Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
Vandaag om 09:32:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:32:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
Vandaag om 09:27:40
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 09:19:35
Idee achtergrond door Maarten65
Vandaag om 08:56:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ca.gorter
Vandaag om 08:42:40
NS geeft rondleiding door nieuwe intercity op Rotterdam Centraal door 741230
Vandaag om 08:39:24
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw. door GMA70
Vandaag om 08:32:12
2D lasersnijden: elektriciteitshuisje Leiden in h0 door 3dbuildr
Vandaag om 08:02:38
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 07:12:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 06:57:27
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door arnout
Vandaag om 02:47:14
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Biesje
Vandaag om 00:18:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:12:46
LS models ICR door Arnold van Heyst
02 juli 2022, 23:40:46
Labbern in Rotzbach Allerlei door DJV
02 juli 2022, 23:15:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door DJV
02 juli 2022, 23:07:56
Verf voor ACTS 670x door Mcn1986
02 juli 2022, 23:06:06
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
02 juli 2022, 23:04:17
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door MOVisser
02 juli 2022, 22:58:13
Pont St Pierre à Villefranche de Conflent et Le Canari, H0m door HuubvG
02 juli 2022, 22:52:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
02 juli 2022, 21:53:21
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
02 juli 2022, 20:43:59
Testbaan door AlbertG
02 juli 2022, 20:17:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 juli 2022, 19:38:48
Toon hier je (model)treinfoto's door Spoor010
02 juli 2022, 19:37:39
Piko h0 NS 2200 door Fritsprt
02 juli 2022, 19:23:59
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
02 juli 2022, 19:17:02
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 door Rob Ellerman
02 juli 2022, 17:21:13
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
02 juli 2022, 16:56:37
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 1214 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 november 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
  • Toet!
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22722
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
    • Bahnstrecke 5867
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.
En we stomen door....

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz