uitgangen en aangesloten apparaten te beschermen. Bij kortsluiting zal
de rode led branden tot de kortsluiting is verholpen.


Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 15:20:11 door Bert_Apd »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #51 Gepost op: 06 december 2021, 16:03:36 »
Van mijn kant is er geen behoefte meer aan verdere beschouwingen. Digikeijs heeft namens Sander van Zuidam laten weten dat de DK50018 alleen beveiligd is op kortsluiting en niet beveiligd is op overbelasting, waarvan akte.
Ik geloof nog steeds niet dat er een verschil is.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #52 Gepost op: 06 december 2021, 16:09:42 »
Hoi Klaas,

Tja, volgens Digikeijs is er wel verschil, en het is tenslotte hun product...

En alles wat ik erover schrijf kan blijkbaar tegen mij gebruikt worden...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 16:15:05 door Bert_Apd »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #53 Gepost op: 06 december 2021, 16:34:32 »
Nou, valt wel mee toch? Vind de reactie van Digikeijs erg overtrokken.... Er is blijkbaar wel iets mis met dit produkt wat niet kenbaar is gemaakt. En jij hebt dat proefondervindelijk vast kunnen stellen. Zij willen er niks aan doen lijkt het en in plaats van dat ze dat wel zouden doen zetten ze jou onder druk. Niet handig ;) Zou er zeker niet wakker van liggen.
Het zal wel een tik zijn maar ik heb mij meer gestoord aan de grammaticale fouten van de persoon die voor Digikeijs het woord deed  ;D ;) :

Citaat
en het daarna delen van nog is extra dik opgezette informatie

Citaat
waar je dit weer moest delen nu ook is zien wat je echte intentie is.

Verwacht van een persoon die wat hoger opgeleid is toch wat beter Nederlands. Is in deze niet echt van belang maar geeft mij direct een beeld van de persoon, misschien niet terecht maar het doet wel wat.

Citaat
(zoals je vaker doet om digikeijs zwart te maken)

Rare uitspraak. Maak het dan maar eens hard, Sander van Digikeijs... met voorbeelden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #54 Gepost op: 06 december 2021, 18:02:31 »
Hallo Bert,

Bedankt voor de tijd en moeite die je er on gestoken hebt, en voor de waarschuwing om deze decoder niet te gebruiken in combinatie met Peco wissel aandrijvingen.

Volgens mij heb je het juiste gedaan, en heeft Digikeijs uitgebreid de mogelijkheid te reageren. Ik ben heel benieuwd naar de inhoudelijke reactie van Digikeijs.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #55 Gepost op: 06 december 2021, 20:25:13 »
Die vonkblus diodes ofwel vrijloopdiodes moet je nog steeds gebruiken bij spoelen dus ook bij de spoelen van de relais. Immers bij afschakelen van een spoel wil de stroom erdoorheen doorlopen en daarvoor zit de diode erin. Die zorgt voor het uitdempen van de stroom. Ze zitten standaard in de DR4018 ingebouwd (in het IC).

Bijna goed. Bij het afschakelen veroorzaakt het magnetische veld een inductiestroom die tegengesteld in dezelfde richting loopt als de aangelegde stroom. Dat is ook de reden dat de blusdiode antiparallel aan de spoel staat. Normaal gesproken staat de diode in sper. Dus omdat de inductiestroom tegengesteld in dezelfde richting loopt zal de blusdiode de stroom geleiden en hierdoor wordt de inductiestroom kortgesloten, zodat deze geen storing kan veroorzaken.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 21:59:10 door Fritsprt »
Groet Frits

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #56 Gepost op: 06 december 2021, 21:07:28 »

Hi, Bert, balen van die uitgangen.

Ik snap het verschil tussen kortsluiten en overbelasten ook niet helemaal (blijkbaar ....  :angel:)

Kortsluiten lijkt me duidelijk, gewoon een draadje tussen een uitgang en en de common. 

Stuur je dan een uitgang aan (wel de uitgang in wisselmodus configureren van te voren ...) dan zal de decoder een seconde (misschien wel 2?) de stroom laten lopen.

Bij een directe kortsluiting zou dan de kortsluitbeveiliging aan moeten spreken.

Heb je dat al eens geprobeerd? Zo niet ... wil je dat eens testen?

(ik doe wel mee met een eventuele crowfunding om jou van een nieuwe decoder te voorzien ...)

Kan jouw decoder uberhaupt wisselspoelen goed schakelen?

Guus
OpenDCC fan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #57 Gepost op: 06 december 2021, 21:44:05 »
Bijna goed. Bij het afschakelen veroorzaakt het magnetische veld een inductiestroom die tegengesteld is aan de aangelegde stroom.
Echt niet. Teken het maar eens uit.
Als de stroom wordt afgeschakeld zal het opgebouwde magneetveld de daling van de stroom willen tegenwerken, wat betekent dat de stroom juist blijft doorlopen in de oorspronkelijke richting.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #58 Gepost op: 06 december 2021, 21:45:26 »
Ik denk er nog eens over en je hebt gelijk. De richting is hetzelfde en daardoor loopt hij door de diode
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 21:47:27 door Fritsprt »
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #59 Gepost op: 06 december 2021, 21:47:54 »
Hier ga ik niet over in discussie. Ik zit al 50 jaar in de elektrotechniek en ik weet waar ik het over heb.