Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
30 november 2021, 23:45:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
30 november 2021, 23:41:26
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
30 november 2021, 23:28:46
B-models Van Biervliet H0 DC NMBS 2556: geen lichtfunties Loksound 5 door Marcel112
30 november 2021, 23:25:59
Expo Houten zaterdag 11 december gaat door - wie gaat er mee door Ronald Halma
30 november 2021, 23:25:14
Modelspoorbaan Fleischmann door HuubvG
30 november 2021, 23:15:31
Baantje in lente-achtig landschap door grove den
30 november 2021, 23:12:03
Bahnstrecke 5867 door Karst Drenth
30 november 2021, 23:12:03
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jan-Peter
30 november 2021, 23:06:20
Beursbaan: San Giacomo H0 FS 150x40 door T.Spat
30 november 2021, 23:03:23
Alternatief gezocht voor Sprog Decoder Programmer. door Hans deR
30 november 2021, 22:57:41
Rail Away: de nachttrein door Rudy0907
30 november 2021, 22:43:45
Welke weerstand voor leds, voeding 5V door Eric B
30 november 2021, 22:39:29
Wie herkent deze decoder? door HuubvG
30 november 2021, 22:25:49
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
30 november 2021, 22:03:41
Rondom Charlois door Alewijn
30 november 2021, 21:55:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Andries
30 november 2021, 21:54:35
Oud fotodijkje opknappen door GerardvV
30 november 2021, 21:39:19
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door 1200blauw
30 november 2021, 21:36:08
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
30 november 2021, 21:32:25
Roßnitz door DJV
30 november 2021, 21:30:28
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door MOVisser
30 november 2021, 21:29:59
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
30 november 2021, 21:20:19
Waarom zou je een Sprog gebruiken door 44©
30 november 2021, 21:10:22
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Fritsprt
30 november 2021, 20:37:31
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
30 november 2021, 20:20:25
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
30 november 2021, 20:13:48
Raadplaatje door Cc72000
30 november 2021, 20:02:09
Britse micro layout in 0 gauge: Old Hill Road Goods Yard door MiHe
30 november 2021, 19:58:37
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Reinout van Rees
30 november 2021, 19:50:02
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 632 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 november 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
  • Toet!
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21724
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2046
    • Bahnstrecke 5867
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.
En we stomen door....

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz