Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Digikeijs DK50018 niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting?  (gelezen 16593 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 04 december 2021, 12:58:10 »
Als volslagen digibeet heb ik al eens een decoder "onwetens en onwillens" 'naar de knoppen geholpen', waarschijnlijk door de verwisseling van twee draden. Ik volg dit draadje dan ook met enige interesse, in de hoop er wat van te leren: ik kan er met de beste wil van de wereld niets suggestiefs in ontdekken en deel de mening van Veroniek.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #16 Gepost op: 04 december 2021, 12:59:47 »
Het is niet wenselijk dat Beneluxspoor een platform biedt aan dit dit soort suggestieve "tests" (met een klaarblijkelijk vooringenome mening over Digikeijs)
Wederom volledig mee oneens en een onbehoorlijke aantijging.

Kort geleden heeft iemand hier op dit forum een, citaat " suggestieve "test"  "  - gedaan met een andere soort decoder.  Die kreeg die niet aan de gang.  Uiteindelijk heeft er dat toe geleid, dat de software in de decoder is aangepast en als update beschikbaar is gekomen.

Zo kan het dus ook.  En ook in dit geval, neem ik aan. Als door een test bekend wordt, dat er iets niet deugt, dan is dat een waarschuwing voor lezers en een aansporing voor een fabrikant, om er iets aan te doen.

Ik ken Bert-Apd niet,  noch SandervZ (blijkbaar iets met Digikeijs), noch Ben, noch Hasenwald.  En eerlijk gezegd heb ik er geen enkele behoefte aan om die personen te kennen.  Ik lees hier berichten van in principe anonieme personen en ik lees berichten los van elkaar.  Dat Bert-Apd blijkbaar ergens anders iets over Digikeijs producten zegt staat volkomen los van wat hij hier doet.  Al zou hij duizend keer iets over D zeggen, dan nog.  Als het beargumenteerd steekhoudend is, dan is dat een zinvolle bijdrage.  Als het kolder is zal, neem ik aan, ergens wel een moderator ingrijpen.
En zoals in een ander draadje gebeurde:  gewoon een andere naam aannemen werkt uitstekend.  Dus advies aan Bert-Apd:  noem je voortaan Piet-Apd en er is niks aan de hand.  (Sorry Piet).
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 13:04:43 door VvKan. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2021, 13:11:39 »
Ik zie er ook niks suggestiefs in. De specs beloven dat de stroom wordt begrenst op 3A en Bert constateert dat dat niet gebeurt.
Dus nu is aan Digikeijs de taak om vast te stellen wat er fout gaat en om verbeteringen in te voeren.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2021, 13:26:34 »
Ik ben een grote NoNo op dit gebied, dus het onderscheid tussen kortsluitbeveiliging en overbelastingbeveiliging zegt mij niets. Ik wil graag weten of een bepaalde combinatie kan of dat ik als NoNo met vraagtekens bij zo een aansluiting sta en denk "huh?". En heel eerlijk, als er ergens "beveiligd" staat dan heb ik als NoNo wel de indruk dat ik iig niets kan slopen. Dan mag je claimen dat je iets van electrotechniek moet weten om bepaalde producten te gebruiken, maar als consument kijk ik daar toch anders tegen aan. Ik ken de handleiding verder niet, maar ik zou er mijn voordeel mee doen.

Wat betreft de suggesties: Per definitie vindt het bestuur het niet wenselijk als er met 'modder' gegooid wordt. Feitelijk bevindingen melden en deze meldingen van feitelijke feedback voorzien mag altijd, daar leren we van. Maar geen "jij bezig om iemand of iets bewust in een kwaad daglicht te stellen", tenzij een melding echt niet feitelijk was. En dan nog volstaat een melding aan de moderatie ipv het hier uit te vechten.

Dus wie kan mij het onderscheid tussen kortsluiting/overbelasting uitleggen en waarom sluit een beveiliging op het één het ander niet uit?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #19 Gepost op: 04 december 2021, 13:29:12 »
En eerlijk gezegd heb ik er geen enkele behoefte aan om die personen te kennen.

Zoveel vriendelijkheid vind ik hartverwarmend....  :angel:

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #20 Gepost op: 04 december 2021, 13:50:14 »
Dus wie kan mij het onderscheid tussen kortsluiting/overbelasting uitleggen en waarom sluit een beveiliging op het één het ander niet uit?

Martijn,

Als jij thuis in een stopcontact een draadje stopt en die direct in het andere gat stopt: kortsluiting, weerstand is nagenoeg 0

Als jij op hetzelfde stopcontact 3 wasmachines aanzet, dan heb je overbelasting. Weerstand is geen 0, maar totale stroom door de bedrading overschrijdt het maximale. Kans op brand in bedrading.

In huis installaties zijn dit 2 aparte onderdelen (naast de aardlekschakelaar) die moeten beveiligen

Nu spreekt Bert over het laatste, en Sander over de eerste.

Gevalletje definities.

Voor de leek die het apparaat koopt: er staat op: beveiligd. Dus ga je er van uit dat elke vorm van overbelasting OF kortsluiting wordt gestopt.

Gr, Bert
Privé

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #21 Gepost op: 04 december 2021, 14:13:26 »
Ah

Duidelijk! Nu is het mij duidelijk welke schade een overbelasting kan aanrichten (doorbranden, want teveel stoom), maar welke schade richt de kortsluiting dan aan? Daar is dus een beveiliging voor gemaakt.

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #22 Gepost op: 04 december 2021, 14:43:55 »
Het onderscheid is mij nog steeds niet duidelijk. De vergelijking met een huis installatie gaat niet op. Bij een kortsluiting in een huisinstallatie gaat er een zeer grote stroom lopen, kan wel over 1000A gaan, waar de beveiligingsautomaat direct op uitschakelt. Bij een overbelasting wordt de stroom iets hoger dan de waarde van de beveiliging, en die schakelt daar vertraagd op uit. Kan afhankelijk van de grootte van de stroom wel een uur duren. Er is dan inderdaad verschil tussen kortsluiting en overbelasting.
Kortsluiting: direct uitschakelen, overbelasting: vertraagd uitschakelen.

Maar in een apparaat zoals de DR50018 gaat dat niet op. De gebruikelijke manier van beveiligen is dat de stroom door een meetweerstand loopt, meestal minder dan 1 ohm. Als de spanning over die weerstand een bepaalde waarde overschrijdt, dan wordt de boel uitgeschakeld. En zowel voor kortsluiting als overbelasting werkt dat direct.
Tenzij ze daar bij Digikeijs iets bijzonders op hebben verzonnen. Maar dat mag een deskundige die het apparaat kent dan vertellen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #23 Gepost op: 04 december 2021, 14:51:35 »
Voor de leek die het apparaat koopt: er staat op: beveiligd. Dus ga je er van uit dat elke vorm van overbelasting OF kortsluiting wordt gestopt.

Gr, Bert
Privé

Daar kunnen we sowieso niet van uitgaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #24 Gepost op: 04 december 2021, 14:56:11 »
Waarom niet?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • 🇳🇴
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #26 Gepost op: 04 december 2021, 16:00:54 »
Eerst mijn mening. Als ik een mogelijk defect aan een apparaat heb dan vind ik het wel zo fair om eerst contact te zoeken met de fabrikant, een fabricage fout is altijd mogelijk.

Dan over de verschillen overbelasting en kortsluiting. Er zijn meerdere manieren om beiden te bewerkstelligen. De door Klaas genoemde shunt weerstand met meting is er 1 maar er zijn legio fabrikanten van onderdelen en zelfs IC's voor dit doel.

Een van de veel voorkomende oplossingen is de polyfuse, in essentie een PTC met een hele sterke temperatuur coëfficiënt en lage initiële weerstand.
Verder zijn er ook IC's op de markt die gebaseerd zijn op hall effect sensoren. Deze meten het magneetveld gecreëerd door een stroom in een leiding. Dit magneetveld is proportioneel aan de stroom.

Verder moeten we ook in gedachten houden dat alle componenten aan toleranties onderhevig zijn. Als een fabrikant een uitgang als 3A beschrijft dan is het nooit exact 3A maar vaak een beetje meer.
Med venligst hilsen,

Lennert

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #27 Gepost op: 04 december 2021, 18:23:12 »
Is er iemand bereid om een DK50018 open te schroeven en een algemene  foto van de printplaat te maken en een paar macro foto's zodat de beschijving op de verschillende ic's leesbaar zijn?

mvg spock

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #28 Gepost op: 04 december 2021, 20:15:55 »
Kort geleden heeft iemand hier op dit forum een, citaat " suggestieve "test"  "  - gedaan met een andere soort decoder.  Die kreeg die niet aan de gang.  Uiteindelijk heeft er dat toe geleid, dat de software in de decoder is aangepast en als update beschikbaar is gekomen.

Zo kan het dus ook.  En ook in dit geval, neem ik aan.

Ik kan me dat draadje herinneren en dit is wel een heel positieve samenvatting. Dat draadje begon niet met een suggestieve test. De orginele poster vroeg heel beleeft waarom iets niet werkte (zonder begeleidende beoordeling, zoals hier: "niet betrouwbaar"). Daarna kwamen er posters die zo onbeschoft waren dat de bezem door het draadje ging. Daarna kwamen de personen met kennis en ging het niveau omhoog en werd de oorzaak bekend.

Het probleem werd wel opgelost maar het hele traject verdiende niet de schoonheidsprijs.

mvg spock

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Digikeijs DK50018 blijkbaar niet bestand tegen overbelasting/kortsluiting
« Reactie #29 Gepost op: 04 december 2021, 22:04:59 »
Wil ik hier ook wel ff een plasje over doen !

Als ik thuis een kortsluiting veroorzaak dan springt mijn aardlek eruit, kwestie van apparaat loskoppellen van de stroom een aardlek omzetten klaar is Kees  Jos.

Heb ik 3 wasmachines op een zekering lopen dan springt mijn automaat eruit, kwestie van 2 machines uitrekken en de boel draait weer.

Als er op een product “beveiligd” staat, mag ik als consument er van uit gaan dat dat ook zo is, moet niet gekker worden dat ik een Hbo opleiding elektrotechniek moet volgen om een treinbaantje aan te sluiten.

( overigens heb nog ergens een 3tal oude Arnold decoders ( uit de tijd van Peter Stuyvesant  ;D) liggen en die schakelde de Peco’s wel om.)

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 22:07:27 door Zsjoske. Reden: Taalvoutje ;-) »
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !