Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 17:30:44
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
Vandaag om 17:17:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:11:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 17:06:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:57:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Dave.......
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
LIMA IRM Cardanassen door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 16:03:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 2072 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 November 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 November 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7759
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6269
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz