Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Wilma1970
Vandaag om 16:10:31
Roco draaischijf 42615 perikelen door johanw
Vandaag om 16:02:59
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door VAM65
Vandaag om 15:57:33
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Patrick Smout
Vandaag om 15:50:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 15:48:03
Fleischmann draaischijf 6152 en 6152C door zuylen
Vandaag om 15:34:54
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:31:13
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Scratchbuilt
Vandaag om 15:20:32
Artitec, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 15:02:48
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 14:57:50
Functiemapping ESU LokPilot 5 door Will
Vandaag om 14:52:35
Heris 2022, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:48:53
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS264
Vandaag om 14:45:09
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:43:13
Zolderbaan in de Keistad, H0 door erikkral
Vandaag om 14:42:35
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 14:40:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:24:08
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door JKER
Vandaag om 13:56:59
Cranicher Altbahn door Joost O
Vandaag om 13:56:23
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Thom
Vandaag om 13:45:18
Jägerndorfer N 2022, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 13:13:30
Jägerndorfer H0 2022, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 13:12:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 13:00:12
Baantje in lente-achtig landschap door grove den
Vandaag om 12:53:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door jerrytrein
Vandaag om 12:45:22
Langstraatspoorlijn modulebaan door basjuh1981
Vandaag om 12:35:33
NS6300 DJH e102 puzzeltocht door Gert Arkema
Vandaag om 11:34:54
Melders Rocrail werken niet meer door Luk
Vandaag om 11:28:54
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door bjongen
Vandaag om 10:03:49
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 882 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 november 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 6468
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 6468
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Toet!
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22026
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Bahnstrecke 5867
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.
En we stomen door....

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz