Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:24:01
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:23:06
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:16:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:29:51
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 21:25:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:13:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:49:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
  

Auteur Topic: Piko NS 2000, materieelbespreking.  (gelezen 45617 keer)

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5421
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #120 Gepost op: 30 September 2021, 14:57:39 »
Breekt af.

Geprobeerd met een sluitlantaarn die geknakt was… zitten gelijmd ( bij mijn 2 loks )

Je hoeft er idd maar naar te kijken en...  >:( Was vanmiddag ook bij mij het geval met de net nieuw binnengekomen sound-uitvoering. Dus sluitlantaarn en gaatje op de huif uitgeboord naar 0.8 mm (want was ong 0.6 en die lichtgeleiderstaf heb ik niet, wel 0.5 en 0.75, dus gekozen voor de laatste)  en een stukje lichtgeleider in gelijmd van 0.75 mm dik. Nu even drogen en eind van de middag op z'n plek zetten en ook weer fixeren met een drupje KK. Ondertussen pruttelt het ding lekker op de rollenbank...

Rob
Tbinnebarretije…

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6771
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #121 Gepost op: 30 September 2021, 15:18:19 »
Op het gevaar af dat er commentaar komt op decoderperikelen.....

En ik had te vroeg gejuicht  >:( lezen prima, schrijven helaas toch niet. Niet fijn zo'n Piko decoder.
Ik ga geen 350 Euro uitgeven voor een PIKO SmartProgrammer & PIKO Smarttester. Gelukkig kon ik wel het adres veranderen en rijdt de loc zonder CV aanpassingen prima.

De decoder is mogelijk gelocked op "schrijven". Dat was althans zo bij de 4.1 versie. De lock kun je opheffen, in de 4.1 versie gaat dat zo....



Programmierschloss (Decoder Programmiersperre)
Die Decoder Programmiersperre wird bei mehreren Decodern in einem Fahrzeug genutzt, um CVs in nur einem der Decoder mit der gleichen Basis-Adresse (CV1) oder langen Adresse
(CV17 und CV18) zu ändern. Dazu ist in jedem Decoder CV16 auf eine unterschiedliche Nummer (Indexzahl) zu programmieren, bevor die Decoder in das Fahrzeug eingebaut werden. Um
den Wert einer CV in einem der installierten Decoder zu ändern oder zu lesen programmiert man die entsprechende Indexzahl in CV15 und programmiert dann die CVs des ausgewählten
Decoders. Die Decoder vergleichen die Werte in CV15 und CV16 und wenn beide Werte übereinstimmen, wird der Zugriff auf die CVs freigegeben. Wenn der Vergleich fehl schlägt, ist
kein Zugriff auf die CVs dieses Decoders möglich.
Es werden folgende Indexzahlen empfohlen:
1 für Motor-Decoder, 2 für Sound-Decoder, 3 oder höher für Funktions- und andere Arten von Decodern.




..... maar hoe dat in de 5.1 versie gaat weet ik niet. Het staat ongetwijfeld in de uitgebreide handleiding die ergens bij Piko is te downloaden.

Gr, Ben.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6771
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #122 Gepost op: 30 September 2021, 15:24:12 »

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #123 Gepost op: 30 September 2021, 19:27:29 »
Ach so  ;D

Even door de google machine gehaald:
Om de waarde van een CV te wijzigen of af te lezen in een decoder programmeert u het bijbehorende indexnummer in CV15 en programmeert u vervolgens de cv's van de geselecteerde decoder. De decoder vergelijkt de waarden in CV15 en CV16 en als beide waarden overeenkomen, wordt de toegang tot de cv's vrijgegeven. Als de vergelijking mislukt, is geen toegang tot de cv's van de decoder mogelijk.
De volgende indexnummers worden aanbevolen:
1 voor motordecoders, 2 voor geluidsdecoders, 3 of hoger voor functionele en andere soorten decoders.

Morgen mal ausprobieren  (y)
Met vriendelijke groet, Martin

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5421
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #124 Gepost op: 01 October 2021, 12:23:54 »
Je hoeft er idd maar naar te kijken en...  >:( Was vanmiddag ook bij mij het geval met de net nieuw binnengekomen sound-uitvoering. Dus sluitlantaarn en gaatje op de huif uitgeboord naar 0.8 mm (want was ong 0.6 en die lichtgeleiderstaf heb ik niet, wel 0.5 en 0.75, dus gekozen voor de laatste)  en een stukje lichtgeleider in gelijmd van 0.75 mm dik. Nu even drogen en eind van de middag op z'n plek zetten en ook weer fixeren met een drupje KK. Ondertussen pruttelt het ding lekker op de rollenbank...

Rob

Een dag verder en de afgebroken (en inmiddels gerepareerde sluitlantaarn brandt weer vrolijk mee. Ik ga denk ik dezelfde truc uithalen met de overige sluitlichten, want ik krijg het idee dat het lichtgeleidertje van heel dun (en breekbaar!) plastic is en niet van het taaie lichtgeleidermateriaal. Ik heb ook het geluid nog eens extra  beluisterd waarbij me opvalt dat, zoals al eerder gemeld, na het starten van de tweede motor beiden helemaal synchroon lopen. Je hoort dus op F2 alleen een 'motorstartgeluid, geen extra motor. Daarbij vind ik de remgeluiden (bij het tot stilstand komen), veel meer lijken op het geluid van aanlopende wielflenzen in een boog of wisselstraat. Beetje mwah...

Rob
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 12:26:12 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #125 Gepost op: 01 October 2021, 12:53:19 »
ook hier een beetje mwah... >:( aangevuld met BAH!

Van alles geprobeerd met de CV's. Losse CV's schrijven lukte niet door foutmeldingen. Toen maar een eenvoudig csv bestand gemaakt (CV15,2 / CV16,2 / CV5,255) en proberen te schrijven. Foutmelding met CV16 (nack). Resultaat is dat ik denk dat de loc idd iets harder rijdt maar nu kan ik geen enkele CV meer lezen, zelfs CV 1 niet meer. Ik hou er mee op.
Met vriendelijke groet, Martin

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6771
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #126 Gepost op: 01 October 2021, 13:03:14 »
Op het 3railforum wordt gemeld dat het mogelijk door een condensator komt. En dat je de foutmelding kunt negeren bij het programmeren daar de waarde wel degelijk wordt weggeschreven.

Waar? Geen idee, ik ben slechts boodschapper. :angel:

Gr, Ben.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #127 Gepost op: 01 October 2021, 14:35:46 »
Ben, bedankt voor het meedenken.

In een ultieme poging heb ik de decoder uit de loc verwijderd en op de ESU proefstand gezet. Ik denk dat áls er een condensator roet in hete eten gooit moet dit op het Piko moederbord zijn wat ik hiermee omzeil MAAR helaas geen resultaat met lezen. En schrijven (bv ander loc adres) doet hij ook niet. Het lijkt erop dat ik met het schrijven van CV15/16 de boel op slot heb gegooid en nu niet meer weet hoe ik dit moet oplossen. Een algemene reset doe ik zeker niet omdat ik bang ben dat alle instellingen en geluiden dan verdwenen zijn.
Met vriendelijke groet, Martin

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4574
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #128 Gepost op: 01 October 2021, 15:23:11 »
Neem anders even contact op met Scaletrading. Een decoder reset gooit overigens nooit de geluiden van een decoder af.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8082
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #129 Gepost op: 01 October 2021, 15:33:20 »
Gebruik gewoon eens de waarden 0 voor zowel CV15 als CV16. Dat zou de standaard waarde bij aflevering moeten zijn. En moet je gewoon CV's kunnen lezen en schrijven.
Jij hebt nu in beide de waarde 2 geschreven.

En wat betreft de condensator zoals Ben meldt, dat zou het bekende C4 condensator probleem kunnen zijn waar Piko om bekend staat.
Gr.
Eric

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5421
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #130 Gepost op: 01 October 2021, 15:44:09 »
Vertel eens verder over die C4 condensator…..
Tbinnebarretije…

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #131 Gepost op: 01 October 2021, 16:26:51 »
http://moppe.dk/PIKOC4.html
Zie onder andere deze link :)

Het weghalen van de condensator C4 kan o.a. de rijeigenschappen behoorlijk verbeteren (y)
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 16:33:26 door Roy van Dijk »

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #132 Gepost op: 01 October 2021, 16:44:22 »
Ik heb het probleem van het niet kunnen wijzigen van de CV’s neergelegd bij Scaletrading die mijn mail vervolgens hebben doorgestuurd naar PIKO. 

Ik die voorlopig helemaal niks. Ga ook de condensator niet verwijderen ivm garantie.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 16:46:14 door Harold34 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7620
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #133 Gepost op: 02 October 2021, 17:47:08 »
Vanmorgen opgehaald in Heerhugowaard. Eerste indruk  (y)
Wil ik mijn favoriete koppelingen erin zetten, zitten er nietNEM schachten onder ...  :(
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Piko NS 2000, materieelbespreking.
« Reactie #134 Gepost op: 02 October 2021, 18:18:19 »
vreemd  ??? ik heb mijn exemplaar met sound vanmorgen bij MTE opgehaald
en die had gewoon NEM schachten.

Fabrieksfoutje  ???.
m.vr.gr.
Harry.