Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:18:54
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 02:43:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
20 jaar BNLS door Martijn193
01 July 2025, 23:18:59
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
01 July 2025, 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
01 July 2025, 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 July 2025, 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
01 July 2025, 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
01 July 2025, 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 July 2025, 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
01 July 2025, 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
01 July 2025, 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
01 July 2025, 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
01 July 2025, 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
01 July 2025, 15:23:22
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
01 July 2025, 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
01 July 2025, 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
01 July 2025, 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
01 July 2025, 12:32:39
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
01 July 2025, 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 July 2025, 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
01 July 2025, 10:58:53
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 2033 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 November 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26593
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz